Die van Erik R ziet er heel anders uit als de monopoint van mijn ZX.
DE vraag bij mij is, en daarom heb ik speciaal een foto gemaakt, of ik de stappenmotor van MIJN ZX open kan maken en schoonmaken zoals zx16break ons heeft beschreven.
Op mijn stappenmotor staat geen GMC en ik heb ook geen flauw idee hoe en waar ik hem zou moeten openmaken.
Jos van der Voort
aller-aller schreef:is daar ook een ander spulletje voor? heb geen remmenreiniger;))
Remmenreiniger is het beste spul om dit soort dingen schoon te maken.
Het lost vet op en spuit andere rotzooi weg doordat het onder druk uit de bus spuit.
Remmenreiniger is bijna overal te koop, alle automaterialen zaken, Gamma, Praxis en andere doe-het-zelf zaken verkopen dit spul.
ZX-Enschede schreef:Mijn stappenmotor ziet er zo uit:
Hebben we het dan over dezelfde als de how-to hierboven?
Kan deze nou ook uit elkaar? Of hebben we het over een totaal andere stappenmotor? Ik zie bijvoorbeeld nergens GMC staan op de behuizing van de mijne.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
die van de 1.4i en de 1.6i zijn inderdaad verschillend. als het goed is heb jij een Magnetti Marelli ontstekingssysteem inclusief stappenmotor. 1.4i is altijd van Bosch. en dan zijn er ook nog verschillende Bosch en Magnetti Marelli systemen…
haynes zegt dat als er problemen zijn je zowel bij Bosch als MM het hele gasklephuis moet vervangen. dat lijkt me dan weer wat teveel van het goede. je had er toch twee? kan je dan niet gewoon proberen of het lukt?
Dit is al nummer 2. De donor heeft ook al kuren. Vandaar dat ik zou willen weten of-ie uit elkaar kan. Deze doet het toch al niet.
Overigens hoeft niet het hele gasklephuis vervangen te worden. Ik heb een paar duizend KM gereden nadat ik deze vervangen heb met de donor die nu ook kuren heeft. Dat ging prima. Dus als je een stappenmotor op de sloop tegenkomt dan kun je die gewoon overzetten. Alleen hopen dat-ie het langer uithoudt!
Dus: wie weet er of de door mij getoonde stappenmotor uit elkaar kan en hoe je hem dan kunt schoonmaken?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Dit is al nummer 2. De donor heeft ook al kuren. Vandaar dat ik zou willen weten of-ie uit elkaar kan. Deze doet het toch al niet.
Overigens hoeft niet het hele gasklephuis vervangen te worden. Ik heb een paar duizend KM gereden nadat ik deze vervangen heb met de donor die nu ook kuren heeft. Dat ging prima. Dus als je een stappenmotor op de sloop tegenkomt dan kun je die gewoon overzetten. Alleen hopen dat-ie het langer uithoudt!
Dus: wie weet er of de door mij getoonde stappenmotor uit elkaar kan en hoe je hem dan kunt schoonmaken?
hallo zx enschede je hebt de zelfde stappenmoter als ik .
je kan hem niet uit elkaar halen ,maar goed met remmenreiniger schoon spuiten maar ook de plek waar hij in zit
kees van meerendonk
zx 16i break "96
hallo zx enschede je hebt de zelfde stappenmoter als ik .
je kan hem niet uit elkaar halen ,maar goed met remmenreiniger schoon spuiten maar ook de plek waar hij in zit
Heeft dat bij jou nog goed geholpen dan? Dan kan ik dat ook nog wel eens proberen…..
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:hallo zx enschede je hebt de zelfde stappenmoter als ik .
je kan hem niet uit elkaar halen ,maar goed met remmenreiniger schoon spuiten maar ook de plek waar hij in zitHeeft dat bij jou nog goed geholpen dan? Dan kan ik dat ook nog wel eens proberen…..
jazeker ik had problemen met de stappen moter,als ik de bedrading los maakte hiervan liep hij gelijk naar stationair toerental
alleen als hij koud was sloeg hij bijna uit
ik een andere stappenmoter gemonteerd ,en wat denk je hetzelfde probleem
ik ben eerst naar een kennis geweest die hier een garage heeft en die zei dat ik de hele unit goed moest reinigen met remmenreiniger
maar ik had nog steeds de zelfde problemen
ik citroen dealer gebeld in heiligerlee en die zei dat ik hem moest resetten
zoals ik het vorige keer uit gelegd heb ,en ja hoor hij loopt nu weer als nieuw[zoals het hoort
maar belangrijk is dat je de goede stekker van de ecu heb ,die zit onder de ecu ,je moet hem daarvoor helemaal er uit halen en dan zie je een brede stekker plus minus 12 cm breed en die moet los
probeer maar
kees van meerendonk
zx 16i break "96
Klusje voor van het weekend want hij loopt echt beroerd. Bovendien heb ik het lampje van de ECU aan. Brandde dat bij jou ook?
Jos van der Voort
nee dat deet hij niet
ik was er ongeveer een uurtje mee zoet
als je nog vragen heb als je bezig ben kan je me ook bellen op 06-41752286
succes kees
kees van meerendonk
zx 16i break "96
OK!
Dan is er waarschijnlijk nog ergens iets mis. Gelukkig heb ik alle sensors op het blok in duplo. Moet ik dus maar even duimen dat het er daar één van is.
Jos van der Voort
heb je hem ook al gereset volgens de procudure
kees van meerendonk
zx 16i break "96
Dat gaan we dus ook van het weekend maar even doen maar ik heb dat al vaker gedaan. Helaas wil bij mij de fan nooit aanslaan. Daar heb ik al eerdere een draadje over gehad maar nooit een bevredigend antwoord over gekregen.
De ECU losmaken heb ik nog nooit gedaan. Das nieuw voor mij dus.
Jos van der Voort
moet je wel doen hoor anders helpt het niet
als je temperatuurmeter op ongeveer de helft is,dus normale bedrijfs temperatuur is ook goed
je ecu moet je er helemaal uit halen om bij die stekker te komen
als je hem er uit heb getrokken kan je alles goed schoon maken
[vergeet de gas klep niet open te zetten anders blijft er rotzooi en reiniger achter de klep zitten]
even laten drogen en alles terug zetten ,als laatste de accu pool vast zetten ,starten ,warm draaien, langzaam gas tot 3000 tpm ,los laten na 2 a 3 sec ,nog een keer herhalen . klaar!
zo heb ik dat gedaan ,en met succes
kees van meerendonk
zx 16i break "96
ps heb je de sensor van je radiator ook al gecotroleerd
kees van meerendonk
zx 16i break "96