Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Armsteunen zitten met 2 pennetjes vast
Als ik het zo lees, wil ik voorlopig geen alcantara
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 17405
- CX 2400 Super
Willem,
Alcantara is juist heel fijn het heeft een chique uitstraling, voelt niet koud aan in de winter en niet warm in de zomer. Wat de kleur betreft, vind ik wart leder in de XM erg somber en het beige leder juist weer erg bleek, het grijze alcantara daarentegen precies goed. Maar ja, net als lederen en stoffen bekleding is ook alcantara aan slijtage onderhevig. We wachten dus allemaal met spanning op de resultaten van Serge’s nijverheid )
Groet,
Rens
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3779
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
alcantara wordt ook wel wat goor…
Willem schreef:Armsteunen zitten met 2 pennetjes vast
Als ik het zo lees, wil ik voorlopig geen alcantara
Mbt die steuntjes bedoel ik eigenlijk meer hoe de steuntjes zelf in elkaar zitten
Wat betreft de degelijkheid van alcantara irt leder, denk ik dat het lood om oud ijzer is. Beide zijn aan slijtage onderhevig; alcantara rult en wordt daarmee dunner totdat er gaten in vallen en leder plooit en scheurt op den duur + dat het z’n verf op de duur kwijtraakt. Als ik kijk hoe mijn Alcantara interieur er uitziet, dan sta ik echt versteld; afgezien van dat scheurtje is het gewoon in absolute nieuwstaat. En dat voor een interieur uit een auto van ‘95 en 1,5 ton op de teller. Vandaag heb ik hout en lederen deurpanelen gehaald uit een V6 van ‘94 met 2ton. Die lederen stoelen van dat apparaat waren zo rot als een varken op chili con carne. Andersom heb ik het overigens ook al gezien. ik wil maar zeggen; het is meer een kwestie van onderhoud dan dat het aan het materiaal ligt. En idd Rens, het zit werkelijk goddelijk en ziet er adembenemend uit!! Ik denk dat ik die combi straks ook voor de DS ga maken ipv leer/velour.
Ik heb net ff in de avonduurtjes die lederen type I deurpanelen uit elkaar gehaald en patronen gemaakt van het leder. Op het ‘frame’ en het schuim van deze panelen komt weer het Alcantara. De stoel is ook compleet uit elkaar en van de pantjes zijn de patronen getekend. Nu is het alleen nog wachten tot dinsdag het Alcantara binnen komt.
Het houtwerk heb ik troouwens net ook ff opgeschuurd en her en der bijgewerkt. Komend weekeinde zet ik het in een speciale beits en dan ziet het er weer uit als nieuw!
Animal triste post coitum
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Serge, die wangen van de rugleuning zitten vast aan het middenstuk neem ik aan? Voor het alleen vervangen van de linker wang moet toch de hele stoel eruit denk ik?
Nogmaals, als ik jou was zou ik niet alleen maar die wang vervangen, maar iig de hele rugleuning doen. Maargoed, de rugleuning bestaat uit 2 delen; het achterstuk (waar de zak aan zit) en de hoes (de rest). Je moet eerst het achterstuk los halen met 2 elastieken aan de onderkant. De rest hiervan zit vastgeklipt in het frame van de rugleuning. De hoes haal je los door eerst het plastic gedeelte van de lendesteunverstelknop los te klikken van z’n metalen 3hoek, vervolgens aan weerszijde aan de achterkant 2 schroeven los te draaien van een lange klem (waar het achterstuk ingeklikt zat), dit is namelijk vernaaid met de hoes. Vervolgens moet je een hele batterij aan metalen haakjes losknippen (die metalen stangetjes aantrekken, die op hun beurt het kussen vormgeven) en dan kun je de hoes er voorzichtig aftrekken. Pas wel op voor het witte schuim-toplaagje, dat is vrij fragiel en zou makkelijk kunnen scheuren.
Dit kun je in theorie wel in de auto doen, maar je maakt het jezelf er niet makkelijker op
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Bedankt voor de heldere uitleg!
Dan weet ik dat vast voor als ik er in 2008 in ga rijden…
Misschien dat ik tegen die tijd een stoel mét lendesteunverstelling op de kop heb getikt…
Was die verstelling optioneel, of alleen vanaf bepaalde jaren te krijgen? (kon ‘k niet in mn folders vinden…)
? Ik dacht dat dat op alle lederen en alcantara stoelen zat.
Ff kleine update:
Het is een klereklus!
Bekleding repareren blijkt 1000x lastiger dan het van a tot z zelf maken. Je loopt tegen onregelmatigheden aan die in de fabriek zijn ontstaan en je moet -voor de esthetiek- werken met de bestaande stikgaten, wat dus niet met de naaimachine mogelijk is en neerkwam op 10 volle uren met de hand stikken… Daarnaast is dat sierstiksel (dat wat je aan de buitenkant aan stiksel ziet) in die kleur en dikte alleen maar op grote industriële rollen verkrijgbaar a €120. Wat uiteindelijk inhield dat ik m’n eigen draad moest slaan van meerdere lagen dun naaigaren.
Het resultaat mag er echter zijn! Uiteindelijk heb ik nu de rugleuning volledig voorzien van nieuw Alcantara en het ziet er werkelijk uit als nieuw. Erg prachtig!
Het enige probleem is nu dat het zitvlak ineens wel heel afgerukt tegen dat nagelnieuwe fluffy Alcantara afsteekt Kortom, er zit niks anders op dan ook dat zitvlak te vernieuwen.
Binnenkort als alles klaar is zal ik wat foto’s laten zien. Daarnaast komt in 1 van de komende Ambiance Extreme’s een uitgebreid verslag van deze klus en daarnaast ook nog een artikel over het restaureren van verbleekte houtinleg.
Totaal aantal Berichten: 1902
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
wat een *&^$@%#$ klus lijkt me dat zeg!
hulde hoor. Ik verheug met nu al op de volgende ambiance!
Ja, het is een stuk tijds-intensiever dan ik had gehoopt en echt leuk werk is het ook niet, maar het eindresultaat maakt het het wel allemaal weer waard.
Het voordeel van het feit dat ik nu ook het zitvlak nog aanpak, is dat ik het meteen kan voorzien van een extra synthetisch wollen bovenlaag, waardoor de stoel zeker met een kwart zachter aan zal voelen.
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
van t havengrazende synthetisch Pernise schaap?
Nee hoor, gewoon playmobile schaapjes.
Vraagje aan Alcantara-mensen; hebben jullie op de deurpanelen armsteuntjes zitten van Alcantara of van leder? Bij mij en kennelijk bij Rens Korevaar zijn ze van Alcantara, maar ik zag laatst dat ze bij de Multimedia -die immers een crème Alcantara interieur heeft- van leder zijn. De rest van het deurpaneel is wel Alcatara, maar dat kussentje dus niet. Nu vraag ik me af of Citroën ergens halverwege het bouwen van de type II op een gegeven moment bedacht heeft dat Alcantara interieurs maar met lederen armsteuntjes uitgevoerd moeten gaan worden, of dat dit alleen voorbehouden was aan de Multimedia.
Alleen de Multimedia had lederen armsteuntjes. Waarom is mij niet bekend. Voor zover ik weet heeft iedere xm met zwart/grijs alcantara interieur gewoon alcantara armsteuntjes…
Xsara_Coupe