Ik houd erg van Citroens, maar ook van andere auto’s zoals bepaalde Amerikaanse.
Ik vraag me af hoe je te werk gaat als je een auto in Amerika koopt en naar NL wilt halen. Heeft iemand op dit forum dat weleens gedaan? En hoe vervoer je hem naar NL? En mag je er wel in rijden in de USA op het moment dat je hem gekocht hebt?
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
het vervoer zal moeten in een container op een boot.
houd er dus rekening mee dat dat een aantal weken kan duren in totaal
wellicht kan het ook per vliegtuig, maar ik ga er vanuit dat dit veel duurder is..
arjan_verkade schreef:het vervoer zal moeten in een container op een boot.
houd er dus rekening mee dat dat een aantal weken kan duren in totaalwellicht kan het ook per vliegtuig, maar ik ga er vanuit dat dit veel duurder is..
Vliegtuig kan je wel vergeten, dat kost echt een fortuin. Container is nog redelijk te doen dacht ik. Alleen moet je er wel zeker van zijn dat tie er goed in gestopt word. Ik heb wel eens van die mooie verhalen gehoord over Maserati’s die los in een container werden gestopt en niet meer zo fris aankomen. Verder geloof ik dat je met als NL staatsburger sowieso geen auto kan bezitten in de USA tenminste, niet zo dat je er in mag rijden. Dus daar zal je dan wat op moeten verzinnen.
Verder is de invoerprocedure hetzelfde als voor bijvoorbeeld duitse auto’s. Het lijkt me alleen toch makkelijker een goed exemplaar hier te zoeken
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Als een auto van buiten de EU komt, dan is de uitvoering daarvan niet vanzelfsprekend dusdanig dat het aan de toelatingseisen zoals afgesproken binnen de EU voldoet. Dit zal je dus moeten laten aantonen d.m.v. een keuring bij de RDW. Deze keuring is uitgebreider dan bij de invoer van een voertuig uit een EU land.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
in de USA hebben ze vaak andere verlichting e.d., dit moet vaak aangeplast worden voor een goedkeuring.
USA auto’s worder in de NL nog wel eens afgekeurt, de truuk is dan om de auto eerst op duits kenteken te zetten.
dan is het een EU auto, en zijn ze hem in NL verplicht toe te laten
dan hoeft de auto aan minder eisen te voldoen.
hoe dit in details in ze werk gaat weet ik niet
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Er schijnt een nederlands bedrijf in gespecialiseerd te zijn. Het kost wat, maar dan heb je zeker ook wat.
Ik denk dat je voor je geliefde wagen een aanvraag kan doen bij de kleine amerikanen specialisten die ons land rijk zijn.
Het vervoer, maar ook zeker documenten en zelfs bepaalde stempels komen zeer precies nl…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
En met auto’s uit Australie?
Nee, Een zelfde auto hier zoeken is geen optie. Hier zijn geen Leyland’s P76’s
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
uit de usa ? zo eentje : De Tomaso Pantera http://www.youtube.com/watch?v=hj0axYSL27A
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
heb eens gehoord om ze inte voeren via Hamburg, Duitsland, scheelt een boel centen in btw…...
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Nou kan een auto meestal wel in een 20 voet container. Dat is zo’n zes meter plus. Een goede vervoerder zal hem dan met een houten frame fixeren in de container zodat de auto geen kant op kan. Voor het vervoer van auto’s zijn speciale containers met ventilatiegaten zodat eventueel vocht uit de container kan ventileren.
Probleem daarmee is dat de container dan ook blootstaat aan infiltratie door allerlei insecten. Je zal niet de eerste zijn waarvan het hele interieur volledig aan flarden is gevreten. Oplossing is om de auto van binnen gortdroog aan te leveren en in te spuiten met een insecticide.
Ook moet je dan dus zeker weten dat de container niet mee gaat als deklast maar dat-ie in het ruim van het containerschip meegaat. Anders kun je met een ventilerende container voor de vervelende verrassing komen te staan dat er een meter zeewater in staat.
Kortom het vervoeren van een auto is specialistenwerk en dat moet je niet zelf regelen. Een goede shipper zoals Varenkamp oid kunnen je precies vertellen wie aan de andere kant van de plas gespecialiseerd is in dat soort shipments.
Vanuit de VS zijn lijndiensten met containerschepen die vanaf de oostkust er ongeveer een week over doen om de overtocht te maken. 2 van dat soort schepen doen dan met laden en lossen erbij een wekelijkse dienst onderhouden. Een jaar of twaalf terug kostte een 20 voeter een 6 tot 700 dollar om te verschepen. Tel daar de specialistisch hulp bij op en een flinke inflatie dan zit je al gauw tegen de 2000 euro.
Luchtvracht is geen optie. Er zijn nauwelijks vliegtuigen die ingericht zijn op het vervoer van auto’s.
Eenmaal hier heb je te maken met voornamelijk de verlichting. Die moet voor de RDW aan bepaalde eisen voldoen. Voor de meeste Amerikanen die ooit hier geleverd zijn kun je nog wel aan de lampunits komen. Verder staat me bij dat het remvloeistofreservoir transparant moet zijn en wordt je chassisnummer (VIN nummer zit bij Amerikanen onder de voorruit) in je chassis geslagen met een slagpen. Die plek wordt dan in je nieuwe kentekenbewijs opgenomen.
Verder mijn beste advies: ga in conclaaf met de RDW. Die hebben specialisten in dienst en kunnen je precies vertellen hoe het zit en kunnen je vertellen wat je moet doen.
Voor auto’s waar geen Europese typegoedkeuring voor is en voor onbekende types en modellen gelden weer afwijkende keuringsregels. Daar wordt redelijk soepel mee omgegaan. Een Dodge Shadow die ik meenam uit de VS werd met weinig omhaal gekeurd als een Chrysler die hier wel geleverd was. Dat waren in feite identieke auto’s maar met een verschillende badge.
Over het rijden in de VS met een VS kenteken: De kentekens daar zijn natuurlijk per staat verschillend. Als je daar geen adres hebt moet je waarschijnlijk het kenteken inleveren bij aankoop. Verzekering is het probleem. Van de andere kant als je van een particulier koopt dan kun je op zijn kenteken en zijn verzekering naar de haven rijden en daar de auto laten overschrijven. Houdt er wel rekening mee dat overschrijven niet net als hier bij het postkantoor kan. Daar kan behoorlijk wat tijd in gaan zitten. Je moet naar het DMV (Department of Motor Vehicles). Zonder de goede eigendomspapieren krijg je de auto niet eens de boot op. Kopieën moeten notarieel gewaarmerkt worden als copie van het origineel.
Verder kan er door de verschillende douanes (US en NL) nog inspecties afgedwongen worden. Dan gaat de verzegeling van de container en wordt er geïnspecteerd of wat er in staat klopt met de papieren. Dat kost dus ook nog geld en moet je afrekenen voordat je de auto meekrijgt in Rotterdam.
Van de andere kant kun je ook de auto met zeecontainer laten ophalen bij je aankoopadres. Alle papierwerk laat je dan doen door een freight forwarder. Geen gezeur allen je betaalt een beetje (veel) extra.
Als je dat er allemaal voor over hebt, dan heb je natuurlijk wel je droomauto voor de deur staan. En dat is ook wat waard.
Oh ja! Je auto kan ook mee als deklast. Roll-on Roll-off. Dan staat-ie wel bloot aan weer en wind. Op zich kan die daar wel tegen als alles goed afgesloten is. Dan kan je niets in de auto laten zitten. Geen radio, speakers, funnies, verzin het maar. Zeelui die een week op zee zitten hebben alle tijd om alle deklast te inspecteren en te kijken of er iets van hun gading in zit. Dan is een ruitje gauw gesneuveld en dan heb je weer een meter zeewater IN je auto. Dat is dus geen optie tenzij je auto sowieso een restauratieproject is.
Oh ja. Je accu moet er ook uit en er mag niet meer dan een aantal liters in je tank zitten. De rest moet er allemaal uit.
Jos van der Voort
Maat van mij importeert Japanse sportauto’s maar doet dat altijd via Engeland ivm de goedkeuring. Hij haalt ze in Engeland op met een tijdelijk kenteken en laat de auto vervolgens in Lelystad keuren.