Ik hoor niks = niet goed !
Ik heb ook de indruk dat de voetverwarming niet goed werkt. Blower volle kracht geeft een heel lauw stroompje bij de schakelpook en van onder het dashboard eigenlijk niets.
Ik heb nu sterk het vermoeden dat de recirculatieklep inderdaad vast zit.
Het gaat dus om een aftermarket-airco, hoe kan ik de recirculatieklep bereiken? Iemand een idee?
Ehm, ik weet niet hoe het met een aftermarket ding zit. In de paravan zitten twee dekseltjes tegen het schutbord aan, die bij een orignele airco gebruikt worden voor de recirculatie. Ik weet dus niet hoe dat bij jou zit.
Dat staat als het goed is los van de luchtgeleiding naar de voetenbak. Als je em op alleen voetenbak zet moeten je voeten nog net niet tintelen, zegmaar.
Als er wel bovenuit warme lucht komt en die kun je niet naar onderen regelen heb je een probleem met kleppen in je kachelhuis. Ik weet niet hoe je dat op moet lossen. Nog niet bij de hand gehad.
Wil je zowiezo even een foto maken van je paravanbak? En dan met name ook tegen het schutbord.
Groeten,
Jan
Ik ga proberen een fotocamera te regelen, zodat ik het een en ander kan laten zien. Vooralsnog dus alleen maar hinder van die airco en toebehoor. Ik vraag me af in hoeverre men het verwarmings-/ventilatiesysteem heeft verbouwd. Voor wat betreft die kachelkleppen. Weet iemand of ik daar het hele dashboard voor moet gaan demonteren?
Ik ga in ieder geval eerst morgen maar eens kijken naar die recirculatieklep.
Je kunt wel wat zelf doen, maar als er binnenin de unit iets afgebroken is moet het hele dash eruit, jah.
Zeg, Karel, jij hebt toch een hele kachelunit los liggen? Kun jij even kijken wat er mis zou kunnen zijn met de luchtgeleiding als je onder geen warme voeten krijgt?
[
- Wat wel opvalt is dat de achterklep niet goed dicht lijkt te zitten. Als hij in het slot zit, kun je ‘m ietwat op en neer bewegen.
=============================================
Het slot en de slotvanger van de achterklep kun je afstellen. Ik heb zelf al een paar keer meegemaakt dat door het vele dichtdoen van de achterklep de stel/bevestigingsboutjes van het slot langzaam loslopen, waardoor er speling op het slot komt te zitten.
Even afstellen en goed vastzetten en de klep sluit weer goed.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
macnail schreef:Het slot en de slotvanger van de achterklep kun je afstellen. Ik heb zelf al een paar keer meegemaakt dat door het vele dichtdoen van de achterklep de stel/bevestigingsboutjes van het slot langzaam loslopen, waardoor er speling op het slot komt te zitten.
Even afstellen en goed vastzetten en de klep sluit weer goed.
Klopt ....en dat is ook aan te raden bij de 4 deuren….scheelt altijd weer wat windgeruis en tocht.
Ik dacht ring-steeksleutel 16-17…die slotvanger losdraaien en dan een paar mm naar binnen tikken.
Dank voor jullie hulp. Alles is gelukt. Ik heb de recirculatiekleppen met veel moeite kunnen openen. Gelukkig lukte dat zonder de motorkap/ruitenwisser etc. te hoeven verwijderen. Zoals de foto’s laten zien, zat er aan beide zijden van de parafanbak een klep in het kachelmotorhuis. De motortjes zaten muurvast, dus voor nu even de tandjes op de as van de kleppen iets opgelicht en zo de kleppen geopend.
De achterklep sluit inderdaad goed, nu ik de slotvanger gesteld heb. Tenslotte nog even wat foto’s gemaakt van de auto in kwestie. Hij is in het echt nog mooier dan op de foto’s !
Wat bedoel je met dicht? De recirculatiekleppen moeten dicht zijn, maar dan wel in het schutbord! Die roosters moeten dus lucht doorlaten zodat er verse buitenlucht wordt aangezogen en NIET de lucht uit het interieur!
Zitten die motortjes echt vast of doen ze het wel als je er spanning op zet?
Maar dat is volgens mij wel onderdeel van je probleem, dus mooi gevonden!
Groeten,
Jan
Hmm, zojuist een behoorlijk lange rit (40km) met nog iemand gemaakt zonder problemen, al is het weer natuurlijk behoorlijk goed vandaag.
@Chinco. Ik begrijp je vraag niet helemaal, want met de handelingen die ik nu verricht heb is het klepje achter beide roosters op de kachelmotor geopend (althans voor zo’n 45 graden, hij staat nu op het uiterste tandje). Zoals ik het nu inschat betekent dat dat er weer lucht van buiten (door het rooster onder de voorruit) de kachelmotor in kan stromen. Ik weet echter niet of er nog meer kleppen daar achter zitten. De beide motortjes op de randen van het kachelhuis zijn kleine blokjes met een uitstekend tandwiel, dat enkel deze kleppen aandrijft. Maar misschien zijn er verder nog meer motortjes ingebouwd…., geen idee want het blijft immers aftermarket.
Ik weet dat er tegen het schutbord gaten zijn gemaakt voor de recirculatiekleppen (indien standaard airco), maar dit wordt allemaal bedekt door het enorme kachelmotorhuis.
Ik wacht eerst eens af of dit werkt, de luchtstroom van de blower lijkt iets krachtiger te zijn nu. Het testen van motortjes ga ik nog eens doen ja, een ervan is in ieder geval flink geoxideerd. Maar ik moet in ieder geval kunnen meten of de bedrading nog stroom geeft.
B_iks schreef:Hmm, zojuist een behoorlijk lange rit (40km) met nog iemand gemaakt zonder problemen, al is het weer natuurlijk behoorlijk goed vandaag.
@Chinco. Ik begrijp je vraag niet helemaal, want met de handelingen die ik nu verricht heb is het klepje achter beide roosters op de kachelmotor geopend (althans voor zo’n 45 graden, hij staat nu op het uiterste tandje). Zoals ik het nu inschat betekent dat dat er weer lucht van buiten (door het rooster onder de voorruit) de kachelmotor in kan stromen. Ik weet echter niet of er nog meer kleppen daar achter zitten. De beide motortjes op de randen van het kachelhuis zijn kleine blokjes met een uitstekend tandwiel, dat enkel deze kleppen aandrijft. Maar misschien zijn er verder nog meer motortjes ingebouwd…., geen idee want het blijft immers aftermarket.
Ik weet dat er tegen het schutbord gaten zijn gemaakt voor de recirculatiekleppen (indien standaard airco), maar dit wordt allemaal bedekt door het enorme kachelmotorhuis.
Ik wacht eerst eens af of dit werkt, de luchtstroom van de blower lijkt iets krachtiger te zijn nu. Het testen van motortjes ga ik nog eens doen ja, een ervan is in ieder geval flink geoxideerd. Maar ik moet in ieder geval kunnen meten of de bedrading nog stroom geeft.
Ehm, beetje lastig uitleggen. Op het moment dat recirculatie uitgeschakeld is (normaal altijd, dus) moeten de kleppen in het schutbord dicht zitten. Ze moeten dus met het schutbord mee lopen. Dan wordt er verse lucht aangezogen richting kachelmotor (die in de paravan ligt) en zo via de onderkant van de paravan in het kachelhuis komt.
Als ze nu recht met het schutbord meelopen kan ik het verklaren, als je ze nu juist van het schutbord afgezet heb niet! Dus ik ben wel benieuwd!
Groeten,
Jan
Ah, ik denk wel te begrijpen wat je bedoelt. Maar welke functies hebben dan die deurtjes die ik nu heb opengezet? Ze worden duidelijk aangedreven door motortjes en sluiten het huis van de kachelmotor helemaal af. Dat kachelmotorhuis zit verder echt helemaal dicht en anders dan bij een bx zonder airco is de paravan bijna helemaal gevuld door dit kachelmotorhuis.
Toevallig zit er nog een sticker op de voorruit van het bedrijf wat de airco heeft geinstalleerd. Ik zal eens contact met ze opnemen, want wie weet is er nog iemand die weet hoe dit exact is ingebouwd.
Groeten,
Koen.
B_iks schreef:Ah, ik denk wel te begrijpen wat je bedoelt. Maar welke functies hebben dan die deurtjes die ik nu heb opengezet? Ze worden duidelijk aangedreven door motortjes en sluiten het huis van de kachelmotor helemaal af. Dat kachelmotorhuis zit verder echt helemaal dicht en anders dan bij een bx zonder airco is de paravan bijna helemaal gevuld door dit kachelmotorhuis.
Toevallig zit er nog een sticker op de voorruit van het bedrijf wat de airco heeft geinstalleerd. Ik zal eens contact met ze opnemen, want wie weet is er nog iemand die weet hoe dit exact is ingebouwd.
Groeten,
Koen.
De recirculatiekleppen zorgen ervoor dat je afhankelijk van de stand dus lucht van buiten of vanuit het interieur aanzuigt. Als je in de zomer lucht uit het interieur aanzuigt zal het sneller koel worden. Nadeel is dat je na een tijdje nogal zuurstofgebrekkige lucht de auto in komt.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
BIj aftermarket airco’s hebben ze dingen als kachelhuis en recirculatiekleppen gewoon origineel gebruikt, is dus precies hetzelfde als bij een fabrieksairco.
Normaal moeten de deurtjes inderdaad het schutbord afsluiten, en moet je vanonder de motorkap achter de roostertjes van de aanvoer wat vrije ruimte hebben (dus het deurtje zit er niet meteen tegenaan).
De kleppen horen dus open te staan, zodat die roosters vol lucht aan kunnen zuigen! Op het moment dat je de lucht uit het interieur terug wilt halen om sneller te koelen of vieze buitenlucht buiten te laten worden de kleppen gesloten (roosters bedekt) en gaat de opening in het schutbord open.
Op het moment dat de kleppen altijd dicht staan (dus de roosters kunnen geen lucht aanzuigen en de lucht dus uit het interieur gehaald wordt) krijg je erg zuurstofarme lucht, maar vooral ook vochtige lucht. In je adem zit een behoorlijk vochtpercentage, blaas maar eens op een koude ruit! Aangezien er geen verse lucht binnenkomt wordt het steeds vochtiger in de auto!
OK! Dan is dat vast duidelijk. Dan wacht ik eens af of mijn klachten nu verholpen zijn, want ik heb gister even geprobeerd om ruitenwisser, motorkap etc. te demonteren, maar echt alles zit muurvast. Het zal de ‘nieuwigheid’ zijn, want bij mijn vorige bx met veel meer ervaring ging dat een stuk soepeler. En dus laat ik het kachelmotorhuis maar even op zijn plek.
Ik begrijp overigens niet waarom men dan elektrische deuren op het kachelhuis maakt als die toch altijd open moeten staan. Zucht, ik zou het jullie willen laten zien . Voor mij in ieder geval geen oude auto met airco meer, wel bedankt voor jullie geduld en reacties.
Edit: deze post stond al klaar voor de reactie van Jan.