Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Al heel lang ben ik gecharmeerd van de XM, maar ik vond hem altijd wat te duur in onderhoud. Maar langzamerhand begint toch wel het moment te komen dat ik serieus wil gaan kijken naar een XM.
Het ligt ook een beetje aan mijn vrouw of er een komt of niet, want ik weet zeker dat zij ze heel groot gaat vinden en zij moet er ook in kunnen rijden.
Ik wil misschien dit weekend eens wat ervaringen op doen met een 2.0 16v uit 1996.
Dat is wel een beetje de motor waar ik aan denk.
De turbo of de V6 dat is me eigenlijk toch wat te onzuinig op benzine.
Op zich lijkt me een Turbo of een V6 wel leuk, maar misschien dan op gas.
Daar zit ik bij de 2.0 trouwens ook aan te denken, dus vandaar wat vragen hier.
Wat zijn de ervaringen met het rijden op LPG bij de verschillende type motoren en vooral ook, hoe zuinig zijn ze. Ik ga het liefst wel naar een G3 installatie. Verder ook, hoe zit het met de levensduur van deze motoren? Gaan ze ook wel zo lang mee op gas als normale motoren? Ik zit te denken om een XM te zoeken met max 200000 km, maar het liefst rond de 150000.
groeten Flying Duckman
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Als ik het me goed herinner is enkel de 2.0 16v met G3 geleverd, de rest niet. En wat ik mij heb laten vertellen maakt het benzine verbruik niet zo heel veel uit, de 2.0 16v heeft meer benzine nodig om vooruit te komen dan de turbo of de v6 dus het zal erom hangen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
De turbo en v6 gebruiken wel degelijk meer benzine dan een 2.0 16v, maar onderling scheelt het haast niets. Een v6 is een stuk duurder in onderhoud, een turbo daarentegen is in onderhoud evenduur als een 2.0 16v, mits de turbo heel blijft.
Een 2.0 16v op gas is een rampenbak. Mn vader heeft hem gehad, met G3, en iedere twee weken stond ie in de garage. Constant grote backfires waardoor luchtfiterhuis ed. uit elkaar lagen. Ik sprak van de week de dealer nog en heb het vooral over de xm gehad. Ze zeiden nog een 16v op G3 rond te hebben rijden, en dat was nog steeds een kind aan huis. Niets dan problemen!
Van de V6 heb ik gehoord dat ie heel goed op LPG loopt. Deze is echter geen G3 voor…
Xsara_Coupe
Ik ben zelf in het bezit van een XM 2.0 16 V van 1996 en een V 624
van 1998 ( latere V 624 dus ) .
Onlangs het verbruik van beide een beetje gevolgd .
Verbruik maakt niets uit . De V6 is een automaat en ook daarmee kan ik zeker net zo zuinig rijden .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Heeft iemand wel eens aan achteraf inbouw gedacht? Ik denk als je er een modern systeem in zet dat het misschien toch ook wel de moeite waard is?
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
FLYING DUCKMAN schreef:Heeft iemand wel eens aan achteraf inbouw gedacht? Ik denk als je er een modern systeem in zet dat het misschien toch ook wel de moeite waard is?
Bij een XM van 1996 is de nieuwprijs van zo’n installatie al gauw meer dan de aanschafwaarde van de auto, 1000 euro voor de auto, 2000 euro voor de gasinstallatie….Trek zelf de conclusie maar, je kan dan beter een exemplaar op gas gaan zoeken
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Hallo Flying Dutchman,
Heb een jaar geleden een V6 automaat gekocht (uit 1999 met 120.000km) en daar een G3 installatie in laten leggen. Gaat perfect. Inmiddels ruim 30.000 km gereden; geen problemen en aanschafprijs al terugverdiend (was €2400). Verbruik tussen 1:7,5 en 1:8.
Succes en groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Dag valt me nog mee 1 op 7,5 of 1 op 8
Ik ga zowiezo een XM zoeken die precies bij mij past, kwa kleur, bekleding, uitvoering en natuurlijk met een compleet onderhoudsboek. ik wil niet het schip in gaan en een xm kopen voor 1000 euro waar dan 3000 euro aan verspijkert moet worden. Dus ik ga heel goed zoeken.
Maar goed, eerst mijn vrouw overtuigen
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Om een Xm op lpg een rampenbak te noemen is erg kort door de bocht.
Ik heb, volgens de lpg-boer, de meest beroerde lpg-installatie die er nog in omloop is en daar kom ik hooguit 1 keer per jaar mee bij de goede man.
Het is een AG-DGI installatie, sommigen zullen deze wel kennen. Wel G3 overigens.
De oude lpg-injector is een zwak ding en sneuvelt snel, de mijne doet het nu al weer 3 jaar, dus…
Ik rijd er nu bijna 4 jaar in en ben dus misschien 4 keer voor een storing geweest.
Ga dus iig voor een vialle of een prins, er is hier en daar op het forum wel meer over te vinden.
groet
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Mijn eerste XM was ook een 2.0i 16v op LPG. Was een SX uit 1995.
Uitgerust met een AG DGC gasinstallatie. Dit staat voor computergestuurde backfire, maar niet bij deze auto. Heb hier niet 1X voor bij de LPG boer hoeven staan.
Verbruik ca. 1:9.5. Auto gekocht met 175000 op de teller en met 230000 is ie verkocht. Nu rijdt ie nog en heeft 320.000 gelopen.
2.0i 16v op gas gaat prima, alleen zijn er veel dealers die met LPG gaan hobbien. Ieder z’n vak, want dit is het ware probleem.
Gewoon doen dus, maar een gas auto met 150K op de teller gaat je ben ik bang niet lukken.
De V6 kan overigens (de nieuwe 24v van na juni 1997 ES9J4) gewoon op G3.
Kies inderdaad bij voorkeur voor een Prins of Vialle installatie. AG DGC kan ook goed gaan, let alleen wel op backfire. De AG DGi is prima als ie het doet, maar de injector gaat reglematig stuk en is duur en moeilijk verkrijgbaar.
Domme vragen bestaan niet.
Re: Aanschaf XM op LPG over een tijdje?
Heb je geen diesel overwogen?
Als je betrouwbaar wilt km-vreten in een XM zou ik gewoon voor een 2.1 Turbo D gaan. Een ongeblazen diesel is erg traag, daar moet je tegen kunnen. Een 2.5 Turbo D is wel fijn (geruislozer en sneller), maar de motor kent thermische problemen en is duur in onderhoud. De 2.1 Turbo D is sterk (qua duurzaamheid), vlot (niet overdreven snel maar gaat lekker vooruit) en zuinig als je niet al te gekke dingen doet.
Nadeel van een diesel is de hoge wegenbelasting (ten opzichte van G3 of benzine) en de onderhoudskosten zijn in de regel steviger dan op benzine. Voordeel: als je het goed onderhoudt kan er weinig aan kapot en loopt t eigenlijk altijd.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Krijgen we weer de eeuwige LPG vs Diesel discussie.
Heb zelf met beide ervaring, en beide opties zijn goed.
De diesel is net iets probleemlozer, maar is duurder in het gebruik en in de vaste lasten.
De LPG variant is iets vlotter, loopt mooi trillingsvrij, maar je moet ff opletten met de gasinstallatie.
Beide motoren zijn zeer degelijk.
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:Krijgen we weer de eeuwige LPG vs Diesel discussie.
Och, ik stel een alternatief voor. Ik zit ook niet zo te wachten op een diesel/lpg discussie. Maar als ik zo de problemen lees die er blijkbaar nogal eens zijn, dan is wellicht diesel toch een mogelijk alternatief.
Simmetje schreef:Krijgen we weer de eeuwige LPG vs Diesel discussie.
Heb zelf met beide ervaring, en beide opties zijn goed.
Zolang we het er maar over eens zijn dat benzine is om op te koken.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Heb ook met diesels problemen gekend: Lekke koppakkingen, kapotte brandstofpompen etc.
Denk dat het goed is om te weten dat beide opties goed zijn. Benzine overigens ook, alleen duur als je veel rijdt.
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:Heb ook met diesels problemen gekend: Lekke koppakkingen, kapotte brandstofpompen etc.
Als het stuk gaat is het meestal ook gelijk kostbaar.