hallo,
heeft er iemand en schema en ofeen duidelijke werking van de aanwezige elektronicaprint op de motor van de ventilator voor de verwarming van een citroen xm 2.1 diesel uit 91, met hydractive?
het merk is valeo, de motor is ene bosch.
ik ben elektronicus dus ik weet wel wat voor wat dient.. alleen is me de werking wat vreemd…
ik weet intussen waar de voeding toekomt, waar de uitgang van de motor zit, en de 2 dikke transistoren zijn goed. wanneer ze doormeet geven ze een diodespanning van 600 aan, wat normaal.
als ik die 2 dikke eruitlaat dan klikt de relais aan, en dan worden de dikke transistoren overbrugd en verlost van stroom, dus maximale uitsturing van de motor, neem ik aan.
maar sinds ik die 2 dikke er terug insoldeer trekt de print
1 geen stroom
2 klikt de relais niet meer
En de vraag is, wat is de functie van die ronde platte weerstand die contact maakt met het koellichaam? spanningsdeler voor de transistoren?
deze had een waarde van een kleine 10 ohm… nu is die ondertussen stuk, dus ik heb er een sterke weerstand van 10 ohm ingesoldeerd.
iemand en schema of werking ervan?
greetz
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
De elektrische schema’s staan in de Haynes. Die moet je hier ergens op het forum wel kunnen vinden en anders staat er bij de XMNL groep van Yahoo wel informatie.
Zie verder http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=175044 waarin ik zelf mijn aanjager repareer.
Dat platte ronde ding wat jij bedoelt is volgens mij geen weerstand maar is gewoon een massacontact tussen print en koellichaam. Ik heb er gewoon een veertje ingezet die voor de massaverbinding zorgt en dat werkt prima.
BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010