Bram schreef:hammie schreef:Jij bent dat mannetje die 7 diesels per jaar “verslijt”
Zo ja….wat wil je daar mee zeggen dan ?
De topic starter had een vraag over de wegenbelasting van een auto op lpg en natuurlijk kwam Bram weer met zijn diesel suggestie aanzetten.
Schot voor open doel mijn antwoord, maar wie ben ik
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Bij de diesels is de HDI toch wel duidelijk zuiniger dan een TD.
Bij mij is/was het verbruik:
TD > 1 liter per 14,5 km
HDI > 1 liter per 19 km
joink schreef:Bij de diesels is de HDI toch wel duidelijk zuiniger dan een TD.
Bij mij is/was het verbruik:
TD > 1 liter per 14,5 km
HDI > 1 liter per 19 km
Klopt wel, ja….de 2 Xantia TD’s die ik heb gehad kwamen ook niet boven de 1 op 15 a 16 uit, in meest gunstige omstandigheden.
En de ene Xantia HDI 110 pk (van mijn zoon) haalde regelmatig 1 op 20 !
Enne Hammie….op DIT forum zeiken we niet over wel of geen LPG, zoals bij die J Kruis.
Dus doe me een lol, wil je ?
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
Als tevreden bezitter van een Xantia HDi (110 pk) kan ik je die motor ook zeker aanraden, ALS je tenminste diesel wilt gaan rijden; je moet best nog wel een behoorlijk aantal kilometer per jaar rijden (zeker 20000 of zo) voordat dat loont. LPG G3, wat je er verder ook van vindt, heeft een VEEL lager omslagpunt, vermoedelijk nog geen 5000 km. Echter, vindt nog maar eens een Xantia op G3 die niet al heel veel kilometers gereden heeft, met een benzine lukt je dat nog wel.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
joink schreef:Bij de diesels is de HDI toch wel duidelijk zuiniger dan een TD.
Bij mij is/was het verbruik:
TD > 1 liter per 14,5 km
HDI > 1 liter per 19 km
De HDi is ook stiller en dus comfortabeler, in mijn optiek, al heb ik nooit in een TD gereden, alleen in 1.9D en 1.9 SD.
Bram schreef:
Enne Hammie….op DIT forum zeiken we niet over wel of geen LPG, zoals bij die J Kruis.
Dus doe me een lol, wil je ?
Tjonge jonge Bram.
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ikzelf heb alleen ervaring met een 1.8 8-klepper..: zeer fijne wagen die maar door blijft gaan.
Verbruik altijd rond de 1:12 (stad) en 1:14 (snelweg).
Stoelen uit de eerste generatie laat vaak wel te wensen over,dus probeer in ieder geval voor een tweede generatie te gaan.
Ik dacht dat die vanaf ‘96 zijn,er zit een andere gril op dus herkenbaar.
Veel Xant’s hebben een hoge kilometerstand,dat geeft toch wel aan dat het echte vreters zijn,net als de CX en XM.
Bij mij is destijds verteld dat de Xant niet op LPG lopen kan,i.v.m. bekende kopproblemen met de 405-Peusmotor…
Ik weet niet wat er waar van is,ik ken ook Xant’s die ‘gewoon’ op gas draaien…
Succes met je zweef-/speurtocht!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Bij mij is destijds verteld dat de Xant niet op LPG lopen kan,i.v.m. bekende kopproblemen met de 405-Peusmotor…
Dat geldt alleen voor de 1.8 8V. Niet willen lopen is wat overdreven. Hammie heeft met zo’n motor meer dan 400.000 km. gereden!
Op het Xantiaforum lees je zelden over de problemen met de andere motoren.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Ik heb een 1.8 16V op LPG die ik vorige week voorbij de 3 ton heb gestuurd. Buiten dat je de bougies wat vaker moet vervangen ben ik zo goed als verschoond gebleven van onkosten t.b.v. de gasinstallatie. Heeft er natuurlijk ook mee te maken of je een goed onderhouden exemplaar treft of niet. De motor mist onderin wat kracht maar eenmaal op toeren is er goed mee te leven. Verbruik op LPG ligt in de regel op 1 op 11 en een beetje, uitschieters daar gelaten. Wegenbelasting is t.o.v. een TD/HDi een stukje lager, scheelt zo’n € 70,- per kwartaal.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Re: xantia betrouwbaar
fjeroen schreef:Dag!
Ik ben me aan het orienteren. Eerst was ik van plan om een volvo 440 2.0 te kopen. Deels om de lage onderhoudskosten, deels om het comfort/veiligheid.
Nu heb ik laatst in de xantia van een collega gereden en dat sprak me ook erg aan. Maar nu is mijn vraag: Is de Xantia (boven de 200.000km) ook een betrouwbare auto? Hoe zit het met de onderhoudskosten en welke motor kan ik het best nemen: 1.8 of 2.0 qua zuinigheid, soeplesse en betrouwbaarheid?Ik weet dat het nogal wat vragen zijn maar ik ben tot nu toe ook nog citroen-leek..
Wie kan me informeren?groet,
Jeroen
Beste vrienden….(Arie&Bram;)
Kunnen jullie het woord “LPG” of “DIESEL” even vet afdrukken?Want ik zie alleen maar een vraag over de betrouwbaarheid van de Xantia!
Het Lijkt hier om de BENZINEMOTOR te gaan!
Gas is om op te koken, en diesel gaat lekker roken
<<<——- Lief zijn voor elkaar!
anders gaan de koppen tegen elkaar, ja?
fjeroen schreef:eh.. ik denk zo’n 20.000 - 30.000 per jaar. Hoe zit dat met zo’n g3? moet je dan niet kromliggen voor de wegenbelasting?
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Oeps…
ops:
eeeh…nou ops: ops: ops: eeeeh… jullie weten wat ik bedoel
SHIT
René van Maren schreef:
SHIT
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
metro2005 schreef:zijn die 16v motoren zó onzuinig als hier gesteld wordt?
De 1.6 is met een luie rijstijl de zuinigste benzineuitvoering denk ik, verder ligt het erg aan je rechtervoet. En die is bij mij nogal zwaar, en dat merk je wel in een 2.0 16V 135 PK
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Jalu schreef:joink schreef:Bij de diesels is de HDI toch wel duidelijk zuiniger dan een TD.
Bij mij is/was het verbruik:
TD > 1 liter per 14,5 km
HDI > 1 liter per 19 kmDe HDi is ook stiller en dus comfortabeler, in mijn optiek, al heb ik nooit in een TD gereden, alleen in 1.9D en 1.9 SD.
Ik ken de HDi niet maar wel de TD. Die is erg stil. Met mijn HNR rijstijl haal ik daar tussen de 1 op 16 tot 1 op 17 mee. Van de zomer een paar keer 1 op 18 mee gereden. De HDi is wel zuiniger natuurlijk. Qua betrouwbaarheid kan ik weinig kwijt over het verschil tussen HDi en TD. Overigens zijn er ook enkele forummers die 4 ton met hun LPG Xantia rijden. Lastige keuze zo?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!