How-to: deursloten/centrale vergrendeling fixen
ralpho
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34

Gepost: 27 januari 2007 01:11 AM

Ola,

De CV van mijn XM type II reageert steeds slechter op het zendertje. Dat los ik op door het zendertje tegen mijn hoofd te houden (je lichaam werkt dan als een grote antenne) maar ook die aanpak heeft zijn grenzen. De dag dat ik voorgoed buitengesloten ben, nadert met rasse schreden. Want ook al mijn gewone sloten weigeren dienst.

Ik heb vandaag dus toch maar de sloten onder handen genomen. En passant heb ik het zendertje weer goed werkend! Ik beschrijf hieronder hoe je dat doet:

Slot uitnemen
1) Rubber dopje ter hoogte van slot uit zijkant deur wippen.
2) Imbusboutje in gat losdraaien.
3) Deurklink uittrekken en slot uit deur wrikken. Met een beetje kantelen gaat dat vrij makkelijk.

Slot demonteren (NB Hierbij kunnen kogellagertjes wegspringen)
1) Zwart plastic kapje rustig lostrekken van slot, evt. voorzichtig loswrikken met schroevendraaier.
2) Borgpennetje aan zijkant slot voorzichtig lostikken met dunne (horloge)schroevendraaier o.i.d..
3) Schroevendraaier in centraal gat aan achterkant zetten en mechanisme rustig uit metalen behuizing tikken.
4) Je hebt nu een metalen cylinder in je hand met daarin weer een cylinder. Druk de binnencylinder er aan de kant van het sleutelgat uit.
5) De binnencylinder bestaat uit twee delen. Het deel waar de sleutel ingaat is de daadwerkelijke slotcylinder. Goed inspuiten met kruipolie en je sleutel erdoorheen raggen om de bewegende delen weer gangbaar te krijgen. Met name de zwarte schuif moet weer goed kunnen schuiven om het slot te laten “pakken”.
6) Losse delen schoonmaken, goed invetten en in omgekeerde volgorde weer monteren.

Al mijn sloten en sleutels zijn dermate versleten dat deze hele excercitie vrijwel voor niets is geweest. De sloten pakken nu incidenteel wel, echter niet erg betrouwbaar. Maar misschien heeft iemand anders er wat aan.

Zendertje opnieuw inregelen
1) Behuizing openschroeven
2) Stelschroef (vlak bij lampje) tikje verdraaien
3) Bereik testen met Sluiten-/Openen-knopjes
4) Repeat tot het beste resultaat

Ik heb zo het bereik vergroot van 1 tot ca. 20 meter!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook