1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
fuseekogel loshalen
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 22 december 2006 03:43 PM

Beste forummers,

Hoe haal je precies de fuseekogel los bij de zx 16v? Ik ga draagarmrubbers vervangen en wil ook metteen de fuseekogels meepakken. Maar wat moet ik allemaal doen om de fuseekogel los te krijgen? De drie bouten zijn vrij duidelijk maar hoe krijg ik het andere eind los?

voorbaad dank

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
BlaZe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 15-08-2006

- C3 1.4 HDI 55 SX
Gepost: 22 december 2006 03:55 PM
  [ # 1 ]

Goed dat je het vraagt, want dat vroeg ik me dus ook al af ( maar dan voor een ZX Furio 1.8i ).

Mensen die het eerder hebben gedaan kunnen gemakkelijker tips geven dan een handboek Smile

Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 22 december 2006 04:53 PM
  [ # 2 ]

Re: fuseekogel loshalen

Douwe schreef:

Beste forummers,

Hoe haal je precies de fuseekogel los bij de zx 16v? Ik ga draagarmrubbers vervangen en wil ook metteen de fuseekogels meepakken. Maar wat moet ik allemaal doen om de fuseekogel los te krijgen? De drie bouten zijn vrij duidelijk maar hoe krijg ik het andere eind los?

voorbaad dank

is het een type dat met de tap aan de kogel vastzit met een grote moer of het type dat ingeklemd zit met een bout/moer-klemconstruktie?

Emiel

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 22 december 2006 05:15 PM
  [ # 3 ]

het zal dan de bout/moer-klemconstructie zijn denk ik.

Is het dan een kwestie van die bout boven de fuseekogel losdraaien en de fuseekogel er dan uittrekken / tikken?

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 22 december 2006 05:17 PM
  [ # 4 ]

Je hebt mn telnr bel maar even anders, dan leg ik het uit

Emiel

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 22 december 2006 05:24 PM
  [ # 5 ]

Maar daar leren wij weer niks van….

Foto’s?? Voor een how-to??

Jos van der Voort

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 22 december 2006 05:28 PM
  [ # 6 ]

Zodra Douwe het weet kan ie foto’s maken, plaatsen en uitleggen lijkt mij, ik kan niet ruiken wat voor systeem hij heeft, en dan kan ik ook niet zo maar wat roepen natuurlijk.

Emiel

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 22 december 2006 05:55 PM
  [ # 7 ]

Hé Emiel: was goed bedoeld hoor…

In zijn algemeenheid is het wel lekker als er foto’s gemaakt worden. Dan heeft de volgende er ook wat aan. Overigens staat er voor deze TS misschien het een en ander op de site van http://www.zx16v.net (als hij met de draagarmrubbers de silentblocs in de voorwielophanging bedoelt).

Jos van der Voort

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 22 december 2006 06:07 PM
  [ # 8 ]

Hier een foto van de gemonteerde fuseekogel.


en een foto van een ongemonteerde nieuwe

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
BlaZe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 15-08-2006

- C3 1.4 HDI 55 SX
Gepost: 22 december 2006 06:16 PM
  [ # 9 ]

Weet ik gelijk hoe die dingen uit kunnen zien..thanx Very Happy

Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 22 december 2006 06:23 PM
  [ # 10 ]

Nu kan ik ze ook plaatsen..  Wink

Jos van der Voort

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 22 december 2006 06:50 PM
  [ # 11 ]

Ik ben er niet meer aan toe gekomen maar ik denk dat ik er wel achter ben hoe het moet. Het boutje losdraaien wat er dwars boven zit en dan zal je hem er zo wel uit kunnen tikken?

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 22 december 2006 09:40 PM
  [ # 12 ]

3x bout eruit en je trekt m er zo uit, tja simpel gezegd wel, maar daar hebben ze niets aan, die bout op de foto blokkeert de fuseekogel in het fuseelichaam (waar je remschijf opzit en je wiellager inzit) deze bout moet je eruit halen, vervolgens als je geluk hebt kun je de draagarm naar beneden tikken en kun je hem eruithalen, echter werkt dit niet altijd zo, het zit ook wel eens vast.
Als het erg vast zit kun je het gedeelte waar de bout de boel vergrendelde met een beiteltje iets ruimer maken door deze in de spleet te tikken en dan kun je vaak het gedeelte wel domonteren!

Groet

Emiel

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 22 december 2006 10:18 PM
  [ # 13 ]

Hartelijk dank voor deze zeer complete uitleg. Nu kan het bijna niet meer fout gaan. Morgen op de namiddag hoop ik de draagarm (en fussekogel)  te demonteren.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 23 december 2006 02:04 AM
  [ # 14 ]

Geluk man… Volgend mij is het geen makkie maar een k.tkarweitje!

Jos van der Voort

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 23 december 2006 04:46 PM
  [ # 15 ]

Nou ik moet zeggen, die kogel werkt verdomd slecht mee. Dat kreng zit zeer stevig vast.

Ik heb er een breekijzer/koevoet (weet ik veel wat het precies is) bij, een bijtel in de gleuf en nog wil hij niet los .. maarja ik geef niet op, hij zal toch eens los moeten komen.

Maar wat het irritante even is ... gister middag de hele middag zo’n beetje verknoeit om 1 bout los te krijgen, en vandaag verkloot ik wederom een complete middag om 1 fuseekogel los te krijgen :s ... Zo ben ik straks 2 weken bezig om mijn draagarmen te reviseren Sad


## edit: .. hij begint inmiddels te komen, maar de koevoet begint ook al te buigen, haha wat een kracht zeg.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook