Wat kan de oorzaak zijn van een olielekkage rechtsboven op het blok ter hoogte van het klepdeksel en de verdeler.
Auto:
Citroën ZX 1.6 Image. Bouwjaar 1995. KMstand 127000km.
Kan dat de krukaskeerring of klepdekselpakking zijn?
Boven op het blok kan wel de nokkenas zijn. Krukas zit onder in het blok.
Mijn kleppendeksel pakking zweet ook. Dat kan volgens mij weinig kwaad. Als je daar echte lekkage hebt, dan ligt het wel anders.
Jos van der Voort
Is inderdaad gewoon zweten of men heeft na demontage van het kleppendeksel gewoon de oude pakking gebruikt, wat meestal leid tot harder zweten.
ZX-Enschede schreef:Boven op het blok kan wel de nokkenas zijn. Krukas zit onder in het blok.
Mijn kleppendeksel pakking zweet ook. Dat kan volgens mij weinig kwaad. Als je daar echte lekkage hebt, dan ligt het wel anders.[/quote
Ik bedoel inderdaad de nokkenaskeerring. Kan dit kwaad?
Ik durf verder niet zoveel te zeggen over de reparatie. Als de kop kan blijven zitten valt het misschien wel mee maar als die eraf moet heb je koppakking en alles aan de distributiekant dus riem, spanrol, waterpomp etc. Heb je al in de Haynes gekeken?
Jos van der Voort
Nokkenas keerrring aan de kant van de bobine kun je volgens mij van buiten ook vevangen zonder het eraf halen van de D-riem of demontage van de nokkenas.
Op een 1.6 zit geen bobine maar een ontstekingsblok. Dat kan er misschien ook wel af maar het is net effe anders.
Jos van der Voort
Als het de nokkenaskeerring is, gaat de auto op den duur ook slechter lopen, met name in de hogere temperaturen doordat de verdeler vol loopt met olie. Verdelerkap eraf halen, als de nokkenaskeerring lek is, moet er dus hoogstwaarschijnlijk olie in de verdeler zitten.
Anders is het gewoon even de klepdekselpakking vervangen, stelt allebei niet zoveel voor en is met een half uurtje gedaan.
Ik bedoelde ook het ontstekingsblok, een verdeelkap zit hier inderdaad niet meer op.
Er zal wel iets van een deksel ofzo aan de zijkant van de kop zitten waar een keerring achter zit.
Lekkage.
Bleek inderdaad de pakking van het klepdeksel te zijn. Bedankt voor de tips.
Nu lekkagevrij.
Weet iemand misschien hoe het komt dat de auto bij acceleren van
80 naar 120 wat inhoudt? Stationair draait de motor prima en starten is ook geen probleem. Eenmaal op snelheid geen problemen. Het gaspedaal gaat wel wat stroef. Maar dat heeft er volgens mij niets mee te maken toch?