1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Kachelradiateur steeds opnieuw lek
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162

Gepost: 27 december 2006 05:43 PM

Ik ben nu in een paar jaar tijd aan mijn 4e kachelradiateur toe. Ze gaan tussen de 6 en 18 maanden mee. De laatste is november 2005 vervangen en toen is ook de lekkende koppakking vervangen. Sindsdien is de koelvloeistof schoon.

Begin november dit jaar rook ik weer koelvloeistof als ik de verwarming aandeed en sinds kort beslaan de ramen ook weer. Mijn niet-merkgebonden garage gaat er soepel mee om, maar ik ben het goed zat allemaal. Als de baas daar begin januari weer terug is van vakantie mag hij weer een oplossing bedenken die mij niks kost, maar intussen heb ik een paar vragen:

Als er koelvloeistofdamp uit de verwarming komt, is dat dan per definitie de kachelradiateur, of zitten er onder het dashboard ook nog koelvloeistof slangen die kunnen gaan lekken. Met andere woorden: de twee slangen die vanuit de motorruimte door het schutbord gaan, zitten die direct op de kachelradiateur en kan het dus alleen de radiateur maar zijn?

Is jullie iets bekend of er misschien een partij kachelradiateurs op de markt is met productiefouten waardoor ze steeds gaan lekken? De af fabriek geleverde kachelradiateur is heel wat jaartjes meegegaan en ik vind het raar dat alles wat er daarna is ingezet steeds weer gaat lekken. Mijn garage haalt ze steeds bij dezelfde onderdelenleverancier. Zijn er verschillende merken kachelradiateurs voor de zx 1.4i op de markt en moet ik mijn garage zeggen dat hij er maar eens een ander merk in moet stoppen?

Is het mogelijk tijdens het vervangen van de kachelradiateur iets verkeerd te doen, bv niet goed ontluchten of zo, waardoor het ding na een tijd gaat lekken?

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 27 december 2006 05:46 PM
  [ # 1 ]

HEt kan helas alleen maar de radiateur zijn, de aansluitingen van de radiateur steken door het schutbord heen, de slangen komen er niet eens in de buurt. En gek genoeg heb ik het ook meegemaakt dat er 2x binnen een jaar een kachelradiateur vervangen moest worden… lijkt inderdaad erg op een productiefout. best vervelend ook wat het is niet de minste klus aan de zx.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2153

Gepost: 28 december 2006 12:41 PM
  [ # 2 ]

Ik weet niet of het wat uitmaakt maar er zijn twee verschillende kachelradiators voor de ZX: namelijk een Behr en een Valeo. Deze zijn door elkaar gebruikt in de productie van de ZX maar zijn niet uitwisselbaar.

Op de plaatjes zien die er in principe bijna hetzelfde uit maar er zijn toch verschillen… Misschien dat er een verkeerd type ingezet is.

Bij mij gaat er morgen een nieuwe in. Pas als de oude er uit is kan ik zien welke er weer in moet. Onhandig want daardoor kan ik de onderdelen ook niet van te voren bestellen.

Jos van der Voort

Profiel  

Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407

- C5 Charactére
Gepost: 28 december 2006 01:11 PM
  [ # 3 ]

Heb helaas hetzelfde gezeur gehad met de kachelradiator van mijn xantia.
Ook hier bleken er twee leveranciers te zijn.
Van de Behr is bekend dat ie veel beter (lees betrouwbaar) is dan de Valeo. Zit er nu twee ton in.
Bij de Xantia paste het overigens wel, een behr radiator in een valeo kachelhuis. Citroen berekend de benodigde warmte-capaciteit en daar komt een ideaal formaat radiator uit die door beide toeleveranciers wordt toegepast. Hooguit zitten de klemmetjes op een iets andere plek op het kachelhuis, die heb ik er gewoon afgebroken aangezien ie van boven er in gestoken zit, en toch nergens heen kan. Very Happy
Let er bij het aansluiten onder de motorkap wel op dat de o-ringen goed in de vaseline zijn gezet, dan kost het minder wrikken en jutteren om het aansluitblokje er goed in te krijgen.
En dus is de kans minder dat je de afdichtingen van de kunstof eindkap op het aluminium koelerblok onder spanning zet.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 december 2006 01:38 PM
  [ # 4 ]

Er is nog iemand hier die steeds de radiator moest vervangen in zijn ZX, lag toen aan een productiefout had ik begrepen. Het schijnt dat het ook met het aarden van de radiator te maken heeft een slechte aarde werkt doorrotten in de hand.

Profiel  

kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162

Gepost: 29 december 2006 12:27 AM
  [ # 5 ]

Hoe zit dat met het aarden? Bedoel je een electrische verbinding met de massa van de accu? Ligt er een af-fabriek een “mindraad” die je kunt aansluiten op de kachelradiateur?

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 december 2006 12:30 AM
  [ # 6 ]

Ja met aarden bedoel ik de radiator met een draadje verbinden met de massa/chassis van de auto. Af fabriek is dat ding niet geaard als het goed is.

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 29 december 2006 12:35 AM
  [ # 7 ]

Dit om eventuele spanningscorrosie te voorkomen. Door de boel “te aarden”, ofwel elektrisch aan elkaar te knopen, bestaat de kans dat je dergelijke schade voorkomt.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 december 2006 03:59 AM
  [ # 8 ]

Blijkbaar is een kachelradiateur een kwaaltje waar PSA bewust niets aan doet, net als de TU koppakking.
Ze weten het al zo lang, maar doen er niets aan Evil or Very Mad

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 30 december 2006 12:25 AM
  [ # 9 ]

Vandaag ook de kachelradiator vervangen…...

[-o<  [-o<  [-o<  [-o<  [-o<

Jos van der Voort

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 18 februari 2007 06:47 PM
  [ # 10 ]

De kachelradiator kostte mij 70 euro bij de dealer. Het probleem is dat je niet weet welke je moet hebben totdat-ie eruit is. Shoppen is dus erg lastig tenzij je je auto een paar dagen niet nodig hebt.

Vervangen is een ramp. Je hele dash moet eruit om bij het kachelhuis te komen. Dat is een kl.teklus.

Overigens staan er meerdere verslagen van het vervangen van de kachelradiator in het ZX forum. Onder andere van mij…..

Even zoeken dus op “kachelradiator”.

Jos van der Voort

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 18 februari 2007 07:47 PM
  [ # 11 ]

Toevallig hebben we net een hele discussie gehad over pillen en andere toevoegingen.

Ik vrees dat je toch de radiator zult moeten vervangen. Ik heb hier een bypass liggen die je op de kachelslangen kunt plaatsen. Dan kun je in elk geval nog een possje doorrijden.

Jos van der Voort

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 18 februari 2007 09:56 PM
  [ # 12 ]

Ik denk dat je in de war bent. In je kachelhuis zit een kleine radiator. Die zorgt voor de warmte in je interieur. Je radiator zelf in de motorruimte, daar is niks mis mee (in dit geval).

Zoek even op kachelradiator op het forum. Ik heb zelf deze vervangen in december. Daar staan foto’s bij. David tb heeft hem ook vervangen en die heeft ook foto’s.

Jos van der Voort

Profiel  

obicham
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 153

Gepost: 18 maart 2007 10:32 PM
  [ # 13 ]

heb een tijdje geleden ook dit leuke werkje gehad Sad
Een nieuwe Behr heeft mij toen 35 euro gekost bij de onderdelenzaak
een kacheltje van de sloop was duurder

Profiel  

BlaZe
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 218

- C3 1.4 HDI 55 SX
Gepost: 19 maart 2007 01:58 PM
  [ # 14 ]

Het blijven ondingen die kachelradiateurtjes Wink

Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 19 maart 2007 02:35 PM
  [ # 15 ]

mwah, zo’n pokkuh klus is het niet hoor. M’n record staat inmiddels op 3,5 uur.

Is in het verleden wel een tijdje geweest dat ik er een aantal heb gedaan voor clubleden Smile
Aan materiaal ben je weinig kwijt. De dealer rekent echter 8 werkuren ervoor en ze doen het liever niet.

Als je eenmaal weet welke boutjes losmoeten en waar ze zitten is het prima te doen. Wel rustig en gestructureerd werken. Oh ja, het beste stuk gereedschap hierbij is een digi camera.  Veel foto’s maken dus. Voor je weet ben je letterlijk de draad kwijt anders Smile

Wat dat aarden betreft, daar sta ik ff van te kijken.  De kwaliteit van de 2 type radiatoren is volgens mij gelijk. Enige verschil is volgens mij toch echt de aansluit tuitjes. Ene type staat recht en de ander geloofik onder een hoek. Wat je uiteraard pas ziet als het los ligt. Niet op zondag sleutelen dus Smile

Wat ook vaak niet wordt gedaan is het vervangen van de o-ringen.

Beste tup… blijf geduldig, in boosheid iets met geweld lostrekken levert je later een hoop ellende op. En zeker die klip aan de voorzijde niet kwijtraken. Daar waar de slangen in de radiator gaan.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook