Knoek Knoek linksvoor bij hobbels (‘98)
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 16 januari 2007 09:48 PM

Al aan het wiel gehangen geen geknoek dan.
Op asvalt hoor je ook niks. Het is echt meer over hobbelige wegen.
Hard links en rechts sturen bij stilstand ook niks. Bij rijden wel.

Stabilisator stang?

Zijn er nog andere dingen die ik kan testen zonder dat hij op de brug moet?

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
EvelienBX
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 759
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 16 januari 2007 11:50 PM
  [ # 1 ]

Re: Knoek Knoek links voor bij hobbels (‘98)

dit klinkt mij heel bekend in de oren. Dit zelfde had ik rechtsvoor bij mijn BX.
Precies zoals je zegt bij hobbige wegen. bv klinkerwegen.
Bij mij was het de stabilisator stang.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 januari 2007 12:58 AM
  [ # 2 ]

Het is de stabi-stang, heb ik ook last van, rechtsvoor heeft iets speling.

Weet iemand of dit een APK afkeur punt is?

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 17 januari 2007 09:29 AM
  [ # 3 ]

Geen idee of het apk afkeur is.

Maar toen ik de auto kocht een week of 2 terug hebben we hem vanwege dit geknoek op de brug gehad daar bij de garage van de mensen van wie ik hem kocht en die garage zei dat hij niks kon vinden.

Ik moest er nog maar een half jaartje mee door rijden zei hij, dan werd het vanzelf erger en dan kon je het zeker weten wel vinden.

Met die uitspraak lijkt het er op dat het geen apk afkeur is.
Die indruk kreeg ik. Maar zeker weten doe ik het niet.

Ik wil het eigenlijk wel gefixed hebben Smile de auto is zo stil tijdens het rijden heerlijk ... en dan begint dat geknoek wel te iriteren Smile

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 17 januari 2007 11:56 PM
  [ # 4 ]

Afgaande op je beschrijving is dit het verbindingsstangetje tussen de stabilisatorstang en je veerpoot. Is eenvoudig te vervangen en niet erg duur.  Is geen APK afkeur.

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 18 januari 2007 12:09 AM
  [ # 5 ]
JanS schreef:

Afgaande op je beschrijving is dit het verbindingsstangetje tussen de stabilisatorstang en je veerpoot. Is eenvoudig te vervangen en niet erg duur.  Is geen APK afkeur.

Is inderdaad meestal die verbindingsstang !

 

Je voelt de speling maar als je hem demonteerd en dan in de hand aan de kogeltjes trekt .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 18 januari 2007 12:36 AM
  [ # 6 ]

ok dan is het verstandig om beide te vervangen begreep ik met wat searchen hier.

groter plaatje.

 

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 januari 2007 02:21 AM
  [ # 7 ]

Is het gewoon die bouten losdraaien en een nieuwe erop?
Of zit er een addertje onder het gras in de vorm van een conische pen ofzo, net als bij een fusee mee kan gaan draaien Confused:

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 18 januari 2007 03:23 AM
  [ # 8 ]

Geen conische passing, wel een inbus die je er goed ver in moet steken anders draai je de inwendige zeskant dol.
Zorg er wel voor dat beide wielen in de lucht hangen als je er één losmaakt.
Maar is er al gekeken naar de fusé kogels? Als die rot worden geeft het eenzelfde effect.

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 18 januari 2007 10:56 AM
  [ # 9 ]

Wat ik van fuse kogels begrepen heb is dat als je aan het wiel gaat hangen of aan eht stuur gaat trekken in stil stand moet je hem horen. en dat is in dit geval niet zo.

Maar kan het mis hebben.

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 19 januari 2007 04:39 PM
  [ # 10 ]

Kan ook een aandrijfas zijn.. Maar dat komt niet zo vaak voor, speling op de stabilisatorstangen kun je wel voelen. Aandrijfas moet je duidelijk kunnen horen als je naast de auto staat en iemand rijdt rustig weg met het stuur helemaal een kant op gedraaid. Dan hoor je knak knak knak.

Maareh leuke garage, beetje garage moet zoiets toch wel kunnen vinden…

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 19 januari 2007 06:57 PM
  [ # 11 ]

Ik ben er niet bij de garage voor geweest nog.

Wil het eerst zelf weten. Zodat ik een beetje een kosten plaatje kan maken voor me zelf en weet waar ik aan toe ben.
Smile

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 21 januari 2007 10:41 AM
  [ # 12 ]

Voor de fusé-kogels kun je het beste de auto met beide wielen van de grond tillen en drukloos maken.
Als je dan aan het wiel trekt tot ie de uitertse stuuruitslag haalt en je trekt met kracht door ga je die fusé horen.
Eventueel kan je in deze stand een bandenlichter tussen de onderste draagarm en het fusélichaam zetten om speling te detecteren.
Die reactie-stangetjes heb ik pas bij 4 ton voor het eerst vervangen, maar de fusékogels bij 2 ton voor het eerst en laatst bij 4 ton opnieuw.

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 22 januari 2007 09:13 PM
  [ # 13 ]

Met deze kou is het ineens minder veeeeeel minder.

Zou het dan toch niet iets anders kunnen zijn? Smile

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook