Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Slecht starten…goed lopen ?????????????????
Dat is wat mijn BX 16 TRI doet.
Ik heb de verdeel-kap incl kabels en bougies vervangen.
Ook het luchtfilter is vervangen.
Als ik start , zonder het gaspedaal aan te raken (zoals het hoort) , slaat ie niet aan.Dit bij koude start,bij warme start is het net aan.
Bij het doorstarten met ingdrukt gaspedaal doet ie het net aan.
Maar als ie eenmaal loopt , loopt ie als een zonnetje.
Waar zit ‘t ‘m in ?????????????????????????
Ook heb ik al een reinigings middel aan de benzine toegevoegd.
Als er iemand is die dit herkent of weet wat ‘t is hoor ik het heel graag.
Groeten citro-ton.
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik heb ook een slecht startende, goed lopende 16tri gehad, wat een ontzettend fijne auto! Maar dat even terzijde.
Ik heb het nooit laten verhelpen, maar iemand zei me dat het de injectoren konden zijn die nadruppelden waardoor je eerst de overtollige benzine moest wegstarten. Die van mij deed het met koude start aanzienlijk beter dan warme start trouwens. Moest bij warme start wel even een paar seconden doorstarten. Doe jij dat ook of laat je de sleutel na één keer ronddraaien alweer los?
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
nee,laat niet na 1keer rondraaien los maar langer doorstaarten helpt ook niet.
Tenminste niet zonder het pedaal in te drukken , ik moet dus wel “gas” geven om ‘m aan de praat te krijgen.
gr citro-ton
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
ik heb dit probleem ook. Mijn 1.9 tzi wil als hij koud is vaak niet in een keer starten. Ik denk erover om de bougies te vervangen en de filters, brandstof en lucht.
Ik hoop dat het dan beter wordt
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
giel Geplaatst: 02 Feb 2007 18:33 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
ik heb dit probleem ook. Mijn 1.9 tzi wil als hij koud is vaak niet in een keer starten. Ik denk erover om de bougies te vervangen en de filters, brandstof en lucht.
Ik hoop dat het dan beter wordt
bij een 1.9 tzi is dit een normaal probleem ik heb alles vervangen maar geen resultaat ik heb nw verdeelkap nw bougies kabels nw bougies nw accu helpt niet ik leer er mee leven.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
knäckor schreef:Ik heb het nooit laten verhelpen, maar iemand zei me dat het de injectoren konden zijn die nadruppelden waardoor je eerst de overtollige benzine moest wegstarten. Die van mij deed het met koude start aanzienlijk beter dan warme start trouwens. Moest bij warme start wel even een paar seconden doorstarten. Doe jij dat ook of laat je de sleutel na één keer ronddraaien alweer los?
Yep, dat nadruppelen moet heb bijna wel zijn bij een TRI (multipoint) als het om de warme start gaat. Mijn garage vertelde dat zij dan een bypass van de luchttoevoer (geloof ik) aanlegden bij deze motoren en dan was het probleem verholpen. Gek genoeg gaat het hier ook om een slechte koude start. Dan weet ik niet echt.
Ik zelf heb een 1600 tzi (monopoint) en die start ook met pijn en moeite. Hij lijkt het van heel ver te halen en loopt daarna als een tierelier. Ik heb er al veel over gelezen hier, maar besloten er niets aan te doen. Het lijkt er een beetje bij te horen met deze motoren.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
B_iks schreef:knäckor schreef:Ik heb het nooit laten verhelpen, maar iemand zei me dat het de injectoren konden zijn die nadruppelden waardoor je eerst de overtollige benzine moest wegstarten. Die van mij deed het met koude start aanzienlijk beter dan warme start trouwens. Moest bij warme start wel even een paar seconden doorstarten. Doe jij dat ook of laat je de sleutel na één keer ronddraaien alweer los?
Yep, dat nadruppelen moet heb bijna wel zijn bij een TRI (multipoint) als het om de warme start gaat. Mijn garage vertelde dat zij dan een bypass van de luchttoevoer (geloof ik) aanlegden bij deze motoren en dan was het probleem verholpen. Gek genoeg gaat het hier ook om een slechte koude start. Dan weet ik niet echt.
Ik zelf heb een 1600 tzi (monopoint) en die start ook met pijn en moeite. Hij lijkt het van heel ver te halen en loopt daarna als een tierelier. Ik heb er al veel over gelezen hier, maar besloten er niets aan te doen. Het lijkt er een beetje bij te horen met deze motoren.
Die bypass zit ook op mijn TRI! en daar was het altijd *tik* lopen mee! behalve dan tijdens de sloopmeeting van de ZX Ik zal er dit weekendje een foto van maken, dan kun je het namaken. het is een erg simpele oplossing met een extra slangetje en 2 t-stukjes!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:Die bypass zit ook op mijn TRI! en daar was het altijd *tik* lopen mee! behalve dan tijdens de sloopmeeting van de ZX Ik zal er dit weekendje een foto van maken, dan kun je het namaken. het is een erg simpele oplossing met een extra slangetje en 2 t-stukjes!
Graag!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hier is de foto.
Zoals je kunt zien is het gewoon een extra slangetje dat dmv t-stukjes tussen de 2 slangen van de benzinerail is gezet.
klik op de foto voor een grotere versie.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Hoi,
Ik heb een 1.9 tzi en die heeft iets vergelijkbaars: hij lijkt te starten (meteen, zonder gas geven), dan een soort bonk en dan is het stil… dan opnieuw starten met een beetje gas en hij doet het goed. Overigens gebeurt dit niet altijd, ongeveer bij 50% en vooral ‘s morgens bij koude motor. Sinds enige tijd zet ik eerst het contact aan, dan gordel om of radio aan en dan pas starten, zeg maar na een seconde of 5 ofzo. Misschien zit het ussen de oren, maar ik dacht dat dan de benzinepomp vast kan werken. In ieder geval lijkt dit te helpen! Ook resetten kan helpen. Succes!
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Even de stand van zaken na alle tip’s…...
Ik ben er inmiddels achter dat starten met het gas-pedaal ingedrukt ook prima gaat , al wil ik het wel verder onderzoeken en oplossen zodat ie op normale wijze start.
Ik heb ook van een BX-er gehoord dat het evt ook kan liggen aan de koelvloeistof temperatuursensor die aangeeft hoeveel benzine er nodig is om te starten.
Het gaat in mijn geval overigens om een BX 16 TRI monopoint inj.
Nu nog even dat “re-setten”...............Dat doe je toch door de accu langere tijd los te koppelelen en hem aan te sluiten en met een koude motor +/- een kwartier te laten draaien ????????????????
Citroën , C’est une tres bien voiture !
citro-ton schreef:Even de stand van zaken na alle tip’s…...
Nu nog even dat “re-setten”...............Dat doe je toch door de accu langere tijd los te koppelelen en hem aan te sluiten en met een koude motor +/- een kwartier te laten draaien ????????????????
Klopt, gewoon de accu een nachtje loskoppelen. “met een koude motor +/- een kwartier te laten draaien” hoeft niet, na die nacht (ofzo) is de injectiecomputer gereset, dan gewoon starten (ZONDER GAS) en even laten lopen en dan bijv een stukkie gaan rijden, gaat allemaal vanzelf! De computer berekent danzelf de ideale mix en benzinetoevoer en slaat dat op in zijn geheugen. Door het resetten begin je alshet ware met een schone lei. Werkte bij mij perfect, sindsdien loopt ie veel beter. het kan zo simpel zijn…. was het maar altijd zo makkelijk!
Succes!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
citro-ton schreef:Even de stand van zaken na alle tip’s…...
Ik ben er inmiddels achter dat starten met het gas-pedaal ingedrukt ook prima gaat , al wil ik het wel verder onderzoeken en oplossen zodat ie op normale wijze start.
Ik heb ook van een BX-er gehoord dat het evt ook kan liggen aan de koelvloeistof temperatuursensor die aangeeft hoeveel benzine er nodig is om te starten.
Het gaat in mijn geval overigens om een BX 16 TRI monopoint inj.
Nu nog even dat “re-setten”...............Dat doe je toch door de accu langere tijd los te koppelelen en hem aan te sluiten en met een koude motor +/- een kwartier te laten draaien ????????????????
TRi progress? Progress is toch een TZi? Of heb je een ingevoerde variant?
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Start hij wel goed als de motor warm is?
Het zou ook nog kunnen dat je startmotor wat versleten is. Hij draait dan wel goed rond, maar trekt te veel vermogen weg voor de ontsteking.