1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Cilinderkop BX GTi reviseren en eventueel verbeteren?
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 08 januari 2007 12:04 AM

beste forumers, Ik heb afgelopen zaterdag voor het magische bedrag van 30 euro een complete cilinderkop inclusief uitlaatspruitstuk gescoort. Deze kop is nog hartstikke goed. Nu is het plan deze kop volledig te reviseren, dus nieuwe klepseals erin, klepjes weer netjes kaal maken etc etc.
Nu vroeg ik me alleen af of er nog dingen aan de kop te verbeteren zijn. Bijvoorbeeld een andere nokkenas voor betere prestaties?
Uiteraard zijn alle tips welkom! Het is de bedoeling dat de hele kop echt uit elkaar gaat. Ik zal hier proberen een fotoreportage van te maken.

Als de kop weer klaar is, en eventueel dus wat verbeterd, is het de bedoeling dat deze op mijn GTi gaat en de huidige kop vervangt. Deze heeft rotte klepseals en zuipt een liter olie op de 1500 km. Als ik de kop klaar heb liggen is het een goede dag mischien 2 dagen werk inclusief distririem, spanrol en eventueel de waterpomp.

Tips zijn welkom!!

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 08 januari 2007 12:10 AM
  [ # 1 ]
mssl schreef:

......het na bouwen is al begonnen Cool

ssssssst, straks krijg ik mijn oude motto nog naar mijn hoofd geslingerd Wink

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 08 januari 2007 02:56 AM
  [ # 2 ]

vlakken.

Nog beter is om 2l kop te pakken, van xant, xm of zx.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 08 januari 2007 04:06 AM
  [ # 3 ]

ja, met de 2.0 inlaat en injectoren erbij Wink

Je kan een nokken-as monteren van een D6A motor (oude GTi blok) in je DKZ motor, mijn neefje heeft dat in z’n GTi gedaan.
Met sprints is deze net zo snel als een 16v BX Laughing

zie hier
 

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 08 januari 2007 03:16 PM
  [ # 4 ]
stoterstangen90 schreef:

vlakken.

De kop komt van een goede motor af die geen lekke koppakking oid had. Dus vlakken lijkt mij een beetje overbodig.

BANZER schreef:

Je kan een nokken-as monteren van een D6A motor

Dat lijkt me dan weer een leuke en haalbare optie.

Wat betreft de 2 liter kop, daarvoor is het al te laat ik heb hier een goede kop die van een DKZ komt.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 08 januari 2007 03:31 PM
  [ # 5 ]
PrutsyLJ schreef:
stoterstangen90 schreef:

vlakken.

De kop komt van een goede motor af die geen lekke koppakking oid had. Dus vlakken lijkt mij een beetje overbodig.

BANZER schreef:

Je kan een nokken-as monteren van een D6A motor

Dat lijkt me dan weer een leuke en haalbare optie.

Wat betreft de 2 liter kop, daarvoor is het al te laat ik heb hier een goede kop die van een DKZ komt.

Vlakken kan ook een hogere compressie opleveren. Dus het hoeft niet per sé overbodig te zijn, maar kan je wel vermogenswinst opleveren.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 08 januari 2007 08:24 PM
  [ # 6 ]

Mjah dan vraag ik me weer af of de kosten opwegen tegen de prestatiewinst. Dat vraag ik me helemaal af bij het vlakken. Maken die paar milimeters echt duidelijk verschil? Ik denk zelf van niet.
Die nokkenas lijkt me een leuk experiment. Maar wat is er zo verschillend aan een D6A nokkenas tov een DKZ? Verder hoor ik ook dingen over bedrijfjes die nokkenassen maken. Maar dat lijkt me peperduur.

Edit: even wat anders, zou een voorpijp van een katloze GTi ook op een GTi met kat passen? Met andere woorden; is het uitlaatspruitstuk van de katloze GTi hetzelfde?

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
OscarTZDTurbo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 378
Geregistreerd: 21-06-2006

Gepost: 08 januari 2007 08:40 PM
  [ # 7 ]

Vlakken levert echt wel iets winst op en bovendien kost het ook maar 50/60 euro ..

Citroën D Special 1970

Profiel  
 
bxtrdturbo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 31-03-2005

- BX BX 19 TZI Break
- Xantia V6 Exclusive Automaat
- C5 C5 Tourer - 2.2 HDi 204 PK
- C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Gepost: 09 januari 2007 12:27 AM
  [ # 8 ]
PrutsyLJ schreef:

Mjah dan vraag ik me weer af of de kosten opwegen tegen de prestatiewinst. Dat vraag ik me helemaal af bij het vlakken.

Vlakken en nieuwe klepseals koste mij 115 euro.


http://www.citroenbx.nl/gti-4.html

Groetnis fan Roel Tiemersma.
Akkrum. Friesland
http://www.bxclub.nl
http://www.citroenbx.nl

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 09 januari 2007 12:31 AM
  [ # 9 ]
bxtrdturbo schreef:
PrutsyLJ schreef:

Mjah dan vraag ik me weer af of de kosten opwegen tegen de prestatiewinst. Dat vraag ik me helemaal af bij het vlakken.

Vlakken en nieuwe klepseals koste mij 115 euro.


http://www.citroenbx.nl/gti-4.html

dat valt best mee heb je dat dan zelf gedaan of ergens laten doen?

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 09 januari 2007 12:36 AM
  [ # 10 ]
bxtrdturbo schreef:

Vlakken en nieuwe klepseals koste mij 115 euro.


http://www.citroenbx.nl/gti-4.html

In die 115 euro zijn ook nieuwe uitlaatspruitstukpakkingen (scrabble Laughing ) en inlaatspruitstukpakkingen (scrabble 2 Laughing ) meegenomen? Of kwamen die er nog bovenop?

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 09 januari 2007 01:43 AM
  [ # 11 ]
PrutsyLJ schreef:
bxtrdturbo schreef:

Vlakken en nieuwe klepseals koste mij 115 euro.


http://www.citroenbx.nl/gti-4.html

In die 115 euro zijn ook nieuwe uitlaatspruitstukpakkingen (scrabble Laughing ) en inlaatspruitstukpakkingen (scrabble 2 Laughing ) meegenomen? Of kwamen die er nog bovenop?

Zal wel excl. zijn. Anders had het er wel bij gestaan. (En was de prijs hoger geweest)
Bovendien breng je doorgaans een kop helemaal kaal naar de reviseur. Wel met kleppen, maar zonder de spruitstukken / verstuivers / rare bouten / steunen enz.

Test

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 09 januari 2007 01:51 AM
  [ # 12 ]
PrutsyLJ schreef:

Edit: even wat anders, zou een voorpijp van een katloze GTi ook op een GTi met kat passen? Met andere woorden; is het uitlaatspruitstuk van de katloze GTi hetzelfde?

Ja!

Profiel  
 
bxtrdturbo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 31-03-2005

- BX BX 19 TZI Break
- Xantia V6 Exclusive Automaat
- C5 C5 Tourer - 2.2 HDi 204 PK
- C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Gepost: 09 januari 2007 04:28 PM
  [ # 13 ]
PrutsyLJ schreef:
bxtrdturbo schreef:

Vlakken en nieuwe klepseals koste mij 115 euro.


http://www.citroenbx.nl/gti-4.html

In die 115 euro zijn ook nieuwe uitlaatspruitstukpakkingen (scrabble Laughing ) en inlaatspruitstukpakkingen (scrabble 2 Laughing ) meegenomen? Of kwamen die er nog bovenop?

Hier zat in uur loon. Klepseal vervangen en vlakken.
koppakking set met bouten alle pakkingen in/uitlaat plus wat rubberringen.

Groetnis fan Roel Tiemersma.
Akkrum. Friesland
http://www.bxclub.nl
http://www.citroenbx.nl

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 09 januari 2007 04:49 PM
  [ # 14 ]
bxtrdturbo schreef:
PrutsyLJ schreef:
bxtrdturbo schreef:

Vlakken en nieuwe klepseals koste mij 115 euro.


http://www.citroenbx.nl/gti-4.html

In die 115 euro zijn ook nieuwe uitlaatspruitstukpakkingen (scrabble Laughing ) en inlaatspruitstukpakkingen (scrabble 2 Laughing ) meegenomen? Of kwamen die er nog bovenop?

Hier zat in uur loon. Klepseal vervangen en vlakken.
koppakking set met bouten alle pakkingen in/uitlaat plus wat rubberringen.

dat valt dan best mee Cool

waar?  Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
bxtrdturbo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 31-03-2005

- BX BX 19 TZI Break
- Xantia V6 Exclusive Automaat
- C5 C5 Tourer - 2.2 HDi 204 PK
- C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Gepost: 09 januari 2007 04:56 PM
  [ # 15 ]
McDean schreef:
bxtrdturbo schreef:
PrutsyLJ schreef:
bxtrdturbo schreef:

Vlakken en nieuwe klepseals koste mij 115 euro.


http://www.citroenbx.nl/gti-4.html

In die 115 euro zijn ook nieuwe uitlaatspruitstukpakkingen (scrabble Laughing ) en inlaatspruitstukpakkingen (scrabble 2 Laughing ) meegenomen? Of kwamen die er nog bovenop?

Hier zat in uur loon. Klepseal vervangen en vlakken.
koppakking set met bouten alle pakkingen in/uitlaat plus wat rubberringen.

dat valt dan best mee Cool

waar?  Laughing

sorry het was 215 euro nog niet duur vind ik.

leeuwarden http://www.lmr-leeuwarden.nl

Groetnis fan Roel Tiemersma.
Akkrum. Friesland
http://www.bxclub.nl
http://www.citroenbx.nl

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook