Al aan het wiel gehangen geen geknoek dan.
Op asvalt hoor je ook niks. Het is echt meer over hobbelige wegen.
Hard links en rechts sturen bij stilstand ook niks. Bij rijden wel.
Stabilisator stang?
Zijn er nog andere dingen die ik kan testen zonder dat hij op de brug moet?
C4 Cactus 1.2
Re: Knoek Knoek links voor bij hobbels (‘98)
dit klinkt mij heel bekend in de oren. Dit zelfde had ik rechtsvoor bij mijn BX.
Precies zoals je zegt bij hobbige wegen. bv klinkerwegen.
Bij mij was het de stabilisator stang.
Het is de stabi-stang, heb ik ook last van, rechtsvoor heeft iets speling.
Weet iemand of dit een APK afkeur punt is?
Geen idee of het apk afkeur is.
Maar toen ik de auto kocht een week of 2 terug hebben we hem vanwege dit geknoek op de brug gehad daar bij de garage van de mensen van wie ik hem kocht en die garage zei dat hij niks kon vinden.
Ik moest er nog maar een half jaartje mee door rijden zei hij, dan werd het vanzelf erger en dan kon je het zeker weten wel vinden.
Met die uitspraak lijkt het er op dat het geen apk afkeur is.
Die indruk kreeg ik. Maar zeker weten doe ik het niet.
Ik wil het eigenlijk wel gefixed hebben de auto is zo stil tijdens het rijden heerlijk ... en dan begint dat geknoek wel te iriteren
C4 Cactus 1.2
Afgaande op je beschrijving is dit het verbindingsstangetje tussen de stabilisatorstang en je veerpoot. Is eenvoudig te vervangen en niet erg duur. Is geen APK afkeur.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
JanS schreef:Afgaande op je beschrijving is dit het verbindingsstangetje tussen de stabilisatorstang en je veerpoot. Is eenvoudig te vervangen en niet erg duur. Is geen APK afkeur.
Is inderdaad meestal die verbindingsstang !
Je voelt de speling maar als je hem demonteerd en dan in de hand aan de kogeltjes trekt .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Is het gewoon die bouten losdraaien en een nieuwe erop?
Of zit er een addertje onder het gras in de vorm van een conische pen ofzo, net als bij een fusee mee kan gaan draaien :
Geen conische passing, wel een inbus die je er goed ver in moet steken anders draai je de inwendige zeskant dol.
Zorg er wel voor dat beide wielen in de lucht hangen als je er één losmaakt.
Maar is er al gekeken naar de fusé kogels? Als die rot worden geeft het eenzelfde effect.
Wat ik van fuse kogels begrepen heb is dat als je aan het wiel gaat hangen of aan eht stuur gaat trekken in stil stand moet je hem horen. en dat is in dit geval niet zo.
Maar kan het mis hebben.
C4 Cactus 1.2
Kan ook een aandrijfas zijn.. Maar dat komt niet zo vaak voor, speling op de stabilisatorstangen kun je wel voelen. Aandrijfas moet je duidelijk kunnen horen als je naast de auto staat en iemand rijdt rustig weg met het stuur helemaal een kant op gedraaid. Dan hoor je knak knak knak.
Maareh leuke garage, beetje garage moet zoiets toch wel kunnen vinden…
Ik ben er niet bij de garage voor geweest nog.
Wil het eerst zelf weten. Zodat ik een beetje een kosten plaatje kan maken voor me zelf en weet waar ik aan toe ben.
C4 Cactus 1.2
Voor de fusé-kogels kun je het beste de auto met beide wielen van de grond tillen en drukloos maken.
Als je dan aan het wiel trekt tot ie de uitertse stuuruitslag haalt en je trekt met kracht door ga je die fusé horen.
Eventueel kan je in deze stand een bandenlichter tussen de onderste draagarm en het fusélichaam zetten om speling te detecteren.
Die reactie-stangetjes heb ik pas bij 4 ton voor het eerst vervangen, maar de fusékogels bij 2 ton voor het eerst en laatst bij 4 ton opnieuw.
Met deze kou is het ineens minder veeeeeel minder.
Zou het dan toch niet iets anders kunnen zijn?
C4 Cactus 1.2