Hoi,,
Ik weet niet of de doelgroep echt groot is die ik wil benaderen
Maar zijn er mensen die hier op het forum rond hangen die het IVA hebben gedaan of willen gaan doen?
Graag wat verhalen over de opleiding
Heb er een jaar of tien terug (ik was 17, zucht) informatie over ingewonnen. Een foldertje enzo, maar was niet echt gecharmeerd over de etiquette-regeltjes etc. die je daar óók moet leren. Destijds verwachte men dat je je als een gentlemen (of lady, zoals je wilt) gedroeg en het liefst de hele dag in driedelig zwart rondliep. En om nou een paar jaar tussen brallende sherry-drinkende omhooggevallen snobs te verkeren, nee dank je!
Citroënloos
Je moet nu nog steeds in pak rondlopen bij het IVA, het is een particuliere opleiding dus je krijgt naar mijn weten geen vergoeding van het rijk. Voor de rest schijnt het een goed georganiseerde opleiding te zijn naar wat ik heb gehoord van een jongen die daar zit. Voor de rest weet ik er ook niet zo heel veel van, alleen nog dat als je automonteur wilt worden dat je dan beter een andere opleiding kan kiezen omdat je naar mijn weten meer de commerciele kant opgaat bij het IVA.
Waarvoor stelde je die vraag eigenlijk? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Ik woon in Driebergen en ik ken zeker die school en zeker als de school begint of eindigd dan crossen ze door Driebergen heen met al die dure patserbakken D D
Maar de school staat best wel bekent om de goede opleidingen maar het is wel een erg dure school.
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Het is inderdaad een particuliere school. Ik heb denk ik in 1991 of 1992 een keer gekeken of ik ook naar die school ging, toen kostte het per jaar 20.000 gulden, iets teveel voor mijn ouders. Ik heb uiteindelijk voor een MBO motorvoertuigentechniek gekozen.
Ik denk als je echt wat wilt dat je daar eerst moet zoeken, de IVA is echt gespecialiseerd op verkoop, verder niets zover ik weet.
als je dan slim bent doe je eerst 4 jaar MBO motorvoertuigentechniek, dus de opleiding voor monteur, en plak er dan een HBO opleiding aan vast, of een MBO opleiding waar je de verkoopkant benaderd, dan leer je van alle kanten wat!
succes, het is absoluut de moeite waard.
overgens ben ik nu alleen nog voor de hobby monteur en doe verder niets meer met de autotechniek.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
In Nederland bestaan er eigenlijk maar twee opleidingen op hoger automotive niveau:
-de IVA in Driebergen en
-de HTS-Autotechniek in Arnhem.
De IVA is commercieel,de HTS vooral technisch.
Destijds koos ik voor de HTS (toen nog aan de Condorlaan in Apeldoorn),omdat ik nix geen commerciële instelling heb en me ook niet als manager wilde bezighouden.
De IVA is een geprivatiseerde opleiding die toen al (zeg rond 1990) zo’n kleine 10.000 gulden/jaar kostte.
Het waren (zijn?) vooral de rijkelui’s-zoontjes die aan die opleiding deelnamen,juist vanwege de niet geringe kosten.
Dat deze zich tevens verplaatsten in dure (pappa’s?) wagens was ons ‘arme’ studenten een doorn in ‘t oog; wij hadden slechts geld voor een afgetrapte Kadett (wat zeg ik nou?!) of een tiendehands motorfiets…
Overigens staan beide opleidingen nog steeds erg goed aangeschreven,en niet alleen binnen de landsgrenzen; bij bijna alle grote (europese) automerken is wel een afgestudeerd HTS-A student aan het werk.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
hehe zelf ook nog een blauwe maandag op de HTS in Apeldoorn gezeten, jaartje voordat ze gingen verhuizen. Het was wel gaaf destijds, jammer dat het niveauverschil met mijn MTS veel te hoog was. Die MTS opleiding was achteraf niet veel beter dan een LBO opleiding, maar goed
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
FLYING DUCKMAN schreef:hehe zelf ook nog een blauwe maandag op de HTS in Apeldoorn gezeten, jaartje voordat ze gingen verhuizen. Het was wel gaaf destijds, jammer dat het niveauverschil met mijn MTS veel te hoog was. Die MTS opleiding was achteraf niet veel beter dan een LBO opleiding, maar goed
Ik erger me nóg aan Jansen,de wiskundeleraar daar: wat een L-U-L!!!
En die ongeloveloze sukkel van Voertuigtechniek; ben z’n naam efkes kwijt maar hij pochtte altijd met het feit dat hij ik-weet-niet-wie bij Renault was geweest….
Wel leuke tijden gehad daar,vooral in het lab…een complete restauratie meegemaakt van een classic american…tóp!
In die tijd werd er een langeduurtest met een ZX (kweetnietmeerwelkmodel) uitgevoerd,die daarna compleet uitelkaar werd gehaald.
Mochten studenten niet bij,was erg hush-hush met alleen docenten,échte Citroënmonteurs en de importeur..
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Even uit nieuwsgierigheid. Waarom wil je het weten? Wil je er naartoe of een kennis.
Laat ik het zo zeggen:“Als je het kan betalen, altijd doen.” Laat iedereen die er nooit geweest is of alleen maar verhalen kent maar lullen( alle respect voor eerdere reactie’s) Ik heb zelf een aantal jaren auto’s verkocht en ik ken mensen die er vandaan komen. Stuk voor stuk zeer goeie verkopers. Verstand van zaken en autofanaten ten top. Als ik ze vergelijk met mensen die een gewone autoverkoop-opleiding(ze bestaan) volgen is het gewoon een wereld van verschil. Ik kan niet echt uitleggen waar het zit maar het is er gewoon. Op de auto-RAI pik je de jongens en meisjes van de IVA er ook zomaar uit.
Ik heb zelf de verkoopopleiding in Apeldoorn gevolg en dat is zeker een goed alternatief. Maar mensen van de IVA hebben overal een streepje voor, dit kan zelfs zo zijn als niet de autobranche ingaat.
Dat je in pak naar school moet is normaal lijkt me. Het hoort bij het vak en dan kan je er aan wennen. Ook zijn de regels erg streng. Is ook niet erg, de gemiddelde werkgever in de autobranche verwacht ook nogal wat van je en daar moet tegen kunnen.
Kortom de opleiding voor de aanstaande autoverkoper, als je het wil en kan betalen. Zo niet ga naar Apeldoorn ook dat is een goeie automotive opleiding.
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Pascal schreef:FLYING DUCKMAN schreef:hehe zelf ook nog een blauwe maandag op de HTS in Apeldoorn gezeten, jaartje voordat ze gingen verhuizen. Het was wel gaaf destijds, jammer dat het niveauverschil met mijn MTS veel te hoog was. Die MTS opleiding was achteraf niet veel beter dan een LBO opleiding, maar goed
Ik erger me nóg aan Jansen,de wiskundeleraar daar: wat een L-U-L!!!
En die ongeloveloze sukkel van Voertuigtechniek; ben z’n naam efkes kwijt maar hij pochtte altijd met het feit dat hij ik-weet-niet-wie bij Renault was geweest….
Wel leuke tijden gehad daar,vooral in het lab…een complete restauratie meegemaakt van een classic american…tóp!
In die tijd werd er een langeduurtest met een ZX (kweetnietmeerwelkmodel) uitgevoerd,die daarna compleet uitelkaar werd gehaald.
Mochten studenten niet bij,was erg hush-hush met alleen docenten,échte Citroënmonteurs en de importeur..
Jansen heb ik ook gehad inderdaad, klote wiskunde. Steeds wanneer ik dacht, nu snap ik het, dus probeer ik het opnieuw was het alweer anders, om gek van te worden
Voertuigkunde had ik toen vrijstelling voor, dat dan weer wel, dit omdat we dit uitgebreid hadden gehad op de MBO, dus dat scheelde weer. Praktijk was wel leuk, maar allemaal oud nieuws in principe.
Op het laatst was het meer lol met de klasgenoten dan werkelijk wat doen, wel jammer achteraf, want ik denk best dat ik ver had kunnen komen, maar ja goed, ik heb nu ook een redelijk goede baan en zit een heel high tech nieuwe wereld en dat bevalt me heel wat beter dan een normaal autobedrijf waar je eigenlijk nauwelijks door kunt groeien.
Het grootste nadeel op de scholen vond ik de beperkte kennis die je opdeed met werkelijke voertuigen, en werkelijke problemen. Op het MBO hadden ze vaak wat standaardopstellingen en dan moest je wat dingen uitvoeren. Timing van een motorblok controleren, dynamo testen op een testbank, een compleet elektrisch schema nabouwen op een testbord met allerlei modules die je nooit in auto’s zult vinden.
Dat viel dus eigenlijk behoorlijk tegen. Je leerde er niet eens hoe je schokbrekers moest vervangen, een motorblok moest reviseren, storingen in de motor oplossen, nooit gedaan daar op school, of wat dacht je van contactpunten stellen, echt nooit gehad, heb ik mijzelf moeten leren! Ik wist ook al vrij snel dat ik niet meer het garagebedrijf in wilde, het was toen de keus of doorleren, of wat anders. Auto’s zijn nog steeds een grote passie voor me, dus heb ik geprobeerd door te leren, maar het niveauverschil was zo groot dat ik het gewoon niet redde om het HBO. Wel jammer achteraf, maar goed.
Ik werk nu hier http://www.micronit.com en ik moet zeggen dat het erg leuk is. Voor een week geleden zijn we geloof ik nog kort in 1 vandaag geweest, stukje over nanotechnologie in Nederland, was best interessant
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Ach die MBO had ook z’n voordelen zo kon je o.a zelf je eigen meegebrachte cilinderkop vlakken voor een doos tompoezen . het leukste waren nog die praktijk opdrachten waarbij je met z’n tween een moterblok uitelkaar moest halen: dat was zo vaak gedaan dat je de bouten en moeren er met de hand in en uit kon draaien zonder ook maar een dopsleutel of ringsleutel te gebruiken
En lekker achter het studentenhuis met z’n allen een moterblokje in een kadet vervangen door er 2.0 16V uit een sloper te halen…....
Men…...........that good old days.
biertje op vertoon van OV-kaart voor een gulden… laat ik maar ophouden…........ sla helemaal door
! ding is me goed bij gebleven met introductie HTS. s’ochtends bier drinken om de kater weg te spoelen werk al waren die eerste slokken wel smerig ...
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ach die MBO had ook z’n voordelen zo kon je o.a zelf je eigen meegebrachte cilinderkop vlakken voor een doos tompoezen . het leukste waren nog die praktijk opdrachten waarbij je met z’n tween een moterblok uitelkaar moest halen: dat was zo vaak gedaan dat je de bouten en moeren er met de hand in en uit kon draaien zonder ook maar een dopsleutel of ringsleutel te gebruiken
En lekker achter het studentenhuis met z’n allen een moterblokje in een kadet vervangen door er 2.0 16V uit een sloper te halen…....
Men…...........that good old days.
biertje op vertoon van OV-kaart voor een gulden… (45 euro cent) laat ik maar ophouden…........ sla helemaal door
! ding is me goed bij gebleven met introductie HTS. s’ochtends bier drinken om de kater weg te spoelen werk al waren die eerste slokken wel smerig ...................... ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Oke.. bedankt voor de reactie tot nu toe.
Ik ben een paar keer de vraag tegen gekomen waarom ik dit wilde weten?
Ik ben zelf van plan er heen te gaan,, 2 keer een open dag bezocht en het lijkt me een mooie opleiding.
Ook is het natuurlijk DE opleiding om een goede baan in de autobranche later te krijgen.
Het is inderdaad niet door de overheid gesubsidieerd.. maar op het HBO niveau krijg je wel OV en studiefinanciering.
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja die goede baan in de autobranche is wel in de commerciele hoek, dus verkopen in een paars pak zalk maar zeggen. Met de HTS Voertuigtechniek kan je bijv. makkelijker Hoofd werkplaats worden…
Volgens mij is mede forum lid DriverD docent op de HTS autotech.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43310
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Met de HTS Voertuigtechniek kan je bijv. makkelijker Hoofd werkplaats worden…
De eerste chef Werkplaats met HTS moet ik nog tegenkomen
De meeste zijn gewoon MBO-ers met veel werkervaring. Met HTS Autotechniek kom je echt veel verder. De meeste komen bij importeurs of fabrikanten terecht.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ik denk ook dat je goed je ambities in de gaten moet houden met de keuze voor je school.
Het is heel moeilijk om binnen een autobedrijf promotie te maken. Als monteur kom je tot hoofd werkplaats, of chef magazijn, maar dan moet je echt al wel geluk hebben en goed zijn. Veel verder is bijna niet te komen in het autobedrijf.
Wil je toch wat in de auto’s dan kun je natuurlijk kiezen om met oldtimers te gaan werken, of in de autosport of design een baan te vinden…
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)