Distributieriem xsara coupé 2.0 hdi 90 pk 2003
mvanderpot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 16-01-2007

Gepost: 21 januari 2007 07:56 PM

Hoi allemaal,

Vraagje, volgens mijn onderhoudsboekje moet de de d-riem bij de 160.000 km vervangen worden. Ik heb momenteel 170.000 gereden en pas 10 maart (dus rond de 173.000) wordt hij vervangen. Is er een kans dat dit te lang duurt? En kan ik zelf contoleren wat de staat van de huidige riem is?

Xsara Coupé VTR 2003, 2.0 HDI 90 PK

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 21 januari 2007 09:22 PM
  [ # 1 ]

Gebruik de zoekfuncie eens, er zijn zat draadjes over distributieriemen.
Die 10K zullen echt niet veel uitmaken hoor, mijne is ook pas bij 130K ipv 120K gedaan.

Maar “knap” is “euro” .

Véél Euro!

 

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 januari 2007 11:42 PM
  [ # 2 ]

Als hij breekt is het inderdaad heel veel €€€ Confused

Ik wil je niet bang maken, maar het verstandigste is om dat ding ASAP te laten vervangen. Het kan goed gaan, maar je zou de eerste niet zijn waarbij de riem net voor of erna dat deze vervangen had moeten worden breekt. En 10 maart en nog eens 10K vind ik persoonlijk iets te lang om uit te stellen.

Profiel  
 
mvanderpot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 16-01-2007

Gepost: 22 januari 2007 10:00 PM
  [ # 3 ]

Ok, snap dat ik een risico neem. Maar is er dan geen enkele mogelijkheid om dit van te voren te horen/ zien hoe de riem er aan toe is?

Xsara Coupé VTR 2003, 2.0 HDI 90 PK

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 januari 2007 10:03 PM
  [ # 4 ]
René van Maren schreef:

Gebruik de zoekfuncie eens, er zijn zat draadjes over distributieriemen.
Die 10K zullen echt niet veel uitmaken hoor, mijne is ook pas bij 130K ipv 120K gedaan.

Maar “knap” is “euro” .

Véél Euro!

Een uitspraak uit mijn verleden; “Mijn riem is ook pas geknapt bij 130K toen hij bij 120K gedaan had moeten worden….”  (Serieus! Gelukkig geen ‘troentje hoor…)
Snel (laten) doen is mijn advies.

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 22 januari 2007 10:09 PM
  [ # 5 ]

idd, kan het niet eerder? Mijn HDi staat nu op 155 dkm maar vrijdag wordt de riem wel al vervangen. Tot 160 dkm garandeerd citroen hem dus daarna is het op eigen risico Sad

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 januari 2007 10:24 PM
  [ # 6 ]
patje74 schreef:

Een uitspraak uit mijn verleden; “Mijn riem is ook pas geknapt bij 130K toen hij bij 120K gedaan had moeten worden….

Er zijn zat treurige verhalen als deze Confused

Gewoon ASAP laten vervangen, of je het geld nu of straks uitgeeft maakt niet veel uit, enkel dat het straks veel meer is als de riem breekt.

En nee je kan het zo niet zien, daarvoor moet je de D-riem kappen verwijderen en dat is een klus apart voor een HDI. Ok je zou kunnen volstaan met enkel de bovenste kap, maar daarvoor moet je de bovenste motorsteun los maken. En daarvoor moet je de motor ondersteunen met een krik en om dat te doen moet de isolatieplaat onder de auto eraf. En zo zijn er nog een paar geintjes die nodig zijn voor een inspectie, het is beter om dan meteen door te gaan en de riem te verwisselen.

Wat voelen of horen betreft, een slechte riem hoor of merk je niet tijdens het rijden, behalve als hij knap doet Confused

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook