Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Zojuist voor mijn dagelijkse kilometers overgestapt op een Xantia Break 1.8i 16v uit 2000. Elegance uitvoering, dus alles wat de normale mens nodig heeft, is aanwezig.
Rijdt prima, ziet er goed uit.
Auto heeft alleen twee kleine probleempjes:
De achterklep gaat bijna niet open, alleen door op de trekhaak te gaan staan, en te gaan trekken, gaat ie open.
Motor wordt op de snleweg ongeveer 60-65 graden, in de stad 70. Dat lijkt me wat kil. Wel zit ie meteen op de 60 graden. Lijkt me dat er een verkeerde thermostaat in zit ?
Hoe deze probleempjes aan te pakken.
Domme vragen bestaan niet.
thermostaat is vrij makkelijk als je voor de auto staat zit deze onder het luchtfilterhuis in de motor zijn vrij makkelijk zelf te vervangen en kosten ook niet zo veel euro of 13 tempratuur moet toch wel min 75 -90 graden zijn
achterklep kijk eens of hij goed sluit en open gaat of dat het slot blijft hangen
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Slot blijft hangen.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Hoe zit overigens de motorkap ontgrendeling bij de Type2 Xantia ? Ik ben echt zo’n iemand die lastige electronische dingen zo fixt, maar ook de ontgrendeling van de motorkap niet kan vinden….
Domme vragen bestaan niet.
motorkapvergrendeling zit onder het stuur is een rode hendel bij de kap zelf zit hij iets uit het midden aan de rechterkant
je instructie boekje zit links onderin het dashboard achter een klepje
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Die hendel heb ik al wel gevonden, maar waar zit de vergrendeling onder de kap, zodat je ;m ook echt open kunt doen ?
Instructie boekje is helaas zoek. Moet nog en nieuwe erbij zien te krijgen
Domme vragen bestaan niet.
Even met de vingers onder de kap en het wijst zichzelf. Nadat de kap van binnenuit is ontgrendeld komt deze 2 cm los. Rechst (onder kap) zit een hendeltje wat je naar boven moet duwen (één vinger).
Wat betreft een slot wat blijft hangen. Verwijder de stoffen bekleding van de achterklep (8/10 torx schroefjes). Ontgrendiling slot is een ijzeren staafje met aan uiteinde schroefdraad, welke wordt geklemd in een kunststof houdertje. Op dit houdertje (zwart) zit een kapje waarmee je de staaf kunt loshalen van het houdertje. Nu is het even proberen een juiste afstelling te vinden van het staafje in het houdertje (trial and error )
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Met je slot verhaal ga ik er uitkomen.
Het klep verhaal klopt idd bij een serie1 en 1b. Bij de serie2 kan ik dat hendeltje niet vinden, maar ik begrijp dat dit op dezelfde manier zit. De grille die bij een serie2 ook open gaat maakt het iets lastiger.
Maar gaat goed komen.
Dank voor je hulp.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Zo, slot gefixt. Alles gelijk goed schoongemaakt. Opnieuw ingevet en doet het weer als nieuw.
Motorkap gaat inderdaad net zo open als bij een xm. Ik schaam me dood… Daar ff de accuklemmen goed vastgezet en alle sapjes gecontroleerd.
Ook gelijk ff mijn nokia carkit gemonteerd zodat we weer veilig kunnen bellen.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Oh ja, het temperatuurprobleem heb ik denk ik ook gevonden.
Na een stuk file gaan de fans namelijk wel aan, en dat zette me aan het denken. Denk dus dat de temp. sensor van het dashboardmetertje wat gaar is.
Weet iemand waar die zit en of die simpel te vervangen is ?
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:Oh ja, het temperatuurprobleem heb ik denk ik ook gevonden.
Na een stuk file gaan de fans namelijk wel aan, en dat zette me aan het denken. Denk dus dat de temp. sensor van het dashboardmetertje wat gaar is.
Weet iemand waar die zit en of die simpel te vervangen is ?
Je thermostaat kan natuurlijk ook te vroeg opengaan.
Normaal gaat hij bij 75 graden een beetje open en bij 83 graden staat hij vol open.
Het dashboardmetertje lijkt me eerlijk gezegd wat vergezocht.
Wat voor een temp. gaf het metertje aan toen de fan aansloeg?
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Fan die aanslaat bij 80 graden lijkt me wat vroeg.
Als ik mijn hand op de radiateur houd is ie ook wel goed heet.
Denk zelf dat de temperatuurvoeler kaduuk is, en niet het metertje.
Domme vragen bestaan niet.
Heb met mijn Xantia hetzelfde temperatuur probleem gehad.
Weliswaar met een diesel, maar wat je vrij snel kan doen is met contact aan, motor uit als ie op temp is, de stekkertjes van de temp sensors er één voor één even af trekken.
Er zitten bij jouw auto drie sensors in het termostaat-huis geschroefd.
Op het moment dat je de goede te pakken hebt valt de indicatie op het dashboard weg.
Van die stekker maak je de contacten schoon en klaar is simmetje.
Wel oppassen dat je het metalen borgclipje niet te veel verbuigt.
Door oxideren van de contacten krijg je een gelijdelijk lagere indicatie.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Dat zijn tips waar we wat aan hebben ! Chapeau !
Kun je er alleen zo bij met draaiende motor ? Of kom je erbij zonder de accu te demonteren ?
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Piet Visser schreef:Heb met mijn Xantia hetzelfde temperatuur probleem gehad.
Weliswaar met een diesel, maar wat je vrij snel kan doen is met contact aan, motor uit als ie op temp is, de stekkertjes van de temp sensors er één voor één even af trekken.
Er zitten bij jouw auto drie sensors in het termostaat-huis geschroefd.
Op het moment dat je de goede te pakken hebt valt de indicatie op het dashboard weg.
Van die stekker maak je de contacten schoon en klaar is simmetje.
Wel oppassen dat je het metalen borgclipje niet te veel verbuigt.
Door oxideren van de contacten krijg je een gelijdelijk lagere indicatie.
Door slechte kontakten kan je inderdaad zoals Piet schrijft allerlei rare dingen krijgen !
Stekker op sensor opkuisen en als het “gewone” stekkertjes zijn afknippen en nieuwe monteren.
Walter O:)
Meten is weten , gissen is missen
Heb het mischien niet duidelijk genoeg getikt, maar doe dit alleen als de motor uit is.
Eén van de sensors is nodig voor de inspuitcomputer, als je die los trekt terwijl ie draait kan ie door verlies van het signaal rare dingen gaan doen.
succes O:)