Beste mensen,
Ik ben in het bezit van een BX 19 TZI uit eind 90.
Heerlijke auto, maar ik zit met de handen in het haar over het volgende euvel: de drukregelaar tikt met vaste tussenpozen van een seconde. Zowel tijdens het rijden als bij stilstand. Met het rempedaal ingetrapt is deze frequentie minder (5 sec.)
De HD-regelaar, debietregelaar, bollen (incl. voorraadbol) en de pomp zijn 4 maanden geleden vervangen zonder resultaat. Systeem is toen ook gespoeld en voorzien van verse LHM.
De wagen zakt na een halve dag met z’n achterkantje en de stuurbekrachtiging werkt normaal.
Dus aan jullie de vraag, waar kan dit aan liggen? Is het de remservo soms?? En hoe kan ik dat dan controleren?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen…
Pyreneeën heb je,
Pyreja kun je krijgen
Xantia 1.8i 16v, Gris Fulminator, 213.000 km
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Remservo kan ja. Als die invloed op de frequentie heeft ga je dat wel denken. Zit er een retourleiding op die servo? Die eens los in een otje hangen en kijken of er veel lhm uitkomt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je lijkt ergens druk te verliezen ? Hoe zat dit voor de vernieuwing van al dat materiaal ?
Ijs schreef:Je lijkt ergens druk te verliezen ? Hoe zat dit voor de vernieuwing van al dat materiaal ?
ik kocht de wagen met de gedachte dat het gewoon de voorraadbol was die plat stond. Dat was namelijk bij al mijn vorige bx-en ook zo. Maar na al die reparaties van afgelopen tijd is er niks veranderd…
Als ik rem hoor ik wel het typerende sissende geluid. Dit gaat echter ook door terwijl ik stilsta en de rem intrap. Bij mijn vorige bx-en zonder st. bekr begon de drukregelaar juist meer te werken tijdens het intrappen van de rem ipv minder bij deze wagen…
Pyreneeën heb je,
Pyreja kun je krijgen
Xantia 1.8i 16v, Gris Fulminator, 213.000 km
Lekt ie geen LHM?
Heb je toevallig al eens onder de linker vloermat gekeken?
Ik heb namelijk eens een BX gehad die LHM naar het interieur lekte. De remservo steekt namelijk een stukje het interieur in, en kan dan ook lekken vlak achter de rempedaal.
Ik heb nog wel een nette remservo liggen als je daar interesse in hebt.
bogaard77 schreef:Remservo kan ja. Als die invloed op de frequentie heeft ga je dat wel denken. Zit er een retourleiding op die servo? Die eens los in een otje hangen en kijken of er veel lhm uitkomt?
De retour van de remservo is heel makkelijk te volgen. Die loopt namelijk door het rubber wat bovenop het schutbord ligt. De remservo zit namelijk aan de bestuurderskant, en de retour ervan komt uit bij het LHM-vat, dus die retour loopt echt helemaal van de ene kant naar de andere kant van de BX. Het is volgens mij ook de dikste retourleiding die een BX heeft (heb ‘m wel eens geprobeerd door te knippen… ops: ), maar je ziet ‘m zo als retour uitkomen in het LHM-vat, komende vanuit het voorscherm aan de bijrijderszijde.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Kees1983 schreef:Ijs schreef:Je lijkt ergens druk te verliezen ? Hoe zat dit voor de vernieuwing van al dat materiaal ?
ik kocht de wagen met de gedachte dat het gewoon de voorraadbol was die plat stond. Dat was namelijk bij al mijn vorige bx-en ook zo. Maar na al die reparaties van afgelopen tijd is er niks veranderd…
Als ik rem hoor ik wel het typerende sissende geluid. Dit gaat echter ook door terwijl ik stilsta en de rem intrap. Bij mijn vorige bx-en zonder st. bekr begon de drukregelaar juist meer te werken tijdens het intrappen van de rem ipv minder bij deze wagen…
Je kunt het altijd “treffen” natuurlijk maar het lijkt me dat je moet nagaan wanneer er LHM ververst is; is dat langer dan 2 jaar of 60 KKM geleden dan moet je maar eens *ernstig* LHM moet gaan spoelen; als de remservo vervuild raakt dan krijg je dit soort gedoe. Ook alleen LHM verversen (bijv. bij bollenwissel) maar geen doorspoel-actie is ook garantie voor “rare klachten”.
Zie tips e.d. in het hydrauliek-subforum en ook bijv. http://autos.groups.yahoo.com/group/BXNL_faq/message/17
Met *erg* *goed* doorspoelen zou het kunnen zijn dat je de ellende kwijtraakt. Overweeg je een andere remservo te monteren dan zul je dat sowie so ook moeten doen om te voorkomen dat de nieuwe snel sneuvelt; dat helpt je dus niet meteen een stukje opweg oid. De vervuiling komt namelijk van de enorm lange achterremleidingen; de remleiding gaat vanaf de achtervering naar voren en dan weer naar achteren. Zoveel lengte geeft te weinig doorstroming en daar kan LHM na vele jaren “trouw dealeronderhoud” (die spoelen vrijwel nooit goed door) behoorlijk gaan “verstropen”.
Ik rijd 10 jaar BX-en doorgaans met vrij hoge kmtrages, en dan echt niet elk jaar een ander oid, maar heb zelf nog nooit een remservo (laten) vervangen ondanks het idee dat ik er toch echt aan toe was; ik heb het tot nu toe altijd weten te redden met 1. grondig doorspoelen en 2. vervolgens strikt op tijd (max 60KKM of 2 jaar) de LHM verversen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Kees1983 schreef:Ijs schreef:Je lijkt ergens druk te verliezen ? Hoe zat dit voor de vernieuwing van al dat materiaal ?
ik kocht de wagen met de gedachte dat het gewoon de voorraadbol was die plat stond. Dat was namelijk bij al mijn vorige bx-en ook zo. Maar na al die reparaties van afgelopen tijd is er niks veranderd…
Als ik rem hoor ik wel het typerende sissende geluid. Dit gaat echter ook door terwijl ik stilsta en de rem intrap. Bij mijn vorige bx-en zonder st. bekr begon de drukregelaar juist meer te werken tijdens het intrappen van de rem ipv minder bij deze wagen…Je kunt het altijd “treffen” natuurlijk maar het lijkt me dat je moet nagaan wanneer er LHM ververst is; is dat langer dan 2 jaar of 60 KKM geleden dan moet je maar eens *ernstig* LHM moet gaan spoelen; als de remservo vervuild raakt dan krijg je dit soort gedoe. Ook alleen LHM verversen (bijv. bij bollenwissel) maar geen doorspoel-actie is ook garantie voor “rare klachten”.
Zie tips e.d. in het hydrauliek-subforum en ook bijv. http://autos.groups.yahoo.com/group/BXNL_faq/message/17
Met *erg* *goed* doorspoelen zou het kunnen zijn dat je de ellende kwijtraakt. Overweeg je een andere remservo te monteren dan zul je dat sowie so ook moeten doen om te voorkomen dat de nieuwe snel sneuvelt; dat helpt je dus niet meteen een stukje opweg oid. De vervuiling komt namelijk van de enorm lange achterremleidingen; de remleiding gaat vanaf de achtervering naar voren en dan weer naar achteren. Zoveel lengte geeft te weinig doorstroming en daar kan LHM na vele jaren “trouw dealeronderhoud” (die spoelen vrijwel nooit goed door) behoorlijk gaan “verstropen”.
Ik rijd 10 jaar BX-en doorgaans met vrij hoge kmtrages, en dan echt niet elk jaar een ander oid, maar heb zelf nog nooit een remservo (laten) vervangen ondanks het idee dat ik er toch echt aan toe was; ik heb het tot nu toe altijd weten te redden met 1. grondig doorspoelen en 2. vervolgens strikt op tijd (max 60KKM of 2 jaar) de LHM verversen.
De wagen is 7 maanden geleden gespoeld en er is toen nieuw lhm ingegaan.
Echter toen kreeg ik kort erna flinke lekkage aan een retourslang en is er in totaal nog eens 14 liter aan lhm doorgegaan. De oude lhm was inderdaad erg vies. Nu fruitig fris… Maar bedankt sowieso voor de tips!
Pyreneeën heb je,
Pyreja kun je krijgen
Xantia 1.8i 16v, Gris Fulminator, 213.000 km
XBXG schreef:Lekt ie geen LHM?
Heb je toevallig al eens onder de linker vloermat gekeken?
Ik heb namelijk eens een BX gehad die LHM naar het interieur lekte. De remservo steekt namelijk een stukje het interieur in, en kan dan ook lekken vlak achter de rempedaal.Ik heb nog wel een nette remservo liggen als je daar interesse in hebt.
bogaard77 schreef:Remservo kan ja. Als die invloed op de frequentie heeft ga je dat wel denken. Zit er een retourleiding op die servo? Die eens los in een otje hangen en kijken of er veel lhm uitkomt?
De retour van de remservo is heel makkelijk te volgen. Die loopt namelijk door het rubber wat bovenop het schutbord ligt. De remservo zit namelijk aan de bestuurderskant, en de retour ervan komt uit bij het LHM-vat, dus die retour loopt echt helemaal van de ene kant naar de andere kant van de BX. Het is volgens mij ook de dikste retourleiding die een BX heeft (heb ‘m wel eens geprobeerd door te knippen… ops: ), maar je ziet ‘m zo als retour uitkomen in het LHM-vat, komende vanuit het voorscherm aan de bijrijderszijde.
Ik ga morgenochtend gelijk kijken! Ik weet welke leiding je bedoelt.
Interesse in de remservo heb ik zeker, alleen’t lukt mij zelf niet om zoiets te monteren vrees ik… ops:
Pyreneeën heb je,
Pyreja kun je krijgen
Xantia 1.8i 16v, Gris Fulminator, 213.000 km
Kees1983 schreef:
De wagen is 7 maanden geleden gespoeld en er is toen nieuw lhm ingegaan.
Echter toen kreeg ik kort erna flinke lekkage aan een retourslang en is er in totaal nog eens 14 liter aan lhm doorgegaan. De oude lhm was inderdaad erg vies. Nu fruitig fris… Maar bedankt sowieso voor de tips!
Die oude erg vieze LHM was degene die je er voor het spoelen in had zitten, of bij de lekkage kwijtraakte?
Heb je het zelf doorgespoeld, dwz weet je héél erg zeker dat het achterremcircuit goed is doorgespoeld en dan wel met enkele liters? Het gaat nl om het vuil in de leidingen, remservo etc; wat er in de ketel zit is amper zo heel spannend.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Kees1983 schreef:
De wagen is 7 maanden geleden gespoeld en er is toen nieuw lhm ingegaan.
Echter toen kreeg ik kort erna flinke lekkage aan een retourslang en is er in totaal nog eens 14 liter aan lhm doorgegaan. De oude lhm was inderdaad erg vies. Nu fruitig fris… Maar bedankt sowieso voor de tips!Die oude erg vieze LHM was degene die je er voor het spoelen in had zitten, of bij de lekkage kwijtraakte?
Heb je het zelf doorgespoeld, dwz weet je héél erg zeker dat het achterremcircuit goed is doorgespoeld en dan wel met enkele liters? Het gaat nl om het vuil in de leidingen, remservo etc; wat er in de ketel zit is amper zo heel spannend.
Tja, heb het zelf gedaan. De vieze lhm zat erin voor ik ging spoelen met hydraurincage. Heb er 2000 km mee gereden en elke dag (de bx rijd bijna elke dag bij mij) de wagen 10 keer omhoog-omlaag laten komen. Toen ververst met lhm en toen begon het lekken… Auto was niet meer rijdbaar en heb toen al de ‘schone’ lhm weer verloren. Na +/- 2000km begon het lekken weer en heb toen weer alles verloren… Dusja, ik dacht wel dat het flink ververst is was… Filters waren wel schoon bij de 2e keer vullen.
Pyreneeën heb je,
Pyreja kun je krijgen
Xantia 1.8i 16v, Gris Fulminator, 213.000 km
Kees1983 schreef:karel schreef:Kees1983 schreef:
De wagen is 7 maanden geleden gespoeld en er is toen nieuw lhm ingegaan.
Echter toen kreeg ik kort erna flinke lekkage aan een retourslang en is er in totaal nog eens 14 liter aan lhm doorgegaan. De oude lhm was inderdaad erg vies. Nu fruitig fris… Maar bedankt sowieso voor de tips!Die oude erg vieze LHM was degene die je er voor het spoelen in had zitten, of bij de lekkage kwijtraakte?
Heb je het zelf doorgespoeld, dwz weet je héél erg zeker dat het achterremcircuit goed is doorgespoeld en dan wel met enkele liters? Het gaat nl om het vuil in de leidingen, remservo etc; wat er in de ketel zit is amper zo heel spannend.
Tja, heb het zelf gedaan. De vieze lhm zat erin voor ik ging spoelen met hydraurincage. Heb er 2000 km mee gereden en elke dag (de bx rijd bijna elke dag bij mij) de wagen 10 keer omhoog-omlaag laten komen. Toen ververst met lhm en toen begon het lekken… Auto was niet meer rijdbaar en heb toen al de ‘schone’ lhm weer verloren. Na +/- 2000km begon het lekken weer en heb toen weer alles verloren… Dusja, ik dacht wel dat het flink ververst is was… Filters waren wel schoon bij de 2e keer vullen.
Het vullen van het lhm vat met spoel-olie of verse lhm is niet genoeg, je moet echt alle remmen doorspoelen, dwz dat je de ontluchtnippels op de remmen (voor of achter) losmaakt, slangetje erop zet naar een potje oid (om de olie op te vangen) en in de hoogste rijstand op de rem gaat staan net zolang tot er heldere olie uitkomt!
jdt schreef:Het vullen van het lhm vat met spoel-olie of verse lhm is niet genoeg, je moet echt alle remmen doorspoelen, dwz dat je de ontluchtnippels op de remmen (voor of achter) losmaakt, slangetje erop zet naar een potje oid (om de olie op te vangen) en in de hoogste rijstand op de rem gaat staan net zolang tot er heldere olie uitkomt!
Ik las het net ja… Dat is dus niet gebeurd. Kan het eens gaan proberen. Mijn kennis reikt alleen nog niet zover, dus daar zal ik mij eens in gaan verdiepen…
Pyreneeën heb je,
Pyreja kun je krijgen
Xantia 1.8i 16v, Gris Fulminator, 213.000 km