Hey Bx-ers,
van mijn BX GTi moeten na 270.000km de kleppen hoognodig weer eens gesteld worden, stationairloop is zwaar beroerd.
Wie heeft de juiste klepspeling getallen voor me? Het is een 1990 GTi met DKZ motor.
Waar kan ik de benodigde vulplaatjes kopen? Gaat dat per set met verschillende diktes of moet je eerst meten en dan kopen?
Ik hoor het graag.
Jorik
Re: Kleppen stellen DKZ
Cooper schreef:Wie heeft de juiste klepspeling getallen voor me? Het is een 1990 GTi met DKZ motor.
Meneer Haynes of meneer Olyslager kan het je precies vertellen (heb mijn vraagbaak niet bij de hand, maar raad je aan er zeker een te kopen, kost je de kop niet en is bij andere zaken ook zeker handig)
Cooper schreef:Waar kan ik de benodigde vulplaatjes kopen? Gaat dat per set met verschillende diktes of moet je eerst meten en dan kopen?
Kun je gewoon in een set kopen, afwijkende diktes kun je bereiken door samenstelling van dunnere voelermaatjes (zo heten ze, handig voor als je aan de balie staat bij de automaterialenzaak)
Succes!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Klepspeling 0.2 mm inlaat, 0.4 mm uitlaat bij steenkoude motor.
Eerst meten en speling opschrijven, vervolgens nokkenas eraf en dikte stelplaatjes meten en uitrekenen wat de dikte van het nieuwe plaatje moet worden.
Samenstellen van de juiste dikte door verschillende plaatjes op elkaar te leggen zou ik persoonlijk niet doen, de afschuifkrachten op de plaatjes door de draaiende nokkenas zijn ongeloofelijk hoog, stel je eens voor wat er gebeurd als er een tussenuitschiet bij 4000 toeren of meer!
Plaatjes moet je volgens mij wel kunnen krijgen bij een citroen of peugeot dealer, evt zou je je oude plaatjes erbij in kunnen ruilen.
Succes met de klus
Mooie wagen buurman….
Totaal aantal Berichten: 1501
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Re: Kleppen stellen DKZ
Cooper schreef:Hey Bx-ers,
van mijn BX GTi moeten na 270.000km de kleppen hoognodig weer eens gesteld worden, stationairloop is zwaar beroerd.
Wie heeft de juiste klepspeling getallen voor me? Het is een 1990 GTi met DKZ motor.
Inlaat 20, uitlaat 40.
Cooper schreef:
Waar kan ik de benodigde vulplaatjes kopen? Gaat dat per set met verschillende diktes of moet je eerst meten en dan kopen?
Ik hoor het graag.
Jorik
Gewoon per stuk bij de dealer, Peugeot of Citroen. Ze heten geen voelermaatjes, maar gewoon klepstelplaatjes. Voelermaatsetje heb je wel nodig, om eerst de huidige klepspeling op te meten. Dan idd de huidige plaatjes meten en aan de hand daarvan de benodigde plaatjes monteren.
Distributie moet wel even los, mijn advies zou zijn om die meteen te vervangen gezien de langere stilstand van je auto.
Geen klusje voor ‘effe’....
Succes
Gr Martijn
Excuseer, ik dacht dat je met ‘vulplaatjes’ de voelermaatjes bedoelde om de speling te kunnen meten, niet de vulplaatjes die je ‘inbrengt’. Daarbij inderdaad geen samengestelde plaatjes gebruiken!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
zijn er verschillende vraagbaken over de BX verschenen van P.H. Olving?
ik kan in mijn vraagbaak het motortype DKZ niet terug vinden! trouwens mijn vraagbaak gaat maar tot 1988. ik vind hier in het boek enkel de GTI terug met motorcode D6A (XU9 J2).
heb mijn vraagbaak niet bij de hand
Jouw vraagbak? is dat niet mijn vraagbaak?
Klopt!
Heb hem helaas nog steeds nodig…
Maar niet lang meer, en dan krijg je ‘m (uiteraard) terug!
mooi Benzinelek opgelost?
Harm schreef:mooi Benzinelek opgelost?
Yip, althans, heb 1,5 meter weggesneden en overmaats vervangen…
Ben nu bezig met mijn kerstboom-dashboard: sapjes checken en vullen, stekkers schoonmaken, invetten en (goed) bevestigen. Moet dan de kofferbekleding nog vastzetten en de bakbodem nog eens goed tectyleren.
Maar genoeg topic-vervuiling: (Excuus)