19 van de 21
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende > 
   
Zo, hè hè..weer een BX TZD.
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 28 juni 2007 01:24 AM
  [ # 271 ]
mpostma schreef:
Ijs schreef:

mpostma…3200 is voor een turbodiesel…you should know that.. Laughing (wat ik al veel vind… Laughing )

What should I know?

Dat je een zeer slecht geheugen hebt?
Of dat een dergelijke stelligheid nogal misplaatst is?

3200 bij 120 voor een BX turbodiesel is echt bullshit.

Even de precies gegevens: natuurlijk voor de BX.
Turbodiesel is 2820 tpm bij 120 km/h (edit: @macnail: je constatering klopt dus wel ong.)
diesel berline is 3280 tpm bij 120 km/h
diesel break is 3390 tpm bij 120 km/h

Dit uitgerekend met dezelfde banden (165/70 r14). De verhouding toeren/snelheid verandert natuurlijk niet met andere banden, alleen de absolute aanwijzing op een GPS verandert. Ik ga hier natuurlijk niet rekening houden met wat toerentellers of kilometertellers teveel of te weinig aangeven.

Op je teentjes getrapt? Dan zit je er schijnbaar toch verder naast he..

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 juni 2007 02:48 AM
  [ # 272 ]
macnail schreef:

Volgens mij draait een Turbodiesel pas 3000tpm als je op de teller bijna 130km/u rijdt.

Klopt helemaal Mac…jammer toch dat er van die knulletjes zijn die het denken beter te weten dan iemand (Marten) die zo ongeveer de BX heeft uigevonden. Razz

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 juni 2007 03:04 AM
  [ # 273 ]
Keezx schreef:
macnail schreef:

Voordeel van een Turbodiesel: ook wegrijden in z’n 2 gaat goed.
I

Integendeel, de turbo doet nog niks, dus zelfbedrog

Er zit volgens mij een verschil in de 2e versnelling van de turbobak en die van de gewone 1.9D Confused: ......maar je hebt wel gelijk, bij stationair draaien en tot ongeveer de 1200 rpm (scheelt bij de ene of andere BX turbodiesel)...is de 1905 diesel krachtiger dan de 1769 cc die, zonder dat de turbo meedoet, op hooguit 65 pk zit.

Maar daarna begint pas het feest met de tzd-turbo…..en ik mis dat feest wel hoor, zo af en toe Razz

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 juni 2007 03:21 AM
  [ # 274 ]

1 en 2 en eindreductie van ongeblazen berline en turbodiesel zijn gelijk.
3/4/5 wijken wel duidelijk af. Daarom merk je ook dat er in de turbodiesel een beetje een wat groter gat zit tussen 2 en 3. Dat laatste merk je goed met een zware aanhanger tijdens het rijden van bergpassen. De hele tijd zit je OF hoog in de 2 OF hij trekt t net in de 3.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 juni 2007 03:31 AM
  [ # 275 ]
mpostma schreef:
Bram schreef:

N.B :
Die vrij lange klim op de A2 bij Maastricht richting Eindhoven met de TZD….dan komt ie vol gas niet hoger uit dan 120 in zijn 5e….dus ik ken de beperkingen wel hoor van het 1.9 motortje. Wink

Zit daar een klim? Wink

Na Luik ri. het Zuiden (iets verderop) gaat t wel lekker omhoog. Niet veel harder dan 80/90 met de BX 14. 120 met de tzd turbo en met de turbod12 werd t stuk mij te bochtig om harder dan 140 te gaan.

Het zijn me met name die controles die me er van weerhouden daar veel harder te gaan; de turbod sleurde er altijd wel erg lekker aan daar. De 19TGD hield het met moeite aan de max. snelheid daar, of dook er zelfs ietsje onder.
De Evasion sleurt op dat soort heuvels doorgaans erg stug door, maar vorig jaar was de E25/E411 afgesloten dus zijn we omgereden - nog geen sample dus.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 juni 2007 03:33 AM
  [ # 276 ]
mpostma schreef:

1 en 2 en eindreductie van ongeblazen berline en turbodiesel zijn gelijk.
3/4/5 wijken wel duidelijk af. Daarom merk je ook dat er in de turbodiesel een beetje een wat groter gat zit tussen 2 en 3. Dat laatste merk je goed met een zware aanhanger tijdens het rijden van bergpassen. De hele tijd zit je OF hoog in de 2 OF hij trekt t net in de 3.

Van 3, 4 en 5 wist ik dat nog wel ja….maar ik was alweer vergeten hoe de 1 en 2 waren van de TZD-turbo. Surprisedops:
In de stad rij je met de TZD in z’n 4 lekker ontspannen 50….met de Tzd-turbo zit je altijd net wat hoog in 3 en net te laag in 4.
Net als op 80 km wegen….dan zit ik nu rustig in 5, terwijl het met de tzd-turbo eigenlijk net even te weinig toeren was in z’n 5, dus maar weer terug naar 4. Cool

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 juni 2007 03:34 AM
  [ # 277 ]
Keezx schreef:
macnail schreef:

Voordeel van een Turbodiesel: ook wegrijden in z’n 2 gaat goed.
I

Integendeel, de turbo doet nog niks, dus zelfbedrog

Eh, hoe bedoel je? Afhankelijk van het soort turbo wat je hebt is het wel degelijk mogelijk om in z’n 2 weg te rijden; wel even plm 1400 toeren maken. De 1 is soms veel te bruut om lekker mee op te trekken.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 juni 2007 03:37 AM
  [ # 278 ]
karel schreef:
Keezx schreef:
macnail schreef:

Voordeel van een Turbodiesel: ook wegrijden in z’n 2 gaat goed.
I

Integendeel, de turbo doet nog niks, dus zelfbedrog

Eh, hoe bedoel je? Afhankelijk van het soort turbo wat je hebt is het wel degelijk mogelijk om in z’n 2 weg te rijden; wel even plm 1400 toeren maken. De 1 is soms veel te bruut om lekker mee op te trekken.

Dat is wel een aanslag op je koppeling hoor, Karel. Confused
En aangezien we met BX diesels vaak aardig in de richting van een nieuwe koppeling zitten, (3 a 3,5 ton) probeer ik dat moment natuurlijk zo lang mogelijk uit te stellen. Wink
Dus ik gebruik braaf de 1 met optrekken….met zo weinig mogelijk toeren (1000 ongeveer).

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 juni 2007 03:48 AM
  [ # 279 ]
Bram schreef:
karel schreef:
Keezx schreef:
macnail schreef:

Voordeel van een Turbodiesel: ook wegrijden in z’n 2 gaat goed.
I

Integendeel, de turbo doet nog niks, dus zelfbedrog

Eh, hoe bedoel je? Afhankelijk van het soort turbo wat je hebt is het wel degelijk mogelijk om in z’n 2 weg te rijden; wel even plm 1400 toeren maken. De 1 is soms veel te bruut om lekker mee op te trekken.

Dat is wel een aanslag op je koppeling hoor, Karel. Confused
En aangezien we met BX diesels vaak aardig in de richting van een nieuwe koppeling zitten, (3 a 3,5 ton) probeer ik dat moment natuurlijk zo lang mogelijk uit te stellen. Wink
Dus ik gebruik braaf de 1 met optrekken….met zo weinig mogelijk toeren (1000 ongeveer).

Agreed; ik deed het voornamelijk als ik een klein beetje rolde bijvoorbeeld, of op een naar beneden lopende weg optrok.

Maar het argument dat het zelfbedrog is omdat de turbo niks doet zou ik toch echt als “op zijn best versie-afhankelijk” willen bestempelen, afkomstig van iemand die in ieder geval niet in MIJN TZD Turbo break gereden heeft (ja, die kans is ook heel klein Very Happy).

Ik heb ook wel in tzd turbo breaks gereden waarbij net voorbij de 2500 toeren er zowaar iets merkbaar werd van de in theorie toch echt wel aanwezige turbo - maar dat is dus echt niet bij alle jaargangen (daar wijt ik het aan) zo.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 juni 2007 04:06 AM
  [ # 280 ]
Bram schreef:

In de stad rij je met de TZD in z’n 4 lekker ontspannen 50….met de Tzd-turbo zit je altijd net wat hoog in 3 en net te laag in 4.
Net als op 80 km wegen….dan zit ik nu rustig in 5, terwijl het met de tzd-turbo eigenlijk net even te weinig toeren was in z’n 5, dus maar weer terug naar 4. Cool

In de stad met 50 hoef ik met mijn eindreductie helemaal niet te proberen in de 4. 1800 in de 3 bij 50. 1100 ofzo in de 4.

Daarentegen, 80 in de 5 gaat wel goed met turbo d12. Maar dat komt omdat ie veel meer koppel heef. Met 1500 versnelt ie al wel. Voor het echte vuurwerk gelieve wel even naar 4 te gaan.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 29 juni 2007 12:25 AM
  [ # 281 ]
Keezx schreef:
macnail schreef:

Voordeel van een Turbodiesel: ook wegrijden in z’n 2 gaat goed.
I

Integendeel, de turbo doet nog niks, dus zelfbedrog

Ik beweer ook niet dat ie toen strepen trok op het asfalt. Maar wegrijden in z’n 2 ging zonder horten of stoten, dus probleemloos.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 01 juli 2007 12:24 AM
  [ # 282 ]

Oh jee…..eerste prioriteit is nu het links-voor electrische raam. Confused

Sinds een paar dagen sluit hij nu niet meer helemaal tot boven (zonder hulp)....ik kon tot nu toe hem een beetje helpen met het laatste stukje naar boven, maar als ik nu de deur achter me dichtdoe valt hij weer een halve cm naar beneden waardoor er een kleine kier ontstaat…..wat net genoeg is om lekkage te veroorzaken.
Kreeg gisteren ook al af en toe druppels op m’n gezicht op de snelweg tijdens een hoosbui.

Dus als er iemand is die EN een goed raammechaniek heeft liggen EN het er voor mij in kan zetten (uiteraard tegen redelijke vergoeding) dan mogen ze zich hier melden. Wink

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15841
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 01 juli 2007 01:39 AM
  [ # 283 ]

Anders schroef je even bij de eerste de beste sloop een raammechaniekje af. Dat zijn maar een paar schroefjes met maat 10.  Wink

Profiel  
 
OscarTZDTurbo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 378
Geregistreerd: 21-06-2006

Gepost: 01 juli 2007 05:15 PM
  [ # 284 ]

Bram sleutelt zelf niet meer (had ik ooit gelezen) en biedt iemand een vergoeding dus als iemand nog wat wilt bijverdienen? Makkelijk zat toch.

Citroën D Special 1970

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 01 juli 2007 05:59 PM
  [ # 285 ]
OscarTZDTurbo schreef:

Bram sleutelt zelf niet meer (had ik ooit gelezen) en biedt iemand een vergoeding dus als iemand nog wat wilt bijverdienen? Makkelijk zat toch.

Als iemand een raammechanisme in de aanbieding heeft wil ik mezelf wel opofferen voor de montage.  Smile

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
 
19 van de 21
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook