Er zijn op dit forum al verschillende draadjes over comfortbollen en opgeboorde bollen. Een hogere druk geeft ook een zachtere vering. Kun je een 55 bar veerbol straffeloos vullen tot bv. 65 bar?
Deze drie methoden tasten de sportstand ook aan, terwijl ik het wel prettig vind dat de auto in bochten (rotondes ed) niet zoveel overhelt als een DS. Rustig rijdend op de rechte weg kan de vering mij niet zacht genoeg zijn, dat zweven en deinen van m’n vroegere DS mis ik wel bij de XM. Is het daarom niet handiger om de aanpassing in de hydractieve bol te zoeken? Ik denk dan aan de demperopening vergroten of de bol van een hogere druk voorzien. De sportstand zal dan wellicht vaker inschakelen, maar bij rustig zweven zal dit wel meevallen denk ik. Met de originele configuratie moet ik wel behoorlijk stevig rijden voor hij inschakelt.
Zijn er forummers die hier mee hebben geëxperimenteerd, en wat was het resultaat?
Ben benieuwd,
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Mijn ervaring is dat opgeboorde bollen precies dat doen wat jij beschrijft graag te willen. Je krijgt wel meer deining bij het optrekken en remmen en de overhelling naar de zijkanten neemt maar minimaal toe.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
ik zweer bij het opgeboorde bollen gebeuren! Ik heb het biju Chyparse laten doen en inderdaad het hellen in bochten is minimaal toegenomen maar het gewone veren is zoveel beter geworden. Bij mijn proefritje bij Chyparse heb ik alleen maar schaterlachend over drempels gereden! echt erg fijn.
Klinkt goed: “Het opgeboorde bollen gebeuren”, zou haast een Suske en Wiske titel kunnen zijn…
Het lijkt me zeker wel wat, maar wat ik graag zou willen weten is wat nou precies de verschillen in effect zijn van opgeboorde-, comfortbollen en bollen met een verhoogde druk. Naar het aanpassen van de hydractiefbollen ben ik ook zeer benieuwd!
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
tsja ik ben bij mijn xm van platte bollen naar bijgevuld en opgeboord gegaan. Ik denk zelf dat hogere druk in de bol niet echt bevorderlijk is voor de levensduur. Bij Chyparse vertelden ze dat mijn xm nu in de sportstand veert alsof het een xm met gewone bollen betreft en in de comfortstand dus extra lekker
Suske en Wiske en het blije bolgebeuren
@ eXaMple: Ik lees hier nogal eens dat men met opgeboorde bollen te ver doorveert, met de trekhaak op straat, en dat je verkeersdrempels juist langzamer moet nemen. Heb jij daar geen last van?
Suske en Wiske en de Borende Bollebozen
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Ik denk dat je ook te ver kunt gaan met opboren. Maar mijn dame heeft nog nooit zover ingeveert hoor. Ik heb al menige noodstop op de snelweg gemaakt en altijd bleef het sterk en recht overkomen allemaal. Wel erg leuk vind ik is het opkonten als je in de file rijdt en je trapt even kort op de rem. Dan komt de kont met een mooi hupje omhoog hehehe
Suske en Wiske en de bulderende bollekes
Je zou eens met Martin van Chyparse contact kunnen opnemen over het opboren van bollen en welke maat wat doet. Hij is zo’n beetje de ongekroonde koning op dat gebied.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
precies. Martin heeft de bollen van mijn auto ook gedaan.
eXaMple schreef:Dan komt de kont met een mooi hupje omhoog
Yes, dat bedoel ik dus, en gaat de neus ook zachtjes maar duidelijk omhoog bij gasgeven?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
ja dat is volledig te controleren met je gaspedaal. Ik ben dus iets steviger gaan rijden om zoveel mogelijk bootje te kunnen spelen hehehe
eXaMple schreef:ja dat is volledig te controleren met je gaspedaal. Ik ben dus iets steviger gaan rijden om zoveel mogelijk bootje te kunnen spelen hehehe
Dat deed ik vroeger met de DS ook! Geweldig was dat!
Ik neem aan dat het opboren geen zondagmiddagdoehetzelfklus is? Kan dat alleen bij Chyparse, of zijn er ook bedrijven in het oosten van het land die dat kunnen?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Dat zou ik niet weten, maar een ritje Chyparse en dan helemaal als Martin er aan staat is zeker de moeite waard. Hij weet er echt veel van en kan al je vragen beantwoorden over de hydrauliek.
Zat Renard niet in het oosten?
Of je nu bollen hebt met 40, 50 of 70bar in de auto (behalve in de laagste stand) is de druk ALTIJD direct afhankelijk van de het gewicht op de as; bij een Xm zit je dus voor al gauw op een werkdruk van 100bar.
NB Het hoofdcircuit (met de pomp) staat op 150bar.
Voor de levensduur maakt een hogere vuldruk dus niks uit. Sterker nog, bij goed gevulde bollen staat het membraan mooi in het midden terwijl het bij platte bollen flink omhoog geduwd wordt. En kan het scheuren.
Door een hogere druk te gebruiken verlaag je de veerstijfheid iets (van 55bar naar 70bar levert 20% lagere veerstijfheid op; het effect op de sportstand is nog groter: meer dan 40%
Hierin ligt ook het nadeel, door de slappere normale stand worden de veeruitslagen (bij gelijk rijgedrag) groter. De HA-computer zal vaker naar HARD schakelen en, al is de HARDE stand ook slapper, zo zacht als de normale ZACHT stand wordt hij nooit. (nog steeds 40% harder!)
Wil je de HARDE stand echt zo zacht hebben als de ZACHTE stand van een normale Xm dan moet je de 400cc, 55bar bollen -voor- vervangen door 500cc, 80bar (maar die bestaan niet voor zover ik weet) Achter is dat iets makkelijker: 500cc, 45bar of 400cc, 55bar.
Opboren heeft geen directe invloed op de veerstijfheid maar beinvloed de demping. Indirect zorgen grotere doorlaten naar de wielbollen er wel voor dat er minder naar de middenbol stroomt (hierdoor wordt het verzachtende effect van de hogere boldruk verminderd. )
Dit effect is bovendien alleen te zien bij symmetrisch inveren (drempels, dwarsnaden etc) omdat de midden dempers, die geintegreerd zijn met de sportbol, nog steeds de links-rechts stroming bij rollen onder controle houden in de ZACHTE stand. In de HARDE stand wordt de rolstijfheid en vooral roldemping ernstig aangetast door het opboren.
Kom je in een een noodsituatie (waar je de HARDE stand echt nodig hebt) dan merk je dat je XM veel slechtere wegligging heeft. Met alle gevaar van dien.
Ik blijf dan ook van mening dat je de vering alleen dan kunt aanpassen als je ook je rijgedrag terugbrengt naar de tijd van de DS.
eXaMple schreef:tsja ik ben bij mijn xm van platte bollen naar bijgevuld en opgeboord gegaan. Ik denk zelf dat hogere druk in de bol niet echt bevorderlijk is voor de levensduur. Bij Chyparse vertelden ze dat mijn xm nu in de sportstand veert alsof het een xm met gewone bollen betreft en in de comfortstand dus extra lekker
Suske en Wiske en het blije bolgebeuren
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
ik ben enkel ervaringsdeskundig en het klopt waarschijnlijk allemaal wat je schrijft maar ik heb toch echt een aantal heftige uitwijk en remacties moeten doen en ik kan alleen maar zeggen dat ik niet 1 keer heb gedacht en gevoeld dat het niet goed ging. Misschien zijn mijn bollen dan slechts lichtjes opgeboord? ze zullen mensen toch niet met een gevaarlijke oplossing de weg op sturen? Of ben ik heerlijk naief dat kan altijd nog.
eviltwin schreef:
Kom je in een een noodsituatie (waar je de HARDE stand echt nodig hebt) dan merk je dat je XM veel slechtere wegligging heeft. Met alle gevaar van dien.
Dat is ook de reden dat ik benieuwd ben naar het aanpassen van de middenbol; de sportstand blijft dan intact. Iemand ervaring?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders