Heeft iemand enig idee waarom Citroën nooit een open dak heeft geleverd op de BX Break? Is dit vanwege de dakconstructie aan de voorkant, of vanwege de dakconstructie na de knik?
Weet iemand of er ooit een aftermarket-dakje door iemand in is geplaatst? Ben wel benieuwd of dit te realiseren gaat zijn?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Aftermarket moet er sowieso wel iets te regelen zijn. Of tie origineel geleverd is weet ik niet
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Wij hebben 2 breaks gehad met dakraam, eentje met een simpel geval wat alleen open klapte, en een Webasto schuifkanteldak. Het is dus wel mogelijk! De afwerking was ook netjes…
De orginele BX dakramen schuiven in het plafond als ik het goed heb, dit is bij de break nogal lastig omdat het plavond hoger wordt achter de voorstoelen lijkt me dan…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Re: Waarom nooit open dak op break?
oudelut schreef:Heeft iemand enig idee waarom Citroën nooit een open dak heeft geleverd op de BX Break? Is dit vanwege de dakconstructie aan de voorkant, of vanwege de dakconstructie na de knik?
Weet iemand of er ooit een aftermarket-dakje door iemand in is geplaatst? Ben wel benieuwd of dit te realiseren gaat zijn?
Origineel is ie nooit geleverd. Zal wel mee te maken hebben gehad dat de originele daken in de fabriek werden ingebouwd en dat Heuliez waar de breaks werden gemaakt dat blijkbaar niet deed of kon doen. Het hele break dak is verhoogd, dus dat betekent wel dat er voor een shuifdak voor de brak een apart dak gemaakt zou moeten worden.
Technisch gezien zou mij het niet zo’n big deal lijken. Het originele schuifkanteldak maakt wel gebruik van speiale verstevigingsconstructies.
Aftermarket is vaak genoeg gedaan. Overigens niet altijd tot ieders tevredenheid: je ziet helaas toch vaak een hoop roest ontstaan rondom al dan niet achteraf ingebouwde dakjes. Meja, da’s voor de eerste eigenaar die het laat inbouwen meestal geen probleem. Die rijdt em toch zelden op.
Re: Waarom nooit open dak op break?
mpostma schreef:oudelut schreef:Heeft iemand enig idee waarom Citroën nooit een open dak heeft geleverd op de BX Break? Is dit vanwege de dakconstructie aan de voorkant, of vanwege de dakconstructie na de knik?
Weet iemand of er ooit een aftermarket-dakje door iemand in is geplaatst? Ben wel benieuwd of dit te realiseren gaat zijn?Origineel is ie nooit geleverd. Zal wel mee te maken hebben gehad dat de originele daken in de fabriek werden ingebouwd en dat Heuliez waar de breaks werden gemaakt dat blijkbaar niet deed of kon doen. Het hele break dak is verhoogd, dus dat betekent wel dat er voor een shuifdak voor de brak een apart dak gemaakt zou moeten worden.
Technisch gezien zou mij het niet zo’n big deal lijken. Het originele schuifkanteldak maakt wel gebruik van speiale verstevigingsconstructies.
Aftermarket is vaak genoeg gedaan. Overigens niet altijd tot ieders tevredenheid: je ziet helaas toch vaak een hoop roest ontstaan rondom al dan niet achteraf ingebouwde dakjes. Meja, da’s voor de eerste eigenaar die het laat inbouwen meestal geen probleem. Die rijdt em toch zelden op.
Het probleem om dit in een breakdak in te bouwen blijft ook de al eerder genoemde knik: het passagiersgedeelte is meer verhoogd dan het voorste gedeelte (echt waar, Marten!).
Verder heeft een break verstevigingsbalken dwars onder de dakplaat doorlopen, echt zonde om die door te moeten zagen, daarmee verlies je stijfheid (en veiligheid).
Overigens meende ik dat Ron Veltkamp een in ieder geval wel zeer origineel aandoend open schuifdak in zijn break had. Maar daarin zat wel een aparte hemel-constructie. Of dat echt af-fabriek was weet ik.
Een probleem bij aftermarket daken is enerzijds de roest (een tip die ik ooit kreeg is ze erin te kitten en niet op het rubber te vertrouwen) en anderzijds de vorm: de enige plek waar een zonnedak in een break steek houdt (in zoverre dat kan zijn - want ik vind het helemaal niks) is zo ongeveer de meest vlakke plek die je op een BX kunt vinden, op het onderste stukje v/d achterklep na. Gevolg is dat de kromming van de glasplaat van aftermarket daken te sterk is met als gevolg dat het zeker snel gaat lekken. Wat je daaraan kunt / moet doen is na inbouw even de schouders onder het midden v/d achterkant van het dak zetten en omhoog duwen. Het blijft een mal gezicht.
Ich bin ein Breaker
Een goede vriend van me heeft een zonnedak (zo’n kantel/schuifding) in zijn break zitten.
Sterker, hij heeft ‘m in Frankrijk gekocht en ter plaatse, op de camping, in zijn auto gezet. Nooit roest gezien.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
robb schreef:Een goede vriend van me heeft een zonnedak (zo’n kantel/schuifding) in zijn break zitten.
Sterker, hij heeft ‘m in Frankrijk gekocht en ter plaatse, op de camping, in zijn auto gezet. Nooit roest gezien.
Nou, als je weet waar je allemaal moet kijken vind je ‘t vaak echt wel - pff, praat me er niet van. Het begint vaak heel subtiel en na verloop van vele jaren wordt het pas zichtbaar, terwijl het kwaad dan al is geschied.
Ik heb zelf 3 breaks gehad (nu nog 1) met zonnedak. Ondingen.
Ich bin ein Breaker
robb schreef:Een goede vriend van me heeft een zonnedak (zo’n kantel/schuifding) in zijn break zitten.
Sterker, hij heeft ‘m in Frankrijk gekocht en ter plaatse, op de camping, in zijn auto gezet. Nooit roest gezien.
En denk je dat ik gebruik kan maken van de expertise van die “goede vriend” om er eventueel een over te zetten naar mijn break?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik had in mijn vorige break ook een schuif/kanteldak zitten. Wel een aftermarket exemplaar, zo een die naar buiten steekt. Er zat een klapdak in maar ik heb het dak uit mijn bx die ik daar weer voor had in de break gebouwd.
Lastig is dat hij ver naar achter zou moeten ivm. de verstevigingsbalk waar karel het over had. Ik was zo lomp geweest om die balk door te zagen dus bij mij zat hij wel aan de voorkant. Ik vraag me eigenlijk af of het wel kan als je hem zo ver naar achter zet dat je niet in conflict komt met de balk, volgens mij zit je dan al zó ver naar achter dat het dak in de knik van de verhoging komt.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
...
Verkocht, helaas schade gereden!
Ik heb de auto inmiddels in de loods staan, en eens goed gekeken, maar dat dak zit inderdaad behoorlijk ver naar achteren… Moet het nog eens goed opmeten, maar vermoed bijna zeker met de knik in de knoei te komen. Toch is het een Webasto 300, waarvan Webasto zelf op de site zegt dat ze ‘m ook leveren voor de break?! Knippen/zagen zij dan ook die balk door (met al dan niet een vervangende versteviging)???
Zoals ik er nu tegenaan kijk weet ik nog niet of ik het risico ga lopen om het te proberen… Als ik het wel doe sowieso met Owatrol werken, eerst weer de rand spuiten, en het rubber van begin af aan afwerken met kit, zodat er nooit of te nimmer (meer) water tussendoor kan!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Ik heb bij mijn vorige break er een dakje in laten zetten (ja sorry hoor, een auto zonder open dak, dat kàn gewoon niet). Daarvoor moest een verstevigingsbalk worden doorgezaagd. Er zijn andere balkjes geplaatst om de kracht op te vangen (ik was er niet bij dus heb niet gezien hoe ze eringezet zijn).
Van de zomer was ik op zoek naar een andere break, en ben er toen een tegen gekomen met een open dakje dat er wel erg officieel uitzag (inclusief leeslampjes e.d.). Ik heb niet erg goed opgelet hoe het dakje in de hemelbekleding verdween. Ik had ‘m wel bijna gekocht op z’n dakje. Maar ja, er moest best wel veel aan de auto gebeuren. Kheb nu een break met een zwengeldakje, maar dan wel netjes onderhouden:D
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
ff tegen het zere been en totaal onzinnig:
“Breaks hadden standaard geen open dak omdat iemand doorhad dat de serieuze break rijder geen behoefte heeft aan die onzin.”
Ik heb een BX berline en CX berline met klapdak. Ik haat die klapdaken uit de diepste grond van mijn ziel en ga ze tzt vervangen door plaatstaal en een originele hemel. Dit omdat ze niks dan lekkage geven en totaal geen verkoeling, maar wel meer windgeruis als ze dicht zitten, en bakken met herrie als ze open zijn. En als de zon hoog staat bak je alsnog ongewild bruin. Als ze omgekeerd gemonteerd zouden zijn, dus als luchthapper ipv zuiger, zou je er nog *iets* aan hebben.
Ellendedingen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Dichtlassen kan ik je niet adviseren, tenzij je supergoed kan lassen of het laat doen door iemand die supergoed kan lassen.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Lelijke Eend schreef:Dichtlassen kan ik je niet adviseren, tenzij je supergoed kan lassen of het laat doen door iemand die supergoed kan lassen.
Heh… het gevaar van een golfplaatdak is idd erg groot aanwezig. Proplassen en vertinnen is het antwoord. Al moet dat vertinnen wel door een PRO gebeuren… tis uitstervende kennis omdat het zo moeilijk is, maar het roest never-nie-nooit-jamais daarna.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik denk dat dat dichtlassen wel goed komt
Schijt aan originaliteit.