De afgelopen weken starte de dame vrij belabbert. Na een kleine inspectie bleek dit te komen doordat het kabeltje van de vervroeger slap hing bij koude motor. Ik heb toen het kabeltje ff aangespannen for the time beeing en vorige week een nieuwe gekocht.
Met dat strakker zetten van het kabeltje start ze nu echter wel weer prima, alleen wanneer de kabel los zou moeten hangen bij warme motor, staat ie nog steeds relatief strak. Het verschil tussen warm en koud is ongeveer 1,5 cm. Nu zou ik denken dat dit ‘niet helemaal los staan’ te merken zou moeten zijn aan b.v. het toerental en het brandstofverbruik, maar dit is beide gelijk gebleven.
Ik denk dat ik uiteindelijk toch maar gewoon die nieuwe er in zet aangezien ik ‘m nu heb, maar ik zou toch wel eens wat meer over dit element willen weten. Hoe groot (cm) hoort die uitslag warm-koud b.v te zijn bij een goed exemplaar en wat zijn de gevolgen als ie continue aangetrokken staat?
Animal triste post coitum
Re: Wasthermostaat/vervroeger vraagje.
Serge schreef:De afgelopen weken starte de dame vrij belabbert. Na een kleine inspectie bleek dit te komen doordat het kabeltje van de vervroeger slap hing bij koude motor. Ik heb toen het kabeltje ff aangespannen for the time beeing en vorige week een nieuwe gekocht.
Met dat strakker zetten van het kabeltje start ze nu echter wel weer prima, alleen wanneer de kabel los zou moeten hangen bij warme motor, staat ie nog steeds relatief strak. Het verschil tussen warm en koud is ongeveer 1,5 cm. Nu zou ik denken dat dit ‘niet helemaal los staan’ te merken zou moeten zijn aan b.v. het toerental en het brandstofverbruik, maar dit is beide gelijk gebleven.
Ik denk dat ik uiteindelijk toch maar gewoon die nieuwe er in zet aangezien ik ‘m nu heb, maar ik zou toch wel eens wat meer over dit element willen weten. Hoe groot (cm) hoort die uitslag warm-koud b.v te zijn bij een goed exemplaar en wat zijn de gevolgen als ie continue aangetrokken staat?
Bij mijn Bosch pomp maakt het geen hol uit eigenlijk….
Meja, ik heb ook een turbo met Bosch pomp en dat werkt dan duidelijk anders dan bij Lucas (al dan niet met turbo).
Bij ongeblazen diesels zit er geen aanpassing van de vervroeing op. Het gaat trouwens ook niet om vervroegen, maar minder vroeg zetten vann de voorinspuiting. Eigenlijk gaat ie met koude motor dus iets later inspuiten.
Het enige dat dat kabeltje met waspatroon doet bij een ongeblazen diesel is het stationaire toerental iets hoger zetten. Als ie zonder deze functie niet goed start of blijft lopen, zul je het kabeltje idd iets strakker moeten zetten. Warm heeft dat tot consequentie dat ie met een hoger stationair toerental loopt en dus meer zal verbruiken. Ook bij het oppakken van het stationair toerental (bij decelleratie) zal ie dan ook weer eerder gaan inspuiten. Of je het in het verbruik merkt is de vraag, maar het hogere staionaire toerental (1100 tpm oid ipv 850 tpmp) zul je wslk wel opmerken.
Nb. Bij turbo motoren is die aanpassing van de voorinspuiting erg belangrijk. Turbodiesels worden namelijk wat vroeger ingespoten en dat vinden ze vooral koud niet leuk (hetgeen dan dus gecorrigeerd moet worden). Zowel Bosch als Lucas pompen hebben hier een aparte functie voor.
Bij Bosch is dat een handeltje voor op de pomp (redelijk laag) dat met een los wasthermostaatje incl. koelwatercircuit wordt geactiveerd.
Bij lucas is dat een elektromagnetisch geval welke gekrachtigd wordt met een elektrisch contact op het andere kabeltje (die dient voor de stationaire toerental aanpassing). Als je dit bedient met warme motor, hoor je dat de motor iets meer gaat kloppen en hoger statinoair lopen. Laat je het weg met de koude start, gaat ie vreselijk proestend en blauw/wit rokend starten en slaat snel weer af als je niet bijgast.
Hmm.. misschien laat ik die ouwe dan nog maar ff zitten, ik merk er namelijk helemaal niks van bij warme motor. Ze loopt stationair gewoon 800 toeren en klinkt hetzelfde als daarvoor.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Animal triste post coitum
Re: Wasthermostaat/vervroeger vraagje.
Serge schreef:Het verschil tussen warm en koud is ongeveer 1,5 cm. Nu zou ik denken dat dit ‘niet helemaal los staan’ te merken zou moeten zijn aan b.v. het toerental en het brandstofverbruik, maar dit is beide gelijk gebleven.
Ik denk dat ik uiteindelijk toch maar gewoon die nieuwe er in zet aangezien ik ‘m nu heb, maar ik zou toch wel eens wat meer over dit element willen weten. Hoe groot (cm) hoort die uitslag warm-koud b.v te zijn bij een goed exemplaar en wat zijn de gevolgen als ie continue aangetrokken staat?
Ik heb hem 2 weken terug vervangen, volgens de Revue Technique moet de speling tussen koud en warm min 6mm zijn. Afstellen is, bij een koude motor de kabel slap dmv het klemblokje op de kabel en de schroefnippel helemaal indraaien, hij mag niet trekken aan de hevel. Motor lekker warm laten draaien/rijden en de kabel spelingsvrij afstellen mbv de schroefnippel, waarbij je er weer op moet letten dat er absoluut niet aan de hevel getrokken mag worden door de kabel. Als de motor nu afkoelt zal de hevel volledig worden aangetrokken en zal de verplaatsing van de kabel min. 6mm moeten zijn.
Mocht je de was-thermostaat gaan vervangen, vergeet dan niet de bijbehorende pakkingring en monteer met een beetje kopervet. Draai het niet te vast aan, gewoon vast=vast ander zegt de wasthermostaat krak. O ja, vergeet niet de koelvloeistof gedeeltelijk af te tappen en na afloop weer bijvullen en goed ontluchten.
Re: Wasthermostaat/vervroeger vraagje.
ZX1.4i schreef:
Mocht je de was-thermostaat gaan vervangen, vergeet dan niet de bijbehorende pakkingring en monteer met een beetje kopervet.
Haha, hoort er een pakkingring bij? Ik monteer em altijd gewoon met wat gasfitterstape. Ging ook wel goed
Voor de rest weer een duidelijk verhaal.
Re: Wasthermostaat/vervroeger vraagje.
ZX1.4i schreef:Ik heb hem 2 weken terug vervangen, volgens de Revue Technique moet de speling tussen koud en warm min 6mm zijn.
In dat geval zit ik dus ruimschoots binnen de marge met ±1,5cm. Dan gaat die nieuwe eerst de kast in voor de toekomst.
Animal triste post coitum
Re: Wasthermostaat/vervroeger vraagje.
mpostma schreef:Haha, hoort er een pakkingring bij? Ik monteer em altijd gewoon met wat gasfitterstape. Ging ook wel goed
Ik zag het toevallig op het scherm bij de dealer, de oude zat vast met een beetje vloeibare pakking. Gasfittertape is ook prima, ik heb het altijd standaard bij me, kun je bijna overal voor gebruiken