1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Fusekogel RV en APK perikelen.
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 01 januari 2007 01:07 AM

Heb op de laatste werkdag van 2006 mijn XM een APK laten doen.
Helaas is deze afgekeurd op de volgende punten:
slecht leesbaar chassisnummer=naar de RDW voor het inslaan van nieuw nummer:€ 68.= In Arnhem op 11/1/07,in Oldenzaal op 24/1/07 en in Zwolle op 4/1/07.
Dan had men een op/aanmerking op een RV fuseekogel die speling heeft.
En handremwerking RV.Met remmen op zich niets van gemerkt en heb ook niets gemerkt van een (slechte) handrem?Kan misschien de kabel zijn?Maar wie heeft er verstand van het vervangen van de fusekogel RV en eventueel de handremkabel(s) of is dit zelf te doen?Of heeft het zin om na het opniew inslaan van het chassisnummer door de RDW,een nieuwe APK door een ander bedrijf te laten doen zonder vervangen van de fusekogel en handremkabel??Graag jullie opinie/oplossing.Voor iedereen de allerbeste wensen voor 2007,en zweef ze!!!

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 01 januari 2007 03:44 AM
  [ # 1 ]

Hallo Regino, ik heb hier in Aalten een goedkoop en zeer vakkundig adresje voor onderhoud, reparatie en verzorging van APK (citrofiele automonteur die naast zijn werk bij een restauratiebedrijf voor zichzelf wil beginnen). Als je geïnteresseerd bent, stuur even een PBtje.

Groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 januari 2007 06:30 PM
  [ # 2 ]

wat ik een beetje vreemd vind, warom moet je naar de rdw voor het chassis nummer, ten eerste mag je dat gewoon zelf leesbaar maken, middels een kraspen of iets dergelijks, ten tweede gaat de douane over chassisnummers. uiteraard zal de rdw dit graag voor je doen verdienen die ook nog wat.

wat betreft de handrem, waarschijnlijk is de kabel dooor iemand destijds verkeert opgespannen waardoor hij op de testbank scheef remt, (1 meter slaat meer uit dan de ander)  normaliter mag hier een afwijken in zitten van ongeveer 20 procent.

pin me d’r niet helemaal op vast, maar bij de mij bekende citroen’s moet bij de handrem niet de kabel opgespannen worden maar de blokken afgesteld op de schijf. waneer de kabel gespannen word heb je kans dat links beter zal werken als rechts

waneer je echter een verote kabel hebt zal die kant zowieso minder remmen.
als ze slecht zijn dan 99 van de 100 gevallen bij het geleideoog achter het wiel, kun je zo zien.

als de fuseekogel maar minimaal spelling heeft zal hij afgekeurd worden.

het vervangen van de fusee is wel zelf te doen, maar zonder fuseetrekker wel een lastig karwei (moet je met hamer en bijtel nogal eens flink beuken)

wat betreft je keurmeester, gezien het lijstje wat je meegekregen hebt, vind ik dat er betrekkelijk weinig aan je xm mankeert, ik zou er tevreden mee zijn, aan onderdelen ben je nieuw ongeveer een 70 tot 95,- euro kwijt.  is het een onafhangkelijk keurings station?
dan doet hij het erg netjes…

en de rdw… gewoon afzeggen en zelf even het nummer goed schoon maken met de staalborstel dan even met een scherpe schroevendraaier
er netjes overheen krabben/krassen zodat je het weer kunt lezen.

kun je lekker met de familie voor die 68,- uit eten gaan…

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 01 januari 2007 07:07 PM
  [ # 3 ]

Bedankt Razor voor je reactie en uiteraard de beste wensen voor 2007!
De APK werd door een Opel garage uitgevoerd,dus niet erg “merkgebonden” ivm extra kosten of reparatie’s,zodoende is het “lijstje"klein gebleven?
Doch vorig jaar bij een ander onafhankelijk APK station had men ook commentaar omtrent het slecht leesbare chassisnummer en raadde mij toen ook al aan naar de RDW te gaan voor het opnieuw inslaan op een andere plaats tegen een vast tarief.Ik had al meerdere keren het stukje met nummer gereinigd en met blanke lak bewerkt doch eenmaal roest blijft roestig.De douane doet dit niet,zeer vreemd eigenlijk.m.b.t. de fusekogel en handrem,deze zal ik waarschijnlijk uitbesteden aan een “niet"merk gebonden garage vanwege de kosten en geen zin om met dit weer op straat te liggen. =P~

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 01 januari 2007 08:12 PM
  [ # 4 ]

Ben jij diegene met die gele stadslichten Confused

off topic, maar ik was ff benieuwd…

Profiel  
 
Maxxems
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 02-09-2005

Gepost: 01 januari 2007 11:20 PM
  [ # 5 ]

Met een spiegeltje is het nummer aan de onderkant meestal wel te lezen. Nadat ik dit bij de APK had verteld was er nooit meer gezeik over.

Profiel  
 
Maxxems
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 02-09-2005

Gepost: 01 januari 2007 11:21 PM
  [ # 6 ]

Met een spiegeltje is het nummer aan de onderkant meestal wel te lezen. Nadat ik dit bij de APK had verteld was er nooit meer gezeik over.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 02 januari 2007 12:15 AM
  [ # 7 ]

ik heb bij de eend en bij onze ds gewoon een stukje blik op de werkbank van de juiste nummers voorzien en deze met 4 hechten over het oude nummer heen gelast, waneer ik aangehouden word, om wat voor reden dan ook, vraagt de polizei er wel eens naar maar dan leg ik ze dat even uit, en dan is het geen probleem, waneer je moeite doet om er een ander blikje in te lassen , word het al wat verdachter vanwege eventueel omkatten, dan gaan ze wel zoeken.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 02 januari 2007 12:18 AM
  [ # 8 ]

en het kleine lijstje diud meer op een goede auto dan op een makkelijke keurmeester, als hij een steekproef krijgt , en hij zou sjoemelen gaat hij ook nat, ik ben wel van mening dat bij een merkgebonden garage, in veel gevallen het lijstje langer kan worden.  (en voor dat iedereen nu weer boos op me word, dit geld net voor alle merkdealers/garage’s maar ik ken er wel een paar!!)

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 02 januari 2007 01:02 AM
  [ # 9 ]
razor schreef:

wat ik een beetje vreemd vind, warom moet je naar de rdw voor het chassis nummer, ten eerste mag je dat gewoon zelf leesbaar maken, middels een kraspen of iets dergelijks, ten tweede gaat de douane over chassisnummers. uiteraard zal de rdw dit graag voor je doen verdienen die ook nog wat.

wat betreft de handrem, waarschijnlijk is de kabel dooor iemand destijds verkeert opgespannen waardoor hij op de testbank scheef remt, (1 meter slaat meer uit dan de ander)  normaliter mag hier een afwijken in zitten van ongeveer 20 procent.

pin me d’r niet helemaal op vast, maar bij de mij bekende citroen’s moet bij de handrem niet de kabel opgespannen worden maar de blokken afgesteld op de schijf. waneer de kabel gespannen word heb je kans dat links beter zal werken als rechts

waneer je echter een verote kabel hebt zal die kant zowieso minder remmen.
als ze slecht zijn dan 99 van de 100 gevallen bij het geleideoog achter het wiel, kun je zo zien.

als de fuseekogel maar minimaal spelling heeft zal hij afgekeurd worden.

het vervangen van de fusee is wel zelf te doen, maar zonder fuseetrekker wel een lastig karwei (moet je met hamer en bijtel nogal eens flink beuken)

wat betreft je keurmeester, gezien het lijstje wat je meegekregen hebt, vind ik dat er betrekkelijk weinig aan je xm mankeert, ik zou er tevreden mee zijn, aan onderdelen ben je nieuw ongeveer een 70 tot 95,- euro kwijt.  is het een onafhangkelijk keurings station?
dan doet hij het erg netjes…

en de rdw… gewoon afzeggen en zelf even het nummer goed schoon maken met de staalborstel dan even met een scherpe schroevendraaier
er netjes overheen krabben/krassen zodat je het weer kunt lezen.

kun je lekker met de familie voor die 68,- uit eten gaan…

Douane doet geen VIN inslag. Het beordelen van het chassisnummer is een APK eis. De uitvoering van de APK wordt gecontroleerd door de RDW en opgelegd door de RDW. RDW Rijksdiens van wegverkeer, dus een dienst van het rijk…. zorgt voor een nieuwe VIN. Dat komt dan ook op een andere plaats te staan. In princiepe is het zo, dat als het VIN niet te lezen is er ook niet gekeurd mag worden. de regels zijn dan zo dat de eigenaar verwezen moet worden naar de RDW. Dat zijn nu eenmaal de opgelegde regels waar wij als keurmeester ons aan moeten houden. Aan deze regels zijn sancties verbonden in bepaalde gradaties, op deze eis zit de zwaarste gradatie sancties, ofwel niet of slecht leesbaar, steekproef, 3 maanden intreking van je keuringsbevoegdheid. Daarna een schouwing en weer betalen om aan gesloten te worden.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 02 januari 2007 01:15 AM
  [ # 10 ]

maar, dat betekent dus niet dat je hem niet zelf weer leesbaar mag maken, toch?, als keurmeester heb je de plicht om dit te melden, maar waneer ik zie dat mijn nummer niet leesbaar is, en ik maak hem daarna wel weer leesbaar als beschreven hiervoor, dan voldoet de ap keurmeester weer aan zijn plicht, hij kan het chassisnummer immers lezen, en het zit onlosmakelijk verbonden met het voertuig op de aangegeven locatie als vermeld op het kentekenbewijs. dan mag hij deze toch hierop goedkeuren?

zoals gezegt bij de 2cv heb ik een los plaatje op de bodem voor de rechtervoorstoel gelast, met daarin het chassisnummer geslagen, hier heb ik 4 jaar geleden een steekproef op gehad, door de rdw, en dat was dik in orde.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 02 januari 2007 01:17 AM
  [ # 11 ]

en ik gok dat VIN staat voor Voertuig Identifictie Nummer?

durf duidelijke taal te vragen sire

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 02 januari 2007 01:26 AM
  [ # 12 ]

precies,

en verwacht hier van mij als erkende garage en APK keurmeester geen uitleg over het (na)maken of wat dan ook van chassisnummers.

Ik ga voor officiele manieren, dus:

Niet leesbaar, advies naar RDW.

Leesbaar, keuren

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 02 januari 2007 04:07 AM
  [ # 13 ]
Ries schreef:

Ben jij diegene met die gele stadslichten Confused

off topic, maar ik was ff benieuwd…


Yep,ik heb gele stadslichten en gele mistlampen,het glas dan wel te verstaan.Hoezo weet je dit dan?Ik ben ook benieuwd?

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 02 januari 2007 06:15 PM
  [ # 14 ]
Regino schreef:
Ries schreef:

Ben jij diegene met die gele stadslichten Confused

off topic, maar ik was ff benieuwd…


Yep,ik heb gele stadslichten en gele mistlampen,het glas dan wel te verstaan.Hoezo weet je dit dan?Ik ben ook benieuwd?

Je hebt een PB…

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 02 januari 2007 11:52 PM
  [ # 15 ]

gewoon zelf doen en dat chassisnummer is onzin. Gewoon zelf inkrassen..Koop alsjeblieft een haynes of leen die van de bieb en vervang de fusee in een half uur, kosten haynes 30euro en een fusee 28euro.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook