2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
turbo BX
Gepost: 28 december 2006 02:47 PM
  [ # 16 ]
Bram schreef:
Citroenbx schreef:

er zijn een paar mensen die een 2.1TurboD in hun BX/Peugeot 1.7TurboD hebben gelegd dus passen doet het zeker.

Ho ho…..heb je weleens goed de site van Marten bekeken..wat voor ‘‘zaag, hak en breekwerk’’ hij heeft moeten verrichten voordat het 2.1 TD blok erin kon ? 8-[

http://members.home.nl/mpostma/20031230/index.html

Net zoals Marten zegt, het blok past er zo in….

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
jan1963
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 24-04-2006

Gepost: 28 december 2006 03:23 PM
  [ # 17 ]

mooi zo, dan ga ik eens ‘live’ de turbo en aanverwanten goed bekijken en als dat een beetje zou kunnen lukken ga ik de gok maar wagen. Blijft dan nog wel te bezien of de aandrijflijn het houdt onder 245 nm :-s

Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 december 2006 07:05 PM
  [ # 18 ]
mpostma schreef:

Nou, dat valt ook wel mee hoor Bram. Het blokje past eigenlijk best goed in een BX. Het lag in elk geval zonder veel moeite (en zonder zaag of breekwerk)  in de motorsteunen, met de 18 TD bak. Daarna was het nog wat meer moeite om de rest van de zooi erin te passen.

Zo’n lada had natuurlijk geen turbo en dat is toch wel een behoorlijk uitsteeksel. Worst case, zou je je uitlaatspruitstuk moeten aanpasseni om de turbo anders te plaatsen. De jongens in de 205 scene hebben inmiddels met mooie foto’s van ombouwprojecten al laten zien hoe je dat doet. Eigenlijk is de voornaamste limiet de wilskracht en de kennis van de sleutelaar.

Daar doelde ik dan ook op….om die radiateur e.d. passend te maken.
(ik heb het indertijd immers vrijwel dagelijks zitten volgen) Wink

Maar ik wens Jan i.i.g. veel succes…het zijn fijne blokjes die 1.8 TD.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 december 2006 07:30 PM
  [ # 19 ]
jan1963 schreef:

mooi zo, dan ga ik eens ‘live’ de turbo en aanverwanten goed bekijken en als dat een beetje zou kunnen lukken ga ik de gok maar wagen. Blijft dan nog wel te bezien of de aandrijflijn het houdt onder 245 nm :-s

Sja, blok past er zo in heb ik “ook weer niet” gezegd. De turbo met zijn aanhangsels, de extra-grote waterpomp die nu fors achter het blok uitsteekt in plaat van dat ie in het onderblok draait, etc. zijn nog wat lastige obstakels waar ik toevallig weinig last van had. Maar bij het inbouwen in een 405 zit je ineens te kloten met de waterslangaansluiting onder de waterpomp waar ik geen last van had.

Is de motorsteun exact hetzelfde als bij een 19 D? Het bruggetje tussen blok en chassis mag best anders zijn, maar de steun die aan het blok zit moet toch wel hetzeflde zijn, anders moet je dat ook nog aanpassen.

Hangt het blok in de Niva in de lengterichting of dwars? Staat ie ook 30 graden gekanteld? Met name dat laatste is toch wel erg essentieel. Of je zou ook nog de carterpan + oliepomp (Die dan minimaal anders geconstrueerd moeten zijn) weer van het oorspronkelijke blok moeten nemen.

Wel een leuk project en voor vragen houd ik me aanbevolen. Natuurlijk raad ik je ook aan de foto’s op mijn site te bekijken. Daar kun je je wewllicht al orienteren op hoe het past. Besef bijv. dat de uitlaatkant van de turbo bij de 2.1 TD aan de andere kant zit t.o.v. de 18 TD.

@Bram en CitroenBX: ik ruik hier een soort welles-nietes discussie of het nu wel of niet kan. Laten we de topicstarter gewoon van zoveel mogelijk info voorzien dat ie het zelf kan beslissen. Het kan best lastig zijn en het hangt sterk van de inventiviteit, doorzettingsvermogen, kennis en motivatie van de TS of het wel of niet wat kan worden. Persoonlijk denk ik niet dat het zin heeft om wat te roepen als je eigenlijk maar weinig harde details kan melden. Dat wil niet zeggen dat jullie niks zininigs gemeld hebben hoor, maar kijk er wel voor uit Wink. En nogmaals, geen offence…

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 december 2006 09:06 PM
  [ # 20 ]
mpostma schreef:

Hangt het blok in de Niva in de lengterichting of dwars? Staat ie ook 30 graden gekanteld? Met name dat laatste is toch wel erg essentieel.

TS zei in de openingsbijdrage :

”“Bij de BX ‘wijst’ de uitlaat naar achteren (dus dwars met de motor) en hij moet in lengterichting ingebouwd worden, dus de uitlaataansluiting moet langs met de motor lopen, als je zo’n beetje begrijpt wat ik bedoel. “”

Dus vandaar dat ik een beetje zat mee te denken aan e.e.a. :-k

Profiel  
 
jan1963
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 24-04-2006

Gepost: 29 december 2006 01:07 AM
  [ # 21 ]

dat de uitlaatkant van de turbo aan de andere kant zit tov een 1.8 had ik al aan de foto’s op je site gezien. Zwaar aanpassen moet ik daar toch, dus dat zal de zaak niet maken. Ik maak me inderdaad meer zorgen over het carter. Een Niva is 4x4 en de XUD in mijn Niva heeft een specifiek carter omdat er nog een differentieel onder zit. Ik zal proberen om van ‘t weekend hier foto’s van te posten. Verder heb ik al begrepen dat de slag bij een 2.1 4mm langer is dan bij een 1.9. Blijft maar de vraag of er in m’n Nivacarter 4mm extra ruimte is om de wangen van de krukas te laten passeren. Zo zal ik bijv wel de oliepomp van de 2.1 gebruiken, maar de aanzuigpijp en zift van m’n atmo 1.9. Moet wel, want ook deze zijn specifiek ontworpen om in m’n carterpan te passen.

Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 december 2006 01:36 AM
  [ # 22 ]
jan1963 schreef:

dat de uitlaatkant van de turbo aan de andere kant zit tov een 1.8 had ik al aan de foto’s op je site gezien. Zwaar aanpassen moet ik daar toch, dus dat zal de zaak niet maken. Ik maak me inderdaad meer zorgen over het carter. Een Niva is 4x4 en de XUD in mijn Niva heeft een specifiek carter omdat er nog een differentieel onder zit. Ik zal proberen om van ‘t weekend hier foto’s van te posten. Verder heb ik al begrepen dat de slag bij een 2.1 4mm langer is dan bij een 1.9. Blijft maar de vraag of er in m’n Nivacarter 4mm extra ruimte is om de wangen van de krukas te laten passeren. Zo zal ik bijv wel de oliepomp van de 2.1 gebruiken, maar de aanzuigpijp en zift van m’n atmo 1.9. Moet wel, want ook deze zijn specifiek ontworpen om in m’n carterpan te passen.

OK. Dat klinkt boeiend. Hij hangt nog wel in een hoek van 30 graden?

Ik kan me zo niet meer voor de geest halen of je de oiliepomp en de aanzuigslurf nog kon scheiden. Wees wel gewaarschuwd voor het feit dat de 2.1 TD een dieper carter heeft dan de de 1.9D. Dat scheelt ong. een liter olie. Hetgeen ook betekent dat de olieslurf van de 1.9 D minder diep aanzuigt. In combinatie met een minder diep carter van de 1.9d zal dat niet zo’n probleem zijn. Echter, ik weet niet of de capaciteit van de 1.9d oliepomp berekend is op het 2.1 TD blok. Die laatste heeft als extra olieverbruiker een turbo EN oliesproeiers voor zuigerbodemkoeling.

Gezien de verder grote overeenkomsten tussen de blokken zou het mij volstrekt niet verbazen dat je de oliepompen zonder meer kan uitwisselen (in de zin dat ze fysiek gezien zullen passen). Voor de uitsteek vna de zuigers of cilinderbussen meer naar beneden hoef je je niet ongerust te maken. De carterpannen zitten ruim onder de krukas en aangezien de nivausensoren gelijk zijn, kun je er vanuit gaan dat t.o.v. het onderblok het oliepeil hetzelfde is als ze allebei op max staan bij beide blokken (in dezelfde stand).

Ik ben idd wel benieuwd naar foto’s!

Profiel  
 
jan1963
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 24-04-2006

Gepost: 29 december 2006 11:06 AM
  [ # 23 ]

alvast een foto van m’n Niva en van de motor. Foto’s van het voordifferentieel dat maar net onder het specifieke carter past volgen nog.


Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 december 2006 12:12 PM
  [ # 24 ]

Nu ik dit zo zie denk ik het volgende:

De cilinderkop van de 2.1 TD is volgens mij een stukje hoger. Zou dat wel gaan passen dan???

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 december 2006 12:29 PM
  [ # 25 ]
waterman771 schreef:

Nu ik dit zo zie denk ik het volgende:

De cilinderkop van de 2.1 TD is volgens mij een stukje hoger. Zou dat wel gaan passen dan???

Dit blok ligt er heel krap in zeg!! En bovendien heel anders opgehangen aan de voorkant. Waterman heeft ook wel een punt. Het blok zit nogal hoog. Misschien idd omdat het differentieel onder het carter zit?

Verder ben ik wel benieuwd naar wat er links van het blok nog in de motorruimte zit. Ik zie er zo in een hoek nog wel een snaar naar toe gaan.

Het blok heeft aan de voorkant weinig ruimte. Dat is bij mijn BX aan distributiezijde trouwens niet anders. Het meest ben ik nog wel benieuwd naar foto’s van de rechterkant, waar de turbo zou moeten komen. En wellicht naar foto’s van de motorsteunen en vooral hoe ze aan het blok gemaakt zitten.

Houd er ook rekening mee dat je een intercooler zult moeten kunnen plaatsen voor de radiateur.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 februari 2007 01:44 AM
  [ # 26 ]
peugeotlover schreef:

die extra snaar is voor een vaciuumpomp voor de rembekrachtiger Wink

Bij de BX TZD Turbo zit er geen vaccuumpomp op die plek maar een hydraulische pomp.

peugeotlover schreef:

ps ik heb zo’n 2100td in mijn 405 gehangen
man wat een werk Rolling Eyes maar wat een power Twisted Evil

Haha, vertel mij wat Very Happy

Overigens is het verder verdacht stil in dit draadje. Plannetje van topicstarter weer in de ijskast?

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 26 februari 2007 12:14 PM
  [ # 27 ]
mpostma schreef:
peugeotlover schreef:

die extra snaar is voor een vaciuumpomp voor de rembekrachtiger Wink

Bij de BX TZD Turbo zit er geen vaccuumpomp op die plek maar een hydraulische pomp.

peugeotlover schreef:

ps ik heb zo’n 2100td in mijn 405 gehangen
man wat een werk Rolling Eyes maar wat een power Twisted Evil

Haha, vertel mij wat Very Happy

Overigens is het verder verdacht stil in dit draadje. Plannetje van topicstarter weer in de ijskast?

Hij had laatst gereageerd op een blok wat werd aangeboden, dus hij is er nog mee bezig. Of het gaat gebeuren is natuurlijk een tweede..

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
jan1963
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 24-04-2006

Gepost: 27 februari 2007 04:39 PM
  [ # 28 ]

ben er inderdaad nog mee bezig, maar een betaalbare motor vinden van voor ‘95 met geen te gekke kmstand is niet zo heel erg simpel.
Haast heeft het helemaal niet. Ik kan toch pas in de zomermaanden met de ombouw beginnen

Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 16 maart 2007 10:26 PM
  [ # 29 ]

iek neem ff een abonnement op dit topic!  Very Happy

groet,
Niva-Lovah
Smile

Profiel  
 
jan1963
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 24-04-2006

Gepost: 17 maart 2007 08:07 AM
  [ # 30 ]

heeeeey Very Happy

Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook