Jongens, hoe goedbedoeld ook, maar er is al een draad voor lpg/diesel/benzine
Topicstarter wil info over G3
Hij zal vast geen HDI G3 bedoelen
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
ops: fftopic excuus.
Maar uhm, wel betrouwbaar hoor die TD! Op het Xantiaforum wordt een TD aangeboden voor € 1500 geloof ik.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Maar goed…..de topicstarter wil weten van ons of een Xantia betrouwbaar is en zo…ik kan zeggen dat wij de laatste 4 jaar 5 Xantia’s in het gezin hebben gehad, 2 TD’s…1 HDI en 2x een 1.9 D….allen zo tussen b.j. 1994 en 1999.
Toevallig hebben wij altijd geluk gehad met de kachel…maar ALS die de geest geeft, maak dan je borst maar nat (oftewel, trek je portemonnee maar open in de garage) ....maar ik (en ook mijn zoon) heb de Xantia leren kennen als een zeer comfortabel rijdende auto…veel stiller dan zijn voorganger de BX en ook minder problemen met het veersysteem dan de BX.
Wel hebben wat oudere Xantia’s nog steeds (soms) het probleem van AchterDraagArmLagers (ADAL) die versleten zijn…en dat kost je ook een paar honderd euro aan reparatie.
MIJN (!) ervaring met de stoelen is, dat ze minder steun geven dan die van een BX of XM wegens te korte zitting, een bekend verhaal wat toendertijd ook de autobladen regelmatig haalde.
Ook al rijd ik zelf weer (of nog steeds ) met zijn voorganger, de BX….ik vind de Xantia echt qua model de mooiste Citroen sinds de Traxion.
Ook ik ben heel tevreden over de betrouwbaarheid van mijn Xantia. Het is weliswaar geen benzineuitvoering maar ook van de benzineuitvoeringen kun je hele hoge kilometerstanden verwachten.. Heb je al een slachtoffer op het oog?
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Onze Xantia heeft vorig jaar maart groot onderhoud gehad. Alles is ververst vervangen op druk gebracht gespoeld enz. Sindsdien hebben we er 25.000 km mee gereden. In die tijd is alleen een veerbol overleden, en het stabilisatorstangetje begint te rammelen, verder geen vuiltje aan de lucht. We hebben een 1.8I 16V op benziene. Het verbruik bij ons is gemiddeld 1:11 / 1:12. Dat is veel stads verkeer en redelijk veel autobaan.
My other car is a broomstick.
Om nog even terug te komen op de stoelen van de Xantia…op Autoweek hebben ze de laatste 12 jaar diverse types Xantia getest, zoals de 2.1 TD 12V : http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=765&cache=no
En daar kwam ik dit tegen :
Citaat : ”“De sinds de introductie iets verlengde stoelzittingen zitten goed, maar iets meer steun voor de bovenbenen zou nog steeds niet gek zijn.”“
Hier staan een flink aantal reviews van bezitters van Xantia’s :
http://www.autoweek.nl/myreviewautoindex.php?merk=Citroen&serietotaal=Xantia
(Hé, waarom doet die link het nu niet ?...kan een Mod dit voor mij fixen a.u.b.)
Fixed.
Algemeen over de betrouwbaarheid van de Xantia (bron: mijn geheugen wat gebaseerd is op kennissen die Xantia rijden, mijn eigen ervaringen met de 1.9D en wat ik hier en op http://www.xantiaclub.net heb gelezen):
(en ook benzine is om op te koken!!!) Denk er trouwens aan dat de Xantia ook deels met G2-installaties (geen belastingvoordeel!!) geleverd is.
1.6i : zeer tevreden rijders van te vinden. schijnt moeilijker te zijn zuinig mee te rijden dan met de 1.8i. Op LPG(3) weinig te vinden.
1.8i : ook zeer veel tevreden rijders van te vinden, zowel op gas als benzine. Op gas wel vaak kleppen stellen en af en toe kop vervangen.
1.8 16V: zeer veel tevreden rijders van te vinden, zowel op gas als benzine. Schijnt zo’n beetje de zuinigste benzine te zijn.
1.9D: ook hier weinig klachten. Alleen zat de 1.9D X onder de 50.000 gulden en is dus vaak in zijn jonge jaren mishandeld (grens voor leaseauto’s geweest). rustige gezapige diesel, maar door de mishandeling komen er in de buurt van de 350.000 km vaak problemen voor.
1.9SD: heeft door een minimale turbo net iets meer vermogen dan de 1.9D. Verschil zo klein met de 1.9D dat deze weinig voorkomt.
1.9TD: weinig klachten. Alleen problemen met mishandelde exemplaren. Eindkilometerstand is nog niet gevonden. Bram had er één die heel veel gelopen had.
2.0i : weinig tot geen klachten, noch op LPG(3), noch op benzine.
2.0i 16V: (verhaal wordt saai…...)
2.0HDI90: veel goede geluiden over gehoord, weinig klachten.
2.0HDI110: veel goede geluiden over gehoord. Schijnt zuiniger te (kunnen) zijn dan de HDI90, maar dit vraagt (naar ik begreep) zeer veel zelfbeheersing. Af en toe wat problemen met Luchtmassameter of losse slangetjes gehoord (maar die slangetjes had meestal te maken met dat ze door een garagist niet meer waren vastgezet)
2.1TD: komt niet veel voor. Mensen die hem weg hebben gedaan hebben spijt.
3.0V6: komt ook niet veel voor. Schijnt geweldig te zijn.
EW schreef:1.9TD: weinig klachten. Alleen problemen met mishandelde exemplaren. Eindkilometerstand is nog niet gevonden.
Bram had er één die heel veel gelopen had.
371.000 km als ik het goed heb .....en het ging mij niet (Rene) alleen omdat het een turbodiesel was, maar inderdaad (zoals EW al opmerkt) dat deze Xantia uit 94 (net type 1B) met die hoge km.st. nog zo mooi stil was, alles prima werkte en de motor als een zonnetje zo mooi liep.
Dus qua uithoudingsvermogen en met normaal onderhoud heeft Citroen een auto ontworpen met betrekkelijk weinig kinderziektes, behalve dan die kachel welke moeilijk bereikbaar is voor monteurs en dus hoge arb.ln kosten.
Zijn voorganger (BX) heeft duidelijk meer kinderziektes gehad (neem het subframe van type-1 maar als voorbeeld) ....en dergelijke zaken ben ik bij de Xantia niet meer tegen gekomen.
Dus als TS een Xantia wil kopen…of het nu benzine of diesel is, kan ik hem ten zeerste aanbevelen.
De reden dat ik nog steeds (weer) met een BX rijd, heeft o.a. te maken met het hogere gewicht, meer WB en iets meer brandstofgebruik van een Xantia.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Bram schreef:
De reden dat ik nog steeds (weer) met een BX rijd, heeft o.a. te maken met het hogere gewicht, meer WB en iets meer brandstofgebruik van een Xantia.
Persoonlijk vond ik de WB nog wel meevallen,ik betaalde echter behoorlijk aan verzekering (die op cataloguswaarde werd berekend).
Verbruik van mijn 1.8i (X) was laag,ik ken BX-en die dat niet eens halen (gem. 1:12,5).
Ik zou er zó weer voor gaan,geen probleem.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Pascal schreef:
Persoonlijk vond ik de WB nog wel meevallen,ik betaalde echter behoorlijk aan verzekering (die op cataloguswaarde werd berekend).
Verbruik van mijn 1.8i (X) was laag,ik ken BX-en die dat niet eens halen (gem. 1:12,5).
Ik zou er zó weer voor gaan,geen probleem.
Ik heb net een offerte van Citroen verzekeringen binnen. Betreft een Xantia TD uit 1993, 1250kg. 12000-20000 km per jaar. Premie WA+ gedeeltelijk casco: 1028,16, schadeverz.inzittenden 24,-. Ik krijg 78% no-claim en dat levert een koring van 801,96 op. Totaal premie per jaar incl. ass.belasting € 274,84. Alleen WA verzekeren kost me € 262,23.
Vergeleken met mijn huidige Univé verzekering kom nu nog goedkoper uit.
Ik merk wel dat teveel mensen te lang all-risk verzekerd blijven. Als een auto een jaar of 4/5 oud is ga dan een stap terug.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Ik heb net een offerte van Citroen verzekeringen binnen. Betreft een Xantia TD uit 1993, 1250kg. 12000-20000 km per jaar. Premie WA+ gedeeltelijk casco: 1028,16, schadeverz.inzittenden 24,-. Ik krijg 78% no-claim en dat levert een koring van 801,96 op. Totaal premie per jaar incl. ass.belasting € 274,84. Alleen WA verzekeren kost me € 262,23.
Ik ga maar eens snel winkelen bij andere verzekeringen dan, als ik dit lees…..ik betaal voor mijn BX diesel van 1017 kg al 32 euro per maand ...OOK met beperkt casco (brand en diefstal, ruitschade ed.)...en zit al jaaaaaaaren op mijn top met de noclaim. (75 %)
Is dus bij de ABNAMRO waar al mijn andere verzekeringen lopen
hogervp schreef:Pascal schreef:
Persoonlijk vond ik de WB nog wel meevallen,ik betaalde echter behoorlijk aan verzekering (die op cataloguswaarde werd berekend).
Verbruik van mijn 1.8i (X) was laag,ik ken BX-en die dat niet eens halen (gem. 1:12,5).
Ik zou er zó weer voor gaan,geen probleem.Ik heb net een offerte van Citroen verzekeringen binnen. Betreft een Xantia TD uit 1993, 1250kg. 12000-20000 km per jaar. Premie WA+ gedeeltelijk casco: 1028,16, schadeverz.inzittenden 24,-. Ik krijg 78% no-claim en dat levert een koring van 801,96 op. Totaal premie per jaar incl. ass.belasting € 274,84. Alleen WA verzekeren kost me € 262,23.
Vergeleken met mijn huidige Univé verzekering kom nu nog goedkoper uit.
Ik merk wel dat teveel mensen te lang all-risk verzekerd blijven. Als een auto een jaar of 4/5 oud is ga dan een stap terug.
Patrick
Even tussendoor, heb je een link van die verzekering??
Sorry dat ik even offtopic was. ops:
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
2cvman schreef:
Even tussendoor, heb je een link van die verzekering??
Sorry dat ik even offtopic was. ops:
Zie ook dit draadje: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=176154
Ik had ook eigenlijk mijn verhaal daar moeten posten. ops:
En hier is de link van Citroen verzekering:
http://www.citroen.nl/CWH/nl-NL/Corporate/Financieel/Citroen+Financiering/Citroen+Autoverzekering.htm
Ik heb gebeld met hen en kreeg direct de offerte via de mail. SZ had wat mindere ervaringen met ze. Maar ik ben tot nu toe prima geholpen. Ik bel vandaag mijn hudige verzekeraar voor een offerte. Als ik alle gegevens heb dan post ik ze in het verzekeringen draadje.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb in januari 2004 een “kale” 1.8iX uit ‘95 gekocht met 130.000 op de teller.
Bij 120K was netjes de distributie vernieuwd.
Sindsdien heb ik er in 3 jaar 55.000 mee gereden. “Bijzondere zaken” die ik in de afgelopen jaren moest laten doen:
- een maand na aankoop toch maar een rondje nieuwe bollen bij de echte dealer laten doen
- in 2005 kat vernieuwd (hing er plots los onder)
- in 2006 dynamo overleden
- in 2006 achterste hoogteregelaar overleden
Verder alleen netjes op tijd regulier onderhoud bij de dealer laten doen, en geen klachten (oja, het beruchte plastic stangetje is ook aan de beurt geweest)
Ben er bijzonder tevreden over. Auto is inmiddels bijna 12 jaar oud en dan gaat er wel eens wat stuk…
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville