Bij de Citroën-specialist heb ik eens gezien dat de monteur een leiding doorknipte en er een rubber verbindingsstukje tussen zette als quick-fix voor een kleine lekkage… Enig idee wat hij/zij daarvoor gebruik(t/en)?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb zoiets ook wel gedaan met een stukje flexibele koperbuis. Paste prima!
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Het kunststof slangetje van de ruitesproeier op de wisserarm voor. Het deel zonder gaatjes dan… Schuin afknippen, en je schuift het er zo in!
Gr Martijn
Martijn de Ruijter schreef:schuift het er zo in!
IN???
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Re: Welke quick-fix bij lekke retour?
oudelut schreef:Bij de Citroën-specialist heb ik eens gezien dat de monteur een leiding doorknipte en er een rubber verbindingsstukje tussen zette als quick-fix voor een kleine lekkage… Enig idee wat hij/zij daarvoor gebruik(t/en)?
Als het een hoge druk leiding is, zal het niet werken. Op de meeste hydraulische metalen leidingen staat een hoge druk waardoor het rubber verbindingstukje weer zo sneuvelt.
Dit heeft ooit een wegenwachter geprobeert. Leiding doorgezaagd, stukje rubber slang, vastgezet. “zo meneer, u kunt weer rijden”. Na het starten bleef het mooi dicht, doch het was de leiding van de stuurbekrachtiging. Eén draai aan het stuur en de LHM spoot eruit.
De enige manier om een hoge druk hydraulische leiding tijdelijk te dichten is solderen.
Overigens om een lage druk, dus vaak rubberen leiding, tijdelijk te repareren kun je in principe ieder LHM-bestendig rubber voor gebruiken. Ik had een oude octopus liggen voor noodreparaties. Stukjes hiervan zijn prima bruikbaar.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
oudelut schreef:Martijn de Ruijter schreef:schuift het er zo in!
IN???
Ik ga ervan uit dat je een retourleiding bedoelt… Er in ja!
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Van Gompel (en vast wel meerdere) verkopen buisjes in verschillende diktes met knobbeltjes aan de uiteinden. is wat moeilijker om in (retourleidingen) te frotten, maar eenmaal er in en vast met 2 slangeklemmetjes is het een oplossing voor het leven
Als er bijvoorbeeld een vertakkingkje afbreekt, dan haal je gewoon van de sloop ofzo het stuk slang dat stuk is bij jou, je knipt het bij je auto weg, je zet het nieuwe stuk erop en klaar is Kees zo heb ik al heel wat keren de octopus gerepareerd alleen dat blokkie in het midden is dan nog een probleem!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik moet nog onder de auto om te zien waar het precies vandaan komt, maar ik ga uit van een retour, omdat:
- de auto er niet ontzettend veel last van heeft (verlies is beperkt)
- de lekkage vooral tijdens stilstand is (bij inzakken, klein plasje onder de auto)
- het gebeurd zou zijn tijdens de brand van de reserveband (dus vermoeden rubber leiding)
Maar ik kruip er straks even onder… Ik snap alleen nog steeds niet waarom je de verbinding erIN moet doen en niet eroverheen schuiven?! Maar goed, ik ben de leek;
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Als het een HD leiding zou zijn zou al je LHM binnen een minuut op straat liggen. Dus dit is overduidelijk een retourleiding. Waarschijnlijk van je veerpoot of zo. Heel makkelijk te fiksen, met de hierboven genoemde methodes. Succes
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
oudelut schreef:
Ik snap alleen nog steeds niet waarom je de verbinding erIN moet doen en niet eroverheen schuiven?! Maar goed, ik ben de leek;
Omdat een retourleiding eigenlijk een slang is, is hij dus soepel. Hierdoor is het niet goed mogelijk om er iets goed passend omheen te krijgen. Een buisje er in steken en met een slangklem vastmaken is een prima manier. Ik rij eigenlijk al weer 10.000Km zo rond.
patje74 schreef:Een buisje er in steken en met een slangklem vastmaken is een prima manier. Ik rij eigenlijk al weer 10.000Km zo rond.
Idd werkt prima. Ik heb het ook zo gerepareert. Zit nu al dik 4000 km op zijn plekt
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Re: Welke quick-fix bij lekke retour?
oudelut schreef:Bij de Citroën-specialist heb ik eens gezien dat de monteur een leiding doorknipte en er een rubber verbindingsstukje tussen zette als quick-fix voor een kleine lekkage… Enig idee wat hij/zij daarvoor gebruik(t/en)?
Er zijn speciale “knutseldozen” te koop waarin diverse koppel- en T stukjes zitten in allerlei maten; wel duur trouwens.
Ik gebruik zelf vaak een restje ijzeren hydrauliekleiding of zulke koppelstukjes (ik heb er in de loop van de jaren wat verzameld).
Voor de beruchte grote-octopus lekkage (lekretour aan de voorste hoogteregelaar die uit het octopus-blok breekt) heb ik al jaren een andere fix: een dun universeel slangetje (is maar een paar mm binnenwerks) direct v/d hoogteregelaarretour die via een universeel T-stuk op een slang naar de LHM-pot meeloopt, en een schroef met fijne draad (geen houtschroef, daar lekt het langs) in het restant v/d octopus.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Re: Welke quick-fix bij lekke retour?
karel schreef:oudelut schreef:Bij de Citroën-specialist heb ik eens gezien dat de monteur een leiding doorknipte en er een rubber verbindingsstukje tussen zette als quick-fix voor een kleine lekkage… Enig idee wat hij/zij daarvoor gebruik(t/en)?
Er zijn speciale “knutseldozen” te koop waarin diverse koppel- en T stukjes zitten in allerlei maten; wel duur trouwens.
Ik gebruik zelf vaak een restje ijzeren hydrauliekleiding of zulke koppelstukjes (ik heb er in de loop van de jaren wat verzameld).Voor de beruchte grote-octopus lekkage (lekretour aan de voorste hoogteregelaar die uit het octopus-blok breekt) heb ik al jaren een andere fix: een dun universeel slangetje (is maar een paar mm binnenwerks) direct v/d hoogteregelaarretour die via een universeel T-stuk op een slang naar de LHM-pot meeloopt, en een schroef met fijne draad (geen houtschroef, daar lekt het langs) in het restant v/d octopus.
Daar ga ik je straks even over bellen denk ik… Ben benieuwd of een ietwat lekkende octopus APK afkeur is… ff fixen is natuurlijk netter voor de verkoop.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY