fftopic
Daffodil31LE schreef:Die keuring (voor wat betreft die trilplaat) stelt geen zak voor. Het enige wat je auto moet kunnen is 50% wegcontact maken. Zelfs met volledig lege bollen kom je er nog door.
Als je niet met die auto naar Chyparse wil rijden of naar Renard, ga dan met een andere wagen en haal bollen die op druk zijn. Steek per stuk die in een doos of een plastic zak en schrijf er duidelijk op waar ze moeten zitten. Thuis rij je de wagen boven de put, zet ‘m in de laagste stand en schroeft de bollen eraf. De verse bollen draai je er zo onder. Handvast is voldoende.
De oude bollen kun je alsnog eens bij Chyparse ofzo laten testen en vullen. Dan heb je reservebollen.
ah nu heb ik net gehoord van de controle dat ze 25% contact moeten maken…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
trouwens het contact met de weg heeft niet veel met bollen de maken, maar wel hoe snel je wiel terugveert, en dat hangt volgens mij af hoe goed de pistons in de veringscilinders glijden…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
dabeatisflo schreef:trouwens het contact met de weg heeft niet veel met bollen de maken, maar wel hoe snel je wiel terugveert, en dat hangt volgens mij af hoe goed de pistons in de veringscilinders glijden…
wat zijn pistons
citroenc2 schreef:dabeatisflo schreef:trouwens het contact met de weg heeft niet veel met bollen de maken, maar wel hoe snel je wiel terugveert, en dat hangt volgens mij af hoe goed de pistons in de veringscilinders glijden…
wat zijn pistons
Zuigers als ik me neit vergis
Xsara_Coupe
hij is gekeurd zonder opmerkingen, en de bollen zijn helemaal leeg, wat zeg je daarvan
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
dabeatisflo schreef:hij is gekeurd zonder opmerkingen, en de bollen zijn helemaal leeg, wat zeg je daarvan
Dat je het niet begrepen hebt als je nu nog op platte bollen rijdt!
Gr Martijn
Martijn de Ruijter schreef:dabeatisflo schreef:hij is gekeurd zonder opmerkingen, en de bollen zijn helemaal leeg, wat zeg je daarvan
Dat je het niet begrepen hebt als je nu nog op platte bollen rijdt!
Gr Martijn
40-00 Matchpoint!
Hele goeie!
Wie gaat zijn wagen laten keuren zonder vering
voor je wat zegt:
1. om met de wagen te mogen rijden moet je ingeschreven zijn
2. om je te kunnen inschrijven moet de garage naar de keuring
3. de garage vraagt teveel voor de bollen (600 euro) dus heb ik de wagen voorlopig thuis geparkeerd.
4. ik heb nu bollen besteld bij iddstechnique en ik ga ze er ofwel zelf opzetten, ofwel laten doen.
nu beter?
ja… welke domoor rijdt er nu met kapotte bollen ... maar betaal jij dan liever een takelwagen voor 5km van de garage tot hier? ik niet…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Kijk dat is het betere werk!
Dat gaat je vast wel lukken om de bollen te vervangen!
Gewoon auto in de hoogste stand (wel zorgen voor as-steunen onder de auto) de bollen met hamer en beitel een paar flinke klappen geven zodat ze een beetje loskomen.
Vervolgens de auto in de laagste stand, en met sleutel nr 12 drukloos maken op de drukregelaar. (Let op: boutje er niet uitdraaien, slecht een paar slagen los!!!!!)
Vervolgens met een oliefilterketting de bollen eraf draaien, nieuwe erop en het rubbertje niet vergeten! Goed met de hand vast zetten is normaal gesproken voldoende.
Ik weet niet of jouw auto ook Hydractief vering heeft, maar gezien de staat van de bollen op dit moment zou ik die hulpbollen ook maar vervangen, en tevens de voorraadbollen.
Tip: vervang meteen de LHM vloeistof en reinig de filters, dan ben je de komende 2 jaar weer verzekerd van een goed veersysteem.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
ja, de voorste zijn eraf maar nu de achterste, de leidingen zijn wat roest en ik heb schrik dat ofwel
1 de olie eruitspuit als ik ze teveel losdraai met druk
2 iets breek of plooi als ik ze erafdraai zonder druk
ze zitten namelijk nog steeds vast, ook na het loskloppen, ook zonder druk
ik zal ze wat losser moeten zetten
ik heb aleen wat schrik, 50 bar… das ni niks dusja… ik ben ben daar wat bang van…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
...onder druk de bol losslaan totdat deze ongeveer een centimeter is verdraaid, daarna de druk er af en als het goed is kun je ze er met de hand verder af draaien.
groet.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Wellicht is het toch het meest verstandige, voorzichting de leiding van de veercylinder af te halen. Ik heb het idee dat er nog wat restdruk inzit, waardoor de bol niet loskomt.
Ik had het vorige week nog bij een GS, na het losnemen van de leiding (wel even met doekje in verband met eventuele rondspuitende lhm) kwam de bol wel makkelijk los.
Er bleek nog restdruk in het systeem te zitten.
Wel zorgen dat je een “leidingsleuteltje” hebt, want een gewone steeksleutel vinden de wartels meestal niet leuk….
Suc6
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
voila er staan nu 4 nieuwe bollen op.
er zat niks druk meer op, er liep zelf bijna niks uit. ze kwamen heel makkelijk los, ik durfde gewoon niet ver genoeg draaien
ik had schrik voor beschadigen van de veercilinders.
nu nog de hydractieve bollen en de voorraadbol…
zet je die ook los met druk erop? maar hangen die goed vast aan het chassis… want die hangen ook aan buitenzijde en kunnen behoorlijk vastzitten. iemand tips?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Mooi dat ze los zijn!! Dat gaat weer zweven worden.
Nu de auto drukloos is verwacht ik dat je die nu ook zo los kunt draaien/tikken. Het gaat er bij de veerbollen van de wielen om dat de veercilinders niet teveel gaan bewegen.
Je hoeft dus niet de auto eerst weer op druk te brengen.
Zoals je zegt hangen die goed vast aan het chassis….
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?