Heb een tijdje geleden ook mijn veerbollen laten bijvullen en uitboren bij Chyparse , maar hoewel de voiture op de snelweg en bij rustig stadsverkeer wel OK zweeft , zitten er toch wel wat nadelen aan ook .
Zo zit je bij een flinke drempel al gauw aan het eind van je veervermogen en krijg je alsnog een stuiter mee .
Ook gaat de auto zoeken met de voorwielen als je erg snel accellereert, doordat de neus behoorlijk optrekt en het meeste gewicht dus op de achterwielen komt . Vooral in een bocht moet je daarmee uitkijken, heeft ìe de neiging uit te breken .
Al met al , als je met deze factoren rekening houdt , is uitboren toch wel de moeite waard , tenminste , als je van dit weggedrag houdt .
Ik vond de XM achter altijd al goed veren , maar voor was `ie altijd nogal stug afgeveerd , vandaar dat uitboren .
Groet , Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Dan is mijn xm toch echt minder uitgeboord. Want ik houd wel van een beetje doortrapwerk op z’n tijd en ik kan nu nog steeds harder door korte bochten dan ik vroeger met mijn nissan primera kon en die ging behoorlijk strak. Ook op drempels en ik woon in een bedrempeld gebied doet de wagen perfect. Nog nooit doorgeslagen of wat ook en ook die drempels wil ik nog wel eens vlot aanpakken.
Ik denk dus dat er ook nog erg veel verschil in zit in hoeveel de bol is opgeboord?
sorry geen antwoord op je vraag .....
JanO schreef:eviltwin schreef:
Kom je in een een noodsituatie (waar je de HARDE stand echt nodig hebt) dan merk je dat je XM veel slechtere wegligging heeft. Met alle gevaar van dien.
Dat is ook de reden dat ik benieuwd ben naar het aanpassen van de middenbol; de sportstand blijft dan intact. Iemand ervaring?
groet, Jan
In theorie zou dat kunnen, helaas zit de middenbol al bijna aan z’n max qua druk (500cc, 70bar) alleen een CX bol staat nog iets hoger (500cc, 75bar) maar dat verschil ga je niet merken.
Wat betreft de dempers opboren van de middenbol, dat zou kunnen, maar zoals ik al eerder zei, door de vering slapper en de demping soepeler te maken, vergroot je de invering bij normaal rijden. De compu’ detecteert dit en schakelt vaker over naar de HARDE stand.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Hallo allen.
Ik kan het eens zijn met mijn broeder(eXaMple), niet om dat het mijn broeder is maar omdat ik zelf ook met op geboorde bollen rij en dat ook nog met een break uit 92’driezits bank 12 banden met velg er in geen probleem voor de veercomfort gewoon fantasties, als je idd van dit veergedrag houd anders niet. Als ik mij niet vergis boren ze bij chyparse de bol op met 0,4 millimeter. Maar idd martin weet er veel van af, bel die gast.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
eXpelliarMus schreef:Hallo allen.
Ik kan het eens zijn met mijn broeder(eXaMple), niet om dat het mijn broeder is maar omdat ik zelf ook met op geboorde bollen rij en dat ook nog met een break uit 92’driezits bank 12 banden met velg er in geen probleem voor de veercomfort gewoon fantasties, als je idd van dit veergedrag houd anders niet. Als ik mij niet vergis boren ze bij chyparse de bol op met 0,4 millimeter. Maar idd martin weet er veel van af, bel die gast.
Een break 1992 3 zits met 12 banden????????????? :
Hoeveel gewicht mag deze dan dragen?
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
600 + kg, dit zat natuurlijk niet bij elkaar in een rit!!
Maar met een beetje goedewil gaat er een heleboel in!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik denk dat Regino het iets anders bedoelde…..
Als toevoeging aan voorgaande berichten dien je ook rekening te houden met het feit of het gaat om een hydractief geveerde of non-hydractief verende iksem.
Ik heb er vorig jaar comfortbollen onder geschroefd en vind het comfort formidabel, geen last van overhellen, alleen zuigt de bips iets meer naar het asfalt maar dat vind ik niet erg, eerder elegant de neus komt niet omhoog en bij remmen blijft ie practisch horizontaal.
Ik heb geen hydractief, dus drempels kunnen niet al te hard worden genomen, dan slaat ze door, slechte wegen zijn geen probleem.
Het verschil tussen comfortbollen en opgeboorde bollen is trouwens een beetje een duister gebied.
De 1 zegt dat dit hetzelfde is, de ander niet, ik weet het niet.
grR
Zowiezo, nieuwe (geen gevulde maar nieuwe ) bollen eronder is al een verademing.
Ik reed tot vandaag 3 jaar met opgeboorde 2e hands rene spaan comfort bollen.
Ik heb vandaag eindelijk alle bollen vervangen en rijd met dezelfde grijns rond als toen de comfort bollen eronder kwamen. Man wat lekker !!!
Wil je het echt weten wat het verschil is dan zul je twee XM’s naast elkaar moeten proberen.
De bollen zijn niet origineel voor mijn auto maar ik heb e.e.a. opgezocht in een lijst van IFHS (bollenfabriek) en heb gekozen voor bollen met een net wat hogere druk dan voorgeschreven voor mijn auto, daar waar mogelijk. Ik moet e.e.a. opzoeken om de specificaties maar de achterbollen zijn bijv. voor een V6 break ( net 5 bar hogere druk )
Daardoor is de vering even ietsie zachter dan normaal.
Wat kan is het opboren van de demperelementjes van de hydractive middenbollen. Daardoor behoud je een gecontroleerde vering in harde situaties en heb je toch minder demping in zachte; ergo meer zweverig gedrag. En inderdaad meer bootgedrag.
Ik heb echter gemerkt dat ik in het begin, na montage van de 2e hands opgeboorde hervulde rene spaan bollen, ik last had van het vastzitten van de stuurbekrachtiging in bijv. parkeergagages. Indraaien, stuur vast, kut, gasgeven en inparkeren. Dit verdween naar verloop van tijd. Iets met de middenbol; ik weet het niet.
Zo schrikbarend moet je de comfortbollen niet zien. Het verschil is niet magistraal.
Ik had ook nieuwe 70bar comfortbollen kunnen monteren maar safety first.
Er is een mooi filmpje XM slalom op Google Video te zien wat dit illustreert.
Als ik met 200 over de afsluitdijk vaar / vlieg / zweef, en moet uitwijken….
Bedankt voor alle reacties! Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik heb nog even bedenktijd omdat ik nog zo’n 1500 km met de spoelolie moet doorrijden. Daarna wordt het waarschijnlijk de hoogteregelaars demonteren en handmatig schoonmaken, filters enz reinigen en de lekkende debietregelaar vervangen of reviseren. Dan pas weet ik hoe de XM echt veert en wat ik daar aan wil veranderen.
Overigens, wat is de normale reactietijd van de hoogteregelaars bij indrukken van de voor- of achterkant en het corrigeren na loslaten?
Bij mij duurt dat achter 15-25 seconden, voor 30 tot 60 seconden. Lijkt me veel te lang, maar de auto begint wel steeds beter te veren na ongeveer 1300 km spoelolie.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Ik heb sinds zaterdag mijn XM, en ik vind hem zelf comfortabel genoeg. Meer deining lijkt mij persoonlijk niet nodig. Een beetje door planken moet ook nog kunnen met mijn turbo.
Wel vind ik de sport stand niet echt lekker. Dan heb je echt het gevoel dat je een stukje vering uit zet. Als je weer 160+ rijd heeft de sportstand wel weer voordelen, volgens mij kiest tie dat dan niet automatisch.
Het valt me wel op dat bij het rijden met de XM je snel te hard op een bocht komt afstuiven omdat je niet in de gaten hebt hoe hard je nog rijd. Dat vind ik wel een beetje gevaarlijk.
JanO schreef:Overigens, wat is de normale reactietijd van de hoogteregelaars bij indrukken van de voor- of achterkant en het corrigeren na loslaten?
Bij mij duurt dat achter 15-25 seconden, voor 30 tot 60 seconden.
Met 10 tot 15 sec moet ze wel gaan corrigeren.
Animal triste post coitum