Zoals sommigen wel weten, ik rij eend. Het is nog mijn eerste auto, maar hij (ik spreek altijd over hij) begint aan het einde te geraken.
Hij is al 2 keer hevig geranimeerd, maar, een 3e keer tja, kan wel, maar, waarom niet eens overstappen naar wat anders….............
Hij kan nog even mee, want ik rij er bijna niet meer in, alleen eigenlijk meetings en decibel wedstrijden (audio) en zo nu en dan es even lekker los op het strand of de bospaden. Het is gewoon helemaal mijn eend, en er zal niet snel een 2e zijn die er op lijkt.
Ik heb een traction altijd al gaaf gevonden, heeft wat, iets wat de eend ook heeft, oud, niet teveel in het straatbeeld, en redelijk eenvoudig (denk ik)
Ik heb nog nooit in een traction gezeten, laat staan dat ik er eens in gereden heb. Ik ben geen purist (zie mijn site over mijn eend) maar ook niet iemand die het karakter uit de auto wil halen. Mijn idee is om op mijn gemak (de eend kan nog wel een paar jaar mee hoop ik) mezelf kennis te laten maken met de traction en de wereld er om heen. Ik ben me bewust van het feit dat de meeste tracionisten mijn plannen en ideeen wellicht niet met open armen zullen ontvangen, maar dat is een beetje wat ik probeer uit te zoeken.
Op den duur hoop ik een traction te vinden waar ik mijn ziel in kan leggen. Dus, qua traction, moet het duidelijk een traction zijn. Maar, dan wel zo dat ik me erin kan vinden. Dat houdt in, ik houdt me niet aan het puristen gevoel. Dat ik er andere stoelen inzet, of het dash helemaal zelf ontwerp, of de auto matzwart rol. Dat soort dingen.
Omdat ik nog helemaal niets weet van de traction op zich, wilde ik eens een beetje kennis op doen en dan vooral waar ik op moet letten als ik tzt op zoek ga naar een traction. Ik ben (samen met vrienden en familie) handig genoeg om eigenlijk het meeste zelf te kunnen doen aan een auto. Maar mijn voorkeur tegen die tijd gaat wel uit naar een auto die in ieder geval qua plaatwerk en techniek compleet is, of zelfs gewoon rijdt. Dat de auto ongerestaureerd is, daar ben ik niet zo bang voor. Liever dat zelfs, dan een gerestaureerde kopen, waar iemand anders zijn ziel en zaligheid in gelkegd heeft. Want met mijn plannen, kan ik het niet verkopen een perfecte traction om te bouwen.
Dus, graag reacties, elke is goed, dan heb ik eens een idee waar ik aan begin. Ook dingen zoals bouwjaar specificaties (heb al wel wat gevonden op de traction club site) maar ook over bv de motoren, betrouwbaarheid, verkrijgbaarheid van onderdelen, en ook belangrijk het stroom circuit. Zijn er 12 volt tractions??
Greatnix Spookeend
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je de onderdelen prijzen van de eend gewend bent zal je nog wel raar opkijken.
Motorisch: simpel, langzaam.
plaatwerk: zeerzeldzaam aan het worden.
persoonlijk zeg ik : Niet met de traction kloten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Spookeend, je denkt wel aardig zoals ik, en ik wil (op den duur) ook een Trax hebben voor er bij (en een goed lasapparaat ). Ik ga dit topic dus in de gaten houden !
Schijt aan originaliteit.
koop in frankrijk een hoop roest en knap dat op naar een auto maar verkloot idd geen goede traction
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Spookeend, je gaat geen vrienden maken in de traxwereld, maar daar zou ik me vooralsnog niet te veel zorgen om maken. Zelf heb ik sinds een paar maanden zo’n ongerestaureerd exemplaar in mijn schuur staan en ik ben het roerend met je eens, liever zo dan een exemplaar waar andermans bloed zweet en tranen inzitten, maar waaraan je niet kunt zien wat en hoe er aan gewerkt is.
De techniek van een trax is inderdaad lekker rechttoe rechtaan, maar er zijn zeker mogelijkheden. Ik heb de laatste maanden al berichten gezien over ombouwen naar Renault 16 automaat motoren en aandrijving, maar ook verhalen van engelsen die er Tdi inbouwen met een skodaversnellingsbak en god weet wat nog allemaal. Qua ophanging e.d. blijft het natuurlijk een auto uit de jaren dertig, lekker veel smeerpunten enzovoorts. Wat mij betreft is rijdend houden een groter goed dan ultieme originaliteit. Ik heb dan wel een vrij zeldzaam exemplaar uit de belgische assemblage, maar om dan te zeggen dat ie daarom perfect moet zijn… Liever een laagje owatrol dan een spuitbeurt die er niet uitziet door geldgebrek. Roep gewoon niet te hard wat je allemaal van plan bent, maar zoek eerst uit wat je de leukste trax vindt, scharrel een leuke op (neem wel wat geld mee, want ze komen niet echt voor nix meer, maar dat is bij eenden ook al niet echt meer zo) en begin dan gewoon lekker te prutsen. Mij bevalt het in elk geval prima zo.
Wat die twaalf volt betreft zijn er twee stromingen. Je hebt een groep die ombouwt van 6 naar 12 volt en er zijn de engelse assemblages, die altijd standaard een 12 volt systeem hebben gehad (maar die hebben ook een rechts stuur etc en zijn hier ten lande helemaal zeldzaam), het engelse systeem is overigens echt een engels systeem, dus met omgekeerde polariteit. Hou er rekening mee dat vragen over 12V in de traxwereld nogal gemengd worden onthaald.
Ik heb ze nu niet voor handen, maar zal later nog wat forumlinks over de trax plaatsen.
gr.
Marc (en als je het gevoel eens wil beleven, moet je maar eens afzakken naar het zeeuwse, het rijdt op dit moment niet, maar dat is een kwestie van dagen)
Volg je hart -> koop een Traction als je die wilt. Technische adviezen kan ik je (helaas) niet geven.
Slinger zelf altijd heen en weer tussen eend en snoek. Tot nog toe is het nog steeds eend.
kBen zelf purist als ‘t om Citroens gaat. kBen waarschijnlijk één van degene die je plannen met de Trac niet echt kan waarderen.
Okeeeeeeee….........
meer reacties dan ik verwacht had, en ook niet zo negatief als ik gedacht had.
Qua prijzen van onderdelen, niet wat ik gewend ben. Tja, een eend heeft net als elke andere wagen onderhoud nodig.
Een traction zal daar niet in verschillen, en denk eigenlijk, dat als ik iets goed doe, dat ik er even mee vooruit kan.
Het is niet de bedoeling de traxion voor woon/werk verkeer te gebruiken, maar gewoon, net als de eend, als onnodige hobby auto.
Het is voor mij gewoon een kick iets te rijden wat je niet anders tegenkomt. Met alle respect voor de mooie tractions, eenden en noem maar op.
Ik vind ze allemaal even mooi, maar dat is gewoon echt niets voor mij. Poetsen enz, alleen met mooi weer erop uit, dat soort dingen.
@ lelijke eend :
Toch niet dezelfde plannen he, dan moet ik wat anders gaan verzinnen…........
@ CitroenC2 :
Ik heb nooit het idee gehad een mooie traction te kopen en die te “verzieken” hoor.
je kunt mijn idee op 2 manieren opvatten.
1, je vindt het zonde dat ik een traction niet opknap zoals de meeste graag zouden willen zien.
2, op de manier zoals ik het zie, welke ik ook koop, het houdt hoe dan ook in dat ie blijft bestaan.
ook al is het dan niet de mooiste, orgineelste en beste, hij is er nog wel.
@ Graddus :
Ik ga graag op je aanbod in, ik woon maar 1 eiland verwijdert van Zeeland, dus het lijkt me leuk eens af te zakken.
Waar woon je ergens?
En, zoals ik begrijp, is het ombouwen naar 12 volt niet meteen het meest ingewikkelde klusje?
Wat betreft het uitzoeken naar wat ik de leukste vind, tja, daar ben ik mee bezig. Ik denk dat het ook wel een
lucky shot gaat worden, het wordt waarschijnlijk net als met alles, ik loop er een keer tegenaan. En als het dan iets is
waar ik wat mee kan, BINGO. Voordeel zou wel zijn dat het er 1 is waar er idd nog veel van zijn, zeker in verband met het
zoeken naar onderdelen.
De staat waarin het geheel verkeert, tja, mijn eend zit onder de gaten, butsen en deuken, elk met een verhaaltje.
Dat ie niet nieuw hoeft te zijn moge duidelijk zijn, maar techniesch moet het gewoon goed zijn. Ik mag natuurlijk niet
met een onveilge auto de weg op, en ik wil er ook wel comfortabel bij zitten, dus niet dat ik eruit waai door de gaten in de
deuren ofzo.
Wat betreft de orginele staat, tja, een traction is een traction, dus ik ga niet zagen, slopen of hakken. Maar details die ik mooi
vind en er evt. niet op horen, tja, dat zal ik niet laten. Andersom ook. Als ik een detail niet mooi vind, laat ik het ook net zo makkelijk
weg of vervang het door iets wat ik wel mooi vind.
Wellicht nog ten overvloede, ik heb nog tijd zat, dit zal allemaal niet in de nabije toekomst gaan gebeuren. Maar ooit, en dat hoop ik van harte
zal ik zo’n mooie machine bezitten.
Greatnix Spookeend
spookeend schreef:(...) @ lelijke eend :
Toch niet dezelfde plannen he, dan moet ik wat anders gaan verzinnen….......
(...)
Wat zijn jouw plannen dan ? Ik heb eigenlijk nog maar bar weinig Traction plannen hoor.
Schijt aan originaliteit.
nou, we denken hetzelfde zei je, doelde je daarmee op het idee om je eend te verruilen voor een traction? of omdat je ook iets “raw” wilt doen met een traction.
Was niet rot bedoeld hoor, was gewoon nieuwsgierig.
Mijn plannen krijgen pas vaste vormen als ik bezig ben, dan kan op het laatst nog veranderen. Maar basics zijn wel de vorm behouden. Maar dan wel Custom, zeg maar.
Zijn er voorbeelden van mensen die ook zoiets hebben? Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.
Greatnix Spookeend
Traction er bij, mijn Eend gaat never nooit niet weg !
Maar ik zou hem gerust moderniseren. Motor van een DS er in en een ‘vierbak’. Natuurlijk ook 12 volt (ik wist niet dat Traxxen op 6 volt draaiden). Misschien her en der ook een rekje, hekje of stekje.
Schijt aan originaliteit.
Tja, erbij, zou ik ook wel willen, maar ik denk niet dat dat er ooit van komt, hahahaha.
Mijn vrouw gaat ver mee in mijn hobby, maar omdat ik geen baan heb (huispapa) moet ik dmv kleine beetjes toch mijn hobby financieren. En dan is 2 auto’s die niet nodig zijn toch teveel van het goede.
Greatnix Spookeend
Ach joh, ik ben momenteel beroepswerkeloze
Maar ik snap wat je bedoelt hoor. Eten is belangrijker dan een rits leuke auto’s.
Schijt aan originaliteit.
dr stond wel een opknap ding op marktplaats.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Spookeend je hebt post!
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
iek zie uit naar een “Pimp je Trax"topic…!
Zeeland is groter dan ik dacht, hahahaha, 150 km bij mij vandaan, maar wellicht zeker een keer de moeite waard.
Als ik lees wat jeroen schrijft, over de kosten. Ok ik kan me zo voorstellen dat in tegenstelling tot de eend, onderdelen niet zo makkelijk verkrijgbaar zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik om mijn eend toendr tijd op de weg te krijgen en weer te houden ook behoorlijk wat kosten heb gehad (2 keer een chassis, 2 keer een donor eend en veel nieuwe onderdelen op het technische vlak) Verder ook een nieuw blokje, velgen enz enz.
Dat alles duurder zal zijn dat neem ik meteen van je aan. Maar, zoals ik redeneer, zijn dat “eenmalige” kosten. Tuurlijk zit er onderhoud aan een auto, zo ook een traction. Maar ik mag toch stellen dat als een auto eenmaal op de weg staat, na de opbouw fase, dat deze kosten, buiten regulier ondehoud en slijtage delen, toch betaald zijn?? Ik kan me niet voorstellen dat ik meerdere keren het zelfde op moet knappen.
Ik zal ook zeker niet aan een project beginnen als ik er niet het geld voor (over) heb. Dat is een manier van werken die mij niet past. Dat ik ergens lang over doe, omdat het complete project duurder uitvalt dan ik begroot had, nou ja, dat kan, maar dat het geld kost, tja, welke hobby niet??
Vooral je reactio over de rijeigenschappen is voor mij leuk om te lezen. En, eerlijk is eerlijk, lijkt me lochies. Je praat over een techniek van ver voor de oorlog. Dat ik niet op zoek ben naar een stoplicht sprinter mag ook duidelijk zijn. Daar gaat het mij niet om. Met de eend is hard rijden ook ludiek. Het lijkt heel wat, maar ondertussen…............
Ik rijdt met de eend ook niet dagelijks. Lekker wat regionaal, naar familie, en als ik me ff lekker uit wil leven, ff een stukje banen, heerlijk, muziekje aan en gaan. Verder meetings, shows, wedstrijden enz enz. Dus, tja, km’s?? ik denk, schat zo’n 2500 km tot 4000 km per jaar.
Tegen de tijd dat ik echt serieus op zoek ga, dan ga ik eerst op zoek naar iemand met ervaring die met me mee wil om de auto te bekijken.
Maar, zoals gezegd, dat kan echt nog even duren hoor…...............
Greatnix Spookeend