beste forumers, Ik heb afgelopen zaterdag voor het magische bedrag van 30 euro een complete cilinderkop inclusief uitlaatspruitstuk gescoort. Deze kop is nog hartstikke goed. Nu is het plan deze kop volledig te reviseren, dus nieuwe klepseals erin, klepjes weer netjes kaal maken etc etc.
Nu vroeg ik me alleen af of er nog dingen aan de kop te verbeteren zijn. Bijvoorbeeld een andere nokkenas voor betere prestaties?
Uiteraard zijn alle tips welkom! Het is de bedoeling dat de hele kop echt uit elkaar gaat. Ik zal hier proberen een fotoreportage van te maken.
Als de kop weer klaar is, en eventueel dus wat verbeterd, is het de bedoeling dat deze op mijn GTi gaat en de huidige kop vervangt. Deze heeft rotte klepseals en zuipt een liter olie op de 1500 km. Als ik de kop klaar heb liggen is het een goede dag mischien 2 dagen werk inclusief distririem, spanrol en eventueel de waterpomp.
Tips zijn welkom!!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
mssl schreef:......het na bouwen is al begonnen
ssssssst, straks krijg ik mijn oude motto nog naar mijn hoofd geslingerd
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
vlakken.
Nog beter is om 2l kop te pakken, van xant, xm of zx.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
ja, met de 2.0 inlaat en injectoren erbij
Je kan een nokken-as monteren van een D6A motor (oude GTi blok) in je DKZ motor, mijn neefje heeft dat in z’n GTi gedaan.
Met sprints is deze net zo snel als een 16v BX
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
stoterstangen90 schreef:vlakken.
De kop komt van een goede motor af die geen lekke koppakking oid had. Dus vlakken lijkt mij een beetje overbodig.
BANZER schreef:Je kan een nokken-as monteren van een D6A motor
Dat lijkt me dan weer een leuke en haalbare optie.
Wat betreft de 2 liter kop, daarvoor is het al te laat ik heb hier een goede kop die van een DKZ komt.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
PrutsyLJ schreef:stoterstangen90 schreef:vlakken.
De kop komt van een goede motor af die geen lekke koppakking oid had. Dus vlakken lijkt mij een beetje overbodig.
BANZER schreef:Je kan een nokken-as monteren van een D6A motor
Dat lijkt me dan weer een leuke en haalbare optie.
Wat betreft de 2 liter kop, daarvoor is het al te laat ik heb hier een goede kop die van een DKZ komt.
Vlakken kan ook een hogere compressie opleveren. Dus het hoeft niet per sé overbodig te zijn, maar kan je wel vermogenswinst opleveren.
Eveneens ben ik tevens ook.
Mjah dan vraag ik me weer af of de kosten opwegen tegen de prestatiewinst. Dat vraag ik me helemaal af bij het vlakken. Maken die paar milimeters echt duidelijk verschil? Ik denk zelf van niet.
Die nokkenas lijkt me een leuk experiment. Maar wat is er zo verschillend aan een D6A nokkenas tov een DKZ? Verder hoor ik ook dingen over bedrijfjes die nokkenassen maken. Maar dat lijkt me peperduur.
Edit: even wat anders, zou een voorpijp van een katloze GTi ook op een GTi met kat passen? Met andere woorden; is het uitlaatspruitstuk van de katloze GTi hetzelfde?
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Vlakken levert echt wel iets winst op en bovendien kost het ook maar 50/60 euro ..
Citroën D Special 1970
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 31-03-2005
- BX BX 19 TZI Break
- Xantia V6 Exclusive Automaat
- C5 C5 Tourer - 2.2 HDi 204 PK
- C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
PrutsyLJ schreef:Mjah dan vraag ik me weer af of de kosten opwegen tegen de prestatiewinst. Dat vraag ik me helemaal af bij het vlakken.
Vlakken en nieuwe klepseals koste mij 115 euro.
http://www.citroenbx.nl/gti-4.html
Groetnis fan Roel Tiemersma.
Akkrum. Friesland
http://www.bxclub.nl
http://www.citroenbx.nl
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
bxtrdturbo schreef:PrutsyLJ schreef:Mjah dan vraag ik me weer af of de kosten opwegen tegen de prestatiewinst. Dat vraag ik me helemaal af bij het vlakken.
Vlakken en nieuwe klepseals koste mij 115 euro.
dat valt best mee heb je dat dan zelf gedaan of ergens laten doen?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
bxtrdturbo schreef:Vlakken en nieuwe klepseals koste mij 115 euro.
In die 115 euro zijn ook nieuwe uitlaatspruitstukpakkingen (scrabble ) en inlaatspruitstukpakkingen (scrabble 2 ) meegenomen? Of kwamen die er nog bovenop?
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:bxtrdturbo schreef:Vlakken en nieuwe klepseals koste mij 115 euro.
In die 115 euro zijn ook nieuwe uitlaatspruitstukpakkingen (scrabble ) en inlaatspruitstukpakkingen (scrabble 2 ) meegenomen? Of kwamen die er nog bovenop?
Zal wel excl. zijn. Anders had het er wel bij gestaan. (En was de prijs hoger geweest)
Bovendien breng je doorgaans een kop helemaal kaal naar de reviseur. Wel met kleppen, maar zonder de spruitstukken / verstuivers / rare bouten / steunen enz.
Test
PrutsyLJ schreef:
Edit: even wat anders, zou een voorpijp van een katloze GTi ook op een GTi met kat passen? Met andere woorden; is het uitlaatspruitstuk van de katloze GTi hetzelfde?
Ja!
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 31-03-2005
- BX BX 19 TZI Break
- Xantia V6 Exclusive Automaat
- C5 C5 Tourer - 2.2 HDi 204 PK
- C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
PrutsyLJ schreef:bxtrdturbo schreef:Vlakken en nieuwe klepseals koste mij 115 euro.
In die 115 euro zijn ook nieuwe uitlaatspruitstukpakkingen (scrabble ) en inlaatspruitstukpakkingen (scrabble 2 ) meegenomen? Of kwamen die er nog bovenop?
Hier zat in uur loon. Klepseal vervangen en vlakken.
koppakking set met bouten alle pakkingen in/uitlaat plus wat rubberringen.
Groetnis fan Roel Tiemersma.
Akkrum. Friesland
http://www.bxclub.nl
http://www.citroenbx.nl
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
bxtrdturbo schreef:PrutsyLJ schreef:bxtrdturbo schreef:Vlakken en nieuwe klepseals koste mij 115 euro.
In die 115 euro zijn ook nieuwe uitlaatspruitstukpakkingen (scrabble ) en inlaatspruitstukpakkingen (scrabble 2 ) meegenomen? Of kwamen die er nog bovenop?
Hier zat in uur loon. Klepseal vervangen en vlakken.
koppakking set met bouten alle pakkingen in/uitlaat plus wat rubberringen.
dat valt dan best mee
waar?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 31-03-2005
- BX BX 19 TZI Break
- Xantia V6 Exclusive Automaat
- C5 C5 Tourer - 2.2 HDi 204 PK
- C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
McDean schreef:bxtrdturbo schreef:PrutsyLJ schreef:bxtrdturbo schreef:Vlakken en nieuwe klepseals koste mij 115 euro.
In die 115 euro zijn ook nieuwe uitlaatspruitstukpakkingen (scrabble ) en inlaatspruitstukpakkingen (scrabble 2 ) meegenomen? Of kwamen die er nog bovenop?
Hier zat in uur loon. Klepseal vervangen en vlakken.
koppakking set met bouten alle pakkingen in/uitlaat plus wat rubberringen.dat valt dan best mee
waar?
sorry het was 215 euro nog niet duur vind ik.
leeuwarden http://www.lmr-leeuwarden.nl
Groetnis fan Roel Tiemersma.
Akkrum. Friesland
http://www.bxclub.nl
http://www.citroenbx.nl