Nu ik die nieuwe D riem erin heb zitten…was er nog 1 dingetje wat me niet beviel aan deze BX 1.9D….en dat was het slome karakter, oftwel wel errrg traaaag optrekken.
Enfin….eergisteren heb ik die bekende stelschroef op de brandstofpomp (inspuitmoment of zo, weet nog steeds de officieele naam niet) een stuk ingedraaid waardoor hij 200 toeren meer ging maken…en toen met de stelschroef naast de hevel van de koudstart weer stationair terug geschroefd naar 850 rpm (uiteraard bij warme motor).
Toevallig moest ik vanmorgen een ritje maken naar Dusseldorf heen en weer…maar ik merkte al bij het optrekken dat hij er vandoor wil als de brandweer
Tot eergisteren wilde hij niet echt harder dan 140…....geloof me of niet, maar ik heb op de Autobahn de 170 aangetikt….zat wel net in het rode gebied.
ops:
Maar…... ops: ....(slik)....tot eergisteren haalde ik er zelfs 1 op 17,2 mee….NU staat de dagteller op 630 km met nog een 1/4 tank, dus ik vrees dat ie zelfs de 1 op 15 niet haalt.
Dus daar moeten we maar eens een gulden middenweg voor zoeken.
Maar wat een trekvermogen heeft ie nu zeg….ik heb echt nog nooit een gewone 1.9D gehad die zo snel op 140 zit….zelfs bij 120 trekt ie lekker door, ik wil hem nog niet vergelijken met een tzd-turbo, maar het komt in de buurt v.w.b. optrekken vanuit stilstand
(zal Renz maar eens uitdagen met m’n ex tzd-turbo)
Ze noemen het de rookstop.
Als je nu eens probeert met het gasgeven precies dat punt op te zoeken waarop je de meeste acceleratie voelt. Dat is meestal net wat minder dan plankgas. Je ziet het ook wel als je op de roetproductie let. Bij maximale acceleratie roet ie meestal net niet. Geef je meer gas, dan gaat ie roet uitstoten en niet harder. Kortom: probeer daar een balans in te vinden. Ik denk dat je dan wel weer een stuk zuiniger rijdt.
Overigens moet een BX 1.9D met een “beetje” standaard optimistische teller gewoon die 170 kunnen aantikken. Als het goed is, is een 1.9 D wel in het voordeel in het begin als bij de turbodiesel de turbo nog op gang moet komen. Als het echt op sleuren aankomt, dan houd je de tzd turbo echt niet meer bij (verschil moet er wezen natuurlijk).
mpostma schreef:Ze noemen het de rookstop.
Als je nu eens probeert met het gasgeven precies dat punt op te zoeken waarop je de meeste acceleratie voelt. Dat is meestal net wat minder dan plankgas. Je ziet het ook wel als je op de roetproductie let. Bij maximale acceleratie roet ie meestal net niet. Geef je meer gas, dan gaat ie roet uitstoten en niet harder. Kortom: probeer daar een balans in te vinden. Ik denk dat je dan wel weer een stuk zuiniger rijdt.
Overigens moet een BX 1.9D met een “beetje” standaard optimistische teller gewoon die 170 kunnen aantikken. Als het goed is, is een 1.9 D wel in het voordeel in het begin als bij de turbodiesel de turbo nog op gang moet komen. Als het echt op sleuren aankomt, dan houd je de tzd turbo echt niet meer bij (verschil moet er wezen natuurlijk).
Ik had al verwacht dat hij meer zou gaan roken (roeten) maar ik zie niks in mijn buitenspiegel….ik had het gevoel dat 1 van de vorige eigenaren er aan hadden laten afstellen (of bij de APK uiteraard de monteur)....te zuinig dus.
Nu heb ik natuurlijk ook wel vrijwel continue 140 zitten *blazen* op de autobahn….ik zal het eens een tankje aanzien met normale snelheden in NL en eens kijken hoe het gebruik dan is.
Maar ik zal je tip zeker ter hand nemen…dus als ik je goed begrijp moet ik (bijvoorbeeld) in z’n 3e of 4e versnelling bij volgas kijken of hij met iets minder gas hetzelfde toerental blijft maken ??
Uiteraard houd ik een tzd-turbo niet (meer) bij ...boven de 70 is het denk ik al over.
Bram schreef:
Maar ik zal je tip zeker ter hand nemen…dus als ik je goed begrijp moet ik (bijvoorbeeld) in z’n 3e of 4e versnelling bij volgas kijken of hij met iets minder gas hetzelfde toerental blijft maken ??
Ik bedoel juist niet bij een vast toerental. Want als je continu 140 rijdt bijv. zal je snelheid altijd afnemen bij minder gasgeven. Probeer de meest effectieve stand vna het gaspedaal te vinden bij acceleratie.
Bij Harms diesel (die wel duidelijk roet bij volgas) was dit heel duidelijk te voelen. Het is vooral een kwestie van vooelen wanneer de maximale accereratie optreedt. Geef maar eens botweg plankgas bij acceleratie en lift het gaspedaal tot de acceleratie weer afneemt. Dat gevoel moet je vasthouden. Je mag natuurlijk ook minder gasgeven, maar het is vooral een kwestie van zo danig effectief gasgeven, dat je niet meer gas geeft dan noodzakelijk voor maximale acceleratie.
Bij mijn turbodiesel voel ik dit trouwens ook duidelijk.



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Zo Bram, even lekker zelf sleutelen dus. Ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen. 170 op de teller moet normaal gesproken ook zeker haalbaar zijn voor de 1.9D. Getuige de max. snelheid die ik met mijn 1.9D ZX ooit haalde: .
Marten’s verhaal herken ik wel. Zeer goed omschreven Marten, dat kan je echt wel aan jou overlaten.
Suc6 met pielen Bram.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Tago schreef:
Is het bij benzines ook zo dat ‘ie dan minder verbruikt
:
Bij benzine auto’s moet je gewoon gas geven, daar zijn ze voor gemaakt.
Tago, al een BX?
Tago schreef:mpostma schreef:Tago schreef:
Is het bij benzines ook zo dat ‘ie dan minder verbruikt
:
Bij benzine auto’s moet je gewoon gas geven, daar zijn ze voor gemaakt.
Bij benzine dus geen punt voor plankgas dat de trekkracht groter is?
Ik zou zeggen: dit topic gaat over een BX diesel (die van Bram op precies te zijn). Voor benzine auto’s geldt zeker niet hetzelfde als voor diesels. En dan hangt het ook nog weer ervan af of het een carburateur is of een injectiemodel. Kortom: niet vergelijkbaar.
hogervp schreef:Zo Bram, even lekker zelf sleutelen dus. Ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen. 170 op de teller moet normaal gesproken ook zeker haalbaar zijn voor de 1.9D. Getuige de max. snelheid die ik met mijn 1.9D ZX ooit haalde:
Ja, dat moet een berline zeker kunnen; ik heb met mijn 19D deauville service (berline) ooit de 190 echt-net-niet aangetikt, net nog wat harder dan mijn turbodiesel dus die bij 180 ineens ophoudt door de toerenbegrenzing.
Die grappige stelschroef kan idd behoorlijk voor zuipen zorgen; ik heb ooit eens een niet zo zuinig lopende break met een onfrisse pomp geheel volgens de bijbehorende afregelprocedure van 1:13 naar 1:10 geholpen… ja, het reed wél lekker…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:hogervp schreef:Zo Bram, even lekker zelf sleutelen dus. Ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen. 170 op de teller moet normaal gesproken ook zeker haalbaar zijn voor de 1.9D. Getuige de max. snelheid die ik met mijn 1.9D ZX ooit haalde:
Ja, dat moet een berline zeker kunnen; ik heb met mijn 19D deauville service (berline) ooit de 190 echt-net-niet aangetikt, net nog wat harder dan mijn turbodiesel dus die bij 180 ineens ophoudt door de toerenbegrenzing.
Die grappige stelschroef kan idd behoorlijk voor zuipen zorgen; ik heb ooit eens een niet zo zuinig lopende break met een onfrisse pomp geheel volgens de bijbehorende afregelprocedure van 1:13 naar 1:10 geholpen… ja, het reed wél lekker…
Allereerst Patrick…tsja, dit was puur even om te testen hoe hard hij nu kon (en in Duitsland mag het (nog) wel )...ik vond tot nu toe een gewone 1.9D het fijnste rijden zo rond de 3200 rpm (= 115 km p/u)...heb dat met diverse BX’en, 1 Zx reflex en 2x een Xantia 1.9 D ervaren.
Ik schreef al eerder dat deze 1.9D veel minder motorgebrom heeft dan alle andere BX 1.9 D’s (meer het geluid van een Xantia 1.9D)....en ik moet zeggen dat ik blij verheugd was vandaag dat het prima uit te houden was met continue 140 km p/u….alleen met de Tzd-turbo’s ging dat perfect.
Dus ik ben weer een beetje meer vrindjes geworden met deze BX ....wat mij doet besluiten om er nog meer aan te gaan (laten) doen, de komende tijd.
Het is altijd een beetje de kat uit de boom kijken met een BX, nietwaar ? ops:
Karel…...mijn laatste TGD break (ex Kuikenxx, ex Lucas.U.) haalde ook 1 op 16 a 17…Lucas Unger mag dat hier beamen.
En tsja….ik heb die stelschroef misschien een halve slag ingedraaid….en zo lekker ging dat niet want ook al had ik die borgmoer (sleutel 13) goed los, toch kon ik hem zelfs met een knijptang maar moeizaam indraaien .....dus ik zal hem nog 1x een 1/4 slag terug draaien als hij nu echt aan het *zuipen* is….of ik laat hem zo staan, wat ik natuurlijk liever heb.
Ben namelijk bang dat als ik er veel aan ga zitten draaien dat hij straks afbreekt of zo….of gaat lekken.
Hmm….vanmorgen getankt toen ik naar Brussel moest…en tijdens die *snelle* rit van gisteren naar Dusseldorf plus nog wat km’s in de buurt, heeft ie 1 op 15,1 gereden.
Vorige week nog ruim 1 op 17….ik zit een beetje in dubio, hij nagelt nu opeens ook een stuk minder nu die rookstop wat ingeschroefd is (vreemd)....en trekt voor een 1.9 D als een *lier*...zal ik hem zo laten staan en maar hopen dat bij normale snelheden hij de 1 op 16 haalt…of weer terugschroeven. :
En vervuil ik nu de motor of kan het geen kwaad.
(ik moest trouwens in het Atomium zijn, zo zie je nog eens wat tijdens koerieren…was er nog nooit geweest) ops:






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
karel schreef:hogervp schreef:Zo Bram, even lekker zelf sleutelen dus. Ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen. 170 op de teller moet normaal gesproken ook zeker haalbaar zijn voor de 1.9D. Getuige de max. snelheid die ik met mijn 1.9D ZX ooit haalde:
Ja, dat moet een berline zeker kunnen; ik heb met mijn 19D deauville service (berline) ooit de 190 echt-net-niet aangetikt, net nog wat harder dan mijn turbodiesel dus die bij 180 ineens ophoudt door de toerenbegrenzing.
Die grappige stelschroef kan idd behoorlijk voor zuipen zorgen; ik heb ooit eens een niet zo zuinig lopende break met een onfrisse pomp geheel volgens de bijbehorende afregelprocedure van 1:13 naar 1:10 geholpen… ja, het reed wél lekker…
Bij 180 in de begrenzer? Bedoel je dan in het echt of op de teller? Ik heb 2 weken terug op de terugweg uit Parijs 185 op de teller gereden en de begrenzer greep nog niet in. Sterker nog, de auto versnelde nog een beetje. Het was wel met de helling mee, maar wat betreft toerental en begrenzer moet dit niet uitmaken.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:
Bij 180 in de begrenzer? Bedoel je dan in het echt of op de teller? Ik heb 2 weken terug op de terugweg uit Parijs 185 op de teller gereden en de begrenzer greep nog niet in. Sterker nog, de auto versnelde nog een beetje. Het was wel met de helling mee, maar wat betreft toerental en begrenzer moet dit niet uitmaken.
Het maximum toerental op de pomp kan gewoon afgesteld worden. Er is geen enkele reden waarom dat bij minstens 14 jaar oude BXen nog op de fabrieksinstelling zou staan. Kan best eens wat conservatiever of juist wat overmoediger staan.
Bij mijn ex 18 TD motor heb ik eens de 190 op de teller aangetikt. De toerenteller ging dan wel hard richting de 4400/4500 toeren. Bij de originele 19d motor weet ik het niet meer precies. Het snelste wat ik daarop heb gezien is 175. Dat was bij een pomp waarbij de rookstop ook lekker ruig stond afgesteld. Hoeveel toeren hij toen maakte weet ik niet meer precies, maar het zal toch wel boven de 5000 tpm geweest zijn.






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
mpostma schreef:knäckor schreef:
Bij 180 in de begrenzer? Bedoel je dan in het echt of op de teller? Ik heb 2 weken terug op de terugweg uit Parijs 185 op de teller gereden en de begrenzer greep nog niet in. Sterker nog, de auto versnelde nog een beetje. Het was wel met de helling mee, maar wat betreft toerental en begrenzer moet dit niet uitmaken.
Het maximum toerental op de pomp kan gewoon afgesteld worden. Er is geen enkele reden waarom dat bij minstens 14 jaar oude BXen nog op de fabrieksinstelling zou staan. Kan best eens wat conservatiever of juist wat overmoediger staan.
Bij mijn ex 18 TD motor heb ik eens de 190 op de teller aangetikt. De toerenteller ging dan wel hard richting de 4400/4500 toeren. Bij de originele 19d motor weet ik het niet meer precies. Het snelste wat ik daarop heb gezien is 175. Dat was bij een pomp waarbij de rookstop ook lekker ruig stond afgesteld. Hoeveel toeren hij toen maakte weet ik niet meer precies, maar het zal toch wel boven de 5000 tpm geweest zijn.
Ja ik dacht ook dat je dat gewoon af kan stellen. Dat is die schroef waar de gashevel tegenaan komt bij volgas. Maar omdat ik meerdere mensen op dit forum uitspraken heb zien doen over het maximaal haalbare toerental bij diesels, en ook maximum snelheden (toerentallen) van turbodiesels en ongeblazen vergeleken heb zien worden was ik even in de war geraakt
Eveneens ben ik tevens ook.
mpostma schreef:Bij de originele 19d motor weet ik het niet meer precies. Het snelste wat ik daarop heb gezien is 175. Dat was bij een pomp waarbij de rookstop ook lekker ruig stond afgesteld. Hoeveel toeren hij toen maakte weet ik niet meer precies, maar het zal toch wel boven de 5000 tpm geweest zijn.
5000 toeren correspondeert met 180 km/u in de D berline’s. Dat is meteen de max die ik er ooit uitgeperst kreeg, nog wel op vlak wegdek.
Ben heel benieuwd hoe 190 (klok- danwel echte kilometers) haalbaar zijn met 71pk, dan zit je al richting 5300 toeren.