Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
graddus schreef:Blijkbaar ben ik de eerste zeeuws-vlaming die hier zijn verhaal komt doen… Wij worden in een klap terug veroordeelt naar de middeleeuwen, of misschien iets verder terug, want ik weet niet wat de regeling wordt voor paard en kar Het komt er voor ons op neer dat we de rest van Nederland niet eens meer kunnen bereiken zonder te betalen (ofwel tol betalen in de Westerscheldetunnel, ofwel een vignet voor Belgie). De redenering dat 16 cent per dag toch wel meevalt klinkt wel aardig, maar als je op vijftig meter van de grens woont, drie auto’s hebt en geen goed alternatief voor openbaar vervoer voel je je toch wel een beetje bekocht. Je moet ook niet vergeten dat ons hele leventje hier is opgebouwd rond de grens en zich dus voor een groot deel in Belgenland afspeeld. Een bezoekje aan de zuiderburen is niet echt een ‘uitstapje’ ofzo, maar gewoon dagelijks verkeer (mijn buren wonen godbeterd in Belgie, maar daar kan ik gelukkig nog wel te voet heen ).
link naar interviewtje met ondergetekende uit de PZC van 130107
Als zeeuwsvlaaming zit je idd vast, als je ergens naar toewilt moet je betalen. De uitdrukking ‘n landje appart’ komt hier goed op zijn plaats.
Momenteel is het makkelijk via belgie te rijden maar met dat vignet zijn we gewoon flink genaaid.
Ik hoop dat er een oplossing komt, oftewel vrijstelling voor de westerscheldetunnel of voor het wegenvignet (of een korting)
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
mpostma schreef:
Verder kan ik me de irritatie van de belgen ook wel voorstellen. Er gaat zeer veel transitverkeer over de Belgische snelwegen. Dus wellicht logisch om dat gebruik aan te pakken: de automobilist is toch een makkelijke melkkoe. Evenwel denk ik wel dat nu zal proberen door Duitsland te rijden als men naar het Zuid-Oosten van Frankrijk gaat. Voor Parijs of de Westkust blijf je toch aangwezen op Belgie.
In bovenstaande zit een kern van waarheid, echter is het zo dat veel vrachtwagens (uit heel europa) uit bv de Rotterdamse havens vertrekken richting belgie en duitsland. Die maken dus ook gebruik van de Nederlandse wegen. En zouden ook wel mogen betalen lijkt mij. Wat ik niet snap is dat ze in Den Haag niet gewoon tegengas geven en ook een vignet invoeren. Een vignet welke een Nederlander niet hoeft aan te schaffen (hij heeft immers een NL kenteken. (Dat is iets wat de belgen nog niet door hadden….... dat ze alleen buitenlandse kentekens die vignetten hoeven te verkopen). Is administratief ook veel minder werk en dus goedkoper, wat de prijs van het vignet weer kan drukken. (Lekker Nederlands om toch weer op de kleintjes te letten…Of was dat Zeeuws-Vlaams Meisje. ..)
Life is short !!!
Drive fast !!!
santman1 schreef:mpostma schreef:
Verder kan ik me de irritatie van de belgen ook wel voorstellen. Er gaat zeer veel transitverkeer over de Belgische snelwegen. Dus wellicht logisch om dat gebruik aan te pakken: de automobilist is toch een makkelijke melkkoe. Evenwel denk ik wel dat nu zal proberen door Duitsland te rijden als men naar het Zuid-Oosten van Frankrijk gaat. Voor Parijs of de Westkust blijf je toch aangwezen op Belgie.
In bovenstaande zit een kern van waarheid, echter is het zo dat veel vrachtwagens uit bv de Rotterdamse havens vertrekken richting belgie en duitsland. Die maken dus ook gebruik van de Nederlandse wegen. En zouden ook wel mogen betalen lijkt mij. Wat ik niet snap is dat ze in Den Haag niet gewoon tegengas geven en ook een vignet invoeren. Een vignet welke een Nederlander niet hoeft aan te schaffen (hij heeft immers een NL kenteken. (Dat is iets wat de belgen nog niet door hadden….... dat ze alleen buitenlandse kentekens die vignetten hoeven te verkopen). Is administratief ook veel minder werk en dus goedkoper, wat de prijs van het vignet weer kan drukken. (Lekker Nederlands om toch weer op de kleintjes te letten…Of was dat Zeeuws-Vlaams Meisje. ..)
lijkt nakkelijk maar dit wordt nooit goedgekeurd omdat dit dan neigt tot discriminatie terwijl als je het volgens belgische begrip doet er niks aan de hand is want je int geld van iedereen en je verlaagd een stuk voor de belgen aan de andere kant
Het zal idd wel weer op discriminatie gegooid worden, maar als ieder land het doet dan is het geen discriminatie meer Toch…...?
En het scheelt weer admisnistratieve rompslomp en dat is wat onze regering wil.
Life is short !!!
Drive fast !!!
bxbressers schreef:
Nou zweeft mijn citroen natuurlijk…., maar toch
Ach, er liggen gewoon drempels op de snelweg zodat je niet harder dan 120 kan (met een duits hok)
Ik snap die Belgen niet dat er nu pas over beginnen, er rijden al decenia lang Nederlanders door België naar Frankrijk en Spanje en weer terug, terwijl ze erniets uitgeven. Alleen lijkt me Tol hefen een beter systeem, in Frankrijk betaal je voor een zo’n stuk ca 15 Euro. (Breda-Lille) het stuk België dat daar tussen ligt en het stuk België tussen Maastricht Luxemburg
Lijkt me redelijk dat ze daar tol gaan heffen, De laatste keer dat ik er door kwam in oktober vond ik de kwaliteit wel redelijk ik rijdt tenslote in een Citroën als je nu in een duitse bak rijdt zal je er ongetwijfelt meer van merken dat de weg slecht is heb ik op de A6 tussen Lemmer en Almere vv in mn eigen auto wijnig last in een VW van de zaak valt het pas op hoe slecht de kwaliteit daar is.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
citroenc2 schreef:en om bijv de mensen die bijv 2 keer per jaar belgie aan doen vergelijk het met zwitserland ik kom daar 1 weekend per jaar en dan maar 20 km de grens over en ik betaal daar ook ruim 30 euro voor
Ja, dat is jouw keuze. Als ik maar 20 km in Zwitserland hoeft te rijden, dan pak ik een binnenweg en hoef ik geen vignet te kopen.
Zo ben ik vorig jaar ook in Oostenrijk op vakantie geweest. Geen snelweg en dus geen vignet nodig.
In België lijkt die keuze er niet te zijn en dat is, in mijn ogen, verkeerd.
Eric Vertogen schreef:citroenc2 schreef:en om bijv de mensen die bijv 2 keer per jaar belgie aan doen vergelijk het met zwitserland ik kom daar 1 weekend per jaar en dan maar 20 km de grens over en ik betaal daar ook ruim 30 euro voor
Ja, dat is jouw keuze. Als ik maar 20 km in Zwitserland hoeft te rijden, dan pak ik een binnenweg en hoef ik geen vignet te kopen.
Zo ben ik vorig jaar ook in Oostenrijk op vakantie geweest. Geen snelweg en dus geen vignet nodig.
In België lijkt die keuze er niet te zijn en dat is, in mijn ogen, verkeerd.
dat heb ik ook een keer gedaan en toen kon ik aan de grens gewoon tol betalen
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Het discriminerende feit is juist dat de Belgen het bedrag verrekend krijgen. Ergo: alleen buitenlanders betalen. Verwacht wordt dat daarom Europa een stokje zal steken voor deze regeling, zoals die nu is uitgedokterd. Op zich wel sneu, aangezien het de gewesten zolang heeft gekost om op een lijn te komen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Lelijke Eend schreef:Caroline81 schreef:Ik heb gisteren in de krant gelezen dat er ook een 12 dagen vignet komt. Leuk als je twee weken naar frankrijk gaat om maar wat te noemen
Verder zijn ze aan het werk met een uitzondering voor de grensstreken.Ergens kan ik het me wel voorstellen dat ze geld willen zien voor het gebruik van de wegen. Vaak wordt er niet eens getankt in belgie en is het echt alleen er door crossen. Belgen betalen al wegenbelasting dus dat zij het vignet vergoed krijgen vind ik logisch.
Ik zou het wel onzinnig vinden als je per auto een vignet moet hebben. Dan maar een manier vinden om het stickertje te hergebruiken.Stond er ook bij wat zo’n 12-dagen vignet kost ?
Maarruh, ik zie het probleem van een 12-dagen vignet niet. 1 dag heen, twee weken later 1 dag terug en je houdt nog 10 dagen over. Dat zou met de moderne technologie geen probleem zijn lijkt me.
Eh.. je vat ‘m niet geloof ik. Een 12 dagen vignet is dus 12 dagen aansluitend geldig. Stond bij dat ze daar nog geen prijs voor hebben bekend gemaakt.
citroenc2 schreef:Serge schreef:citroenc2 schreef:en wat betreft die slechte wegen dat valt erg mee de laaste tijd in belgie dus zo slecht doet belgie het niet zoals men hier vaak stelt
in grote delen van belgie kan je zeer goed rijden tuurlijk de zullen nog wel stukjes slecht zijn maar welk land heeft dat niet
Ik weet niet hoe vaak jij zuidelijk over de grens stapt, maar ik ga met grote regelmaat naar Gent, Antwerpen, Brussel en Charleroi en 1 van de weinige stukken die momenteel echt aangenaam berijbaar is, is de nieuwe ring van Antwerpen. Voor de rest ben ik blij dat ik een hp rij.
Maargoed, ik wil het zwaartepunt van dit draadje niet naar de kwaliteit van het wegdek in België trekken, maar ik ben wel van mening dat een groot deel van dat geld wat die vignetten opleverd, teruggepompt moet worden naar het onderhoud van het wegennet aldaar.
Animal triste post coitum
Ik ga altijd minimaal 14 dagen naar Frankrijk.
De gebruiker betaalt vind ik ook erg logisch.
Maar ik ga dan dus twee keer door Belgie heen, een paar uurtjes, en daar kan best iets voor gerekend worden maar dan niet meer dan een paar euri!
En hoe staat het dan trouwens met de TOL bij de tunnel in de havens van het Antwerpse? Vervalt deze? Zou dan logischer wijs wel moeten.
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
Caroline81 schreef:Lelijke Eend schreef:Caroline81 schreef:Ik heb gisteren in de krant gelezen dat er ook een 12 dagen vignet komt. Leuk als je twee weken naar frankrijk gaat om maar wat te noemen
Verder zijn ze aan het werk met een uitzondering voor de grensstreken.Ergens kan ik het me wel voorstellen dat ze geld willen zien voor het gebruik van de wegen. Vaak wordt er niet eens getankt in belgie en is het echt alleen er door crossen. Belgen betalen al wegenbelasting dus dat zij het vignet vergoed krijgen vind ik logisch.
Ik zou het wel onzinnig vinden als je per auto een vignet moet hebben. Dan maar een manier vinden om het stickertje te hergebruiken.Stond er ook bij wat zo’n 12-dagen vignet kost ?
Maarruh, ik zie het probleem van een 12-dagen vignet niet. 1 dag heen, twee weken later 1 dag terug en je houdt nog 10 dagen over. Dat zou met de moderne technologie geen probleem zijn lijkt me.
Eh.. je vat ‘m niet geloof ik. Een 12 dagen vignet is dus 12 dagen aansluitend geldig. Stond bij dat ze daar nog geen prijs voor hebben bekend gemaakt.
Het was ook sarcastisch bedoeld, maar dat heb ik onvoldoende duidelijk gemaakt. Want ik denk dat het technisch niet moeilijk is om een 12-dagen vignet 12 afzonderlijke dagen geldig te laten zijn, als een soort strippenkaart.
Schijt aan originaliteit.
Ik hoorde net in de samenvatting van het nieuws dat er voor buitenlanders een betaling per km zou komen. Wat of hoe weet ik op dit moment ook nog niet.
EDIT: het is maar een idee van een Antwerpse schepen die de toeristen ziet wegblijven.
Overigens zou het vignet dan helemaal niet moeten komen. Als buitenlanders per km betalen en wij krijgen het terug via de autotaks, dan is het overbodig.
Verder stel ik mij de vraag hoe het voor de oldtimers zit.
Ik betaal nu 30 euro (oldtimer) autotaks, gaan ze mij 30 euro cadeau doen?
x3 oldtimers = 90 euro.
Pas vanaf 1 januari 2008, dus het kan, en het zal, nog 100 keer veranderen
Lelijke Eend schreef:...Want ik denk .....technisch niet moeilijk is ....afzonderlijke ....
nooit de Belgische regering horen praten? je gebruikt allemaal woorden die nog in het staatsblad moeten verschijnen, vooral dat denken
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017