Wat zijn correcte bandafmetingen?
Fem
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 120

Gepost: 12 januari 2007 02:47 PM

Hallo!

Laten we het op dit forum weer es over banden hebben!  Smile

Ik heb namelijk nieuwe banden nodig voor mijn DS, maar men kan mij hier in Tbilisi niet helpen aan banden met de volgende afmetingen: 185 HR 15 XVS en 165 SR 15.

Zijn dit soort banden niet meer te krijgen? Is er een nieuwe standaard ofzo? Kortom: welke banden moet ik nu kopen?

Groeten,
Fem

http://www.rondjezwartezee.com

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7306

- SM 2.7 carb
Gepost: 12 januari 2007 05:46 PM
  [ # 1 ]

d’r zitten al een behoorlijk aantal draadjes op het forum mbt tot banden Wink en dan met name ds banden….............

dus ffff het forum afstruinen.  Idea

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 12 januari 2007 05:52 PM
  [ # 2 ]

Banden

Beste mensen inmiddels heb ik mijn DS helaas niet meer maar ik weel wel wat voor banden ik er altijd op monteerde, allereerst 185HR15 betekend niks anders dan 185/80R15 dat geld ook voor de 165/80R15, dat even voor het geval iemand dat nog niet wist.
Onder andere heb ik gehad (en die zijn nog steeds te verkrijgen) Michelin XAS of XVS maar die zijn wel heel heel erg duur, maar een goed alternatief is bijvoorbeeld de Vredestijn Classic Sprint en een band die ik ook gehad heb en die verbazend veel beter is dan zijn naam doet vermoeden is Kum HO ik ben de typenaam even vergeten.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt,
Groeten Gijs

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 12 januari 2007 07:02 PM
  [ # 3 ]

Misschien helpt het om naar ‘C’ bedrijfswagenbanden te vragen?

Profiel  

Fem
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 12 januari 2007 09:35 PM
  [ # 4 ]

Bedankt, heren. Volgens de bandendiscussies op dit forum zijn dit dus de voornaamste bandenmerken: Michelin, Kumho, Vredestein, Hankook, Marshall. Wat de beste zijn is men het niet over eens, wat de duurste zijn wel.

Ik zit dus nog steeds met het afmetingprobleem, aangezien mijn monteurvriend Goga met lege handen weg werd gestuurd toen hij om banden met de bovenvermelde maten vroeg.

Er zal misschien niets anders op zitten dan uit Nederland komend bezoek dit voorjaar te vragen om in plaats van bloemen banden mee te nemen… Hoeveel weegt zo’n band wel niet? Dat wordt wsch flink overgewicht betalen in het vliegtuig!

Anders zal ik met Goga nog eens dit forum doorspitten, zodat hij een beter idee heeft van alles wat mogelijk en wenselijk is op bandengebied. Leuk, ik leer er een boel bij zo!

Groeten,
Fem

Profiel  

ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 742

Gepost: 13 januari 2007 02:22 AM
  [ # 5 ]

Banden voor een ID/DS in Nederland of België zoeken valt al niet mee, in den vreemde wordt het blijkbaar nog een stuk lastiger.

Als je http://www.autobandenmarkt.nl opent kun je via het 1 na laatste vlaggetje op http://www.shiny-online.ru uitkomen. De Nederlandse en Russische site zijn exact hetzelfde uitgevoerd. Op deze manier heb je in ieder geval de Russische vertaling van de technische termen bij de hand.

Je kunt nu ook op de Russische site banden gaan zoeken. Invoeren van bandenmaat 185-blanco-R15, snelheidsindex tot 100 km/h en aanvinken van zomerbanden levert niets op. Ook extra aanvinken van C-banden levert niets op. Extra invullen van een bandhoogte van 80 geeft nog geen resultaat. Op de Nederlandse site heb je intussen al meer dan 10 banden gevonden. Vnl. bestelautobanden. Die maat is niet overal even gangbaar.

Je kunt uitwijken naar 195/70R15. Deze band is iets breder en heeft maar een 2% lagere afrolomtrek. Is ook vooral in gebruik bij bestelauto´s. Zoeken op deze maat geeft wel resultaat. Bij de C-banden vind je o.a. een Nokian NRC-2. Nokian moet een in jouw buurt redelijk veel voorkomend bandenmerk zijn.
Amtel (heeft iets met Vredestein) heeft de Cargo in de maat 195/70R15 (zie http://www.amteltyre.com/clients/catalogue/?category=3109&brand=AMTEL+Cargo ). Wordt lokaal geproduceerd. Blijkbaar een redelijk gangbare maat. Met een beetje geluk passen je bestaande binnenbanden er netjes in, anders moet je daar ook nog eens aan zien te komen.

Een ander fatsoenlijk alternatief is er niet, of je moet naar de nog bredere 205/65R15 gaan. Daar is keuze genoeg in. Technisch geen probleem. Afrolomtrek is ruim 3% lager dan standaard, dus een afwijking in snelheidsmeting krijg je wel. Door de bredere bandmaat moet je waarschijnlijk wel je wieluitslag wat verder begrenzen door aandraaien van de doppen aan de einden van het stuurhuis.

Voor de smalle achterbanden bestaan waarschijnlijk geen alternatieven. Zoeken met 165/80R15 of 155/80R15 levert niks op.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Succes met zoeken,

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  

Fem
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 17 januari 2007 02:17 PM
  [ # 6 ]

Beste PeTeR en Wouter,

Heel erg bedankt voor jullie waardevolle info! Ik zal e.e.a. aan Goga doorgeven en hoop binnenkort dan een viertal nieuwe banden onder mijn Fantoma te hebben.

Ik hou jullie op de hoogte.

Vriendelijke groeten,
Fem

http://www.rondjezwartezee.com

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook