BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Ai, heb jij dat. Heb je een fijne BX, rijdt er zo’n muts achterop.
Wat betreft de trekhaak. Leuk hoor, maar meestal verplaatst dat de schade van de bumper naar de bodemplaat. Kijk ook maar eens goed of je daklijn nog helemaal gaaf is.
Succes met de afwikkeling van het gebeuren en houd toch maar even je nek in de gaten. Ging dat goed eigenlijk? BX hoofdsteunen zijn niet bepaald wiphlash vermijdend.
Ja….ik heb goed gekeken naar mijn BX….en alles is nog recht en zo.
De klap *klonk* hard…maar dat heeft volgens mij ook te maken met die gammele troep die ze voor op zo’n Peug hebben gemaakt ...als er een dikke BMW o.i.d. achterop gezeten had, was het een andere zaak geweest.
Die Peugeot is niet tot de achterkant van mijn BX zelf gekomen want dan waren er bijvoorbeeld wel achterlichten gesneuveld of de klep en die gaat nog keurig open en dicht.
En v.w.b. mijn nek…..juist daarom heb ik een speciale neksteun aan mijn hoofdsteun vast zitten….al jaren, was je dat nooit opgevallen ?
En ik zag haar natuurlijk aankomen (ik schat 20 a 25 km p/u of zo) dus kon ik mij schrap zetten.
mpostma schreef:Ai, heb jij dat. Heb je een fijne BX, rijdt er zo’n muts achterop.
Wat betreft de trekhaak. Leuk hoor, maar meestal verplaatst dat de schade van de bumper naar de bodemplaat. Kijk ook maar eens goed of je daklijn nog helemaal gaaf is.
Inderdaad, hopelijk geen naverschijnselen. Waar je bij de auto op moet letten is of de vouw in de zijkant van het dak, boven de porieren en met name boven de C-stijl die de kracht doorgegeven kan hebben, nog recht loopt. Als ie daar ergens knikt is er toch iets meer geraakt dan je denkt.
Ich bin ein Breaker
Om jullie gerust te stellen zal ik daar morgen nog een keer uitgebreid naar kijken…..had het al globaal gedaan, maar nu nog beter dan.
Maar ik zei al 2x eerder dat de klap harder klonk dan hij in werkelijkheid was….dat geluid kwam vooral van HAAR wagen…de bumper dus.
Ik weet niet hoe dat bij een Peugeot vast zit….maar hij lag er helemaal vanaf, zal ook wel niet veel bijzonders zijn dan.
Ach, ik heb met hetzelfde gangetje (mogelijk zelfs minder) onze 205 getotood op de trekhaak van een speciaal voor rene zo klein: corsa.
Die had inderdaad ook niets, maar onze 205 was einde oefening….
Bram schreef:Om jullie gerust te stellen zal ik daar morgen nog een keer uitgebreid naar kijken…..had het al globaal gedaan, maar nu nog beter dan.
![]()
Maar ik zei al 2x eerder dat de klap harder klonk dan hij in werkelijkheid was….dat geluid kwam vooral van HAAR wagen…de bumper dus.
Ik weet niet hoe dat bij een Peugeot vast zit….maar hij lag er helemaal vanaf, zal ook wel niet veel bijzonders zijn dan.
O ja, dat kan érg dramatisch en ook vooral heel duur klinken! Hopen dan maar dat het vooral plastic-geluid was.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Bram schreef:Om jullie gerust te stellen zal ik daar morgen nog een keer uitgebreid naar kijken…..had het al globaal gedaan, maar nu nog beter dan.
![]()
Maar ik zei al 2x eerder dat de klap harder klonk dan hij in werkelijkheid was….dat geluid kwam vooral van HAAR wagen…de bumper dus.
Ik weet niet hoe dat bij een Peugeot vast zit….maar hij lag er helemaal vanaf, zal ook wel niet veel bijzonders zijn dan.O ja, dat kan érg dramatisch en ook vooral heel duur klinken! Hopen dan maar dat het vooral plastic-geluid was.
Ach ja, zo’n voorbumper is er ook op gemaakt om veel botsenergie op te nemen. Hoe meer hij kraakt, hoe meer effectief energie opneemt
Het gaat er uiteindelijk om de bestuurder te beschermen, niet om de auto heel te houden. Als je de auto ook nog een beetje heel wil houden, is een Volvo 240 een betere keus. Die hebben gewoon letterlijk schokdempers in de zware bumpers zitten.
Bram schreef:....enfin, ik had nog meer te doen….Good Luck with your Peug…...doeii !
Dus geen politie erbij? Nu maar hopen dat de Hongaarse dame geen vriendjes heeft die er met een heel mooi getuigen-verhaal jouw schuld van maken?!
Bram schreef:En ik zag haar natuurlijk aankomen (ik schat 20 a 25 km p/u of zo) dus kon ik mij schrap zetten.
Waardoor je dus juist eerder schade kunt veroorzaken (zowel bij je auto als vooral ook physiek: nooit doen!)
Wel mazzel als je er inderdaad alleen 2 bumperveegjes aan overhoud!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
karel schreef:Bram schreef:Om jullie gerust te stellen zal ik daar morgen nog een keer uitgebreid naar kijken…..had het al globaal gedaan, maar nu nog beter dan.
![]()
Maar ik zei al 2x eerder dat de klap harder klonk dan hij in werkelijkheid was….dat geluid kwam vooral van HAAR wagen…de bumper dus.
Ik weet niet hoe dat bij een Peugeot vast zit….maar hij lag er helemaal vanaf, zal ook wel niet veel bijzonders zijn dan.O ja, dat kan érg dramatisch en ook vooral heel duur klinken!
Hopen dan maar dat het vooral plastic-geluid was.
Dat was het ook…..het klonk iets als *Krooiikk-boem* zal ik maar zeggen.
Ik heb net nog eens uitgebreid mijn BX bekeken…..en ik kan werkelijk NIKS ontdekken, alle naden zijn nog hetzelfde als eerst ...geen knik ergens in de daklijn…de bumper is niet verschoven of zo.
Ook merkte ik niks met het rijden, daarna.
Ik zal er later nog weleens van onderen naar kijken als hij weer op de brug moet voor olie verversen….bij de trekhaak bevestiging en zo…bodemplaat enz.
Ik zal die veegjes bovenop de bumper nog even laten zitten tot de a.s. Meeting in Almere…..dan kan men het zelf zien, helaas is mijn digitale camera defect, maar ik zal proberen om er met mijn mobiel een foto van te maken en hier plaatsen.






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Heel naar Bram Gelukkig heb jij niets en is je BX ook een beetje gespaard gebleven. Ik zou alleen wel eens onder de bumper kijken, want zelfs met een slakkengangetje is een klap tegen je bx al mogelijk funest. Vooral de bumperbevstigingen zouden wel eens goed beschadigd kunnen zijn, wat weer voor veel roest kan zorgen
Eveneens ben ik tevens ook.
Even een update :
ik merkte de laatste paar dagen al dat ik mijn koppeling wat zwaarder moest intrappen en nu sinds gisteren komt ie bij stationair draaien steeds moeilijker in zijn eerste versnelling.
Vanmiddag naar mijn huis specialist geweest en die vertelde mij dat zeer waarschijnlijk het Diafragma er slecht aan toe is…DUS, is de kans groot dat ik over *enige* tijd aan een nieuwe koppeling moet.
Tel daarbij op de al reeds ingecalculeerde reparatie’s van de D riem + spanrollen, waterpomp, Stab Stokje…kom ik totaal uit op rond de 1000 euro
Dus ben ik me aan het beraden wat nu te doen….want verder is het een spijkerharde auto (nergens roest)...is er al het nodige aan noodzakelijk onderhoud gedaan door de vorige eigenaresse (allemaal bij Oldenhage)......de motor en bak zelf zijn verder prima, alhoewel ik blijf zeggen dat hij wel flink nagelt (ben ik niet gewend van de 1.9D)....dus wegdoen en weer geld in een andere BX stoppen is ook zo wat…
Het is alweer een jaar of 10 geleden dat ik een reparatie had van 1300 GULDEN (ook koppeling).......maar 1000 euro is wel 2200 gulden omgerekend.
Gelukkig doet hij het nog….en als je eenmaal rijdt dan schakelt ie verder wel goed…..volgens Jan kan die koppeling niet strakker gesteld worden, omdat je dan door het Diafragma heen trapt en dan sta je helemaal stil.
De koppelingshevel is overigens wel goed….ik merk namelijk dat het pedaal een kleinere slag maakt de laatste tijd. :
Ah,
elke keer als ik dit draadje zie met Bram als laatste poster denk ik: Hij gaat eruit….....
Zou het nou toch??