Ik heb het volgende probleem, m’n dame begon ‘s morgens wat moeilijker te starten, moest al een tijdje twee keer gloeien, maar dat werd soms drie keer.
Tijd dus voor andere gloeibougies zou je zeggen. Zo gezegd, zo gedaan, ook maar meteen ff lucht en brandstoffilter vervangen, was toch bezig.
Alles ontlucht, en na één keer gloeien sloeg ze meteen aan, stationair mooi vlak, helemaal in orde. De volgende ochtend wilde ze niet meer aanslaan, pas na lang doorstarten en een hoop gereutel en rook kwam ze weer tot leven. Dacht dat ik misschien niet goed ontlucht had, dus nog maar eens gedaan, kwam nog wat lucht uit had ik het idee, maar daarna weer in orde.
Tot de volgende ochtend, zelfde verhaal. Nu blijkt dat na meer dan een paar uur stil te hebben gestaan de druk in het dieselsysteem helemaal wegloopt en het lijkt zelfs alsof er weer lucht inkomt.
Heb stukje voor stukje het hele traject onder druk gezet en kan nergens een lek(je) vinden. Heb de aanvoerslang naar de dieselpomp afgekoppeld en met de opvoerpomp dat gedeelte onder druk gezet, om zodoende ook de opvoerpomp zelf te testen, blijft ook hard.
Pas als de dieselpomp weer aangesloten is en de hele boel weer ontlucht is, en ze in principe bedrijfsklaar zou moeten zijn treed het weer op, de druk loopt weg.
Nu dacht ik in eerste instantie aan de afsluiter van de pomp, de magneetklep, zeg maar, maar als die niet zou werken kon ik haar ook niet meer uitzetten met het contact.
Ik heb echt geen idee meer waar ik het zou moeten zoeken, iemand bekend met dit probleem? Een andere pomp monteren is wel wat drastisch maar ik krijg steeds meer het gevoel dat daar het probleem vandaan komt.
Zweven of sideways…..... that’s the question
weet je zeker dat je niet een lek bij je brandstoffilter hebt?
dus of je aftap open hebt staan of iets tussen de pakking hebt zitten?
yep, helemaal zeker! Heb het natuurlijk nog wel even gecheckt, dacht ik ook aan in eerste instantie.
Vandaar ook dat ik alles onder druk heb gezet met de opvoerpomp tot aan de dieselpomp, dat gedeelte is helemaal dicht, geen drukverlies.
Weet iemand hoe die afsluiter werkt van de pomp trouwens, en waar die zit?
Zweven of sideways…..... that’s the question
Miscchien dat ie bij de voorverwarming bij aan de rechter zijkant van je kop luchtlekt.
Als je die omleid kan misschien helpen, bij mij lekt ie wel
Goede raad is voorraad
Mag in principe een slotje op, probleem is gelukkig opgelost!
En inderdaad, was een lekkage in het dieselvoorverwarmingsgedeelte(is dat een scrabble woord of nie? ), heb uiteindelijk Beers in Hilversum gebeld, is een Citroën garage die er geen moeite mee heeft om gratis advies te geven en ook nog even mee te kijken als je er niet uit komt. Prima service!
Nadat ik het probleem had uitgelegd kreeg ik direct het advies dat gedeelte kort te sluiten, en daarna kwam de grote hoeveelheid lucht niet meer terug, heb de volgende ochtend een klein dansje gedaan in de straat toen m’n dame met aanmerkelijk minder moeite op gang kwam dan de dag ervoor.
Alle problemen hadden er wel voor gezorgd dat overal kleine luchtbelletjes zaten, dus nog één keer alles goed onlucht, overigens op de manier zoals in de handleiding omschreven wordt en niet op de Haynes manier, want die geven kleine verschillen in volgorde van stappen gek genoeg!
De stappen in de handleiding hebben in ieder geval ervoor gezorgd dat ik niet nogmaals handmatig via de retourleiding van de injectors de laatste belletjes eruit moest werken maar gewoon na het starten klein beetje gas en de rest ging vanzelf. Soms is het leven zo makkelijk!
Hoop dat ik nu de resterende 500km tot de 500.000 zorgeloos kan genieten.
Zweven of sideways…..... that’s the question