Nieuw kabeltje gevonden op de sloop, mocht het gratis meenemen
Demontage was zo gepiept aangezien de boel al aardig openlag, kon er makkelijk bij.
Wil ik het in mijn Xantia monteren, oops naast de kachelmotor en die klep zit een groot ding aan vastgebakken, voor de Airco dus, vandaar dat het kastje zo klein is . Ik zie aansluiting wel zitten, maar er is geen ruimte om erbij te komen zonder demontage van het dashbord.
Ik denk dat ik de kabel in het midden doormidden ga knippen en dan een verbinding maak en de buitenkabel met slangklemmen aan de stang vastmaak waar het kastje aan vastzit.
Kabel = kachelradiator!
Wat een ellende zeg!
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Kabel = kachelradiator!
Wat een ellende zeg!
Valt misschien wel mee, ik heb een ideetje, ik post straks wat foto’s met uitleg
Hierachter zit de kabel vast, de buitenkabel met een klemmetje en de binnenkabel zit aan het mechanische van de klep. Bij een Xantia zonder airco heb je links van de cirkel een lege ruimte, waardoor er en veel groter dashbordkastje inzit. Hier krijg je net 2 vingers tussen en dan nog kun je het klemmetje van de kabel niet aanraken
Het gaat om dit groen kabeltje, die loopt er achterlangs naar boven, naar de klep toe.
Hier is links van het rode cirkeltje duidelijk het enorme ding tbv de Airco te zien, hier zit ook het interrieur filter in. Door de buitenkabel vast te zetten kan de binnenkabel heen en weer bewegen en zo de klep bedienen.
Aangezien de kabel aan de kant van de verwarmingsknoppen kapot is, ben ik van plan om de kabel hier door te knippen. Vervolgens de goede kabel nemen en de binnenkabels aanelkaar met een kroonsteentje ofzo. Een stukje van de buitenkabels afstrippen, net dat stukje wat heen en weer moet en ze vastzetten met slangklemmetjes aan deze glimmende stang. Om te voorkomen dat ik de buitenkabel dichtknijp kan ik de slangklemmen niet te hard aandraaien, ik zal de boel moeten vastplakken met loctite secondelijn. Ik heb pas nog een bumpersteun, handgreep van een koelkast en de ontgrendelingsklep van een wasmaschine mee vastgelijmd, dus een kabeltje moet ook wel kunnen
Vandaag effe aan het knutselen geweest en met succes gefixt
Scheelt weer een dashbord uitbouwen om een kabeltje te vervangen.
Ik heb de groene buitenkabel eens goed bekeken en het is me opgevallen dat deze uit 2 delen bestaat. De groene buitenmantel is hard en stug, de (witte) binnenmantel is flexibel en is gemaakt van Teflon of iets dergelijks waardoor de kabel makkelijk heen en weer kan, ook als de bocht iets te scherp. Nu snap ik de prijs van €100 voor een set van 4 kabels, dit is gewoon goed en duurzaam spul, dat zie ik de fabrikanten van Duitse hondehokken nog niet doen
Nette oplossing!
Het zou zo een geimproviseerde oplossing van mijn broer en ik kunnen zijn
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Thanx, als Citroen rijder moet je af en toe creatief zijn
heb je het nou gesoldeerd?
die van mij is ook stuk en van nog iemand die ik ken ook.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Nee, het is een soort verbindingstukje voor elekta kabel, je knijpt het erop.
Voor de zekerheid heb ik er nog een druppeltje loctite secondenlijm erin gedaan.
Als je Xantia geen Airco heeft, dan kun je de kabel ook in zijn geheel vervangen, want dan kun je prima bij de klep.
Nee, het is een soort verbindingstukje voor elekta kabel, je knijpt het erop.
Voor de zekerheid heb ik er nog een druppeltje loctite secondenlijm erin gedaan.
Als je Xantia geen Airco heeft, dan kun je de kabel ook in zijn geheel vervangen, want dan kun je prima bij de klep.