Comfortbollen: wie, wat, hoe & de moeite waard?
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 745

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 14 januari 2007 01:46 PM

Mijn Xant 18.i 16v break 1998 is (weer) toe aan bollen denk ik. Nou heb ik gehoord van comfortbollen en aangezien ik hou van wat slappere vering leek me dat wel een idee Cool .

Heeft er iemand ervaring mee? Hebben de bollen invloed op de wegligging of bij belading? Waar haal je ze? Ik woon in Den Haag. Alle tips zijn welkom!!

Groetjes, Frank

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  

mark15
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 245

- Xsara 1.6i coupe chrono
Gepost: 14 januari 2007 01:54 PM
  [ # 1 ]

volgens mij is er een tijde terug al een topic geweest over dit…. Cool

Profiel  

PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 582

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 14 januari 2007 02:12 PM
  [ # 2 ]

Ik heb ze gehad op mijn 1e Xantia. De auto veert beter, maar is ook wat minder stabiel. Ik bedoel hiermee dat de auto wat meer heen en weer gaat. Ik ga niks meer zeggen over het hellen van de auto, want dan komt er een discussie die niet meer te stoppen is. Door de soepelere veerweg kan de auto bij het te vlot nemen van bijv. een drempel gemakkelijker in de stops slaan. BONK! dus Smile Fijne oneffenheden worden beter weggenomen terwijl de groffe zaken beter worden doorgegeven. Ik vind de standaard bollen fijner dan de comfortbollen. Bovendien werd de bijrijder regelmatig misselijk. Heb nu ook standaard bollen op de Xantia, maar die zijn opgeboord. Dat is ook niet alles. Binnenkort gaat hij weer even langs Chyparse voor de jaarlijke check, wellicht laat ik er dan weer originele bollen opzetten.

De C5 is een stukje stugger en zwiept minder alle kanten op, wat een stuk beter rijdt. Echter is het echte Citroen gevoel minder aanwezig. Maar of dat een minpunt is, dat is maar de vraag.

Mocht je overigens twijfelen: je kunt bij Chyparse (meestal) een weekje testen. Dus laat er comfortbollen opzetten en ga een weekje rijden. Bevalt het niet ga je weer terug voor andere bollen.

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8156

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 14 januari 2007 07:28 PM
  [ # 3 ]

Op het Xantia forum zijn er wat berichten over geschreven:
Link

Wie weet heb je wat aan deze berichten.

@PSA, wat is rouge d’enfer toch een mooie kleur!
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 745

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 20 januari 2007 09:53 PM
  [ # 4 ]
PSA schreef:

De C5 is een stukje stugger en zwiept minder alle kanten op, wat een stuk beter rijdt. Echter is het echte Citroen gevoel minder aanwezig. Maar of dat een minpunt is, dat is maar de vraag.

Heren,

Dank voor jullie commentaar. Ik ben er nog niet helemaal uit. Misschien ga ik wel bij Chyparse langs.
@PSA: ik hoorde van mijn schoonvader (2x Xant, nu 2e C5 dat de C5 (iig eerste serie) veel zijwindgevoeliger is… en dus wel alle kanten opgaat. Crying or Very sad

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook