beste forummers,
ik ga de aandrijfas passagierskant van de zx demonteren. Tenminste dat was de bedoeling.
Maar nu is het zo dat de zx staat op bokjes en de draagarmen zijn er ook al af (wielen ook). Heb ik nu een probleem om de as los te krijgen. Of kan ik die bout bij de remschouven zonder problemen los gaan maken?
voorbaad dank, Douwe
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
hij zit wel goed vast, zitten je remmen er nog op,
je moet zowiezo je aandrijfas blokkeren, maar of het goed is om hem in de versnelling te zetten om hem zo te blokkeren weet ik niet,
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
de remmen zitten er nog wel op, ik heb de rem al ingedrukt (een plank klem gezet tussen bestuurdersstoel en rempedaal). Maar doordat de draagarm is gedemonteerd en hij niet op de grond staat is het geheel nogal wiebelig.
De vraag is dus eigenlijk, verniel ik niets als ik hem zo ga los draaien.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Als je de aandrijfasmoer wil losdraaien, moet de fusee helemaal vast zitten, het wiel er op zitten en de auto op z’n wielen staan, anders krijg je em nooooooooooit los!!!
Je hebt daarvoor een dop 36nodig en een wringsleutel met een verlengstuk van minimaal een meter.
Ik heb eigenlijk nog geen oudere Citroën meegemaakt waar hij makkelijk losging.
De lange aandrijfas zit als het goed is ook nog met 2 borgende boutjes vast in de motorsteun onderaan het blok. Je kunt daar 2 moertjes losdraaien en de boutjes eruit trekken.
Het wil nog wel eens gebeuren dat de aandrijfas heel vast zit in het differentieel, maar meestal kun je em er wel zo uithalen.
dan moet ik dus eerst die draagarmen afmaken en terug monteren voordat ik hier aan kan beginnen.
En laat het nu net zo zijn dat die draagarmen mij de strot uit hangen momenteel. Nouja ik zie wel even wanneer ik verder ga.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
je kan de aandrijfasmoer wel loshalen als het wiel er al af is met deze methode:
komt uit dit topic.
als je echter je draagarm al los hebt zou ik deze toch maar weer even vast zetten.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Als je geen luchtsleutel hebt, dan heb je iets verkeerd gedaan…. Hij zal dan nl zowiezo in het draagarm huis moeten. Eventueel kun je dan in plaats van een band op de grond, wat de beste methode is, ook 2 wielbouten naast elkaar erin schroeven en daar een stuk ijzer tussen klemmen om zo te voorkomen dat die draait…
Het probleem is dat je veerpoot nu rondzwabbert waardoor je niet genoeg kracht kan zetten….
Eventueel wil of kan ik je wel helpen als je aangeeft wat waneer en hoelaat… Heb het rustig deze week nl…
Voor mij is een aandrijfas min of meer routine geworden….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
het punt is dus dat ik moet zorgen dat de draagarmen terug geplaatst worden. Deze heb ook gedemonteerd omdat ik bezig ben met het vervangen van de rubbers en de fuseekogel. Maar aangezien dit niet heel goed lukt had ik hier even genoeg van.
En aangezien de ashoes ook nog moest worden vervangen, dacht ik, dan doe ik die eerst even. Maar dat gaat dus niet. Wanneer ik die ashoes ga doen weet ik dus nog niet, gaat dus afhangen van het vorderren met de draagarmen.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
De plaat met 3 boutjes van de fusee weer in de draagarm krijgen is inderdaad een lastig klusje! Ik ben er nog steeds niet uit hoe dat precies moet bij de ZX, maar ik doe het met een kleine spanband + ratel. Vind het erg omslachtig en heb me al meerdere keren afgevraagd hoe ze dat in een garage aanpakken.
Maar met een luchtsleutel krijg je de aandrijfasmoer waarschijnlijk ook niet los, dat moet echt met een wringsleutel met verlengstuk gebeuren of een goeie ratel met verlengstuk.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
WYD schreef:De plaat met 3 boutjes van de fusee weer in de draagarm krijgen is inderdaad een lastig klusje! Ik ben er nog steeds niet uit hoe dat precies moet bij de ZX, maar ik doe het met een kleine spanband + ratel. Vind het erg omslachtig en heb me al meerdere keren afgevraagd hoe ze dat in een garage aanpakken.
Maar met een luchtsleutel krijg je de aandrijfasmoer waarschijnlijk ook niet los, dat moet echt met een wringsleutel met verlengstuk gebeuren of een goeie ratel met verlengstuk.
dat was bij mij het enig wat echt heel soepel ging draagarm omlaag duwen, plaatje er inschuiven tot 1 gat goed uitgelijnd zit, boutje erdoor en de rest ook goed duwen, desnoods door een beetje aan het stuur te draaien en heel goed op te letten dat je niks forceert…
Dat is bij mij nu nog geen probleem. Ik heb de gehele draagarm gedemonteerd en ontdaan van zijn oude rubbers en fuseekogels. En voordat ik de nieuwe rubbers weer goed op hun plaats heb en de draagarmen terug monteer kan ik dus niet verder met het demonteren van de as ben ik wel achter.
En dat met die rubbers kan nog wel even duuren.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
WYD schreef:
Maar met een luchtsleutel krijg je de aandrijfasmoer waarschijnlijk ook niet los, dat moet echt met een wringsleutel met verlengstuk gebeuren of een goeie ratel met verlengstuk.
Met lucht heb je ze er zo af meestal. Als hobbyist kun je helaas zelden over “lucht” beschikken. Wat wel kan is een lange wielbout draaien in 1 van de wielboutgaten (of iets anders langs, bijv een inbussleutel die net in het gat past) en deze ergens strategisch op de naaf blokkeren. Dan heb je echter de zaak goed geblokkeerd, maar als de draagarm niet vastzit zal ie idd alle kanten uit gaan zwabberen. Maar je kan em zeker wel loskrijgen op bokjes zonder wielen. Waarschuwing: zorg dat je de pijp met wringijzer uitsluitend naar beneden duwt met loshalen, anders trek je de wagen zo van de bokjes af.
Hoeveel bar heb je dan nodig om zo’n moer los te draaien?
Ik heb wel een kleine compressor die 8Bar druk levert.
Anders leen ik bij m’n broer even de luchtsleutel.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Hoeveel bar is niet het verhaal bij een luchtsleutel. Het is meer het aantal liters die die kan leveren. ...
Als jij een compressor hebt welk klein is, dan daalt de druk ook snel als je een grote 2 1/2 of 3 1/4 (das mijn formaat) aan hangt en ja zonder druk doet die niks….
Die kleine ketel, formaat flinke gastank, kan het soms maar net redden. Daarintegen doet de grote zware broer het op zijn fluitjes…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
mkatgert schreef:dat was bij mij het enig wat echt heel soepel ging draagarm omlaag duwen, plaatje er inschuiven tot 1 gat goed uitgelijnd zit, boutje erdoor en de rest ook goed duwen, desnoods door een beetje aan het stuur te draaien en heel goed op te letten dat je niks forceert…
Jij heb een TU motor en die heeft een andere contructie voor dit gedeelte.
Topic starter heeft een 2.0 16V en dat is een XU motor, de contructie hier is wat lastiger.
ZX1.4i schreef:mkatgert schreef:dat was bij mij het enig wat echt heel soepel ging draagarm omlaag duwen, plaatje er inschuiven tot 1 gat goed uitgelijnd zit, boutje erdoor en de rest ook goed duwen, desnoods door een beetje aan het stuur te draaien en heel goed op te letten dat je niks forceert…
Jij heb een TU motor en die heeft een andere contructie voor dit gedeelte.
Topic starter heeft een 2.0 16V en dat is een XU motor, de contructie hier is wat lastiger.
Ik heb het wel eens gedaan bij ZX-Enschede met 1.6 XU motor, maar dat was toch niet zo lastig? Ja OK, bij een BX gaat het wel VEEL makkelijker, maar het is ook bij de ZX wel te doen.