1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Bollen eraaf slaan
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 28 januari 2007 12:44 AM

Ik heb vandaag een paar uren onder de auto gelegen om bollen los te krijgen.
De voorkant is klaar, de bollen zijn nieuw, maar de rest incl. de voorraadbol zitten muurvast.

Hoe was het ook al weer ? Drukloos maken en met hamer en beitel ?
Ik gebruik een oliefilterketting en een schroevendraaier die wordt mishandeld met de hamer.

Tips en tricks zijn welkom ! Scheelt mij misschien een paar vingers en die heb ik hard nodig…

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 28 januari 2007 12:48 AM
  [ # 1 ]

Je kunt hem ook (met druk) eerst een beetje los tikken..dan druk eraf en los halen..

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 28 januari 2007 12:54 AM
  [ # 2 ]

Moet dat makkelijker gaan ? Heb ik ook al geprobeerd maar nog steeds muurvast.
Het gaat echt om de eerste klappen. Als er maar beweging in komt.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 28 januari 2007 12:07 PM
  [ # 3 ]

je zet hem in de hoogste stand, dan zitten je veeerpoten vast en heb je het minste last van terugslag,
je verwijdert de wielen, en het scherm wat daar achter zit.
dan neem je een beste moker (1kilo hamer)
en een goede koudbeitel (25 tot 30 cm lang)
dan beuk je een kerf in de zijkant van je bol vervolgens sla je onder een hoek in de kerf in de draairichting, wanneer je de bol op deze manier een halve tot een hele slag hebt gedraait, zt je de wagen in de laagste stand.
vervolgens kun je de bol er afdraaien.
het kerf verhaal moet je dus wel een paar keer herhalen om hem een hele slag los te krijgen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 januari 2007 12:19 PM
  [ # 4 ]
razor schreef:

je zet hem in de hoogste stand, dan zitten je veeerpoten vast en heb je het minste last van terugslag,
je verwijdert de wielen, en het scherm wat daar achter zit.
dan neem je een beste moker (1kilo hamer)
en een goede koudbeitel (25 tot 30 cm lang)
dan beuk je een kerf in de zijkant van je bol vervolgens sla je onder een hoek in de kerf in de draairichting, wanneer je de bol op deze manier een halve tot een hele slag hebt gedraait, zt je de wagen in de laagste stand.
vervolgens kun je de bol er afdraaien.
het kerf verhaal moet je dus wel een paar keer herhalen om hem een hele slag los te krijgen.

En hoe ga je zonder brug de middelste hydractief bol losmaken dan??? Ook onder de auto liggen??? LEVENSGEVAARLIJK!!!!!  Evil or Very Mad  Evil or Very Mad achterveerbollen of hydractiefbollen vervangen zonder brug?? Als je levensmoe bent… Evil or Very Mad

De voorste en achterste hydractiefbollen zitten dus midden onder de auto. Voor de achterste moet je in ieder geval het hitteschild losmaken wat dus tussen de dwarsdemper en het subframe zit. Zonder brug of smeerput een drama….De hydractiefbol dien je met draaiende motor, deur open en auto in de laagste stand los te draaien. En dat hoort met een kettingtang, veerbollen tang of hele grote waterpomp tang. De beitel is een beunoplossing. Als je geen risico wil nemen, niet dood wil gaan en levend onder je XM vandaan wil komen rijdt je dus even naar een specialist, bv Chyparse in Almere. Het is een eindje rijden, maar je krijgt er wel wat voor. Het vervangen van alleen de veerbollen op de veercilinders, zonder de hydractiefbollen te doen, is toch zinloos, want deze bollen zijn zeer belangrijk voor het juiste veergedrag van een XM.

En jongens, denk in godsnaam om de veiligheid en ga niet onder een auto liggen beunen met beitels, hamers, schroevendraaiers en andere troep omdat je denkt een beetje geld te kunnen uitsparen. Een ongeluk zit in een heel erg klein hoekje…. Evil or Very Mad

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 28 januari 2007 12:53 PM
  [ # 5 ]

ik kan helemaal met waterman771 meegaan Wink
Nu heb ooit eens een advertentie van marktplaats geprint (voor het geval dat…...) en ze hebben ook een site:

  hier kun je een brug huren voor 5 euro Shocked per uur huren; geen geld en laat het nou ook in leeuwarden zijn Very Happy

evt. heb ik wel zo’n kettingtang en na het gebruik van deze tang is nog nooit een bol blijven zitten. desnoods een buis erop schuiven om de arm te verlengen ...... (moment = kracht x arm)

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 28 januari 2007 01:05 PM
  [ # 6 ]

Wat die brug betreft, daar hoeven we niet eens over te discussieren; je gaat je leven niet wagen voor een paar veerbollen of welke auto dan ook maar. Echter mbt die hamer (of)en (lucht)beitel, kan ik zeggen dat ook Chyparse dit als laatste redmiddel gebruikt. Als de tang niet werkt, dan is de beitel een uitstekende methode.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 januari 2007 01:08 PM
  [ # 7 ]

Van doodverwensingen is hier geen sprake, in tegendeel zelfs.
Ik heb het offtopic gewist en wil jullie vragen ontopic te blijven. Mochten er zaken worden geschreven die naar jouw idee niet door de beugel kunnen, vervuil dan niet dit topic er mee maar meld het aan een mod.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 januari 2007 01:20 PM
  [ # 8 ]
Serge schreef:

Wat die brug betreft, daar hoeven we niet eens over te discussieren; je gaat je leven niet wagen voor een paar veerbollen of welke auto dan ook maar. Echter mbt die hamer (of)en (lucht)beitel, kan ik zeggen dat ook Chyparse dit als laatste redmiddel gebruikt. Als de tang niet werkt, dan is de beitel een uitstekende methode.

De luchtbeitel werkt uitstekend inderdaad. Je moet alleen niet op de bol zelf gaan beitelen, maar met de stompe beitel in het apparaat tegen de veercilinder aan rammellen. dan trilt de bol vanzelf los!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 28 januari 2007 11:28 PM
  [ # 9 ]

Toch is het prima gelukt om de voorste middenbol te vervangen. Ik ben jullie dankbaar dat je ook nadenkt over risico’s en dat het beitelen beunen is.
Ik ken nog een bedrijf met een hobbybrug in Leeuwarden, zij waren ooit Citroen sloper dus dat is wellicht de oplossing.

Wat ik normaal doe als ik onder de auto bezig ben is:

Voor of achter op pootjes en het lieftste één kant tegelijk.
Achterwielen met wigjes blokkeren.
Accu los.
Zo staat de auto in dit geval achter op twee pootjes en strak aan de handrem. Wat kan er gebeuren ? Onder de auto met draaiende motor bollen losslaan zonder pootjes ga ik niet aan beginnen.

Morgen maar eens bellen. Een brug is beter.
Bedankt voor de tips.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 januari 2007 11:43 PM
  [ # 10 ]
klungeltje schreef:

Ik ken nog een bedrijf met een hobbybrug in Leeuwarden, zij waren ooit Citroen sloper dus dat is wellicht de oplossing.

Zou je mij daar meer over willen vertellen?

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 28 januari 2007 11:59 PM
  [ # 11 ]

Morgen inspuiten met kruipolie en over een week nog eens proberen. Wink

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 29 januari 2007 12:15 AM
  [ # 12 ]
patje74 schreef:
klungeltje schreef:

Ik ken nog een bedrijf met een hobbybrug in Leeuwarden, zij waren ooit Citroen sloper dus dat is wellicht de oplossing.

Zou je mij daar meer over willen vertellen?

ik denk dat hij die ABS (o.i.d.) bedoelt zit in de buurt van de wattstraat vlakbij het spoor….........vraag me af of die gasten nog bestaan Confused:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 29 januari 2007 01:01 AM
  [ # 13 ]

Jawel, maar zijn verhuisd. Zitten nu ergens naast Citroen De Vrij.
Seepma / Abs / en de huidige naam moet ik opzoeken.
Adverteren in de huis aan huis. Brug kun je daar volgens mij per uur huren.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 januari 2007 02:23 AM
  [ # 14 ]

Je moet nooit onder wat voor auto dan ook gaan liggen werken zonder degelijke poten onder de sterke delen.

Nog niet zo lang geleden kreeg een man bij ons in de buurt een Ford Escort boven op zich en overleefde dat uiteraard niet.

Ook een Suzuki Alto of Smart overleef je niet en een XM verplettert je met ongekend gemak.

Niet doen dus en voor nieuwe bollen gewoon naar de specialist gaan voor die paar tientjes meer.

Goede raad is meestal gratis.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 januari 2007 12:39 PM
  [ # 15 ]

VWB die achterste hydractive bol: die zi op een lullig stentje geschoeft met een aantal leidinge eraan. Je kan absoluut NIET zomaar met de ketting sleutel met verleng pijp aan die bol gaan hangen! Dan breekt de boel af! De lucht beitel is de enige oplossing: die trilt em netjes en rustig los!

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook