2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
as demonteren
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 januari 2007 04:01 AM
  [ # 16 ]

Lastiger is misschien niet het juiste woord, de contructie is anders, maar ook voor een XU motor is het prima te doen.
Het is gewoon een kwestie van hier en daar een paar klappen met een (kunststof) hamer Very Happy

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 03 januari 2007 10:11 AM
  [ # 17 ]
mpostma schreef:
ZX1.4i schreef:
mkatgert schreef:

dat was bij mij het enig wat echt heel soepel ging Wink draagarm omlaag duwen, plaatje er inschuiven tot 1 gat goed uitgelijnd zit, boutje erdoor en de rest ook goed duwen, desnoods door een beetje aan het stuur te draaien en heel goed op te letten dat je niks forceert…

Jij heb een TU motor en die heeft een andere contructie voor dit gedeelte.
Topic starter heeft een 2.0 16V en dat is een XU motor, de contructie hier is wat lastiger.

Ik heb het wel eens gedaan bij ZX-Enschede met 1.6 XU motor, maar dat was toch niet zo lastig? Ja OK, bij een BX gaat het wel VEEL makkelijker, maar het is ook bij de ZX wel te doen.

Ja, en ik was daarbij. Vond het wel meevallen. Marten (met een beetje assistentie van mij) is er alles bij elkaar iets van 2 tot 2,5 uur mee bezig geweest aan beide kanten. Ze moesten allebei los om de keerringen van de bak te vervangen.

Overigens denk je aan de bakolie die er uit loopt als je de aandrijfas eruit haalt en zorg je voor nieuwe keerringen? Ander krijg je lekkage via de keerringen en dan krijg je het klusje wat aan mijn auto moest gebeuren.

Dan heb je ze er twee keer af…

Jos van der Voort

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 03 januari 2007 07:14 PM
  [ # 18 ]

Keerringen hoeven volgens mij niet altijd vervangen te worden als je de aandrijfassen los hebt.
Inderdaad wel even een opvangbak plaatsen voor de versnellingsbakolie die er uit komt.

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 03 januari 2007 08:38 PM
  [ # 19 ]

de bakolie heb ik er al uit laten lopen, deze ga ik sowieso verversen. En wat die fuseekogel betrefd, dat zal geen probleem worden denk ik.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 04 januari 2007 12:40 AM
  [ # 20 ]

het makkelijkste is om hem toch weer op zijn wielen te zetten, want die moer zit echt goed vast

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 januari 2007 02:32 AM
  [ # 21 ]
harry schreef:

het makkelijkste is om hem toch weer op zijn wielen te zetten, want die moer zit echt goed vast

Inderdaad, er staat iets van 450nm voor om vast te zetten, is best wel veel Wink

Gebruik wel de juiste bak-olie, (2 liter) 75W80 en niets anders Exclamation

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 04 januari 2007 09:27 AM
  [ # 22 ]
ZX1.4i schreef:
harry schreef:

het makkelijkste is om hem toch weer op zijn wielen te zetten, want die moer zit echt goed vast

Inderdaad, er staat iets van 450nm voor om vast te zetten, is best wel veel Wink

Gebruik wel de juiste bak-olie, (2 liter) 75W80 en niets anders Exclamation

Ja en die keerringen kosten bij elkaar 11 euro. Ga je daarvoor het risico lopen dat ze gaan lekken net als bij mij en dat je dan de hele zooi weer moet loshalen?

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 januari 2007 12:37 PM
  [ # 23 ]
ZX-Enschede schreef:

Ja en die keerringen kosten bij elkaar 11 euro. Ga je daarvoor het risico lopen dat ze gaan lekken net als bij mij en dat je dan de hele zooi weer moet loshalen?

Bij de Citroen dealer, de Peugeot vraagt er meer voor, meestal is het andersom Confused

Of beschadigen tijdens de montage zoals ik bij de 405 van een maat van mij deed Surprisedops:
Gelukkig controlleer ik alles driedubbel en zag het ruim op tijd.

Ik vet de keerring licht in aan de buitenkant en sla deze dan met een plat stukje hout erin ipv met een grote dop zoals in de Haynes staat.

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 05 januari 2007 08:29 PM
  [ # 24 ]

Op je site staat 240nm Wink ..... maarja ik doe het gewoon met handgereedschap, dus hoe weet ik dan hoe vast ik het draai.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 09 januari 2007 12:44 PM
  [ # 25 ]

Vandaag ga ik er aan beginnen, de draagarmen zijn inmiddels klaar. Ik ben nog lang niet aan terug monteren toe, maar toch vraag ik mij af: Komt het vastdraaien van die grote moer echt precies? Of kan ik hem met een dop en een lange staaf flink aanwurmen tot ik denk dat het genoeg is?

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 januari 2007 01:19 PM
  [ # 26 ]
Douwe schreef:

Op je site staat 240nm Wink ..... maarja ik doe het gewoon met handgereedschap, dus hoe weet ik dan hoe vast ik het draai.

240 Nm volgens mij en dat is al echt heel veel. Ik doe meestal gewoon zo vast als mogelijk met handgereedschap.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 09 januari 2007 02:08 PM
  [ # 27 ]

los was trouwens totaal geen probleem moet ik zeggen. Dop 36 er in met een redelijke stok er aan, op gaan staat, 2x door de knieën en hij was los.

Ik had de auto natuurlijk wel terug op z’n wielen gezet hiervoor

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 09 januari 2007 03:18 PM
  [ # 28 ]

Ik heb de as dus los, maar hoe haal ik deze er nou precies uit, het is vast niet gewoon een kwestie van zo hard mogelijk trekken aan het uiteinde en rest komt vanzelf?

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 09 januari 2007 03:25 PM
  [ # 29 ]

even uitrekenen is niet zo heel moeilijk, 240 Nm = 24 kilo op een afstand van een meter = 48 kilo op een halve meter = 96 kilo op 25 centimeter.

als je een staaf van pak hem beet 35 cm hebt en je gaat op het uiteinde met je volle gewicht staan dan zit je er al overheen Smile

het lostrekken van de as uit de bak ging bij mij ook met redelijk wat krachtsinspanning gepaard.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 januari 2007 03:40 PM
  [ # 30 ]
Douwe schreef:

Ik heb de as dus los, maar hoe haal ik deze er nou precies uit, het is vast niet gewoon een kwestie van zo hard mogelijk trekken aan het uiteinde en rest komt vanzelf?

Fusee los maken en de as vanaf de andere kant uit de fusee trekken. Evt. een klap op de as geven als ie niet los, maar dat moet in principe er zo uit willen schuiven. Je kan links de as zo uit de bak trekken: als je de olie uit de v-bak nog niet had afgetapt moet je de olie opvangen.

Rechts moet je de boutjes van het tussenlager losmaken. op de plek waar de as door het tussenlager gaat.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook