voge schreef:Maar mechaniek en motor zitten toch aan elkaar vast? Ik kan niet meer voor me halen hoe het er precies uitziet maar ik heb (volgens mij) de hele zooi in één keer vervangen..
Bij Hesselink zullen ze het zeker voor je doen, ook nog met tweedehands onderdelen. Misschien heeft een forummer nog iets nuttigs liggen?
Het is 1 geheel wat je kan vervangen. En helaas dus ook nogal kostbaar heb ik begrepen, voor een compleet ding. Dat terwijl meestal alleen maar dat asjes slecht wordt.
M&M schreef:Haha , gevonden
ops: , bekende BX hoor
![]()
Gefeli Bram , beetje laat ...
Ja Menno, jij kent hem natuurlijk wel, omdat hij altijd bij Johan stond
Hij staat nu bij de Citroen specialist, voor het stabilisatorstangetje.
En ik moet nog steeds een andere spelingsvrije RW as hebben en iemand die dat er voor mij in kan zetten.
Istie nog niet weg??
EW duikt nu heel snel weg om de klap te ontwijken
Zo…weer een rammel minder.
Het enige wat ik nu nog (zachtjes) hoor, zijn de silentblocks voor als ik in een slechte straat rijd.
Zou ik nu eindelijk eens een BX op de kop hebben getikt die i.i.g. hard van onderen is (dat is inmiddels gecheckt)....voorlopig geen LHM lekkages krijgt (of veerpoten, Adals e.d.)....enz. :
Het motortje loopt werkelijk heel mooi, vrij stil ook voor een 1.9 D….alleen hoor je bij 2500 a 3000 toeren een beetje genagel, wat ik van deze motoren niet gewend ben.
Maar volgens de diesel-expert klonk hij gezond, dus daar houden we het maar op.
Als ik over 11.000 km toe ben aan een nieuwe D riem + spanrollen…laat ik het hier wel weten.
(275.- incl alles)
Enige zorg blijft de ruitenwisseras….en ik hoop dat het linkerraam het nog een tijdje volhoud (ook al 4x meegemaakt met een BX) die tikt de laatste cm met het naar boven gaan.
Maar nu na 2000 km kan ik Johan alleen maar gelijk geven…het is verder een goed onderhouden BX, vooral v.w.b. het veersysteem, daar mankeert n.m.m. helemaal niks aan.
Ik zei het al eerder, deze BX veert (zweeft) zoals de ex Xantia D van Renz…..dat mogen jullie zelf voelen bij de eerstvolgende meeting…ZO ZACHT.
Bram schreef:Zo…weer een rammel minder.
![]()
Het enige wat ik nu nog (zachtjes) hoor, zijn de silentblocks voor als ik in een slechte straat rijd.
Zou ik nu eindelijk eens een BX op de kop hebben getikt die i.i.g. hard van onderen is (dat is inmiddels gecheckt)....voorlopig geen LHM lekkages krijgt (of veerpoten, Adals e.d.)....enz.
:
Het motortje loopt werkelijk heel mooi, vrij stil ook voor een 1.9 D….alleen hoor je bij 2500 a 3000 toeren een beetje genagel, wat ik van deze motoren niet gewend ben.
Maar volgens de diesel-expert klonk hij gezond, dus daar houden we het maar op.![]()
Als ik over 11.000 km toe ben aan een nieuwe D riem + spanrollen…laat ik het hier wel weten.
(275.- incl alles)Enige zorg blijft de ruitenwisseras….en ik hoop dat het linkerraam het nog een tijdje volhoud (ook al 4x meegemaakt met een BX) die tikt de laatste cm met het naar boven gaan.
Maar nu na 2000 km kan ik Johan alleen maar gelijk geven…het is verder een goed onderhouden BX, vooral v.w.b. het veersysteem, daar mankeert n.m.m. helemaal niks aan.
Ik zei het al eerder, deze BX veert (zweeft) zoals de ex Xantia D van Renz…..dat mogen jullie zelf voelen bij de eerstvolgende meeting…ZO ZACHT.
Tank eens VPower diesel of BP Ultimate of dat soort “top diesel”. Eerst merk je niet zoveel, maar na een paar tankjes brandt het ding echt goed schoon en mis je de turbo amper meer en ben je verslaafd…
Ich bin ein Breaker
Bram schreef:Het motortje loopt werkelijk heel mooi, vrij stil ook voor een 1.9 D….alleen hoor je bij 2500 a 3000 toeren een beetje genagel, wat ik van deze motoren niet gewend ben.
Komt het uit de motor, bedoel je?
Of resoneert er iets mee? Zou best eens een hitteschildje van je uitlaat kunnen zijn bijvoorbeeld. Heb eens uren gezocht naar een rammeltje en toen bleek het dat te zijn.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Komt het uit de motor, bedoel je?
Of resoneert er iets mee? Zou best eens een hitteschildje van je uitlaat kunnen zijn bijvoorbeeld. Heb eens uren gezocht naar een rammeltje en toen bleek het dat te zijn.
Nee….dit is geen resonantie…het is duidelijk nagelen, zeg maar wat je hoort tijdens een koude nacht en dan het draaien na een koudstart.
Dit doet hij echter ook als hij goed warm is…dus ook na 100 km rijden op de snelweg.
Ik dacht eerst aan slechte verstuivers, maar als de dieselspecialist zegt dat hij gezond klinkt, wie ben ik dan.
En Karel….ik ben een beetje huiverig om V power e.d. diesel te gebruiken.
Je leest weleens wat over lekkages die dan kunnen optreden.
Natuurlijk kan ik er wel een keer 1 of 2 flesjes dieselcleaner ingooien….alhoewel ik me afvraag of dat niet hetzelfde spul is als in de dure diesel zit. :
Bram schreef:En Karel….ik ben een beetje huiverig om V power e.d. diesel te gebruiken.
Je leest weleens wat over lekkages die dan kunnen optreden.
Natuurlijk kan ik er wel een keer 1 of 2 flesjes dieselcleaner ingooien….alhoewel ik me afvraag of dat niet hetzelfde spul is als in de dure diesel zit.:
Als de dieselpomp al zweet moet je ‘t niet doen. Ik heb destijds problemen gehad met VPower; de reden bleek achteraf heel simpel te zijn: ooit waren op beun-wijze de verstuivers vervangen (door het verkeerde type) en daarbij waren de verstuiverleidingen niet goed aangedraaid.
In mijn “nette” 19TGD break rijd ik er nu alweer een heel tijdje mee (sinds de zomer denk ik).
Dieselcleaner is relatief duur spul en het werkt maar matig. Het is volgens mij heel duur betaalde kerosine. Voor minder dan dat heb je VPower ipv gewone diesel, en dat reinigt nog sterker dan die cleaner ook, en beter/langduriger. Dat was mijn overweging VPower te tanken, bij een tankstation wat 7 a 8 cent korting geeft - precies de meerprijs van VPower. Het leuke is dat het echt wat meer fut geeft, en dat doet dieselcleaner zeker niet.
Ik heb dit btw wel met Bosch-pompen geprobeerd; de ene had bijna 450K gelopen, de andere loopt nu dicht tegen de 340K aan (gaat ie vandaag nog overheen denk ik).
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Bram schreef:En Karel….ik ben een beetje huiverig om V power e.d. diesel te gebruiken.
Je leest weleens wat over lekkages die dan kunnen optreden.
Natuurlijk kan ik er wel een keer 1 of 2 flesjes dieselcleaner ingooien….alhoewel ik me afvraag of dat niet hetzelfde spul is als in de dure diesel zit.:
Als de dieselpomp al zweet moet je ‘t niet doen.
Nee….die is nog gortdroog.
Oke…het lijkt mij geen kwaad te kunnen als ik eens 1 a 2 tanken met V Power ga rijden en eens kijken of dat helpt.
Maar meer ook niet…niet alleen vanwege de hogere kosten maar ook i.v.m. mogelijk lekkage.
Bram schreef:karel schreef:
Als de dieselpomp al zweet moet je ‘t niet doen.
Nee….die is nog gortdroog.
Oke…het lijkt mij geen kwaad te kunnen als ik eens 1 a 2 tanken met V Power ga rijden en eens kijken of dat helpt.
Maar meer ook niet…niet alleen vanwege de hogere kosten maar ook i.v.m. mogelijk lekkage.
Die mogelijke lekkage openbaart zich snel genoeg; VPower en andere met GTL aangelengde diesels zijn van nature dunner (nouja, kleinere moleculen) waardoor een eventueel lekje zich snel zal openbaren - of niet.
Het effect wat diesel-cleaner en andere toevoegingen hebben is dacht ik niet heel veel anders; het omschreven doel wijkt in ieder geval amper af.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Het effect wat diesel-cleaner en andere toevoegingen hebben is dacht ik niet heel veel anders; het omschreven doel wijkt in ieder geval amper af.
Ik stel gewoon SHELL aansprakelijk als ik door het gebruik van hun V-power diesel op kosten wordt gejaagd
(en dat meen ik serieus, moeten ze bij die pompen maar een waarschuwing ophangen…dat gebruik van V-power mogelijk schade aan de motor kan opleveren.)
En zo’n waarschuwing hangt er niet.
Bram schreef:karel schreef:Het effect wat diesel-cleaner en andere toevoegingen hebben is dacht ik niet heel veel anders; het omschreven doel wijkt in ieder geval amper af.
Ik stel gewoon SHELL aansprakelijk als ik door het gebruik van hun V-power diesel op kosten wordt gejaagd
![]()
(en dat meen ik serieus, moeten ze bij die pompen maar een waarschuwing ophangen…dat gebruik van V-power mogelijk schade aan de motor kan opleveren.)En zo’n waarschuwing hangt er niet.
Aansprakelijk stellen is 1, bewijzen is een ander…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
dus… v-power zorgt niet voor lekkages, maar zorgt ervoor dat bestaande lekkages ineens zichtbaar worden?
In dat geval moet ik ‘t ook maar eens proberen, tot nu toe durfde ik ‘t niet aan
Idd Harm, het maakt lekkages eerder zichtbaar. Doordat het “dunner” is.
Een paar tankjes op vpower is m.i. wel goed, ik geloofde er eerst ook niet in, maar na het een stuk of 6 tanks gedaan te hebben, en een beter verbruik te scoren, ondanks dat het ook nog kouder was geworden. Toen ik weer terugging op goedkope “tinq” diesel, ging het verbruik weer omhoog.. Zit het tussen de oren, dat ik sneaky toch anders rij met v-power? Meja, zolang het zuiniger is, en het ook nog uitkan, tank ik regelmatig V-power… Als ik langs een pomp kom met hogere korting als in Hardenberg tenminste…
Enne bram, je mag niet op mp kijken van mij. Daar vliegen de Turbodiesels je weer om de oren
Hoop dat je van deze lang plezier mag hebben…
Robin schreef:Aansprakelijk stellen is 1, bewijzen is een ander…
Lijkt me niet zo moeilijk….een monster uit de tank (laten) nemen en laten analyseren + het bewijs van een garage dat de pomp op een bepaald moment NIET lekte met gebruik van normale diesel.
Ik kan alle tankbewijzen overleggen dat ik normale diesel heb getankt, natuurlijk niet in WELKE auto…maar dat kun je voor een rechter wel aannemelijk maken lijkt me….door met de tenaamstelling van je auto te komen.
I.i.g…..laten we maar eens zien wat er gebeurd.
En Jan….ja, ik heb het al gezien..ik zei het al een paar dagen geleden, toen ik op zoek was naar een TZD-turbo stond er geen eentje te koop op MP…en nu ik er eentje heb (een TZD), komen ze weer te voorschijn.
Maarrehh…....mijn ex-Tzd-turbo is ook nog steeds in de familie hoor, dus we zien wel hoe het loopt.
In April a.s. weten we meer, of hij door de APK komt met die rotte plek linksonder….of Renz er wel of niet mee blijft rijden of dat ie bij terugkomst toch een wat jongere auto wil hebben.