Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Hugh (Engelse vriend in Zuid-Frankrijk) heeft een ID19 (1964) die vanmorgen niet wilde starten. Zelfs niet met een hulpaccu. Ik heb hem geadviseerd benzinetoevoer (van pomp naar carb) na te kijken en de bougies op de juiste werking te controleren. Leek me zinnig en daar houdt meteen mijn technische kennis op :-k , maar misschien iemand hier die er een aanvulling op kan geven? Mail ik dat meteen door naar Zuid-Frankrijk. Alvast dank!
Ja, eerst kijken wat er is/niet is: benzine en ontsteking
citrods schreef:Ja, eerst kijken wat er is/niet is: benzine en ontsteking
Ja lijkt mij ook een goed begin.
Niet lopen is of geen lucht, of geen benzine of geen vonk.
Mijn ID uit 1960 (maar ja dan praten we over 6 volt) verbruikt naar mijn idee teveel bobine’s (2 in 11 jaar).
sproeiers in de carburateur kunnen verstopt zitten.
Maar als de kwaal omschreven kan worden als “opeens start ie niet meer” gok ik het eerst op elektrische problemen.
Dus bougiekabel losmaken en (handschoenen aan hoor) met de kabel in de buurt van het kleppendeksel kijken of er een vonk komt.
Dat opeens alle 4 de bougies kapot zouden zijn lijkt mij onwaarschijnlijk.
Als er geen vonk is lijkt mij de bobine enof kontaktpuntjes verdacht.
Vraag ook maar eens of er tijdens die startpogingen een benzine lucht in het vooronder hing, want dan lijkt mij de carburateur en benzine toevoer OK.
Wat ook een simpele truuk is om te kijken of het aan de brandstoftoevoer ligt is zo’n spuitbus met starthulp (volgens mij pure ether?) te gebruiken.
gewoon in het luchtfilter spuiten en starten.
Pruttelt ie dan effe is het toch een brandstof toevoer of carburateur probleem.
Zo meer idetjes heb ik nu even niet.
Wens hem daar success
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
@ Hugh
The fuel leaks back into the fuellines on these old Solex 34PBIC carbs, so if the car sits for awhile it takes a long time to get the fuel from the lines into the carb. That’s why there’s a lever on the original fuelpump to manually pump the fuel to the carb when the car has been sitting a long time. Some aftermarket SPAM (Valeo) do not have this provision. I had two used SPAM on my ID, both failed, now I use a new pump from a Citroen 11CV and rotated the pump inlet so it does work for a ID/DS. Never had any problems since! After a long period of sitting I just use the manual lever to pump up some fuel and she starts right up.
Good luck!
Alexander
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Dank jullie, ik heb de samenvatting gemailed naar Hugh (dank Alexander voor het pré-vertalen!)
Hij haalt de oude DS-monteur van Citroëngarage Valentin uit La Chaise Dieu (10 km. verderop) erbij. Weet iemand of er 123’s in Frankrijk geleverd worden? Of per postorder te bestellen zijn?
Dank!
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
En hugh rijdt weer. Valentin is een uurtje bezig geweest met de bougies en diverse benzineleidingen schoonmaken etc. De auto gaat zeer binnenkort naar de garage voor groot onderhoud. =D>
Dank aan allen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kees-Jan Smit schreef:Dank jullie, ik heb de samenvatting gemailed naar Hugh (dank Alexander voor het pré-vertalen!)
Hij haalt de oude DS-monteur van Citroëngarage Valentin uit La Chaise Dieu (10 km. verderop) erbij. Weet iemand of er 123’s in Frankrijk geleverd worden? Of per postorder te bestellen zijn?
Dank!
Ja. blondeau levert ze.( parijs)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>