Ik heb vandaag een paar uren onder de auto gelegen om bollen los te krijgen.
De voorkant is klaar, de bollen zijn nieuw, maar de rest incl. de voorraadbol zitten muurvast.
Hoe was het ook al weer ? Drukloos maken en met hamer en beitel ?
Ik gebruik een oliefilterketting en een schroevendraaier die wordt mishandeld met de hamer.
Tips en tricks zijn welkom ! Scheelt mij misschien een paar vingers en die heb ik hard nodig…
Je kunt hem ook (met druk) eerst een beetje los tikken..dan druk eraf en los halen..
Moet dat makkelijker gaan ? Heb ik ook al geprobeerd maar nog steeds muurvast.
Het gaat echt om de eerste klappen. Als er maar beweging in komt.
je zet hem in de hoogste stand, dan zitten je veeerpoten vast en heb je het minste last van terugslag,
je verwijdert de wielen, en het scherm wat daar achter zit.
dan neem je een beste moker (1kilo hamer)
en een goede koudbeitel (25 tot 30 cm lang)
dan beuk je een kerf in de zijkant van je bol vervolgens sla je onder een hoek in de kerf in de draairichting, wanneer je de bol op deze manier een halve tot een hele slag hebt gedraait, zt je de wagen in de laagste stand.
vervolgens kun je de bol er afdraaien.
het kerf verhaal moet je dus wel een paar keer herhalen om hem een hele slag los te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
razor schreef:je zet hem in de hoogste stand, dan zitten je veeerpoten vast en heb je het minste last van terugslag,
je verwijdert de wielen, en het scherm wat daar achter zit.
dan neem je een beste moker (1kilo hamer)
en een goede koudbeitel (25 tot 30 cm lang)
dan beuk je een kerf in de zijkant van je bol vervolgens sla je onder een hoek in de kerf in de draairichting, wanneer je de bol op deze manier een halve tot een hele slag hebt gedraait, zt je de wagen in de laagste stand.
vervolgens kun je de bol er afdraaien.
het kerf verhaal moet je dus wel een paar keer herhalen om hem een hele slag los te krijgen.
En hoe ga je zonder brug de middelste hydractief bol losmaken dan??? Ook onder de auto liggen??? LEVENSGEVAARLIJK!!!!! achterveerbollen of hydractiefbollen vervangen zonder brug?? Als je levensmoe bent…
De voorste en achterste hydractiefbollen zitten dus midden onder de auto. Voor de achterste moet je in ieder geval het hitteschild losmaken wat dus tussen de dwarsdemper en het subframe zit. Zonder brug of smeerput een drama….De hydractiefbol dien je met draaiende motor, deur open en auto in de laagste stand los te draaien. En dat hoort met een kettingtang, veerbollen tang of hele grote waterpomp tang. De beitel is een beunoplossing. Als je geen risico wil nemen, niet dood wil gaan en levend onder je XM vandaan wil komen rijdt je dus even naar een specialist, bv Chyparse in Almere. Het is een eindje rijden, maar je krijgt er wel wat voor. Het vervangen van alleen de veerbollen op de veercilinders, zonder de hydractiefbollen te doen, is toch zinloos, want deze bollen zijn zeer belangrijk voor het juiste veergedrag van een XM.
En jongens, denk in godsnaam om de veiligheid en ga niet onder een auto liggen beunen met beitels, hamers, schroevendraaiers en andere troep omdat je denkt een beetje geld te kunnen uitsparen. Een ongeluk zit in een heel erg klein hoekje….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik kan helemaal met waterman771 meegaan
Nu heb ooit eens een advertentie van marktplaats geprint (voor het geval dat…...) en ze hebben ook een site:
hier kun je een brug huren voor 5 euro per uur huren; geen geld en laat het nou ook in leeuwarden zijn
evt. heb ik wel zo’n kettingtang en na het gebruik van deze tang is nog nooit een bol blijven zitten. desnoods een buis erop schuiven om de arm te verlengen ...... (moment = kracht x arm)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Wat die brug betreft, daar hoeven we niet eens over te discussieren; je gaat je leven niet wagen voor een paar veerbollen of welke auto dan ook maar. Echter mbt die hamer (of)en (lucht)beitel, kan ik zeggen dat ook Chyparse dit als laatste redmiddel gebruikt. Als de tang niet werkt, dan is de beitel een uitstekende methode.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Van doodverwensingen is hier geen sprake, in tegendeel zelfs.
Ik heb het offtopic gewist en wil jullie vragen ontopic te blijven. Mochten er zaken worden geschreven die naar jouw idee niet door de beugel kunnen, vervuil dan niet dit topic er mee maar meld het aan een mod.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Serge schreef:Wat die brug betreft, daar hoeven we niet eens over te discussieren; je gaat je leven niet wagen voor een paar veerbollen of welke auto dan ook maar. Echter mbt die hamer (of)en (lucht)beitel, kan ik zeggen dat ook Chyparse dit als laatste redmiddel gebruikt. Als de tang niet werkt, dan is de beitel een uitstekende methode.
De luchtbeitel werkt uitstekend inderdaad. Je moet alleen niet op de bol zelf gaan beitelen, maar met de stompe beitel in het apparaat tegen de veercilinder aan rammellen. dan trilt de bol vanzelf los!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Toch is het prima gelukt om de voorste middenbol te vervangen. Ik ben jullie dankbaar dat je ook nadenkt over risico’s en dat het beitelen beunen is.
Ik ken nog een bedrijf met een hobbybrug in Leeuwarden, zij waren ooit Citroen sloper dus dat is wellicht de oplossing.
Wat ik normaal doe als ik onder de auto bezig ben is:
Voor of achter op pootjes en het lieftste één kant tegelijk.
Achterwielen met wigjes blokkeren.
Accu los.
Zo staat de auto in dit geval achter op twee pootjes en strak aan de handrem. Wat kan er gebeuren ? Onder de auto met draaiende motor bollen losslaan zonder pootjes ga ik niet aan beginnen.
Morgen maar eens bellen. Een brug is beter.
Bedankt voor de tips.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
klungeltje schreef:Ik ken nog een bedrijf met een hobbybrug in Leeuwarden, zij waren ooit Citroen sloper dus dat is wellicht de oplossing.
Zou je mij daar meer over willen vertellen?
Morgen inspuiten met kruipolie en over een week nog eens proberen.
patje74 schreef:klungeltje schreef:Ik ken nog een bedrijf met een hobbybrug in Leeuwarden, zij waren ooit Citroen sloper dus dat is wellicht de oplossing.
Zou je mij daar meer over willen vertellen?
ik denk dat hij die ABS (o.i.d.) bedoelt zit in de buurt van de wattstraat vlakbij het spoor….........vraag me af of die gasten nog bestaan :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Jawel, maar zijn verhuisd. Zitten nu ergens naast Citroen De Vrij.
Seepma / Abs / en de huidige naam moet ik opzoeken.
Adverteren in de huis aan huis. Brug kun je daar volgens mij per uur huren.
Je moet nooit onder wat voor auto dan ook gaan liggen werken zonder degelijke poten onder de sterke delen.
Nog niet zo lang geleden kreeg een man bij ons in de buurt een Ford Escort boven op zich en overleefde dat uiteraard niet.
Ook een Suzuki Alto of Smart overleef je niet en een XM verplettert je met ongekend gemak.
Niet doen dus en voor nieuwe bollen gewoon naar de specialist gaan voor die paar tientjes meer.
Goede raad is meestal gratis.
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
VWB die achterste hydractive bol: die zi op een lullig stentje geschoeft met een aantal leidinge eraan. Je kan absoluut NIET zomaar met de ketting sleutel met verleng pijp aan die bol gaan hangen! Dan breekt de boel af! De lucht beitel is de enige oplossing: die trilt em netjes en rustig los!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>