Lastiger is misschien niet het juiste woord, de contructie is anders, maar ook voor een XU motor is het prima te doen.
Het is gewoon een kwestie van hier en daar een paar klappen met een (kunststof) hamer
mpostma schreef:ZX1.4i schreef:mkatgert schreef:dat was bij mij het enig wat echt heel soepel ging draagarm omlaag duwen, plaatje er inschuiven tot 1 gat goed uitgelijnd zit, boutje erdoor en de rest ook goed duwen, desnoods door een beetje aan het stuur te draaien en heel goed op te letten dat je niks forceert…
Jij heb een TU motor en die heeft een andere contructie voor dit gedeelte.
Topic starter heeft een 2.0 16V en dat is een XU motor, de contructie hier is wat lastiger.Ik heb het wel eens gedaan bij ZX-Enschede met 1.6 XU motor, maar dat was toch niet zo lastig? Ja OK, bij een BX gaat het wel VEEL makkelijker, maar het is ook bij de ZX wel te doen.
Ja, en ik was daarbij. Vond het wel meevallen. Marten (met een beetje assistentie van mij) is er alles bij elkaar iets van 2 tot 2,5 uur mee bezig geweest aan beide kanten. Ze moesten allebei los om de keerringen van de bak te vervangen.
Overigens denk je aan de bakolie die er uit loopt als je de aandrijfas eruit haalt en zorg je voor nieuwe keerringen? Ander krijg je lekkage via de keerringen en dan krijg je het klusje wat aan mijn auto moest gebeuren.
Dan heb je ze er twee keer af…
Jos van der Voort
Keerringen hoeven volgens mij niet altijd vervangen te worden als je de aandrijfassen los hebt.
Inderdaad wel even een opvangbak plaatsen voor de versnellingsbakolie die er uit komt.
de bakolie heb ik er al uit laten lopen, deze ga ik sowieso verversen. En wat die fuseekogel betrefd, dat zal geen probleem worden denk ik.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
het makkelijkste is om hem toch weer op zijn wielen te zetten, want die moer zit echt goed vast
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
harry schreef:het makkelijkste is om hem toch weer op zijn wielen te zetten, want die moer zit echt goed vast
Inderdaad, er staat iets van 450nm voor om vast te zetten, is best wel veel
Gebruik wel de juiste bak-olie, (2 liter) 75W80 en niets anders
ZX1.4i schreef:harry schreef:het makkelijkste is om hem toch weer op zijn wielen te zetten, want die moer zit echt goed vast
Inderdaad, er staat iets van 450nm voor om vast te zetten, is best wel veel
Gebruik wel de juiste bak-olie, (2 liter) 75W80 en niets anders
Ja en die keerringen kosten bij elkaar 11 euro. Ga je daarvoor het risico lopen dat ze gaan lekken net als bij mij en dat je dan de hele zooi weer moet loshalen?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Ja en die keerringen kosten bij elkaar 11 euro. Ga je daarvoor het risico lopen dat ze gaan lekken net als bij mij en dat je dan de hele zooi weer moet loshalen?
Bij de Citroen dealer, de Peugeot vraagt er meer voor, meestal is het andersom
Of beschadigen tijdens de montage zoals ik bij de 405 van een maat van mij deed ops:
Gelukkig controlleer ik alles driedubbel en zag het ruim op tijd.
Ik vet de keerring licht in aan de buitenkant en sla deze dan met een plat stukje hout erin ipv met een grote dop zoals in de Haynes staat.
Op je site staat 240nm ..... maarja ik doe het gewoon met handgereedschap, dus hoe weet ik dan hoe vast ik het draai.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Vandaag ga ik er aan beginnen, de draagarmen zijn inmiddels klaar. Ik ben nog lang niet aan terug monteren toe, maar toch vraag ik mij af: Komt het vastdraaien van die grote moer echt precies? Of kan ik hem met een dop en een lange staaf flink aanwurmen tot ik denk dat het genoeg is?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:Op je site staat 240nm ..... maarja ik doe het gewoon met handgereedschap, dus hoe weet ik dan hoe vast ik het draai.
240 Nm volgens mij en dat is al echt heel veel. Ik doe meestal gewoon zo vast als mogelijk met handgereedschap.
Gr,
Marten
los was trouwens totaal geen probleem moet ik zeggen. Dop 36 er in met een redelijke stok er aan, op gaan staat, 2x door de knieën en hij was los.
Ik had de auto natuurlijk wel terug op z’n wielen gezet hiervoor
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik heb de as dus los, maar hoe haal ik deze er nou precies uit, het is vast niet gewoon een kwestie van zo hard mogelijk trekken aan het uiteinde en rest komt vanzelf?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
even uitrekenen is niet zo heel moeilijk, 240 Nm = 24 kilo op een afstand van een meter = 48 kilo op een halve meter = 96 kilo op 25 centimeter.
als je een staaf van pak hem beet 35 cm hebt en je gaat op het uiteinde met je volle gewicht staan dan zit je er al overheen
het lostrekken van de as uit de bak ging bij mij ook met redelijk wat krachtsinspanning gepaard.
Douwe schreef:Ik heb de as dus los, maar hoe haal ik deze er nou precies uit, het is vast niet gewoon een kwestie van zo hard mogelijk trekken aan het uiteinde en rest komt vanzelf?
Fusee los maken en de as vanaf de andere kant uit de fusee trekken. Evt. een klap op de as geven als ie niet los, maar dat moet in principe er zo uit willen schuiven. Je kan links de as zo uit de bak trekken: als je de olie uit de v-bak nog niet had afgetapt moet je de olie opvangen.
Rechts moet je de boutjes van het tussenlager losmaken. op de plek waar de as door het tussenlager gaat.