3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
welke veerbollen en welke prijs?
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 04 januari 2007 03:02 PM
  [ # 31 ]

Surprisedfftopic

 

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 15 januari 2007 07:37 PM
  [ # 32 ]
Daffodil31LE schreef:

Die keuring (voor wat betreft die trilplaat) stelt geen zak voor. Het enige wat je auto moet kunnen is 50% wegcontact maken. Zelfs met volledig lege bollen kom je er nog door.

Als je niet met die auto naar Chyparse wil rijden of naar Renard, ga dan met een andere wagen en haal bollen die op druk zijn. Steek per stuk die in een doos of een plastic zak en schrijf er duidelijk op waar ze moeten zitten. Thuis rij je de wagen boven de put, zet ‘m in de laagste stand en schroeft de bollen eraf. De verse bollen draai je er zo onder. Handvast is voldoende.

De oude bollen kun je alsnog eens bij Chyparse ofzo laten testen en vullen. Dan heb je reservebollen.

ah nu heb ik net gehoord van de controle dat ze 25% contact moeten maken…

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 15 januari 2007 07:40 PM
  [ # 33 ]

trouwens het contact met de weg heeft niet veel met bollen de maken, maar wel hoe snel je wiel terugveert, en dat hangt volgens mij af hoe goed de pistons in de veringscilinders glijden…

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 januari 2007 07:41 PM
  [ # 34 ]
dabeatisflo schreef:

trouwens het contact met de weg heeft niet veel met bollen de maken, maar wel hoe snel je wiel terugveert, en dat hangt volgens mij af hoe goed de pistons in de veringscilinders glijden…

wat zijn pistons Rolling Eyes

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 15 januari 2007 07:46 PM
  [ # 35 ]
citroenc2 schreef:
dabeatisflo schreef:

trouwens het contact met de weg heeft niet veel met bollen de maken, maar wel hoe snel je wiel terugveert, en dat hangt volgens mij af hoe goed de pistons in de veringscilinders glijden…

wat zijn pistons Rolling Eyes

Zuigers als ik me neit vergis Wink

Xsara_Coupe

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 06 februari 2007 08:26 PM
  [ # 36 ]

hij is gekeurd zonder opmerkingen, en de bollen zijn helemaal leeg, wat zeg je daarvan Wink

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 06 februari 2007 08:44 PM
  [ # 37 ]
dabeatisflo schreef:

hij is gekeurd zonder opmerkingen, en de bollen zijn helemaal leeg, wat zeg je daarvan Wink

Dat je het niet begrepen hebt als je nu nog op platte bollen rijdt! Rolling Eyes

Gr Martijn

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 06 februari 2007 08:55 PM
  [ # 38 ]
Martijn de Ruijter schreef:
dabeatisflo schreef:

hij is gekeurd zonder opmerkingen, en de bollen zijn helemaal leeg, wat zeg je daarvan Wink

Dat je het niet begrepen hebt als je nu nog op platte bollen rijdt! Rolling Eyes

Gr Martijn

40-00 Matchpoint! Laughing

Hele goeie!
Wie gaat zijn wagen laten keuren zonder vering Shocked

 

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 06 februari 2007 10:20 PM
  [ # 39 ]

voor je wat zegt:

1. om met de wagen te mogen rijden moet je ingeschreven zijn
2. om je te kunnen inschrijven moet de garage naar de keuring
3. de garage vraagt teveel voor de bollen (600 euro) dus heb ik de wagen voorlopig thuis geparkeerd.
4. ik heb nu bollen besteld bij iddstechnique en ik ga ze er ofwel zelf opzetten, ofwel laten doen.

nu beter? Wink

ja… welke domoor rijdt er nu met kapotte bollen ... maar betaal jij dan liever een takelwagen voor 5km van de garage tot hier? ik niet…

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 08 februari 2007 07:12 AM
  [ # 40 ]

Kijk dat is het betere werk!

Dat gaat je vast wel lukken om de bollen te vervangen!
Gewoon auto in de hoogste stand (wel zorgen voor as-steunen onder de auto) de bollen met hamer en beitel een paar flinke klappen geven zodat ze een beetje loskomen.

Vervolgens de auto in de laagste stand, en met sleutel nr 12 drukloos maken op de drukregelaar. (Let op: boutje er niet uitdraaien, slecht een paar slagen los!!!!!)

Vervolgens met een oliefilterketting de bollen eraf draaien, nieuwe erop en het rubbertje niet vergeten! Goed met de hand vast zetten is normaal gesproken voldoende.
Ik weet niet of jouw auto ook Hydractief vering heeft, maar gezien de staat van de bollen op dit moment zou ik die hulpbollen ook maar vervangen, en tevens de voorraadbollen.

Tip: vervang meteen de LHM vloeistof en reinig de filters, dan ben je de komende 2 jaar weer verzekerd van een goed veersysteem.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 14 februari 2007 11:18 PM
  [ # 41 ]

ja, de voorste zijn eraf maar nu de achterste, de leidingen zijn wat roest en ik heb schrik dat ofwel

1 de olie eruitspuit als ik ze teveel losdraai met druk
2 iets breek of plooi als ik ze erafdraai zonder druk

ze zitten namelijk nog steeds vast, ook na het loskloppen, ook zonder druk

ik zal ze wat losser moeten zetten

ik heb aleen wat schrik, 50 bar… das ni niks dusja… ik ben ben daar wat bang van…

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 14 februari 2007 11:22 PM
  [ # 42 ]

...onder druk de bol losslaan totdat deze ongeveer een centimeter is verdraaid, daarna de druk er af en als het goed is kun je ze er met de hand verder af draaien.

groet.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 15 februari 2007 02:27 PM
  [ # 43 ]

Wellicht is het toch het meest verstandige, voorzichting de leiding van de veercylinder af te halen. Ik heb het idee dat er nog wat restdruk inzit, waardoor de bol niet loskomt.

Ik had het vorige week nog bij een GS, na het losnemen van de leiding (wel even met doekje in verband met eventuele rondspuitende lhm) kwam de bol wel makkelijk los.
Er bleek nog restdruk in het systeem te zitten.

Wel zorgen dat je een “leidingsleuteltje” hebt, want een gewone steeksleutel vinden de wartels meestal niet leuk….

Suc6

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 16 februari 2007 03:48 AM
  [ # 44 ]

voila er staan nu 4 nieuwe bollen op.

er zat niks druk meer op, er liep zelf bijna niks uit. ze kwamen heel makkelijk los, ik durfde gewoon niet ver genoeg draaien Wink

ik had schrik voor beschadigen van de veercilinders.

nu nog de hydractieve bollen en de voorraadbol…

zet je die ook los met druk erop? maar hangen die goed vast aan het chassis… want die hangen ook aan buitenzijde en kunnen behoorlijk vastzitten. iemand tips?

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 16 februari 2007 12:04 PM
  [ # 45 ]

Mooi dat ze los zijn!! Dat gaat weer zweven worden.

Nu de auto drukloos is verwacht ik dat je die nu ook zo los kunt draaien/tikken. Het gaat er bij de veerbollen van de wielen om dat de veercilinders niet teveel gaan bewegen.

Je hoeft dus niet de auto eerst weer op druk te brengen.

Zoals je zegt hangen die goed vast aan het chassis….

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook