Ja, ja: het is weer sleuteltijd: één van de v-snaren van de hydraulische pomp van mijn ID is gebroken.
Controle van de overgebleven 3 snaren liet zien dat ik ze misschien maar beter allemaal moet vervangen. Dat wil ik a.s. zondag gaan doen.
Heb al even een blik onder de motorkap geworpen en volgens mij moet de ventilator eraf om dit te kunnen doen. In het werkplaatshandboek dat ik heb kon ik zo snel niet ontdekken wat de juiste werkvolgorde is. Kan iemand me misschien ff op weg helpen?
alvast dank!
(ahum, heb ik nu een heel nieuw onderwerp aangemaakt? ik wilde posten in het bestaande “probleem oplossen” deel…. foutje…. is dit nog aan te passen?)
vrouw en eend: het wel en wee van een dame en haar 2cv
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Mooie website florann.
V-snaren verwisselen heb ik laatst op mjn ds met halfautomaat gedaan, daar zitten 5 snaren op, maar het principe blijft hetzelfde lijkt me.
Inderdaar die ventilator er afschroeven, gaat vrij eenvoudig. Tja werkvolgorde, gewoon losmaken en nieuwe erop. Ik heb eerst de nieuwe snaren erop gelegd en daarna strak gezet.
Om de snaren eraf te halen en de nieuwe erop de zetten moest ik bij mijn DS wel het asje van de frictiecylinder losmaken. In het geval van een ID zal dat net iets anders gaan, want je hebt een handgeschakelde bak, maar die zal ook los moeten, denk ik.
Op de clubsite staat bij koelsysteem nog wat over V-snaren. Dit heb ik gebruikt i.c.m. het werkplaatshandboek, “adjusting the pulleys and belts”. Dat gedoe met die aantal kilogrammen in het handboel is leuk, maar in dat stukje van de clubsite staat dat als je de snaren in het midden 1 cm kan indrukken, het zaakje goed op spanning staat. Al die maffe tools om de boel op spanning te zetten gebruik ik ook niet.
Zorg dat je bij de nieuwe snaren een paar hebt, let op productienummer. Ik had dat niet, bleek 1 van de 2 snaren ietsje langer te zijn, dat werkt niet.
Totaal aantal Berichten: 43300
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Om de snaren die waterpomp en dynamo aandrijfen te vervangen moet inderdaad de ventilator los. Hoe dat gaat, laat zich vanzelf raden: gewoon de 4 boutjes met kopje 10 losdraaien en klaar.
De snaren voor de HD-pomp vereisen het losmaken van de koppelingsbediening. Ook dit gaat eenvoudig. Draai de bout met kop 14 los, deze zit op de koppelingshevel. Neem de veer los, en haal het stangetje los wat tussen de koppelingshevel en de kabel zit. Nu kun je de snaren verwijderen. Monteer nieuwe snaren en let op dat je deze goed strak zet. Geen gelul met 1 cm indrukken, maar gewoon lekker strak, anders gaan ze doorslippen. Nu de koppelingsbediening weer inelkaar zetten, en zo afstellen dat de koppelings hevel een beetje vrije slag heeft, van ca een halve centimeter. Klaar. Nu kan je de snaren van de waterpomp monteren en de zooi weer vast zetten. De snaar van de waterpomp/dynamo moet inderdaad niet té strak anders lopen de lager d’r uit. 1 cm indrukken in het midden is dus goed. Al met al een uurtje werk max!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ok, dat lijkt dus inderdaad niet zo heel moeilijk, bedankt voor de beschrijvingen! Ik ga morgen aan de slag!
Heb inderdaad 2x2 nieuwe snaren, leek me zo onhandig als je ouwe snaar opeens te los blijkt te zijn doordat de nieuwe minder uitgerekt is
Ik laat wel weten hoe het gegaan is morgen.
vrouw en eend: het wel en wee van een dame en haar 2cv
gjvdh schreef:
Inderdaad die ventilator er afschroeven
Je kan het ook doen door de ven te laten zitten en de snaren er langs de priegelen, de plastic bladen geven voldoende mee. Ik weet niet wat snellen gaat, maar ben een beetje huiverig voor die boutjes in plastic.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Geen gelul met 1 cm indrukken, maar gewoon lekker strak, anders gaan ze doorslippen.
Die ene centimeter in het midden ís tamelijk strak. De originele pomp slipt niet zo snel. Als het nog strakker moet om slippen te voorkomen is er iets anders aan de hand, bijvoorbeeld LHM op de poelies. Ergo: het kan geen kwaad de poelies even te reinigen/ontvetten voor je nieuwe snaren monteert. Ik heb dat achteraf alsnog moeten doen.
Verder: die snaren zijn ook bij de Brezan prima te verkrijgen, gewoon de oude even meenemen.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 43300
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert schreef:gjvdh schreef:
Inderdaad die ventilator er afschroeven
Je kan het ook doen door de ven te laten zitten en de snaren er langs de priegelen, de plastic bladen geven voldoende mee. Ik weet niet wat snellen gaat, maar ben een beetje huiverig voor die boutjes in plastic.
Die boutjes kun je rustig losdraaien en wel 1000 keer ook! gaat nooit stuk, en het werkt echt veel makkelijker als de Fan d’r af ligt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Van mijn DS 21H zijn de 2 snaren naar de HD pomp ook bijna door… Welke maat moet ik bestellen? Ik wil ze van te voren hebben namelijk en niet met de gedemonteerde snaren naar de automaterialenhandel.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Zo, gelukt
Het was inderdaad niet moeilijk en ging zoals jullie boven beschreven. De ventilator heb ik uiteindelijk niet los hoeven maken omdat de snaren er makkelijk omheen gingen. De bladen bogen soepel genoeg mee.
De de snaren die ik monteerde hadden de volgende maten:
AVX 10/800 (HD pomp)
AVX 10/970 (Dynamo)
vrouw en eend: het wel en wee van een dame en haar 2cv
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Dank je!
Toevallig vanavond de kap opengehad… nummer 1 van de HD pomp is geknapt. Nu heb ik er echt haast meer natuurlijk want hoe lang nog voordat nummer 2 gaat…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
EN? Netjes de HDleiding van de pomp losgeschroefd toen de vsnaren van de hd pomp werden gemonteerd en gespannen?
Om tijd te winnen: knip de oude snaren door. Gaan ze er lekker makkelijk af!
Check ook meteen: Het lager van je dynamo, als dat speling heeft, de nieuwe snaren NIET strak zetten. En de speling op de waterpomp.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Dat losschroeven van de HD-leiding lijkt me, met alle respect, een zinloze excercitie. Welk doel zal daarmee gediend zijn?
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Freek1971 schreef:Dat losschroeven van de HD-leiding lijkt me, met alle respect, een zinloze excercitie. Welk doel zal daarmee gediend zijn?
Als je de leiding laat zitten en de spanning van de snaren afhaalt, tordeer je de leiding. Die kan daar niet tegen. Evenzo met het vast zetten. 1 keer houdt ie het wel, twee keer ook nog…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43300
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:
Als je de leiding laat zitten en de spanning van de snaren afhaalt, tordeer je de leiding. Die kan daar niet tegen. Evenzo met het vast zetten. 1 keer houdt ie het wel twee keer ook nog…
En dan breekt ie. Meestal op vakantie, midden in de nacht, als het regent langs een verlaten route national in frankrijk. En, neem van mij aan dat je dan niet vrolijk word…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:bogaard77 schreef:
Als je de leiding laat zitten en de spanning van de snaren afhaalt, tordeer je de leiding. Die kan daar niet tegen. Evenzo met het vast zetten. 1 keer houdt ie het wel, twee keer ook nog…
En dan breekt ie. Meestal op vakantie, midden in de nacht, als het regent langs een verlaten route national in frankrijk. En, neem van mij aan dat je dan niet vrolijk word…..
Zodat je in het donker in de regen je radiator gaat uitbouwen, en je dynamo om die reserve leiding te gaan monteren! ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Okay, er zit wat in. Dat beeld van die route national werkt natuurlijk nogal stimulerend:-). Ik stelde mijn vraag ook niet zo aardig trouwens ops:
Toch kan je er nog over discussieren, als je denkt aan de manier van afstellen van de gemiddelde dieselpomp. Dat wordt toch minstens in de praktijk ook altijd gedaan met een flink wringijzer en aangesloten leidingen. Dat heb ik al talloze garages (mn. Land Rover specialisten) zien doen. Niettemin, deze gaat op het lijstje van nuttige tips…
Corrosion sympa!