17 van de 21
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
   
Zo, hè hè..weer een BX TZD.
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 juni 2007 08:07 PM
  [ # 241 ]

Ik heb geen matten voor liggen, dus dat is het niet. Cool
Nou ja…..er valt te schakelen hoor, zij het met wat aanpassingen. (eerst in 2 en dan pas in 1) Wink

@abxsport : Daar zal ik ook eens naar laten kijken.

Profiel  
 
OscarTZDTurbo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 378
Geregistreerd: 21-06-2006

Gepost: 26 juni 2007 08:12 PM
  [ # 242 ]
mpostma schreef:
OscarTZDTurbo schreef:

dat scheelt inderdaad een hoop ja. Die olie moet echt wel soepeler worden ...

Lijkt me sterk. Je moet wel enkele tientallen kilometers rijden om het effect van nieuwe bakolie te merken. Maar dat stadium ben je alweer gepasseerd.

De synchromesh van met name de laagste versnelllingen is aan slijtage onderhevig. Let wel dat de achteruit geen synchromesh heeft: het is normaal dat die wat hakerig gaat.

Als je 1 met een versnellingsbak op leeftijd wat hakerig wordt, je weet zeker dat de koppeling goed vrijkomt (dat weet je al vrij snel als ie wel “normaal” naar de achteruit of de 2 wil) EN de bakolie is goed en ververst dan zit er weing anders op dan dit gedrag te accepteren. Ik moet ook wel eens even via 2 naar 1 schakelen, omdat ie niet gelijk in de 1 wil bij het stoplicht. Soms irritant als het licht op groen gaat en je krijgt em ff niet in de 1, maar het alternatief is de v-bak uit elkaar en de synchromesh van de eerste versnelling vervangen. Ik ben niet zo’n perfectionist dat ik dat overweeg.


dat de synchromesch ringen versleten zijn is inderdaad logisch in de lagere versnellingen, maar die olie moet echt wel een beetje soepel worden hoor. OK inderdaad geen duizenden kilometers, maar als je de auto het beste wilt laten schakelen kan je die bakolie beter helemaal NIET vervangen.
Ik zie mensen dat ook wel eens in hun onderhoudslijstje zetten, bakolie verversen, maar dat is gewoon complete onzin, hij gaat er namelijk echt niet beter van schakelen. Soms zelfs slechter

Citroën D Special 1970

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 26 juni 2007 08:38 PM
  [ # 243 ]
OscarTZDTurbo schreef:

Ik zie mensen dat ook wel eens in hun onderhoudslijstje zetten, bakolie verversen, maar dat is gewoon complete onzin, hij gaat er namelijk echt niet beter van schakelen. Soms zelfs slechter

Ahum, als je het maar lang genoeg laat zitten gaat ie er wel een keer slecht van schakelen hoor. Op een gegeven moment zit er teveel condenswater in en is het alleen nog maar een stinkend zwarte prutje.

Wat pas écht slecht schakelt is trouwens een te hoog bakoliepeil.

Nu ik er aan denk, mijn Evasion heeft bij 180.000 km nwe bakolie gekregen - gewoon omdat ik alle sapjes ververst wilde hebben; nu, een kleine 10K later schakelt hij eigenlijk best wel heel erg goed, beter dan voorheen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
OscarTZDTurbo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 378
Geregistreerd: 21-06-2006

Gepost: 26 juni 2007 09:05 PM
  [ # 244 ]

ieder heeft er blijkbaar z´n eigen ervaringen mee Wink

Citroën D Special 1970

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 juni 2007 09:50 PM
  [ # 245 ]
OscarTZDTurbo schreef:

ieder heeft er blijkbaar z´n eigen ervaringen mee Wink

ALs jouw bak slechter ging schakelen na het verversen heb je er naar mijn idee geen goeie bakolie ingedaan.

Ik heb in elk geval meer positieve ervaringen met WEL vervangen van bakolie. Je moet er ook geen wonderen van verwachten, maar als de bakolie er al een hele tijd inzit is het absoluut heilzaam om het te vervangen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27941
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 juni 2007 10:18 PM
  [ # 246 ]
OscarTZDTurbo schreef:
mpostma schreef:
OscarTZDTurbo schreef:

dat scheelt inderdaad een hoop ja. Die olie moet echt wel soepeler worden ...

Lijkt me sterk. Je moet wel enkele tientallen kilometers rijden om het effect van nieuwe bakolie te merken. Maar dat stadium ben je alweer gepasseerd.

De synchromesh van met name de laagste versnelllingen is aan slijtage onderhevig. Let wel dat de achteruit geen synchromesh heeft: het is normaal dat die wat hakerig gaat.

Als je 1 met een versnellingsbak op leeftijd wat hakerig wordt, je weet zeker dat de koppeling goed vrijkomt (dat weet je al vrij snel als ie wel “normaal” naar de achteruit of de 2 wil) EN de bakolie is goed en ververst dan zit er weing anders op dan dit gedrag te accepteren. Ik moet ook wel eens even via 2 naar 1 schakelen, omdat ie niet gelijk in de 1 wil bij het stoplicht. Soms irritant als het licht op groen gaat en je krijgt em ff niet in de 1, maar het alternatief is de v-bak uit elkaar en de synchromesh van de eerste versnelling vervangen. Ik ben niet zo’n perfectionist dat ik dat overweeg.


dat de synchromesch ringen versleten zijn is inderdaad logisch in de lagere versnellingen, maar die olie moet echt wel een beetje soepel worden hoor. OK inderdaad geen duizenden kilometers, maar als je de auto het beste wilt laten schakelen kan je die bakolie beter helemaal NIET vervangen.
Ik zie mensen dat ook wel eens in hun onderhoudslijstje zetten, bakolie verversen, maar dat is gewoon complete onzin, hij gaat er namelijk echt niet beter van schakelen. Soms zelfs slechter

Nou ik heb het anders zo meegemaakt bij een BX:

bak schakelde niet helemaal soepel
nieuwe olie erin
werd daarna stuk slechter, en sprong af en toe zelfs uit de versnelling, vooral de 3de.
na genoeg kms gemaakt te hebben schakeld die nu weer prima.
en springt er ook niet meer uit.

dus Bram, jij maakt genoeg kms even wachten kan geen kwaad denk ik Wink
Als het daarna niet beter gaat zou ik me energie steken om het te (laten) opknappen

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 26 juni 2007 10:32 PM
  [ # 247 ]

Ik heb nog nooit gehoord dat een bak na het olieverversen slechter ging schakelen,olie inrijden?,de olie is warm dunner?.
Heb bij mijn tzd de olie uit voorzorg vervangen,ging iets soepeler schakelen,maar schakelen deed ze al goed.
Dan zit ik eerder aan slijtage te denken,mag ook wel bij een gemiddelde km-stand van 3-4 ton.
De teller van mijn tzd staat net op de 210k,bx moet nog worden ingereden. Laughing

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 26 juni 2007 10:37 PM
  [ # 248 ]

Een verkeerde type bakolie veroorzaakt slecht schakelen. Niet nieuwe (goeie) olie. Anders ga ik nu direct mijn afgetapte olie er weer in gieten.. Confused

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 juni 2007 11:29 PM
  [ # 249 ]
Arjan Verkade schreef:

dus Bram, jij maakt genoeg kms even wachten kan geen kwaad denk ik Wink

Als het daarna niet beter gaat zou ik me energie steken om het te (laten) opknappen

Nu heb ik dit weleens meer meegemaakt hoor, met BX diesels, (zowel turbo als ongeblazen)....dat die eerste versnelling er wat hakerig ingaat.
Maar ik hoor geen rare bijgeluiden of zo (gezoem, gejank e.d.) en de 2, 3, 4 en 5 schakelen prima.

Alleen de achteruit is, als je gaat inparkeren…zoals bij de meeste BX-diesels wel heel erg krakerig….zeker als je net even vooruit hebt gereden en dan achteruit wilt inparkeren. Rolling Eyes
Ik stop dan uiteraard wel eerst….en dan is het er langzaam tegenaan houden en dan valt ie er wel in.

Maar ik houd hem in de smiezen….vliegt de koppeling er ooit een keer uit, dan zal ik zeker gaan proberen er een TZD-turbo bak onder te laten zetten…ze zijn dan toch bezig nietwaar ? Cool

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 juni 2007 11:52 PM
  [ # 250 ]
Bram schreef:

Ik stop dan uiteraard wel eerst….en dan is het er langzaam tegenaan houden en dan valt ie er wel in.

Achteruit is ongesynchroniseerd. Wat eigenlijk ook betekent dat de tandwielen niet in elkaar kunnen grijpen als ze stilstaan in een bepaalde positie. Ik los het zelf op door als je bijna stilstaat (net niet helemaal) de achteruit al in te schakelen, of even in de vrij zetten, koppelen en dan gelijk weer de achteruit inschakelen. En dan niet voorzichtig, maar gewoon in 1 x stevig. Een ongesynschroniseerde versnelling gaat juist kraken als je het te langzaam doet.

Bram schreef:

Maar ik houd hem in de smiezen….vliegt de koppeling er ooit een keer uit, dan zal ik zeker gaan proberen er een TZD-turbo bak onder te laten zetten…ze zijn dan toch bezig nietwaar ? Cool

Dat wordt dan wel terugschakelen met wind tegen op de afsluitdijk en planken om de snelheid vast te houden, schat ik zo in. Maar goed… het zal toch wel niet gaan gebeuren…

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 27 juni 2007 12:11 AM
  [ # 251 ]
mpostma schreef:
OscarTZDTurbo schreef:

dat scheelt inderdaad een hoop ja. Die olie moet echt wel soepeler worden ...

Lijkt me sterk. Je moet wel enkele tientallen kilometers rijden om het effect van nieuwe bakolie te merken. Maar dat stadium ben je alweer gepasseerd.

De synchromesh van met name de laagste versnelllingen is aan slijtage onderhevig. Let wel dat de achteruit geen synchromesh heeft: het is normaal dat die wat hakerig gaat.

Als je 1 met een versnellingsbak op leeftijd wat hakerig wordt, je weet zeker dat de koppeling goed vrijkomt (dat weet je al vrij snel als ie wel “normaal” naar de achteruit of de 2 wil) EN de bakolie is goed en ververst dan zit er weing anders op dan dit gedrag te accepteren. Ik moet ook wel eens even via 2 naar 1 schakelen, omdat ie niet gelijk in de 1 wil bij het stoplicht.

Ach, soms vergeet ik het weleens om ‘m bij het stoplicht in z’n 1 te zetten. Bij wegrijden kom je er dan achter dattie nog in z’n 2 staat. Voordeel van ee Turbodiesel: ook wegrijden in z’n 2 gaat goed.
Ik heb mijn bakolie bij 290.000km laten vervangen. In middels staat de BX op 359.000km.
De bak schakelt nog steeds heerlijk precies en soepel, beter dan in het begin.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27941
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 juni 2007 12:14 AM
  [ # 252 ]
Bram schreef:

Alleen de achteruit is, als je gaat inparkeren…zoals bij de meeste BX-diesels wel heel erg krakerig….zeker als je net even vooruit hebt gereden en dan achteruit wilt inparkeren. Rolling Eyes
Ik stop dan uiteraard wel eerst….en dan is het er langzaam tegenaan houden en dan valt ie er wel in.

Dat is niet alleen bij BX diesel, maar zowat bij elke Citroën Wink

muzv van net nieuwe dan Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 juni 2007 02:56 AM
  [ # 253 ]
mpostma schreef:
Bram schreef:

Maar ik houd hem in de smiezen….vliegt de koppeling er ooit een keer uit, dan zal ik zeker gaan proberen er een TZD-turbo bak onder te laten zetten…ze zijn dan toch bezig nietwaar ? Cool

Dat wordt dan wel terugschakelen met wind tegen op de afsluitdijk en planken om de snelheid vast te houden, schat ik zo in.
Maar goed… het zal toch wel niet gaan gebeuren…

Dat betwijfel ik nog steeds…..ik rijd bijvoorbeeld met deze TZD in z’n 5e versnelling 100, geef dan gas en merk dat hij behoorlijk vlot optrekt tot 120…en sneller.
Maar het gaat mij er niet om dat hij een hogere top krijgt, maar dat hij minder toeren maakt bij 120…i.p.v. 3400 dan 2850.
En ik blijf erbij dat Citroen (en Peugeot) die 1.9 D van 71 pk ook in veel zwaardere auto’s heeft geplaatst…de Berlingo, Xantia, Xsara…en enkele types Peugeot.
Alleen de ZX 1.9D zit ongeveer aan hetzelfde gewicht als de BX TZD.

M.a.w…...in een BX van 1020 kg moet dat te doen zijn.

Jammer dat nog niemand dit heeft uitgeprobeert….zodat er wat ervaringen bekend zouden zijn.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 27 juni 2007 03:02 AM
  [ # 254 ]
Bram schreef:

En ik blijf erbij dat Citroen (en Peugeot) die 1.9 D van 71 pk ook in veel zwaardere auto’s heeft geplaatst…de Berlingo, Xantia, Xsara…en enkele types Peugeot.

Sterker nog, de 1.9 heeft zelfs in de Citroën Jumpy en oudere types Jumper gezeten. Zat vanavond nog achter zon Jumper met de Jumper van mijn werk (2.2 HDI 120pk) en allemachtig wat was dat ding traaaaaaaaag Laughing

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 juni 2007 03:10 AM
  [ # 255 ]

Wat voor een type bak-olie is er in gedaan?
Er mag enkel 75W80 in en niets anders, het is triest maar de meeste universele garages gooien er 80W90 ofzo erin en zeggen dat het niet uitmaakt. De automaterialen winkels proberen mij ook altijd 80W90 aan te smeren omdat ze geen 75W80 hebben.

Profiel  
 
 
17 van de 21
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook