hallo,
ik ga binnekort een xm kopen maar deze moet voorzien worden van nieuwe veerbollen zegt de garage, want hij zou heel stug rijden, en dat zou op de keuring wel fataal kunnen zijn. in de garage kosten veerbollen meer dan 80 euro/stuk in belgie.
nu was ik aan het bladeren op internet en toen kwam ik ze tegen aan 30 euro/stuk. het zouden net dezelfde zijn die citroen gebruikt, maar citroen zou geen veebrollen maken, maar ze aankopen bij een bedrijf. dus misschien vandaar het pirjs verschil.
hier is de link:
http://www.iddstechnique.nl/veerbollen_en_schokbrekers.htm
nu is de vraag, welke veerbollen heb ik nodig?
het gaat om eem xm 2.1 diesel uit 92 met 200 000km, das alles wat ik weet want ik heb de wagen nog niet.
In de staat zoals hij nu is, mooi en proper is de prijs 750 euro, dit is best te doen denk ik? de prijs voor plaatsing nieuwe veerbollen en nieuwe batterij is 750 euro, is dit duur ja-neen?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
€750 voor het vervangen van een paar bollen en de accu Als ik jou was zou ik maar snel een andere garage zoeken!
Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van iddstechnique, maar hun veerbollen zullen ongetwijfeld prima zijn. Ik zou echter Chyparse in Almere bellen en daar een complete bollenset voor de 2.1D12 bestellen. Zij weten precies welke type bollen daarvoor gebruikt worden. uiteindelijk gaat het om 7 bollen: 4x voor de veerpoten, 2x hydractive en 1 voorraadbol. Als je het er zelf onder sleuteld, dan kost je dat in totaal rond de €250 en ± 3 kwartier a een uurtje werk. Een goede accu kost rond de €100 en het monteren is een fluitje van een cent.
Je kunt echter ook besluiten om bij Chyparse een afspraak te maken om je bollen te laten checken. Dan kunnen zij checken wat de staat van de bollen is (doen ze gratis) en vervolgens beslissen of ie bijgevuld kan worden (€11 per bol), of vervangen moet worden (± zelfde prijzen als bij iddstechnique.nl). Met een beetje mazzel ben je dan incl accu voor €250 klaar.
Animal triste post coitum
ik kom uit belgie regio brussel, dusja ... dat is ver
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Als je een ritje van 2 uur onoverkomenlijk vindt, dan moet je het niet doen en gewoon €750 betalen bij je garage.
Zo hou je de lokale economie ook een beetje in stand :badgrin:
Animal triste post coitum
ik had et reeds gepost maar waar haalt chyparse hun bollen? en waar haalt idds hun bollen?
hoeveel kosten ze bij chyparse zonder plaatsing ongeveer?
ik heb gekeken in de lijst, ze komen dus van IFHS. Maar de codes van 2005 tot nu zijn al gewijzigd, dus ik weet niet welke bollen ik nodigheb.
als ik het goed voorheb heeft een gewone xm van ‘92 ....7 bollen?
ik dacht de XM50RU zowieso, die zijn voor de hoogte?
ik weet nu niet meer in al die types wat ik moet kiezen, en hoeveel bollen er inzitten ...
model: citroen xm 2.1 diesel 1992 berline
kan er iemand me wegwijs maken?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
dabeatisflo schreef:
ik weet nu niet meer in al die types wat ik moet kiezen, en hoeveel bollen er inzitten ...
model: citroen xm 2.1 diesel 1992 berline
kan er iemand me wegwijs maken?
Elke bollenleverancier kan je dat zo vertellen. Wat je garage vertelt over imitatiebollen is quatsch. Elke bol lekt stikstof via het membraam dat het gasreservoir scheidt van de LHM. Dat gaat langzaam maar gestaag. Na een jaar of 2/3 zijn ze op een zodanig lage druk gekomen dat ze bijgevuld moeten worden. Dat gaat zo langzaam dat je pomp daar echt geen last van heeft. Het LHM circuit is trouwens ook zelfontluchtend.
Ik heb trouwens nog nooit sinds ik met HP geveerde Citroens rijd…bij de APK controle gehad op de veerbollen. 8-[
Nu weet ik niet hoe dat in Belgie zit….maar zolang hij maar normaal omhoog komt en geen LHM lekkage heeft, kijken ze verder niet hoe de staat van de bollen is.
Hoe zouden ze het ook moeten controleren.
Bram schreef:
Hoe zouden ze het ook moeten controleren.
Gewoon een schokdempertest. Die doen ze bij mijn APK station altijd. Als de bollen leeg zijn, gaat dat niet goed meer.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Heeeeeeeee….. Das grappig. Een foto in het fototopic van een bak vol (naar ik aanneem) afgedankte veerbollen…. En laat nu het overgrootste deel van deze foto gevuld zijn met namaakbollen! Zelfs een van nog geen drie-en-een-half jaar oud! Das vreemd….
Tuurlijk zijn originele bollen duurder, maarja, kwaliteit betaal je nu eenmaal voor!
Overigens kan een auto wel worden afgekeurd bij de APK op de veerbollen, maar dan moeten ze wel echt slecht zijn. “Personenauto’s moeten zijn voorzien van een goed werkend veersysteem.Banden worden niet beschouwd als deel van het veersysteem.”
Gr Martijn
Martijn de Ruijter schreef:Tuurlijk zijn originele bollen duurder, maarja, kwaliteit betaal je nu eenmaal voor!
En waar zit ‘m dat verschil dan in volgens jou?
Animal triste post coitum
Serge schreef:Martijn de Ruijter schreef:Tuurlijk zijn originele bollen duurder, maarja, kwaliteit betaal je nu eenmaal voor!
En waar zit ‘m dat verschil dan in volgens jou?
Ik ben wel eens “nepbollen” tegengekomen met een ander “nog smeriger” kleurtje groen, maar die waren op het oog duidelijk herkenbaar. Ik kan de bollen die ik bij Chyparse kocht niet van “originele” bollen onderscheiden. Ter info: mijn BX bevat nog altijd de originele bollen die in opdracht van de vorige eigenaar zijn gemonteerd door de dealer.
nu is de vraag… wat is er dan defect aan de bollen en wat gebeurt er met defecte bollen?
en hoe lang gaan bollen mee?
en is er degelijk ene verschil in levensduur tussen de bollen van idds en de psa modellen?
ik denk trouwens dat citroen geen bollen maakt, maar ze haalt bij ifhs…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
ok we gaan hier voort over de bollen heb ik gehoord…
als je bollen zonder stikstof terug opblaast, kan het dan kwaad als je er terug stikstof indoet bij bollen waar het membraan van stuk is?
nujah, het zou toch raar zijn dat alle 4 de bollen met een gescheurd membraan zitten. en zoals ik heb gelezen lekt een bol altijd. dus vullen met stikstof zou toch beterschap moeten opleveren?
hoe gebeurt dat vullen en dat kan je niet zelf wss? en weten de garages welke druk?
want ik heb zo de indruk dat de mensne hier op het forum meer weten dan de doorsnee garages ...
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Zoek eens wat verder op het forum. een bol die leeg is kan je in de bak flikkeren!
Er is geen vuller op aarde die een drukloze bol onder een auto vandaan zal vullen! daarvan is het membraan onherstelbaar stuk!
Bollen vervangen is een makkie (zolang je ze los krijgt…he marten? )
René van Maren schreef:
Bollen vervangen is een makkie (zolang je ze los krijgt…he marten? )
Ik krijg ze er hoe dan ook af! Is het niet kwaadschiks, dan maar goedschiks
nu schijnt dat sommige garages 6 bollen vervangen, en andere dan weer 4. de 2 bijkomde zouden niet echt verslijten, maar het zouden die zijn boven die wielen die meestal stukgaan…
of is het nou anders?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht