8 van de 21
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
Zo, hè hè..weer een BX TZD.
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 16 februari 2007 03:58 PM
  [ # 106 ]
mpostma schreef:

Nog nooit op de site van Roel gekeken?? http://www.citroenbx.nl

http://www.citroenbx.nl/techniek/onderhoud/ruitenwisser/unit/

Het antwoord op Bram’s andere vraag is: in goede conditie met redelijke sleutel-ervaring kost je dit een kwartiertje.
Ik smeer zelf overigens het motortje en de draaipunten ook voor ik ze monteer (doe ik nou ook weer niet zó vaak).
Het asje is bijzonder: dit zou je in principe helemaal niet moeten smeren (een messing op chroom lager kun je beter niet smeren) maar in de praktijk moet het wel omdat het anders invreet. Als je een als-nieuw mechaniek hebt moet je het aan de bovenkant zo insmeren met kopervet dat er geen vocht of vuil in kan komen.
En een gedemonteerd mechaniek zonder speling kan best wat speling hebben als je met de lange wisserarm eraan vast voelt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 16 februari 2007 05:10 PM
  [ # 107 ]
mpostma schreef:

Nog nooit op de site van Roel gekeken?? http://www.citroenbx.nl

http://www.citroenbx.nl/techniek/onderhoud/ruitenwisser/unit/

Dank je, Marten…..hier heb ik wat aan. Cool

karel schreef:
mpostma schreef:

Nog nooit op de site van Roel gekeken?? http://www.citroenbx.nl

http://www.citroenbx.nl/techniek/onderhoud/ruitenwisser/unit/

Het antwoord op Bram’s andere vraag is: in goede conditie met redelijke sleutel-ervaring kost je dit een kwartiertje.
Ik smeer zelf overigens het motortje en de draaipunten ook voor ik ze monteer (doe ik nou ook weer niet zó vaak).
Het asje is bijzonder: dit zou je in principe helemaal niet moeten smeren (een messing op chroom lager kun je beter niet smeren) maar in de praktijk moet het wel omdat het anders invreet. Als je een als-nieuw mechaniek hebt moet je het aan de bovenkant zo insmeren met kopervet dat er geen vocht of vuil in kan komen.
En een gedemonteerd mechaniek zonder speling kan best wat speling hebben als je met de lange wisserarm eraan vast voelt.

Dat heb ik inmiddels wel gedaan ja, de *nieuwe* smeren en controleren of het buisje waar de RW vloeistof doorheen moet, goed open is.
Was ook erg vuil allemaal….dus hij is gereed om gemonteerd te worden..nu nog even een dagje met goed weer afwachten.

Dat kopervet is ook een goeie tip van je. Cool

Profiel  
 
bxbressers
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 25-05-2006

Gepost: 16 februari 2007 05:23 PM
  [ # 108 ]
Bram schreef:

nu nog even een dagje met goed weer afwachten.

kijk eens naar buiten…...... Wink  Very Happy

BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 16 februari 2007 05:26 PM
  [ # 109 ]
bxbressers schreef:
Bram schreef:

nu nog even een dagje met goed weer afwachten.

kijk eens naar buiten…...... Wink  Very Happy

Jawel…..maar op vrijdag heb ik kans opeens weg te moeten….dus hopelijk is het maandag of dinsdag net zulk weer Wink

Profiel  
 
bxbressers
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 25-05-2006

Gepost: 16 februari 2007 05:28 PM
  [ # 110 ]

ah, maar morgen wordt het precies hetzelfde zeiden ze op de radio….. Laughing  Cool

BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 20 februari 2007 02:55 PM
  [ # 111 ]

Zo….ik ben vanmorgen toch maar even naar mijn favoriete Carfitter langs geweest, waar ik altijd klusjes als olie verversen, banden, remmen e.d. laat doen…en die heeft het ruitenwisser-mechaniek er even voor me ingezet. Cool
Kost me 2 tientjes, maar met mijn vastzittende nek is het een rotklusje omdat ik niet omhoog kan kijken voor die onderste 2 bouten…alleen was het moertje op de motor zelf (waar de hevel van het mechaniek op zit) los en dus maakte hij een hele rare slag, wilde de motorkap wissen i.,p.v. het raam en hij eindigde aan de linkerkant. Shocked 

Gelukkig konden we aan het oude mechaniek zien wat de goede stand was, dus heb ik nu weer een spelingsvrije ruitenwisser die je niet hoort….wel een genot hoor want ik zat de laatste jaren altijd met RW’s die herrie maakten…BX rijders weten wel wat ik bedoel. Wink

En bij Johan Oldenhage meteen even een nieuw sproeiersetje gehaald voor de op de RW…..de oude maakte alleen de onderkant nog nat.

Kortom…..als eerdaags de D-riem en spanrollen zijn vernieuwd, dan rijd ik zowaar in een BX diesel waar (tot op heden) NIKS aan mankeert….Goh, wat een zegen. Smile

(alleen het tikkende elekr. linker raam is nog een aandachtspunt, maar hij doet het nog steeds goed)

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 20 februari 2007 03:04 PM
  [ # 112 ]
mssl schreef:

Goed werk Bram!

Hoeveel kost trouwens zo’n sproeislangetje voor op je ruitenwisser?

Bij Johan iets van 13 euro dacht ik (origineel BX uiteraard)....hij had er nog 1 liggen hoorde ik. Wink
Ze breken meestal boven in de knik die dingen en dan piest ie alleen nog aan de onderkant Razz

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 21 februari 2007 11:12 PM
  [ # 113 ]

Bij het knooppunt Rottepolderplein heb je een bocht van de 3-merenweg naar de Schipholweg richting Haarlem….die ik 3x per week neem.
Vanmiddag had ik voor het eerst dat de achterkant van de BX *uitbrak* in de bocht, die ik met een gewone TZD altijd in z’n 3e versnelling neem met ongeveer 40 km p.u Rolling Eyes

Ik schrok me rot, dacht dat ik over de kop ging maar gelukkig kon ik hem met tegensturen op de weg houden…..het wegdek was nat (oke) maar ik rijd op goede banden, ze zijn ook goed op spanning (2.2)...kan dit iets technisch zijn wat ik over het hoofd zie ?  Surprisedops:

Het kan toch niet te maken hebben met het rechter (rammelende) Stab. stokje VOOR ? Confused

Dit heb ik nu voor het eerst met een BX in al die jaren…..ik ben gewend dat ze ook in het bochtenwerk vast op de weg liggen…ook wanneer het wegdek nat is. Exclamation

Kan het te maken hebben met slecht gevulde veerbollen achter ??
Ik vind hem prima veren….bonkt niet op drempels…kortom zijdezacht.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 21 februari 2007 11:14 PM
  [ # 114 ]

Een harde achterkant in combinatie met een nat wegdek kan er wel mee te maken hebben denk ik. Kijk maar eens naar de Corvette’s van jaren 80/90 die waren ook spijkerhard afgeveert slipten dan ook al vrij snel.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 23 februari 2007 01:30 AM
  [ # 115 ]

Ehm, heb je toevallig Vredesteins ahh Confused:

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 februari 2007 01:48 AM
  [ # 116 ]
PrutsyLJ schreef:

Een harde achterkant in combinatie met een nat wegdek kan er wel mee te maken hebben denk ik. Kijk maar eens naar de Corvette’s van jaren 80/90 die waren ook spijkerhard afgeveert slipten dan ook al vrij snel.

Häha, lijkt wel alsof je idd achterbanden hebt met duidelijk minder grip dan de voorbanden. Als de vering goed aanvoelt achter, lijkt het mij geen reden tot bezorgdheid. Wil de achterkant echt gaan stuiteren dan moet het wel behoorlijk slecht zijn.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 23 februari 2007 02:27 AM
  [ # 117 ]
beerpeet schreef:

Ehm, heb je toevallig Vredesteins ahh Confused:

Het is nu donker en nat buiten, maar ik zal daar morgen eens naar kijken….komt dit dan weleens voor bij Vredestein ?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 februari 2007 11:46 AM
  [ # 118 ]
Bram schreef:
beerpeet schreef:

Ehm, heb je toevallig Vredesteins ahh Confused:

Het is nu donker en nat buiten, maar ik zal daar morgen eens naar kijken….komt dit dan weleens voor bij Vredestein ?

Niet als je ze rondom zou hebben. Ik denk dat het komt omdat je achterbanden blijkbaar duidelijk minder grip hadden dan je voorbanden. Nog geluk voor je dat je het kon corrigeren. Caroline had dit trouwens ook een keer met de break.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 23 februari 2007 12:02 PM
  [ # 119 ]
mpostma schreef:

Niet als je ze rondom zou hebben. Ik denk dat het komt omdat je achterbanden blijkbaar duidelijk minder grip hadden dan je voorbanden. Nog geluk voor je dat je het kon corrigeren. Caroline had dit trouwens ook een keer met de break.

Tsja…ik heb voor nieuwe banden (Vredestein) en achter zijn ze wat ouder..ik heb net even gekeken en er staat NOCIGN (made in Finland) op of zoiets. Surprisedops:

Ze zaten er al op toen ik deze TZD kocht….ze hebben best nog redelijk profiel, maar ik zal er nu rekening mee houden en die eerdaags ook maar gaan vernieuwen. Confused

Het beste zijn natuurlijk Michelins, dat weet ik. Cool

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 februari 2007 12:05 PM
  [ # 120 ]
Bram schreef:
mpostma schreef:

Niet als je ze rondom zou hebben. Ik denk dat het komt omdat je achterbanden blijkbaar duidelijk minder grip hadden dan je voorbanden. Nog geluk voor je dat je het kon corrigeren. Caroline had dit trouwens ook een keer met de break.

Tsja…ik heb voor nieuwe banden (Vredestein) en achter zijn ze wat ouder..ik heb net even gekeken en er staat NOCIGN (made in Finland) op of zoiets. Surprisedops:

Ze zaten er al op toen ik deze TZD kocht….ze hebben best nog redelijk profiel, maar ik zal er nu rekening mee houden en die eerdaags ook maar gaan vernieuwen. Confused

Het beste zijn natuurlijk Michelins, dat weet ik. Cool

Oude discussie wellicht, maar toch bewijst dit ook weer dat je in mijn opinie de beste banden achter moet plaatsen.

In elk geval gelukkig dat je hem kon corrigeren, maar schrikken is het wel natuurlijk.

Profiel  
 
 
8 van de 21
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook