Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hallo,
Mijn startmotor doet het 9 van de 10 keer goed. Soms hoor ik alleen een klikje, maar na twee of drie keer doet ie het dan gewoon.
Nu heb ik de afgelopen maand twee keer meegemaakt dat ik het wel 10 keer moet proberen, en dan doet ie het. Beide keren trouwens met koude motor.
Is mijn startmotor aan zijn eind, of is dit een electronica probleem? Ter info: het is een 1996 v6 vsx.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
electronica lijkt mij.. een relais? 8-[
Lijkt mij gewoon een startmotor die aan zijn eind is. Het relais klikt wel maar de startmotor doet toch niets. Lijkt mij dus toch echt een startmotor die op zijn allerlaatste pootjes loopt.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: Startmotor
Ree schreef:Hallo,
Mijn startmotor doet het 9 van de 10 keer goed. Soms hoor ik alleen een klikje, maar na twee of drie keer doet ie het dan gewoon.
Nu heb ik de afgelopen maand twee keer meegemaakt dat ik het wel 10 keer moet proberen, en dan doet ie het. Beide keren trouwens met koude motor.
Is mijn startmotor aan zijn eind, of is dit een electronica probleem? Ter info: het is een 1996 v6 vsx.
Groet,
Ree
Ruilen voor een 95-er TCT met hetzelfde probleem? Ik hoef er alleen maar een tik op te geven als ‘ie niet wil \:D/
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Klinkt mij ook als een versleten startmotor.
Ik zou er niet te lang mee wachten, zometeen doet ie niks meer, op het moment dat het niet uitkomt.
Bij mij was de startmotor ook kapot: één keer ging ie ratelen en daarna startte ie alsnog. Daarna heeft ie het nooit meer gedaan..
(En ik heb een automaat, dus aanduwen gaat dan ook niet; kon die op de sleepwagen)
:-k Versleten koolborsteltjes lijkt me .
Kun je zelf vernieuwen(koolborstels: Brezan of zo ) of het hele ding laten reviseren .
Of een 2e handsje , zijn niet zo duur hoor .
Succes ermee !
XM TCT Ambiance`94
:-k Versleten koolborsteltjes lijkt me .
Kun je zelf vernieuwen(koolborstels: Brezan of zo ) of het hele ding laten reviseren .
Of een 2e handsje , zijn niet zo duur hoor .
Succes ermee !
XM TCT Ambiance`94
Dirk de Pirk schreef::-k Versleten koolborsteltjes lijkt me .
Kun je zelf vernieuwen(koolborstels: Brezan of zo ) of het hele ding laten reviseren .
Ik weet dat een startmotor vervangen bij mijn XM een fluitje van een cent is, daar kom je zonder problemen bij. Maar ik vraag me af of dat bij een V6 ook zo makkelijk gaat. Laatst heb ik een aircopomp uit een 2.5TD gehaald; dat is echt een crisis-motor voor de doe het zelver
Animal triste post coitum
in jouw geval is de startmotor niet kapot, enkel het start relais dit is het kleine gedeelte op de starmotor zelf waar de kabels op aangesloten worden.
een vervangend relais kost ongeveeer 40 to 45 euro incl. btw
ik zou dus gewoon een nieuw relais plaatsen.
zit meestal maar met 2 m4 boutjes vast aan het huis en kun je zo vervangen, toevallig gister nog 1 gedaan van een ds met het zelfde probleem.
het klikken wat je hoord is de bekrachteging van je bendix en daarna geeft hij geen stroom meer door naar je startmotor.
Je bendix geeft een hardere klik als je relais , anders laat je iemand anders starten en luister je waar het vandaan komt die klik .
Je kunt ook op de startmotor een klap met
de hamer geven , dan willen die koolborsteltjes nog wel eens pakken ; weet je tenminste zeker dat dat de oorzaak is .
Overigens kost een nagekeken startmotor iets van € 38,50 bij Bart (H)Ebben :-# .hoef je ook niet je bendix te vervangen , mocht het toch daar aan liggen en ben je nog goedkoper uit ook .
Bart Ebben Specialist Citroen Peugeot
Merk : CITROEN, XM, 1995
Gezocht naar : MOTOR START, 1989 - 2002 B 3,0 V6-ZPJ 3,0 24V-ZPJ4/ D6RA721 - D6RA12 - D6RA72 BOSCH
1994 198 Goed N/A VAL.D6RA72 BE Bart Ebben Specialist Citroen Peugeot € 38.50
1995 221 Goed N/A ZIE.5802A9 BOSCH001108086 JDK Bart Ebben Specialist Citroen Peugeot € 38.50
1994 55 Goed N/A bosch 001108086 RV Bart Ebben Specialist Citroen Peugeot € 38.50 N/A
1994 45 Goed N/A valeo D6R12 RV Bart Ebben Specialist Citroen Peugeot € 38.50 N/A
1994 237 Goed N/A BC Bart Ebben Specialist Citroen Peugeot € 55.00
1994 194 Goed N/A valeo d6ra721 gm Bart Ebben Specialist Citroen Peugeot € 38.50
1991 232 Goed N/A Valeo D6RA721 getest ok JH Bart Ebben Specialist Citroen Peugeot € 38.50
1995 218 Goed N/A ZIE.5802A8 BE Bart Ebben Specialist Citroen Peugeot € 38.50
1989 161 Goed N/A BE Bart Ebben Specialist Citroen Peugeot € 38.50 N/A
Alweer Succes gewenst !
XM TCT Ambiance`94
dhet relais geeft nooit een klik, dit is enkel een magneet spoeltje die de bendix aantrekt die dan dus een klik geeft, als je de starmotor wilt controleren kun je de draad die van het relais naar de startmotor loopt even lasdraaien van het relais en die dan even door verbinden met de plus van de accu.
de motor gaat dan draaien zonder dat de starterkrans meedraait. is dit het geval dan is het relais kapot, althans de schakeling die stroom naar de startmotr door geeft.
Quote:
dhet relais geeft nooit een klik, dit is enkel een magneet spoeltje die de bendix aantrekt die dan dus een klik geeft,
Hoor ik nou toch een klik ?????Razor ?
Anyway, wel een goede manier om je bendix te testen , chapeau ! =D>
Groet, Dirk en alweer succes !
XM TCT Ambiance`94
razor schreef:dhet relais geeft nooit een klik, dit is enkel een magneet spoeltje die de bendix aantrekt die dan dus een klik geeft, als je de starmotor wilt controleren kun je de draad die van het relais naar de startmotor loopt even lasdraaien van het relais en die dan even door verbinden met de plus van de accu.
de motor gaat dan draaien zonder dat de starterkrans meedraait. is dit het geval dan is het relais kapot, althans de schakeling die stroom naar de startmotr door geeft.
Het startrelais/solenoïd heeft een dubbele functie: het zorgt er voor dat de bendix naar voren schuift zodat het de starterkrans aangrijpt en het is een zware schakelaar welke de verbinding maakt tussen de twee zware kabels welke er op zitten aangesloten.
De stroom welke over da startmotor loopt si ernorm en veel te groot voor de contactschakelaar op het dashboard.
Als je dus met een (paar) oude schroevendraaier(s) contact maakt tussen deze twee zware aansluitingen op het startrelais, moet de startmotor gaan draaien zonder dat de bendix naar voren beweegt.
Als hij dat doet zijn de borstels goed en zit het probleem in het startrelais zelf. Als het uit elkaar kan zou je de zware contacten moeten schoonmaken.
Kijk ook hier:
http://www.nlvl.nl/cgi-bin/vraagbaak.pl?onderwerp=motor/startmotor.txt
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ben even niet in de buurt geweest om wat meer info te geven, dus bij deze…
De allereerste keer dat ik probeer te starten lijkt op het draaien van de startmotor die niet genoeg power heeft om door de compressieslag te drukken. Daarna lijkt het alleen nog maar op het tikken van een relais, tot ie het weer doet.
Testen is helaas een beetje lastig, je zal zien dat het ding het altijd direct doet Ik zal moeten wachten tot het probleem wat erger wordt.
Anyway, mijn tweede vraag ligt in het logische verlengde. In het instructieboekje staat expliciet dat de XM altijd op de startmotor gestart moet worden, en nooit aangeduwd mag worden omdat dit de katalysator ernstig beschadigt. Is dit echt waar?
Groet,
Ree
ps, iemand die weet hoe lang het duurt om de startmotor uit de V6 te vervangen?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Weet je zeker dat de accu voldoende stroom kan leveren?
Ik heb een oude Jaguar en die wilde van de zomer met geen mogelijkheid starten, terwijl de startmotor goed rondging.
Bleek dat hij alle stroom gebruikte en er niets overbleef voor een goede vonk. Met een nieuwe accu ging hij niet één keer rond of hij liep al.
Wat je beschrijft lijkt op een accu die het net redt om de zaak nog een paar keer rond te krijgen en het dan voor gezien houdt. En dan heb je alleen nog maar geklik.
Zet je binnenverlichting aan en start, gaat die binnenverlichting zo goed als uit tijdens het starten, leen dan een accu van de buurman, of probeer het met startkabels en kijk wat er dan gebeurt.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Han S schreef:Weet je zeker dat de accu voldoende stroom kan leveren?
Ja, dat weet ik zeker…
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi