Nu moest ik even de auto wassen ivm met strooi zout.
Ik zet de auto dan altijd in de hoogste stand. Band vervang stand zal ik maar zeggen.
Ongeveer een kwartier bezig geweest en ging in de auto zitten starte de motor en zette hem weer terug in rij-stand.
Nou het was alsof de stalen balken van het washok verschoven en de boel in elkaar storte… Wat een kabaal kwam er voor uit de auto toen hij zakte. Alsof er 2 ultra zware stalen balken over elkaar schoven met grof geweld.
Is dit een beetje smeer hier en daar en voila of moet ik deze stand maar niet meer gebruiken?
Ik zet hem vaker in de 1na hoogste stand bij de Mac donalds. makkelijker met betalen zal ik maar zeggen. En nooit geen piepje.
Ook later die dag even in de 1na hoogste stand en weer terug en ook niks. Toen weer in de wiel vervang stand en weer terug ook niks..
Begin van problemen? of gewoon normaal en komt het omdat er iets over iets heen gaat wat niet helemaal meer zuiver loopt na 12 jaar.?
C4 Cactus 1.2
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
en als je er in rijdt? geen gekke dingen? geknak, geschuur, gestuiter.
mijn vader had ooit met een ds dat in de hoogste stand het membraam van een van de veerbollen knapte, dat gaf ook een aardige knal, en het LHM vat stond meteen bovenin bol. maar goed, dat merk je met rijden natuurlijk meteen als er een bol naar de knoppe is.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Nope geen gestuiter of zover ik weet gekke dingen.
Het was ook geen knal maar enorm krakend geluid van een paar seconden.
Ik weet niet precies hoe de veering werkt maar het gaf mij het idee dat het een buis is waar een andere buis overheen gaat voor de hoogte in te stellen en bij het neer gaan dat de overheen gaande buis niet recht naar beneden ging en dus schuurde over de interne buis.
Ja..vindingrijk maar misschien dat het meer duidelijkheid geeft.
C4 Cactus 1.2
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
uhm tsja….
zoals je het omschrijft verdenk je denk ik de veerpoten?
kan zijn dat die wat stroever gaan na de jaren, en dan gan ze schokkerig omhoog en wat lamgzaam meestal ook. maar dat veroorzaakt niet zo’n enorm kabaal! mar als het een beetje een dukdukdukdukduk geluidje was (hier ook creatief ) dan kan het zijn dat je poten inderdaad wat ouwig zijn. bovenin bij de bollen zitten gaatjes in de veerpoten, daar kun je wat lhm in gooien als ze wat moeizaam gaan… dat is helaas een zeer tijdelijke oplossing.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Denk dat het je veerpoten zijn. Hebben meer Xantia’s last van. Niet iets waar je je veel zorgen over hoeft te maken.
Jeroen
Zie dat Mechuccio me net voor is
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
bovenin bij de bollen zitten gaatjes in de veerpoten, daar kun je wat lhm in gooien als ze wat moeizaam gaan… dat is helaas een zeer tijdelijke oplossing.
Bij een Xantia volgens mij niet.
Wat wel eens wil helpen is dat je de manchet loshaalt en de poot inspuit met wat teflonspray. Is ook een tijdelijke oplossing hoor.
Jeroen
Had je misschien je voet op de rem? Als de wagen zakt wordt de wielbasis iets langer door de constructie van de achterveerpoten. De wielen moeten dus iets uit elkaar rollen. Als je je voet op de rem hebt gaat dat wat moeilijk. Dan hoor je de remmen een beetje protesteren. Alleen zou je dan verwachten dat het van de achterremmen komt omdat die meestal iets minder remmen dan de voorremmen.
Mechuccio schreef:en als je er in rijdt? geen gekke dingen? geknak, geschuur, gestuiter.
mijn vader had ooit met een ds dat in de hoogste stand het membraam van een van de veerbollen knapte, dat gaf ook een aardige knal, en het LHM vat stond meteen bovenin bol. maar goed, dat merk je met rijden natuurlijk meteen als er een bol naar de knoppe is.
en zelfs een bol kan knallen: (maar ja dan ligt er ook een plas lhm onder je auto…........... )
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
1000 bommen en granaten
Hoe kan zo’n bol in godsnaam uit elkaar knappen zeg
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
toniclight schreef:Denk dat het je veerpoten zijn. Hebben meer Xantia’s last van. Niet iets waar je je veel zorgen over hoeft te maken.
Net als de BX dus….inderdaad heeft de Xantia niet dat gaatje met rubber dopje boven op de veerpoot zoals de BX, dus inderdaad van onder de wielkast even die manchet omhoog schuiven en er wat olie of teflonspray op spuiten.
En daarna even een paar keer de hendel van de rijstand naar de bovenste stand en weer normale rijstand zetten, uiteraard tijdens het draaien van de motor.
Die van jou zullen wel 12 jaar oud zijn, vermoed ik….nog nooit vernieuwd dus.
Zeg Citroen23 does ff relaxed op 2de kerstdag.. Hoop voor je dat je de LHM niet op je lak heb gekregen.
Maar goed. Wat me opvalt althans.. het idee heb ik dat hij erg stug is met veren achter. Hij klappert ook wat heb ik het idee.
Zou het dan zo kunnen zijn dat achter iets niet in orde is en dat hij vanuit de hoogste stand dan niet juist zakt en daardoor het geluid maakt.
Ik heb het even herhaald en inderdaad het is wel een inmens hard gekraak.
Ik zou het eigenlijk even moeten opnemen.
Probeer ik morgen even te doen de auto staat nu TE verweg..
Al die kerstgangers ook.. hele straat vol.
C4 Cactus 1.2
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Zou het dan zo kunnen zijn dat achter iets niet in orde is en dat hij vanuit de hoogste stand dan niet juist zakt en daardoor het geluid maakt.
Dan zouden het ook nog wel eens de ADAL’s kunnen zijn.
Jeroen
Dont you go technical on me now.
Een odol ken ik wel maar ADAL nog niet. ops:
C4 Cactus 1.2
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Momentum schreef:Dont you go technical on me now.
Een odol ken ik wel maar ADAL nog niet. ops:
Achterste DraagArm Lagers
die willen bij onze teergeliefde HP troentjes nog wel eens de geest geven met dergelijke symptomen… staan je wielen zo: / \? want moet natuurlijik zo: | |
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
aha hmm is me niet opgevallen. heb wel regelmatig naar de wielen gekeken ivm met een langzaam leeg lopende band.
Klinkt als DUUR in de oren bij mij.
C4 Cactus 1.2
Trek deze even naar boven.
Het “probleem” wordt veroorzaakt door de hydrauliek.
Als je hem eerst start en na een seconde of 30 weer naar de normale stand selecteert krijg je dat geluid niet.
Het precieze weet ik er niet van maar ik vermoedt dat de anti zink klep wordt geopend door een lagere druk dan er in de veerpoten aanwezig is.
Had de eerste keer dat ik hem waste precies hetzelfde.