Soms moet je een eerder idee loslaten. Op zoek naar een bx 1900 kwam via dit forum deze bx in beeld:
Een bx 1.6 tzi automaat. Bij de Ford-dealer in Roosendaal ingeruild met slechts 91.000 km op de klok. Hoewel ik niet direct dit type zocht en nog nooit met een automaat gereden heb, toch de stoute schoenen aangetrokken en gaan kijken. En meteen verkocht!
Ik heb veel bx-en gezien, maar deze lijkt net uit de doos te komen. Alles voelt zo ongewoon degelijk: geen piepje, geen kraakje. De stoelen zijn nog lekker stevig en schoon; de auto ruikt nog een beetje nieuw van binnen. De deuren openen en sluiten zonder geluid en zijn nog niet ‘uitgezakt.’ Nergens roest of rotterij, slechts enkele krassen en op de voorbumper is wat lak afgebladderd. Aan het rijden met een automaat heb ik niet eens hoeven te wennen; dat is zo relaxed .
Als toetje is deze bx nog uitgerust met (aftermarket)airco, maar de werking betwijfel ik sterk. De vorige eigenaar meldde hier dat deze nog zou werken, maar als ik hem inschakel hoor ik weliswaar een klik achter het dashboard maar verder merk ik niets. Benieuwd of dat nog werkend te krijgen is; het aircocertificaat vermeldt een servicebeurt in ‘99. Verder tipcontact op de ruitbediening (nog niet eerder gezien, wel praktisch) en alle andere leuke ‘tzi-gadgets.’
De auto is behoorlijk vies van het buitenslapen, maar als ie lekker fris gewassen en gewaxt is dan komen er zeker meer foto’s in dit topic.
Een technisch vraagje nog: Hij loopt stationair zo’n 750/800 t/pm en dat lijkt (en voelt als) te weinig. Is dat nog bij te stellen?
Grote kans dat de airco bijgevuld moet worden. Ik heb ook een aftermarket airco die bijgevuld moet worden, en ik heb waarschijnlijk een R12 adresje. Dus als je airco nog niet omgebouwd is kunnen we wel eens kijken wat er te regelen is
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
750-800 rpm is opzich wel goed, vaak gaat hij naar tijdje wel omhoog..800-900 is normaal bij mijn 1600 automaat. Leuk weer automaatje in ons midden
is dat stationair draaien in de rij-stand of in de P ?
Citroën D Special 1970
Ik zal er op letten, iedere keer als ik de auto geparkeerd heb valt het mij op. Ik vind het lastig om te zeggen hoeveel toeren exact, maar het lijkt me net te weinig gezien de vibraties van het blok. Bij het rijden geen enkel probleem verder.
De airco is gevuld met R134a, dus dat zou in principe overal moeten kunnen. Ik heb echter mijn twijfels over de werking omdat ik behalve een klik geen verandering in toerental hoor of dat een ventilator gaat draaien. Ik laat gauw een diagnose stellen. Het zou leuk zijn als het nog goed zou kunnen gaan werken, maar niet tegen elke prijs.
Het oliepeil staat vrij laag. Nu zit er 10W40 in. In mijn vorige bx zat 15W40 en daar heb ik nog een beetje van staan. Kan ik dit zonder gevolgen erbij gooien?
B_iks schreef:De airco is gevuld met R134a, dus dat zou in principe overal moeten kunnen. Ik heb echter mijn twijfels over de werking omdat ik behalve een klik geen verandering in toerental hoor of dat een ventilator gaat draaien. Ik laat gauw een diagnose stellen. Het zou leuk zijn als het nog goed zou kunnen gaan werken, maar niet tegen elke prijs.
Met deze buitentemperatuur (beneden de 16 graden) zul je een airco ook niet kunnen voelen ?
Airco haalt ook vocht uit de lucht, werkt erg goed tegen beslagen ramen .






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
B_iks schreef:Het oliepijl staat vrij laag. Nu zit er 10W40 in. In mijn vorige bx zat 15W40 en daar heb ik nog een beetje van staan. Kan ik dit zonder gevolgen erbij gooien?
Technisch gezien is het mogelijk, maar ik zou lekker overgaan op 10w/40. Is iets beter vloeibaar bij lage temperaturen en dat is wel zo prettig voor je motor.
Eveneens ben ik tevens ook.
De oliepeilmeter had me bedrogen. Het valt me op dat hij de ene ochtend zegt dat ie vol is (wat ie ook is) en de andere ochtend zit er niets in en brandt het lampje. De peilstok laat gelukkig zien dat het allemaal in orde is. Defecte sensor?
Ander vraagje. Na veel startproblemen met mijn vorige tzi heeft deze ook startkuren . Vanochtend sloeg hij pas na 3x starten aan. Het viel me al op dat bij de koude start het aanslaan van heel ver moet komen. Je laat de sleutel los en langzaam schuddend de eerste seconden komt ie tot leven. Maar vanochtend dus pas na 3x. Omdat ie vrij recent nog een beurtje gehad heeft en bougies, -kabels en filters nog mooi schoon zijn, verdenk ik de startmotor. Zou dat kunnen?
Volgende week wordt de airco getest, ben zeer benieuwd. Ik voel eigenlijk niets nee, al voel ik bijvoorbeeld in de xsara van mijn vader ook vrij weinig. Die is goed onderhouden en de ruiten slaan inderdaad niet aan. Het ligt waarschijnlijk gewoon aan mij.






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als hij, nadat je de sleutel hebt losgelaten, langzaam schuddend tot leven komt denk ik niet dat de startmotor de oorzaak van het probleem is. Als de motor is gestart heeft de startmotor immers zijn werk gedaan.
Daarbij kan je meestal zo wel horen of de startmotor goed werkt. Als je hem snel de motor hoort ronddraaien zit het meestal wel snor.
Eveneens ben ik tevens ook.
B_iks schreef:De oliepeilmeter had me bedrogen. Het valt me op dat hij de ene ochtend zegt dat ie vol is (wat ie ook is) en de andere ochtend zit er niets in en brandt het lampje. De peilstok laat gelukkig zien dat het allemaal in orde is. Defecte sensor?
Die sensor zit net onder het spruitstuk. De connector wat daar op zit zal door de jaren heen wel wat krokant geworden zijn door de hitte en misschien niet goed contact meer maken. Bij mijn bx viel die zowat uit elkaar ops:
Ik heb die connector eraf gepeuterd en er 2 stekkertjes op gezet en voil’a…...weg probleem. Maar helemaal van die peilmeter kun je niet van op aan, ik zou lekker blijven peilen
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Ok! Een probleem wat zich met de koude van afgelopen dagen heeft laten zien. Na twee bx-en en een ax is dit de eerste auto die ik heb, waarvan de ruiten enorm snel aanslaan. Het wordt bijna gevaarlijk , want je ziet geen
:
: met die vochtige ruiten!
Hoe kom ik erachter waar dit probleem zit?
- Kachel wordt loeiheet, de blower blaast in alle standen, dus dat werkt prima. De voorruit en voorste zijramen kan ik zo vochtvrij houden. Maar na een uur in de auto, begint dat ook erg heet te worden.
- Er zitten nergens natte plekken. Ik heb de vloerbedekking overal gecheckt., onder de achterbank, in de kofferbak etc etc
- Wat wel opvalt is dat de achterklep niet goed dicht lijkt te zitten. Als hij in het slot zit, kun je ‘m ietwat op en neer bewegen.
- Bij mij staat de auto binnen. Voor mij stond deze buiten, dus misschien zijn de rubbers niet meer zo goed?
Wie heeft er suggesties voor de oplossing van dit probleem(pje)?
O ja. De airco werkt totaal niet, maar misschien zorgt een niet-werkende airco juist voor meer vocht? Of is de recirculatieklep blijven hangen? Hoe kan ik dat checken?
Ik heb zelf vorige winters gemerkt dat er een aantal lange ritten voor nodig is om alle vocht uit de auto te verdrijven. Door het vochtige weer is alles vochtig en het duurt gewoon even voor alles echt uit de auto is.
Zo was mijn auto in een regenachtige week niet droog te krijgen, maar na een weekje vorst besloeg het bijna niet meer.
Ik persoonlijk denk dat een open dakje ook erg meespeelt hierin. Dus, heb je een glasplaat in je dak?
Nee, geen open dakje. Juist ook omdat ik huiverig ben voor de vochtproblemen die dat met zich mee kan brengen. Even googlen laat zien dat als de recirculatieklep vastzit je ook dit soort problemen kan geven. Ik weet alleen nog niet hoe ik dat kan checken.
Als je de wagen op contact zet en je speelt met de recirculatieklep moet je em horen lopen. Hij gaat met een servomotor dicht en open. Als je niks hoort = niet goed…