Wat is het risico van afklemmen van de dampafzuigingslang?
FransTDat het koolstofvat waar de damp doorheen getrokken wordt uit elkaar klapt - vooropgesteld dat die ook zo in elkaar zit bij jouw 16v. Ze zitten vaak in het rechter achterbagagevak en tussen het rechtervoorscherm en de moddervanger.
Als dit een reeel risico is, hoe kan ik dan onderzoeken of ik door afklemmen of lostrekken van die slang de problemen van de motor kan opheffen, zonder dat ik met de BX tezamen overlijd op de snelweg?
Nu ik dat voor me zie: best mooi eigenlijk, wat je noemt sterven in het harnas. Maar ik probeer het toch maar even uit te stellen.
FransT
Ter info: afklemmen dampafzuigslang
Uit een andere thread kopieerde ik deze tekst, als aanleiding voor het plaatsen van het eerste bericht.
Wat Gmaas zegt is de dampafzuiginstallatie idd. Die wordt ALLEEN opengezet met een elektrogestuurde vacuumklep (los doosje) indien de motor warm is en indien de motor in deellast draait (dus niet bij stationair draaien). Stel dat die door een fout veel benzine aanzuigt kan je uiteraard ook vervelende verschijnselen krijgen. Als je de aanvoerslang voor de elektroklep zou afknellen zouden storingen daarin afgevangen moeten worden.
Aangezien ik gelijksoortige problemen heb wilde ik hier wat meer over weten. Er kwam echter geen gepsrek op gang, dus heb ik mijn boerenverstand maar gebruikt.
Benzine aanzuigen in een dampafzuigslang die in de vulpijp van de tank zit? Dat lijkt me alleen mogelijk bij een overvolle tankvulling en zal dan van zeer tijdelijke aard zijn.
Ontploffende koolsofvaten? Waar komt de benodigde drukopbouwenergie dan vandaan? Wat is eigenlijk de hele functie van een koolstofvat op die plek? Maar dat is een detail.
Ik heb het gewoon maar geprobeerd. Slang achter gasklep losgetrokken en dichtgemaakt met IKEA pen voor pen gat verbindingen, afgedicht slangetje op de inlaat en 30 km rijden maar. Er gebeurde niets raars, geen foutmeldingen, geen explosies of beter lopende motor. Wel rook het aan het einde van de rit naar benzine in het interieur. Nu heb ik de slang weer teruggeplaatst.
Groeten FransT